Gå til innhold

? Nå bytter Apple bunnplugg


Anbefalte innlegg

Jeg tenker tilbake med gru på alle de fryktelige pluggene telefonene hadde før de ble enige om micro-USB.

Flere produsenter oppfant ny plugg for hver telefonmodell, og det kostet 400 kroner om du trengte "datakabel" for å overføre ringetoner fra PCen.

Heldigvis har jeg ikke telefoner fra Siemens lengre.

Siemens M65 var en bra telefon, men jeg brukte e-post hvis jeg trengte å overføre filer til/fra den.

 

 

Kabelen til Apple er 9 år gammel, og dagens telefoner har masse trådløse teknologier som kan gjøre samme nytten, og tar mindre plass. Kanskje får Apple plass til å innføre et par timer ekstra batterilevetid hvis de dropper den digre pluggen?

 

Tipper dokkingstasjonene fra nå av får AirPlay i stedet for kabel.

Å gjøre livet lettere er typisk Apple, ja.

 

Jeg har nå Samsung Galaxy S2. Jeg kjøper ikke en iPhone, medmindre de klarer å lage en større skjerm. 3.5" er for lite. Min telefon har 4.7"

Jeg er ikke en fanboy, men kjøper det som passer best til mitt behov.

Den neste iPhone bør ha et bedre batteri også. Ellers finnes det mange Android-telefoner å velge mellom.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde vært typisk apple hvis de virkelig skal skifte plugg.

 

Det hadde vel strengt tatt vært «ikke typisk Apple hvis de skal skifte plugg», da denne har eksistert i 9 år. ;)

 

den pluggen som er nå er fin, siden den har vært der såpass lenge. men det er typisk at de bare bestemmer seg for og innføre ny plugg når den gamle fortsatt er grei.

 

Kanskje grei til det som har vært, man kanskje ikke grei til det som kommer.

Lenke til kommentar

Kabelen til Apple er 9 år gammel, og dagens telefoner har masse trådløse teknologier som kan gjøre samme nytten, og tar mindre plass. Kanskje får Apple plass til å innføre et par timer ekstra batterilevetid hvis de dropper den digre pluggen?

 

Tipper dokkingstasjonene fra nå av får AirPlay i stedet for kabel.

Å gjøre livet lettere er typisk Apple, ja.

 

Det trådløse i en iPhone er på ingen måte raskt nok til at det kan erstatte en skikkelig dockingløsning for synkronisering osv.. For ikke å snakke om at AirPlay per dags dato ikke kan ta over for docking med tanke på streaming av lyd og bilde da telefonen din vil være død iløpet av x-antall timer ettersom den ikke får strøm når den ligger å bruker AirPlay kontra det å være docket.

 

 

Enda en overgang som de er nødt til å tjene ekstra penger på, ikke nok med at de tjener mere på å ikke ha mini usb slik som de fleste andre. Folk har jo en haug med ekstrautstyr til iPhone. Grådighet mener nå jeg :/

 

 

Hva i allverden har du røyka for noe? Mini-USB har ingen brukt på en god stund, og Apple har vært den leverandøren som har vært trofast mot en og samme port i nesten 10år nå. Gud forby utvikling, 30-pin kontakten er pase, den er for stor og upraktisk samtidig som den ikke støtter nestegenerasjonsoverføring (USB3.0 og thunderbolt) så det er helt greit at Apple dropper gammel teknologi til fordel for ny.

 

Ettersom mini / micro-usb ikke kan fungere som noen dockkontakt så er den jo en heller ubrukelig erstatning for en eksisterende dockkontakt i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi Micro-USB støtter utelukkende dataoverføring, en skikkelig dockkontakt burde ha på plass støtte for både video og lydstrømmer itillegg til datastrømmer noe som eliminerer behovet for diverse Micro-HDMI osv som vi ser på et par toppmodeller per dags dato for at de skal ha mulighet for HDMI, dette kan du jo fint fikse igjennom en og samme dockkontakt om du går for en litt mer gjennomført løsning.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mobilen min har utgang for micro-usb og mini-jack. To relativt små hull med andre ord. Hva er det jeg egentlig går glipp av som Apple tilbyr i pluggen deres?

