Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så spørs det jo når de blir tilgjengelige, det sto jo ikke noe om det på Cube-sidene ihvertfall.

Makerbot mini kommer til våren, mens makerbot replicator kan bestilles nå. Sendes i februar. Store makerboten kommer også til våren..

 

Aner ikke med de andre merkene da.

Lenke til kommentar

Etter MakerBot gikk for "closed source" og allierte seg med Stratasys som har begynnt å saksøke små 3D printer produsenter for diffuse patenter på ting som alle 3D printere bruker som "innfill" mengde, ekstruder design, heated bed, ol. så kommer ihvertfall jeg aldri til å kjøpe noe fra MakerBot. Og jeg oppfordrer andre til å heller ikke gjøre det.

 

Tenk litt over hva du støtter med din forbrukermakt.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter MakerBot gikk for "closed source" og allierte seg med Stratasys som har begynnt å saksøke små 3D printer produsenter for diffuse patenter på ting som alle 3D printere bruker som "innfill" mengde, ekstruder design, heated bed, ol. så kommer ihvertfall jeg aldri til å kjøpe noe fra MakerBot. Og jeg oppfordrer andre til å heller ikke gjøre det.

 

Tenk litt over hva du støtter med din forbrukermakt.

Vel, skulle jeg ha fulgt den logikken kunne jeg nok ikke ha kjøpt noen "Kule" produkter.

 

Store selskaper saksøker hverandre daglig. Er en del av gamet desverre. Både Apple, Samsung, Microsoft, Google etc saksøker jo som bare det.. Makerbot\Stratsys er absolutt ikke alene om det, selvom det kan vinkles slik.

 

Patenter er teit, men når det først er slik som det er, så må de gjøre det de kan for å beskytte sine patenter.. Idiotisk, men slik er det nå :(

 

Boikotte alle selskaper som saksøker hverandre er iallefall ikke løsningen.

Lenke til kommentar

Tok meg en tur innom Komplott for å se på prisene på materialer i dag, rimelig stive priser må jeg si.. Er det virkelig så stor forskjell på kvalitet på generisk eBay-PLA og det til Makerbot?

Nei det vil jeg ikke si, printet flere kilo av OEM PLA - men man må ofte belegge seg på feilsendinger, variasjon i farger og enkelte OEM som jeg fikk gikk det nesten ikke ann å printe med - mens andre fungerte som en drøm. Gjelder å enten prøve seg frem eller få anbefallinger - men lønner seg på sikt...

Lenke til kommentar

Hmm.

 

CubePro virker veldig interessant.

 

Noen som vet pris på den?

 

Eneste negative (tror jeg?) er disse filamentboksene de bruker.. Aner ikke om man kan kjøpe filament på ebay til en rimlig penge om man må ha noe spesialtilpasset greier?

 

Edit: Ser ut som det er i underkant av $5000

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Hmm.

 

CubePro virker veldig interessant.

 

Noen som vet pris på den?

 

Eneste negative (tror jeg?) er disse filamentboksene de bruker.. Aner ikke om man kan kjøpe filament på ebay til en rimlig penge om man må ha noe spesialtilpasset greier?

 

Edit: Ser ut som det er i underkant av $5000

Tidligere printere fra de hadde proprietære løsninger på filament...

 

Edit: personlig så syns jeg at MakerBot (selv om jeg missliker support og firma sterkt) er et bedre deal. CubePro er fancy men value-for-money er ganske lav...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Nei det vil jeg ikke si, printet flere kilo av OEM PLA - men man må ofte belegge seg på feilsendinger, variasjon i farger og enkelte OEM som jeg fikk gikk det nesten ikke ann å printe med - mens andre fungerte som en drøm. Gjelder å enten prøve seg frem eller få anbefallinger - men lønner seg på sikt...

