Gå til innhold

Test: Nikon D800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1DX har 200 pixler høyere oppløsning i bredden vet du vs D4 (men er milevis unna D4 på høy ISO) ;) Stusset også litt over konklusjon på dynamikk, dynamikken på D800 opp til ISO800 er vel det beste som er serieprodusert ;)

 

Relatert D4 så er vel det så nært det ultimate kamera som finnes; hastighet, dynamikk på nivå med D3x; 16.2 Mpixels oppløsning (nok til å tilfredstille de mest kresne magasinkunder som skal ha kvalitet til A3, og ikke minst ISO kvalitet på nivå opp mot D3s.

Lenke til kommentar

Veldig god anmeldelse! Er helt enig i at D800 og 5DmkIII har byttet segment i forhold til forrige generasjon. I småpirkavdelingen er jeg uenig i at video croppet fra sensoren er unødvendig - det ville i så fall vært et større område på sensoren enn Canons crophus som har denne funksjonen. Men - det er småpirk. Flott anmeldelse! :)

Lenke til kommentar

Bra anmeldelse av et fantastisk kamera. Men å påstå at D800 er bedre å holde i enn Mark III er ihvertfall jeg svært uenig i.

 

 

D800 ligger godt i vårt grep - faktisk litt bedre enn Canon EOS 5D Mark III - men det er selvsagt avhengig av hvor store hender man har og hvordan man fortetrekker å holde kameraet.
Lenke til kommentar
Vurdering av dynamikkomfang

Når det gjelder dynamikkomfang legger D800 seg omtrent midt i feltet, noe som oppløsningen tatt i betraktning må sies å være temmelig bra. På de helt laveste ISO-verdiene er det faktisk et hakk bedre enn Canon EOS 5D Mark III, men fra 200 og oppover legger det seg temmelig kjapt tett inntil konkurrenten. På høye ISO-verdier, dvs høyere enn 3200, drar 5D Mark III ifra og D800 må gi tapt. Atter en gang skyldes det nok den ekstreme oppløsningen.

 

(...) Dynamikkomfang er OK (...)

Her er vel noe som har gått galt? Har dere vurdert jpeg rett fra kamera? Dynamikkomfanget i råfilene er jo vanvittig bra på lav iso, og noe av det aller beste på markedet. Dette viser seg jo ved den utrolig lave støyen i skyggepartier - må ikke bli lurt av at tonekurven plasserer svartpunktet der det gjør. Hadde kamera valgt å utnytte hele potensialet ville de fleste bilder bli altfor "blasse", med forliten kontrast.

 

Ellers en god lesverdig test!

Endret av H_Treider
Lenke til kommentar
At Nikon har lagt selvutløseren til samme dreiebryter som speillåsen er på, slik at de ikke kan brukes sammen, er noe vi har påpekt før uten å se noen forbedring i. Dessverre.

 

Sjekket hva som skjer om du setter kameraet i speillåsmodus, trykker på utløseren og venter 30 sekunder? The results may surprise you... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
At Nikon har lagt selvutløseren til samme dreiebryter som speillåsen er på, slik at de ikke kan brukes sammen, er noe vi har påpekt før uten å se noen forbedring i. Dessverre.

 

Sjekket hva som skjer om du setter kameraet i speillåsmodus, trykker på utløseren og venter 30 sekunder? The results may surprise you... :)

Man har også eksponeringsforsinkelse på opp til 3 sekund, fungerer også sammen med MUP.

 

Edit:

Men største feil i en ellers bra review er dynamikken; det er rett og slett feil :)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men største feil i en ellers bra review er dynamikken; det er rett og slett feil :)

På kameraet eller test resultatene? :innocent:

 

For de av dere, som synes D800 får tyn i denne testen; bør lese engelske Digital Photography der de tester 5DMkIII mot D800, og 5DIII får bedre karakter i så si alle kategoriene ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Typisk at man får hentemelding noen dager etter at man har reist til andre siden av kloden, får se om jeg har flaks og rekker hjem tidsnok. Samtidig må jeg innrømme at jeg klarer meg utmerket godt med D700 og 24-70,70-200 kombinasjonen, så har ikke helt utelukket å kansellere ordren

Lenke til kommentar

Typisk at man får hentemelding noen dager etter at man har reist til andre siden av kloden, får se om jeg har flaks og rekker hjem tidsnok. Samtidig må jeg innrømme at jeg klarer meg utmerket godt med D700 og 24-70,70-200 kombinasjonen, så har ikke helt utelukket å kansellere ordren

 

Hvor i landet ? Kan hente det for deg jeg vettø !

Lenke til kommentar

Men største feil i en ellers bra review er dynamikken; det er rett og slett feil :)

På kameraet eller test resultatene? :innocent:

 

For de av dere, som synes D800 får tyn i denne testen; bør lese engelske Digital Photography der de tester 5DMkIII mot D800, og 5DIII får bedre karakter i så si alle kategoriene ;)

Om man har jobbet med raw-filer fra D800 som er tatt på lav ISO så vet man dette ikke stemmer. D800 er langt fra noe perfekt kamera, men dynamikken er et av stedene det virkelig skiller seg ut i positiv retning.

 

Edit:

Og at 5DmkIII er bedre på en rekke områder er det ingen tvil om; men 5DmkIII er et mer allsidig kamera, mens D800 er et ekstremt spesialisert kamera for studio og landskap/natur hvor man bruker stativ.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nikon har tatt vårt råd om å innføre batterikrok

Godt å høre at Nikon lytter til Akam når det gjelder produktutvikling :p Forslag til neste møte med Nikon: Lag en egen luke/avtagbart deksel til mikrofonkontakten, slik at man slipper ha hele luken åpen når man bruker ekstern mikrofon. Dagens løsning er ikke bare irriterende ergonomisk, den gjør det enklere å ødelegge selve luken under filming og åpner også for regn og sand i de andre kontaktene som ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...