Gå til innhold

Hvor streng skal man være på 48-timersregelen?


Anbefalte innlegg

Jeg trener ganske variert, både med vekter og en del calisthenics.

 

Jeg er i en situasjon der jeg trente med vekter igår, og har veldig lyst til å trene calisthenics idag. Det blir en del trening av de samme musklene, men på veldig ulike måter.

 

Når jeg trener ute så blir det veldig mye core-trening, men når jeg trener med vekter så blir det en del mer isolasjonsøvelser.

 

Jeg snakker ikke om å gjøre dette ofte. Kanskje en gang i uka.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, er ikke noen som får putte noe som helst i morgenbrødet mitt. Det skal jeg virkelig ha meg frabedt hahahaha.

 

Nei jeg veit faktisk ikke. Jeg trener 3x6 til 3x8-øvelser, holder altså rep-rangen mellom 6 og 8. Veit ikke om jeg burde gå opp til 5 sett eller hva, men jeg kjenner sjelden noe dagen derpå lengre.

Lenke til kommentar

Tradisjonelt sett så er det mange som bruker 5x5 på baseøvelsene. Jeg er en av dem som synes det funker bra og gir god juiceing i muskulaturen. Nå er jeg på ingen måte nær topptrent men jeg har hørt at veldig beefy folk også har det sånn at de sjelden blir støhle. Enten det, eller så må du bare lasse på med mere vekt. Hva løfter du i de div. øvelsene og hva er vekten din?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om noen 48-timers "regel", og tviler på at seriøse utøvere av noen idrett forholder seg til noe slikt. Har du lyst til å gå og trene - så gå og tren.

 

Når det er sagt burde det være selvinnlysende at hvis du f.eks har hatt en tungt knebøyøkt dagen før, så kjører du ikke tung knebøy dagen etterpå. Tren en annen muskelgruppe, eller tren samme muskelgruppe på en annen måte(f.eks med mindre intensitet).

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om noen 48-timers "regel", og tviler på at seriøse utøvere av noen idrett forholder seg til noe slikt. Har du lyst til å gå og trene - så gå og tren.

 

Når det er sagt burde det være selvinnlysende at hvis du f.eks har hatt en tungt knebøyøkt dagen før, så kjører du ikke tung knebøy dagen etterpå. Tren en annen muskelgruppe, eller tren samme muskelgruppe på en annen måte(f.eks med mindre intensitet).

Å være uenig i den vedtatte sannhet er absolutt lov, men å ikke ha hørt om det som i årevis har fungert som tommelfingerregelen for muskelrestitusjon?

 

 

Nei jeg veit faktisk ikke. Jeg trener 3x6 til 3x8-øvelser, holder altså rep-rangen mellom 6 og 8. Veit ikke om jeg burde gå opp til 5 sett eller hva, men jeg kjenner sjelden noe dagen derpå lengre.

Gangsperre (stølhet) er ingen indikator på treningseffekt eller mengde muskelskade :)

Lenke til kommentar

Du bør tenke på at det er 3 deler for vellyka framgong:

- Trening

- Kosthold

- Restitusjon

 

Ta bort ein av dei tre og framgongen vil enten utebli eller vere veldig liten. Du trener muskler på treningen, du bygger dei opp "i 48 timer" etter det...

 

Helt enig. Å trene hver dag på rad vil for eksempel drepe restitusjonsdelen av de "3 delene". Når det er sagt må man bruke kjønn. Har man for eksempel en halvtung trening, vil man uten problemer kunne trene dagen etterpå, uten at dette går ut over fremgang. Har man en tung treningsøkt, er det lurt å gi kroppen nok til til å restituere. En styrkeløfter løfter f.eks maksimale vekter et par ganger i året, og vil etter dette trene relativt lett en stund fremover - for å la kroppen restituere seg. Føler du deg klar for å trene, og ikke har planer om å løfte tungt på samme muskelgruppe uten nok restitusjonstid, så er det bare å gå på trening.

Lenke til kommentar

Du bør tenke på at det er 3 deler for vellyka framgong:

- Trening

- Kosthold

- Restitusjon

 

Ta bort ein av dei tre og framgongen vil enten utebli eller vere veldig liten. Du trener muskler på treningen, du bygger dei opp "i 48 timer" etter det...

 

Helt enig. Å trene hver dag på rad vil for eksempel drepe restitusjonsdelen av de "3 delene". Når det er sagt må man bruke kjønn. Har man for eksempel en halvtung trening, vil man uten problemer kunne trene dagen etterpå, uten at dette går ut over fremgang. Har man en tung treningsøkt, er det lurt å gi kroppen nok til til å restituere. En styrkeløfter løfter f.eks maksimale vekter et par ganger i året, og vil etter dette trene relativt lett en stund fremover - for å la kroppen restituere seg. Føler du deg klar for å trene, og ikke har planer om å løfte tungt på samme muskelgruppe uten nok restitusjonstid, så er det bare å gå på trening.

 

Hva er din definisjon på en halvtung trening?

Lenke til kommentar

Hva er din definisjon på en halvtung trening?

 

70-85% av maksløft, med et fornuftig antall set og repetisjoner.

 

Så 8+-? Jeg vil ikke si meg enig i det du sier, først skal man trene en volumøkt også dagen etterpå trene maksstyrketrening? Det vil nok gå utover restitusjonstiden og ytelsen på økten dagen etter. Men ta 48t etter økt nr2 før man trener samme muskelgruppe igjen da hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke virke som unødvendig kverulant, men svarer igjen på tråden for å prøve å avklare litt mer hva mitt ståsted er. For det første, jeg skrev aldri noe om "volumøkt også dagen etterpå trene maksstyrketrening", jeg skrev at man kunne "trene dagen etterpå". Du bruker også ordet "skal", som antyder at det overnevnte er noe jeg anbefaler. Det er det ikke nødvendigvis.

 

Det vil nok gå utover restitusjonstiden og ytelsen på økten dagen etter.

Ja, det vil det selvfølgelig. Men kumulativ mikrotrauma er ikke nødvendigvis en negativ ting.

 

Om man bør trene samme muskelgruppe dagen etter en trening er avhengig av flere faktorer: hvor tunge treningene er, hvor mye arbeid som blir utført på de enkelte treningene, hvilke muskelgrupper det er snakk om, og hvilket nivå personen er på.

 

To treninger med halvtung knebøy etter hverandre vil forårsake en kumulativ effekt, og restitusjonstiden må tilpasses deretter. Er man godt trent og har en tung trening i markløft, vil man trenge betraktelig lengre tid enn 48 timer på å hente seg inn. Problemet med å si at man må vente 48 timer før man trener samme muskelgruppe igjen, er at man snakker på alt for generelt grunnlag.

 

I dette tilfellet er det snakk om en som har trent styrke, der han selv sier at han trener en del isolasjonsøvelser, som vil trene calisthenics dagen etterpå. Dette vil jeg anta at går helt fint, da verken isolasjonsøvelser eller calisthenics vil kreve voldsom restitusjonstid. Uten å være skråsikker (jeg har ikke sett det fulle treningsprogrammet), så vil jeg anta at dette skal gå helt fint - og TS trenger ikke å holde seg hjemme for å overholde denne "48-timers regelen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...