Det var det jeg regna med egentlig. Jeg har nesten bare prøvd generisk PLA, men så lenge jeg har brukt litt tid på å sette meg inn i hvordan den enkle rullen fungerer best så har jeg jo strengt tatt ikke hatt noen problemer.

Den eneste plasten jeg har hatt problemer med, og fortsatt ikke har fått printa noe særlig fint med, var den eneste "dyre" rullen jeg har kjøpt (fra Plastic2Print.nl)..

Lenke til kommentar

Jeg gikk på den billigste jeg kunne finne - og det fungerte veldig bra til mitt bruk. Problemet var at de sender enn del random stuff - slikt at noe du var fornøyd med - får du kanskje ikke ved neste bestilling. også pga at det går litt tid mellom bestillingene.

Eventuelt så har eBay-selgeren fordufta siden sist, den jeg har kjøpt mest fra er ihvertfall søkk borte..

Lenke til kommentar

Tidligere printere fra de hadde proprietære løsninger på filament...

 

Edit: personlig så syns jeg at MakerBot (selv om jeg missliker support og firma sterkt) er et bedre deal. CubePro er fancy men value-for-money er ganske lav...

Tja, selv synes jeg det er mer for pengene for Cube, men har gjort lite research.. her er iallefall det jeg har kommet frem til:

 

[table]

[/td]

Makerbot Mini

Cube 3

Byggevolum

10.0 L x 10.0 W x 12.5 H cm

15.25 x 15.25 x 15.25 cm

Filament

PLA

PLA \ ABS

Layer høyde

100, 200, 300 microns

75, 200, 300 microns

Extruder

1

2, Dual Colors \ Dual Materials

Bed Leveling

Manuelt

Ferdig fra fabrikk (må ikke justeres)

Pris

$1.375

$999

[/table]

[table]

Makerbot Replicator(3)

CubePro

Byggevolum

25.2 L x 19.9 W x 15.0 H cm

273mm (w) x 273mm (l) x 241mm (h) (print head#1)

[/td2]

229mm (w) x 273mm (l) x 241mm (h) (print head#2)

[td]

[td2=test]185mm (w) x 273mm (l) x 241mm (h) (print head#3)

Filament

PLA

PLA \ ABS \ dissolvable PLA

Layer høyde

100, 200, 300 microns

75, 200, 300 microns

Extruder

1

3, Triple Colors \ Dual Materials

Bed Leveling

Manuelt

Ferdig fra fabrikk (må ikke justeres)

Pris

$2900

<$5000

[/table]

 

Edit: Aner ikke hvorfor det er så store linjeskift.. :p

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Men så har vi også Solidoodle 4

[table]

[/td]Solidoodle 4CubeProByggevolum20.32 L x 20.32 W x 20.32 H cm273mm (w) x 273mm (l) x 241mm (h) (print head#1)[/td2]229mm (w) x 273mm (l) x 241mm (h) (print head#2)FilamentABS \ PLAPLA \ ABS \ dissolvable PLALayer høyde100 / 200 / 300 / 400 microns75, 200, 300 micronsExtruder13, Triple Colors \ Dual MaterialsBed LevelingManueltFerdig fra fabrikk (må ikke justeres)Pris$999<$5000[/table] Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Nå er jo egentlig Solidoodle litt utdatert på hw fronten.

 

CubePro har jo i tillegg Wifi, Bluetooth, USB Penn, slik at man ikke har behov for USB mellom PCen.

+ Touchskjerm med div funksjoner jeg ikke har satt meg helt inn i.

 

Har hatt Solidoodle 2 en stund, som jeg var fornøyd med i starten, men nå printer jeg nesten ingenting, hovedsaklig forid jeg må vente nesten én time hver gang jeg starter den slik at bed er i god nok temperatur. Den er heller ikke så nøyaktig som jeg vil at den skal være. Om jeg feks printer nut & bolt, så passer de ikke sammne om jeg ikke resizer en av delene noe.

