Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lettsykkel- desperat etter hjelp


Anbefalte innlegg

Da har det seg slik at jeg nettopp fylte 16 år og starter på lettsykkel lappen den 11.August. Når jeg har har fått lappen, skal jeg gå til anskaffelse av sykkel. Problemet er ganske enkelt - Jeg har null peiling... :hmm: Jeg har lett og lett på finn.no de siste 3 mnd. Og har funnet ut at det jeg har lyst på er en Yamaha YZF R125. Med min nevnte erfaring med lettsykkler, så sier det seg selv at denne vil jeg ha pga.... utseende. Den er bokstavelig talt en drøm :love:

 

Såå.. er dette en sykkel å anbefale? noen ulemper? Og ved innkjøp av brukt sykkel, hva burde kilometerstanden ligge på(ikke være over)? Og hva burde prisen ligge på, på en brukt en? Så klart er det forskjell på hvor mye den har gått osv, men sånn ca.

 

Håper på svar, det ville vært til stooor hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lettere om du leter igjennom Finn.no og finner noen sykler du liker. Legg så ut link her.

 

Det er en god sykkel, men dyr. At den er dyr er vel det største minuset. Selv en så gammel modell som 2006-2007 kan du måtte betale blodpris for.

Yamaha har lite feil på sine sykler, så den kan passe en som ikke kan skru.

 

Hvor mye penger har du å bruke?

Lenke til kommentar

Dette er noen av de sykkelene jeg syntes ser aktuelle ut nå.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=36215151 - Aprilia RS 125

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=36187250 - Yamaha Yzf r125 2008

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=36113630 - Yamaha YZF 125R 2009

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=36187522 - Honda CBR 125R 2004 Denne typen var også ganske kul!

 

Jeg har hvertfall ikke nok til å punge ut med 40000.. Så må være under der et sted. Er fullt klar over at jeg må regne med å betale godt over 20000, men noe i mellom!

Lenke til kommentar

2009-modell YZF'en var jo rimelig strøken. Ikke gått særlig langt heller, men Apriliaen er nok det beste kjøpet. God pris, pen sykkel. Er visst en liten skade på Apriliaen også, men jeg ser den ikke engang.

 

Dog bør det jo nevnes at de begge er store sykler, og en kraftige sykkel i forhold til mange andre lett-sykler.

 

Skulle jeg kjøpt en lett-sykkel ville jeg lagt meg i mellom 25-35000. Verken mer eller mindre. Du må huske på en masse ekstra kostnader. Bensin, forsikring, avgifter, ++

Penger ekstra hvis du kolliderer eller noen deler går kaputt osv.

 

Apriliaen er også totakt, som gjør den enda hissigere.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Få med deg en voksen som har litt erfaring med MC når du skal se på. Mange lettsykler er skrudd i "fillebiter" selv om de er ganske ny. Notér ned det dere finner av feil/slitasje, og bruk det til å prute med,

Personlig ville jeg sett etter en som har 4-takts motor, som er generelt _litt_ mindre fres i, men er veldig mye mer holdbar og bruker mindre drivstoff. På en 4-takts ville jeg ikke sett så mye på KMstand, heller om det er ulyder, og om service er fulgt. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt etter hvilken type kjøring du skal bedrive, så er såkalte R-sykler (liggesykler, du er ganske framoverlent) kanskje beste egnet til fortkjøring/motorvei. Noe som egentlig ikke passer spesielt sammen med en lettsykkel, med sin noe begrensede kraft. Men tøft er det da ;-)

Motard, eller noe deromkring (f.eks Yamaha WR125X, KTM Duke 125, m.f.) er sykler som er mer beregnet for bykjøring/småkjøring. Der sitter du mer oppreist, og generelt er de svært lettkjørte. Har selv hatt en Duke 125 (kjører normalt tungsykkel, men en lettsykkel kan være vel så grei til småkjøring til og fra arbeid/skole/trening), og stortrivdes på den. Dessverre var kvaliteten for svak til at den kunne fungere til mitt bruk (helårskjøring, så den måtte fungere også i 10 minus, noe Duke-en ikke gjorde).

Personlig ville jeg styrt unna chopper/custom, fordi kjørestilling generelt er lite egnet til bykjøring.

Lenke til kommentar

Riktig det fikse nevner.

Du bør ta til tanke på hvor du bor, hvor du skal kjøre, osv.

En motard vil være mer brukervennlig så og si over alt. Du får bedre demping, bedre sittestilling etter min mening, og at sykkelen har høyere bakkeklaring.

 

Ved å kjøre liggesykler (Yamaha TZR) har jeg opplevd at jeg blir sliten i armer og i ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe å vurdere kan og være Honda Varadero. Ser schvær ut, men er visstnok (har ikke prøvd den selv) ypperlig kjøretøy til hverdagskjøring, med en fin motor, og som krever lite stell.

 

Angående prisnivå, så er både Yamaha og Honda sykler som ligger relativt høyt i pris, men det kan være verdt å vurdere å heller gå litt opp, fremfor å ende opp med en sliten sykkel. Koster fort adskillige tusen å freshe opp en småsliten sykkel, penger du ikke får igjen når du selger den. Spesielt dyrt kan det bli om du er avhengig av å få gjort ting på verksted. Så det kan fort lønne seg å alliere seg med en som alt er kyndig, evt lære den harde veien med å skaffe ditt eget verktøy og en verkstedshåndbok. Sykkel er dessverre ikke "gratis" å bruke, men du kan gjøre det hele ganske så rimelig om du sørger for å vedlikeholde fremfor å reparere. F.eks å smøre kjedet, og justere det når det trengs. Ting som tar få minutter å gjøre, og med rett stell så varer kjede/drev nærmest evig. Om du ikke steller det, kan det bli utslitt på noen få tusen KM.

Lenke til kommentar

Innenfor ditt budsjett får du jo en flett ny Honda CBF eller Yamaha YBR125 med garanti (Honda har 5 år, vet ikke hva Yamaha tilbyr på lettsykler for tiden). Det må da være midt i blinken for en nybakt fører. Husk bare å krysse av for velteknotter eller motorbøyle på tilbehørslista, så slipper du å gremmes så fælt når du mister den i bakken (for det gjør du).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...