Gå til innhold

? Nå bytter Apple bunnplugg


Anbefalte innlegg

Så når du skriver adaptere og overganger, så mener du egentlig ladere? At iPhone eiere må gå rundt med laderen sin over alt og at det er en utfordring for eiere av iDingser? Hva du har hjemme er uvesentlig. Apple har hatt samme plugg i sikkert 10 år (gidder ikke sjekke nøyaktig). De aller fleste har eller har hatt en iPhone, iPad, eller iPod.

 

En adapter (av latin adaptare (tilpasse), er en overgang fra et format til et annet, mest brukt om gjenstander som er spesielt laget med dette for øye. - Wikipedia.

 

Det de går rundt med er med andre ord en adapter for å få den propiotære kontakten sin til å virke med standard USB. Svært sjelden jeg ser noen gå rundt med ladere, som man altså kobler i en vegg.

 

Jeg svarte deg på kommentaren om at "alle" har iPhone ladere. Noe "alle" ikke har. At produsenter velger å gjøre det lett for en leverandør av et system som ingen andre støtter sier sitt ja. Det er uheldig for alle andre produsenter og brukere som ikke får nyte godt av tilkoblingen.

 

Hadde enda Apple gått sammen med andre om å lage en felles standard, hadde jo dette blitt riktig så bra. Det er ikke nødvendigvis Apple sin skyld. Hvorfor det ikke er blitt enighet om en standard som også er god nok for Apple vet jeg ikke. Men forbrukere som ikke er Apple kunder taper jo på dette, da det kunne vært en standard som alle fikk nyte godt av. En iPhone tilkobling i hanskerommet er ekstremt lite verdt for alle som ikke har iPhone, som jeg vil gjette ikke er flertallet av Passat-eiere f.eks.

 

Er dog enig i at dette er ganske banalt. Og altså ikke en fanesak for meg heller. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt dumt at ikke alle bruker samme plugg, men til Apples forsvar vil jeg si at for det første må Micro-USB være noe av den mest pissete og vaglete pluggen jeg har vært borti på en mobiltelefon. Har hørt min del da-dong -- da-ding når jeg har flyttet på min Galaxy S2 under filoverføring.

Hva de tekniske mulighetene for Micro-USB er vet jeg lite om, men om det har seg slik at denne ikke kan brukes til skikkelig docking (streaming av video og lyd) er det jo veldig forståelig at Apple ikke bruker det grensesnittet. Hvorfor ha ørten kontaktpunkter på telefonen når du kan ha alt i én og samme plugg, som i tillegg gjerne er overlegen de som allerede finnes?

 

Har heller aldri hatt problemer med å finne tak i Apples 30-pin-kontakt når jeg hadde iPhone 3GS. Micro-USB derimot...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Skulle nesten tro at Apple var de eneste som hadde en litt annerledes plugg. Samsung Galaxy Tab har også en annerledes plugg som kun finnes på Samsung Galaxy Tab. Og jeg har en eldre Samsung telefon som har Mini USB, mens de som lages nå har MicroUSB.

 

Men sant nok, det er morsommere rakke ned på Apple.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Når alle andre i bransjen klarte å sette seg rundt et bord og bli enig om micro USB som standard, så klarer fremdeles ikke Apple dette og kjører på med egne standarder. Håpløst.

 

Du mener bortsett fra Samsung som på Sine Galaxy Tab bruker noe helt annet?

Lenke til kommentar

Hvor blir det av MicroUSB lading som de har forpliktet seg til?

 

http://europa.eu/rap...ence=IP/10/1776

Media har vært dårlig til å få det her fram, men så lenge man kan ta av kabelen er det lov å bruke en proprietær plugg. Ladere som man kan ta av kabelen er forøvrig den beste løsningen, da man enkelt kan bytte mellom micro-usb, mini-usb og proprietære løsninger. Mini-usb er jo brukt mye på GPSer og kameraer. Hvis noe skjer med selve kabelen er det også veldig lett å bytte denne, istedenfor å måtte skaffe en helt ny lader.