 

Nevermind. Fikk godt svar av RamGuy. Men er fortsatt ikke sikker på om jeg vil ha en sær kontakt fremfor flere standardkontakter. Det er jo ingen som løper så mye rundt med adaptere og overganger som iPhone brukere.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Fordi Micro-USB støtter utelukkende dataoverføring, en skikkelig dockkontakt burde ha på plass støtte for både video og lydstrømmer itillegg til datastrømmer noe som eliminerer behovet for diverse Micro-HDMI osv som vi ser på et par toppmodeller per dags dato for at de skal ha mulighet for HDMI, dette kan du jo fint fikse igjennom en og samme dockkontakt om du går for en litt mer gjennomført løsning.

 

Jeg har da hatt usb-formfaktor plugger som støtter analog overføring? Og begynner ikke behovet for disse å bli veldig lite uansett? Nå er det jo kun nytt utstyr som blir kompatibelt uansett, hvor mye er det som ikke har en liten DAC i dag?

 

AtW

Lenke til kommentar

Fikset: Kjempe nyhet for alle de som har kjøpt iPad griser og andre dokkingstasjoner, de må da bytte ut alt?! Heia Apple!

 

Ser for meg stereoanlegg med Apple-plugg som plutselig blir ubrukelig når batteriet i iDingsen stryker med 2 dager etter reklamasjonstiden og ikke er mulig å bytte ut.

 

Om proprietære løsninger er det deilig å kunne si "Hva var det jeg sa?" :) Nå sitter dere i saksa.

Artig at du sitter med skadefryd på gutterommet og gleder deg over at du endelig tror du har rett :)

I mellomtiden bruker vi andre de løsningene som til en hver tid gir best brukeropplevelse for oss.

Batteriet er kanskje et dårlig eksempel, ettersom enheten får strøm fra dockingen når den står plugget i. Mitt B&W Zeppelin anlegg kan i hvert fall brukes i all overskuelig fremtid. Kjøper jeg en iPod Touch kan den få stå i anlegget de neste 10 årene og streame musikk.

 

Men for all del, kos deg med skadefryden din, og fortsett å tilbe utviklingen av standarder. Jeg velger som sagt det som fungerer best for meg, uavhengig av standarder.

Endret av mistercartman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...Det er jo ingen som løper så mye rundt med adaptere og overganger som iPhone brukere.

 

Her tror jeg du er langt ute på bærtur. "Alle" har jo en iPhone lader liggende et eller annet sted i huset. Og det er ingen ting som kan plugges i flere steder uten adapter enn en iPhone (i anlegg, i biler, i ladere, you name it). Hvilke adaptere er det egentlig du snakker om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si iPhone 5 begynner å virke interessant for meg :) ønsker meg ein god musikk telefon som har mulighet for LOD. Men må og si at Android byr dessverre på flere muligheter til mye bedre pris :(

 

Desverre? hvorfor desverre?! Du sier det jo selv....flere muligheter til mye bedre pris...hva er galt med det?

Lenke til kommentar

...Det er jo ingen som løper så mye rundt med adaptere og overganger som iPhone brukere.

 

Her tror jeg du er langt ute på bærtur. "Alle" har jo en iPhone lader liggende et eller annet sted i huset. Og det er ingen ting som kan plugges i flere steder uten adapter enn en iPhone (i anlegg, i biler, i ladere, you name it). Hvilke adaptere er det egentlig du snakker om?

 

Jeg bare noterer med hvordan kolleger til stadighet trasker rundt med en iPhone og en hvit kabel jeg. :)

At de har nødvendige kabler hjemme har jo lite med noe som helst å gjøre.

Mener du alvorlig at du kan ta med iPhone uten kabel og plugge den inn flere steder? Hele poenger mitt var jo at du trenger den mystiske hvite kabelen din, som altså ikke er standard. I et hjem uten iProds er det vel lite sannsynlig at du får koblet til noe som helst om du ikke har med kabel selv? Derimot flyter det gjerne av micro-usb kabler, fordi det er en standard.

 

Jeg har ingen iPhone ladere i hverken hus eller bil. Men jeg har flust med micro-usb kabler. Kanskje litt for mange, men det får bli en annen diskusjon. Forsterken min har støtte for iPhone, men kabelen får du ta med selv. De gangene noen kommer med iPhone og trenger strøm hos meg står de på bar bakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hadde vært typisk apple hvis de virkelig skal skifte plugg.

