Gå til innhold

Iste, usunt?


Anbefalte innlegg

http://www.tine.no/p...tine-iste-guava

 

Liker denne Iste'en og på flasken står det at det er 39 kcal.. Er ikke det veldig lite?

 

Hva er mye kcal? Og hvordan finner jeg ut hvor mange kcal jeg forbrenner ved en 30 minutters joggetur f.eks.?

 

 

Føler ikke jeg har funnet en skikkelig "guide" som forklarer det om kalorier, og hva man må se etter på matvarer. Hva er bra og hva er dårlig.. Ta den Iste'en på den linken ovenfor for eksempel.. Det står "Karbohydrat 9,5 g" Hva forteller dette meg egentlig?

Endret av Reptilia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ca 195 kcal i den isteen.

 

Hvor mye du forbrenner ved å jogge 30 minutter kommer an på flere ting, så det blir vanskelig å svare på, men du forbrenner i hvert fall isteen.

 

Når det kommer til spørsmålet om den er usunn så vil jeg si ja. Den inneholder mye sukker, som de fleste får i seg alt for mye av uansett. I tillegg gir den deg veldig lite annet som du trenger...bort sett fra god smak. Det er ingen krise om du tar deg en iste av og til, det er det totale sukkerinntaket du må passe på.

 

Når det kommer til kaloriene så er det også det totale inntaket sett mot hvor mye du forbrenner som er viktig. Vil du opp, ned eller beholde vekten?

Lenke til kommentar

http://www.tine.no/p...tine-iste-guava

 

Liker denne Iste'en og på flasken står det at det er 39 kcal.. Er ikke det veldig lite?

 

Hva er mye kcal? Og hvordan finner jeg ut hvor mange kcal jeg forbrenner ved en 30 minutters joggetur f.eks.?

 

 

Føler ikke jeg har funnet en skikkelig "guide" som forklarer det om kalorier, og hva man må se etter på matvarer. Hva er bra og hva er dårlig.. Ta den Iste'en på den linken ovenfor for eksempel.. Det står "Karbohydrat 9,5 g" Hva forteller dette meg egentlig?

 

Det forteller deg i grunn at karbohydratene og kaloriene i denne drikken er totalt bortkastet om du ser bort fra at den smaker godt.

Lenke til kommentar

Kjøper du riktig så er det ikkje noko problem. Juice som ikkje er frå konsentrat er bra greier.

Til dømes Tropicana. Full av vitaminer.

 

100% juice presset av ferske appelsiner.

 

Energi 198kJ (47kcal)

Protein 0,8g

Karbohydrater 10g

- Hvorav sukkerarter* 10g

Fett 0g

- Hvorav mettet fett 0g

Fiber 0,4g

Natrium/Salt tilsvarende 0g

Vitamin C 30mg = 50%**

* Kun fruktens eget sukker

** RDI = anbefalt daglig inntak

 

Eplenektar derimot er full av sukker.

Lenke til kommentar

Zeph: Står det juice på kartongen, er det 100% fruktsaft uansett. Juice er en beskyttet varebetegnelse i Norge, så om det er first price eller sunniva har ingenting å si. Konsentrat kan ha litt mindre c-vitamin pga. oppvarming, men merke har null å si.

 

Se på næringsinnhold. Fruktose er ikke mye bedre enn sukrose.

Til sammenligning har cola 10,6g sukker per 100ml.

 

Vitaminer?? Skiten har like mye karbo som brus, poenget her var vel kalorier? Drikke juice som leskedrikk er syre for tennene og har masse kalorier som kommer utelukkende fra karbohydrater, du velger ikke leskedrikk etter hva som har mest vitaminer vel?

 

 

Jeg er ikke hating på et glass appelsinjuice til frokost, men å gå rundt og pimpe på det som leskedrikk når du er bekymret for kaloriinnholdet i iste høres veldig merkelig ut.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Vitaminer?? Skiten har like mye karbo som brus, poenget her var vel kalorier? Drikke juice som leskedrikk er syre for tennene og har masse kalorier som kommer utelukkende fra karbohydrater, du velger ikke leskedrikk etter hva som har mest vitaminer vel?

Så det er ikkje forskjell på iste og juice? Når vart kaloriar farleg? TS har openbart ikkje lese nok om kosthald til å ha noko formeining om det uansett.

 

Eg vel leskedrikk etter næringsinnhald og smak. Difor drikk eg juice, ikkje iste og brus. Du er vel ikkje ueinig i at fruktsaft er betre enn sukker? 5 om dagen osv...

Så vidt eg ser har det for øvrig ikkje vore nemnt kva frekvens dette blir konsumert. Eg drikk juice til enkelte måltid, samt ein sjeldan gong når eg er ute på tur. Skal du ha ei leskedrikk som du drikk jamnt gjennom ein heil dag er vatn det beste.

 

Det beste er ferskpressa juice. Det vil faktisk bli billegare og i lengden. Brukar du sugerøyr vil og tennene bli mindre utsett for syre.

Lenke til kommentar

Først må du definere "usunt". Leskedrikker inneholder såkalte tomme kalorier, og gir ikke noe særlig metthetsfølelse. Er man underernært og trenger flere kalorier, vil forsåvidt leskedrikker være sunne. Hvis vi antar at tomme kalorier, som ikke bidrar til metthetsfølelse, er usunne:

 

39 kcal er ikke veldig lite, det er omtrent det samme som brus inneholder. Det er også oppgitt i kcal/100g. Drikker du en halvliter iste har du fått i deg omtrent 200 kcal. Dette blir forbrent etter omtrent 20 minutter ved jogging.

 

200 kcal per dag i en uke er 1400 kcal. Etter fem uker med juicevanen har du fått i deg omtrent 7000 kcal, noe som tilsvarer omtrent ett kilo fettvev.

 

Kildene til kalorier er karbohydrater, proteiner og fett. Disse inneholder en viss menge kalorier (energi) per gram, og karbohydrater inneholder omtrent 4 kalorier per enkelt gram. Derav 9,5g sukker = 39 kcal. Da 9,5*4= 39.

Lenke til kommentar

Leskedrikker blir ikkje sunne sjølv om ein har bruk for kaloriane. Det er framleis betre å ta inn noko med meir næring.

 

Tomme kaloriar er eit uttrykk brukt for kaloriar som har liten eller tilnærma ingen næringsverdi. Frukt, grønt, kjøtt osv. er gode matvarer sidan dei er fulle av vitamin, mineral osv. som kroppen har bruk for. I ein McDonald's-meny er det mykje feitt, olje, mat utan næringsstoff, per definisjon tomme kaloriar.

 

Så lenge du får i deg det du har bruk for av næringsstoff gjennom anna mat så dør du ikkje av litt tomme kaloriar her og der. Det er sideeffekten av sånne matvarer ein eventuelt bør vere obs på. Palmeolje, sukker osv., som me ikkje bør få for mykje av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...