 

Se side 3: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/chargers/chargers_annex_ii_to_mou_january_12_2010_en.pdf

Lenke til kommentar

Når alle andre i bransjen klarte å sette seg rundt et bord og bli enig om micro USB som standard, så klarer fremdeles ikke Apple dette og kjører på med egne standarder. Håpløst.

 

hvorfor skal de når de ikke trenger det? det selger som hakka møkk o.0 (utrolig nok)

Lenke til kommentar

Når alle andre i bransjen klarte å sette seg rundt et bord og bli enig om micro USB som standard, så klarer fremdeles ikke Apple dette og kjører på med egne standarder. Håpløst.

 

hvorfor skal de når de ikke trenger det? det selger som hakka møkk o.0 (utrolig nok)

 

Mange store firmaer har hvilt på laubærene for lenge, det har straffet seg, ikke at jeg nødvendigvis tror akkurat denne konkrete tingen er noen katastrofe for apple.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når alle andre i bransjen klarte å sette seg rundt et bord og bli enig om micro USB som standard, så klarer fremdeles ikke Apple dette og kjører på med egne standarder. Håpløst.

 

hvorfor skal de når de ikke trenger det? det selger som hakka møkk o.0 (utrolig nok)

 

Mange store firmaer har hvilt på laubærene for lenge, det har straffet seg, ikke at jeg nødvendigvis tror akkurat denne konkrete tingen er noen katastrofe for apple.

 

AtW

 

Sluttbrukerne av iPhone vil nok bry seg lite om en ny plugg. Men alle produsenter som har tilpasset sine produkter til 30 pins pluggen vil nok riste litt på hodet. I mange tilfeller vil en overgang løse problemet, men slettes ikke alle. iPhone 4 og 4S vil nok leve i noen år til, men disse vil jo fases ut over tid. Så blir spennende å se hvordan bilprodusenter, stereo produsenter osv svarer på dette. Skal ikke se bort i fra at noen produsenter slutter å lage produkter spesifisert til iPhone pluggen. En godt alternativ er jo USB som svært mange stereo produsenter bruker. Den vil i de fleste tilfeller fungere på et hav av telefoner :) Så det åpner jo muligheten for feks Samsung å ta litt av markedet til iPhone da man ikke MÅ ha iPhone for å bruke eksisterende plugg.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig ikke at det vil komme en enkel overgang fra 30-pin dockkontakt til den nye? Det er jo ikke sånn at folk må erstatte alt som kryper og går av produkter som har 30-pin kontakt.

Alt kan emuleres fra USB, lyd/bilde o.s.v. ala MTP

 

Om noen er for lat til å google, så kan man lese litt om saken her: http://en.wikipedia....ansfer_Protocol

 

Den nye spesialpluggen til apple har ingen annet formål enn å loppe brukerne for penger. Hvis de ville ha en mindre plugg kunne de ha brukt USB, men da hadde det ikke blitt noe "Ka-ching!!" $$$

Endret av ArcticOC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung ser da ut til å like Apples nåværende plugg. Men det er klart, skal man kopiere Apple så må man ta med alt fra tableten, til innpakningspapiret.

Hadde vært morsomt å hørt grunnen til at de følte for å lage deres egen plugg, og hvorfor den endte opp med å være 99% lik apples plugg.

 

5731991626_79a0410333_b.jpeg

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt kan emuleres fra USB, lyd/bilde o.s.v. ala MTP

 

Om noen er for lat til å google, så kan man lese litt om saken her: http://en.wikipedia....ansfer_Protocol

 

Den nye spesialpluggen til apple har ingen annet formål enn å loppe brukerne for penger. Hvis de ville ha en mindre plugg kunne de ha brukt USB, men da hadde det ikke blitt noe "Ka-ching!!" $$$

Du får prøve å forklare dette til alle PC-produsentene som merkelig nok lever i den villfarelsen at USB ikke dekker alle behov, og at man trenger en del andre porter.

Microsofts proprietære filoverføringsprotokoll MTP er helt irrelevant her, og kan dessverre for deg ikke fjerne begrensningene i USB-standarden, der dårlig båndbredde bare er toppen av isfjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...