 

Det hadde vel strengt tatt vært «ikke typisk Apple hvis de skal skifte plugg», da denne har eksistert i 9 år. ;)

Ikke sant :) sony ericsson, samsung, htc etc eth har byttet kontakter flere ganger de siste 9 årene. Slik jeg husker det i allefall. Tenker da på deres egne kontaker, mini usb og micro usb.

 

jeg var så luta lei kontaktene til sony ericsson at jeg bytta tilbake til den gamle nokia'en min :green:

Lenke til kommentar

hadde vært typisk apple hvis de virkelig skal skifte plugg.

 

Det hadde vel strengt tatt vært «ikke typisk Apple hvis de skal skifte plugg», da denne har eksistert i 9 år. ;)

 

den pluggen som er nå er fin, siden den har vært der såpass lenge. men det er typisk at de bare bestemmer seg for og innføre ny plugg når den gamle fortsatt er grei.

 

Kanskje grei til det som har vært, man kanskje ikke grei til det som kommer.

 

hva mer er det og finne opp til mobil nå egentlig? o.O

Lenke til kommentar

"Alle" har jo en iPhone lader liggende et eller annet sted i huset.

 

Av mine kompiser, så har bare 1 av dem en iPhone..

Han sliter gjevnt å trutt når batteriet skranter på epplet sitt.. Micro usb derimot er nada problem siden det er standarn på de forskjellige telefonene til alle de andre kompisene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Det er jo ingen som løper så mye rundt med adaptere og overganger som iPhone brukere.

 

Her tror jeg du er langt ute på bærtur. "Alle" har jo en iPhone lader liggende et eller annet sted i huset. Og det er ingen ting som kan plugges i flere steder uten adapter enn en iPhone (i anlegg, i biler, i ladere, you name it). Hvilke adaptere er det egentlig du snakker om?

 

Jeg bare noterer med hvordan kolleger til stadighet trasker rundt med en iPhone og en hvit kabel jeg. :)

At de har nødvendige kabler hjemme har jo lite med noe som helst å gjøre.

Mener du alvorlig at du kan ta med iPhone uten kabel og plugge den inn flere steder? Hele poenger mitt var jo at du trenger den mystiske hvite kabelen din, som altså ikke er standard. I et hjem uten iProds er det vel lite sannsynlig at du får koblet til noe som helst om du ikke har med kabel selv? Derimot flyter det gjerne av micro-usb kabler, fordi det er en standard.

 

Jeg har ingen iPhone ladere i hverken hus eller bil. Men jeg har flust med micro-usb kabler. Kanskje litt for mange, men det får bli en annen diskusjon. Forsterken min har støtte for iPhone, men kabelen får du ta med selv. De gangene noen kommer med iPhone og trenger strøm hos meg står de på bar bakke.

Så når du skriver adaptere og overganger, så mener du egentlig ladere? At iPhone eiere må gå rundt med laderen sin over alt og at det er en utfordring for eiere av iDingser? Hva du har hjemme er uvesentlig. Apple har hatt samme plugg i sikkert 10 år (gidder ikke sjekke nøyaktig). De aller fleste har eller har hatt en iPhone, iPad, eller iPod.

 

Personlig kjenner jeg svært få som har micro-usb kabler ad mass. Mini-usb derimot har både jeg og de fleste andre tonnevis av, men det ble ikke standarden....

 

At du velger å overse det faktum at markedet flyter over av enheter du kan plugge din iDings inn i er strengt talt ditt problem og ikke mitt. Du kan ha så mange micro-usb kabler i skuffen som du bare vil. Bestiller du eksempelvis en av Norges mest solgte biler (VW Passat) får du som oftest iPhone tilkobling i hanskerommet (i tillegg til blåtann). Det sier litt....

 

Men jeg gidder ikke diskutere dette, for vi er åpenbart i helt forskjellige situasjoner og har helt forskjellig syn på noe så banalt som tilkobling av en telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si iPhone 5 begynner å virke interessant for meg :) ønsker meg ein god musikk telefon som har mulighet for LOD. Men må og si at Android byr dessverre på flere muligheter til mye bedre pris :(

 

Desverre? hvorfor desverre?! Du sier det jo selv....flere muligheter til mye bedre pris...hva er galt med det?

Desverre er ikkje Apple like flinke noe som gjør dei urellevante for meg. Skjønner også at eg kan ha formulert meg litt rart ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...