 

Solidoodle 3 er vel mer eller mindre samme som Solidoodle 2, mens Solidoodle 4 er mer eller mindre som Solioodle 3, bare med kabinett rundt. :p

 

Selv er jeg 100% bestemt på at jeg ikke skal ha en Solidoodle denne gangen, men står om Makerbot og CubePro nå.

 

Forøvrig må man nesten sammenligne Solidoodle 4 med Cube 3, da de er noe nærmere hverandre

[table]

[/td]

Solidoodle 4

Cube 3

[td]Byggevolum

20.32 L x 20.32 W x 20.32 H cm

15.25 x 15.25 x 15.25 cm

Filament
ABS \ PLA
ABS \ PLA

Layer høyde
100, 200, 300 microns
75, 200, 300 microns

Extruder
1
2, Dual Colors \ Dual Materials

Bed Leveling
Manuelt
Ferdig fra fabrikk (må ikke justeres)

Oppkobling
USB Kabel
USB Kabel, WiFi, USB Memory, fra SmartTLF

Skjerm
Ingen
Full color touch

Pris
$999
$999

[/table]

 

Sammenligner man Cube 3 mot CubePro derimot, så må man gjøre litt tenking om den er verdt $4000 ekstra for én mer ekstruder, større buildplatform + noen andre småting.. :p eller bare kjøpe 5stk av Cube 3 :p

Lenke til kommentar

ahh skjønner, ja, men da er jeg nok enig med deg.

 

Jeg kan trøste meg med at på papiret så er ProDesk3D fra botObjects gir beste deal - også når det gjelder størrelse på prints... Dersom det blir noe av den - liten bemerkelse der...

Print størrelse er ikke såå viktig for min del, men jeg vil ha noe på rundt 20-30cm, ikke noe mindre denne gangen, da jeg syntes 15cm blir noe lite for enkelte ting.

 

Tror nok jeg styrer unna botObjects etter behandlingen du har fått. Tørr ikke gi dem så mye penger med det ryktet de har pr dags dato.

Hos Makerbot har man jo Stratsys, mens hos Cube har man 3D Systems, som begge er veldig store selskaper, så der har man nok litt mer trygghet..

 

Men blir spent på din printer, hvor bra den faktisk er.

 

Eneste negative med botObject (utenom kundebehandlingen da selvfølgelig), er lengden på filamentet.

 

Står "Color cartridges include 45 meters of PLA". Det er jo egentlig veldig lite. Gjennomsnittlig 1kg rull med 1.75mm filament er på rundt 350~ meter.

Så håper iallefall at de er billig.. står fremdeles "TBA" på pris på nettsiden, selvom de skal sende ut printerene fra 20. Januar.

 

Koster filamentet over $30, så blir det fort mye penger (fortolling, mva etc).

 

Edit: En multipack med 6x koster 860kr - total lengde ca. 270 meter.

Aner ikke om man kan kjøpe singel cartridges (hvertfall ikke noe pris på det enda), men isåfall blir det rundt 113kr (så fremt det ikke blir dyrere når man kjøper én)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

...

Gode poeng, og Stratsys med 3D Systems er også ganske heftig når det gjelder patentene sine... og det er det jeg absolutt ikke vil støtte.

 

Menh ja bortsett fra alt som er ganske kjipt med botObjects som firma og måten de jobber (les ikke gjør jobben sin) - så syns jeg faktisk at den greie de har med cartridges er veldig kul på tross av prisen. Største minuset jeg opplevde med Replicator var at jeg hadde godt over 10 spool med div forskjellig filament og det krever sitt plass å oppbevare (bor i leilighet i Oslo) - ikke særlig billig er det heller å hamstre inn de fargene man trenger for å kun bruke litt - så om det koster litt men man unngår at spool står der å støver ned så tror jeg det er en pluss

 

De sa også at filament er noe de skulle selge lokalt - dvs ha lokale utsalgssteder verden over... men de har sagt mye rart de der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...