Gå til innhold

Kommentar: Derfor kommer appene først til iPhone


Anbefalte innlegg

Jeg, i motsetning til deg, mener vel at begge treffer blink og er mer eller mindre likeverdige hva kvalitet angår. Det er du som absolutt skal ha det til at den ene er den andre overlegen, noe som er tilbakevist flere ganger i denne tråden. Men jeg skjønner jo at det er viktig for deg å tro at app store er bedre enn google play, og du må gjerne tro det for min del. Men i det du begynner å forfekte dette som en sannhet på et åpent forum, må du forvente å bli stilt til veggs. Likså når en artikkel basert på synsing blir parkert her i forumet.

Endret av newnick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

http://www.redmondpie.com/heres-why-androids-ui-will-never-be-as-smooth-as-ios-or-windows-phone-7/

 

UI rendering processes in iOS occur with dedicated threads with real-time priority whereas on Android, UI rendering processes occur along with the main thread with normal priority. Whenever an iOS devices detects touch, it stops other processes and focuses all attention to rendering the UI. Android devices don’t do this, instead general processing and UI rendering occurs concurrently which results in choppy UI.

 

Samtidig: http://www.minyanville.com/mvpremium/2012/02/03/iphone-apps-crash-more-than/

However, according to a study from mobile app monitoring startup Crittercism, iPhone apps are far more crash-prone than those on Android devices.

 

Highlighted in a recent Forbes article, the study was conducted from November through December 2011 and analyzed over 214 million app launches across Apple and Google's platforms. Shockingly, Crittercism found that, under certain conditions, an iPhone app is nearly 3.5 times more likely to crash than an Android app.

 

Så har vi denne: http://blog.crazybob.org/2011/12/truth-about-android-ios-ui-performance.html

 

Og sånn kan vi fortsette.

 

Jeg tror nok at det ikke er stort problem å finne programmer i begge leire som kan gjøre det samme, selv om nøyaktig samme program nødvendigvis ikke finnes til begge plattformene. Muligens med unntak av spill som selvsagt krever samme spill tilgjengelig på begge plattformene.

 

Et mer riktig bilde er vel kanskje hva man ikke får gjort med den ene eller den andre os plattformen.

 

Tråden startet også med hvorfor apper kommer først til iphone, og det skyldes jo at iphone brukerne er mer villige til å betale for appene...muligens for å unngå reklame. Android har satset mer på å fremstille gratis programmer finansiert med reklame og brukerne synes det er greit. Jeg tror nok også at iphone brukerne er mer opptatt av det estetiske, og derfor betaler for en så ren opplevelse fri for reklame som mulig. Android brukerne er nok mer opptatt av hva som er mulig å gjøre, og aksepterer reklame så lenge de får gjort det.

 

Det er jo også kommet en dom på at android ikke er like kult som apple:

http://e24.no/it/dommer-om-samsung-nettbrett-ikke-kule-nok-til-aa-ligne-apple/20254720

 

Der ligger vel også kjernen i hele saken. Apple fokuserer på design, smoothhet og brukeopplevelse, mens android fokuserer på at det skal virke. Motsatt ser man jo også at apples fokus på design gir mindre fokus på appene og derfor krasjer de mye oftere enn android apper. Android sine apper er kanskje ikke så kule (for alle) men de funker.

Lenke til kommentar

Der ligger vel også kjernen i hele saken. Apple fokuserer på design, smoothhet og brukeopplevelse, mens android fokuserer på at det skal virke. Motsatt ser man jo også at apples fokus på design gir mindre fokus på appene og derfor krasjer de mye oftere enn android apper. Android sine apper er kanskje ikke så kule (for alle) men de funker.

 

Jeg er enig i mye av det du sier, men må legge til noe til siste paragraf. Det er rett og slett fordømt mye vanskeligere å kode for iOs enn for Android. Med Android bruker man temmelig standard Java med god minnehåndtering og garbage collection innebygget i kompilatoren. På iOs bruker man det mye mindre velkjente Objective-C som er en slektning av C og som ikke har like god beskyttelse mot kræsj innebygget, noe som krever mer av programmereren.

 

Begge tilnærminger har sine fordeler og ulemper, men en dårlig programmerer vil utvilsomt skrive bedre programvare (iallfall i betydningen "kræsjer ikke") på Android enn på iOs. På den annen side er terskelen for å lage iOs-programmer såpass mye høyere (fordi det er vanskeligere), at man kan anta at en nybegynner rett og slett ikke klarer å kode for iOs.

 

Bruker man rammeverk som Flex e.l. forandrer selvsagt dette seg, men da får man også programmer som er identiske på begge plattformer (og som dermed ikke fungerer godt på noen av dem).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får vi være enige om å være uenige, jeg føler meg verken stilt til veggs eller parkert ;)

Det hadde jeg, utrolig nok, heller aldri forventet at du skulle inrømme på dette forumet. Men innerst inne har du nok en følelse som sier at du er på gyngende grunn. Hvis ikke hadde du neppe gått så til de grader hardt ut som du gjorde ;)

Endret av newnick
Lenke til kommentar

Det hadde jeg, utrolig nok, heller aldri forventet at du skulle inrømme på dette forumet. Men innerst inne har du nok en følelse som sier at du er på gyngende grunn. Hvis ikke hadde du neppe gått så til de grader hardt ut som du gjorde ;)

 

Et vennlig debattips: Slutt å tillegge folk meninger og å hevde enighet basert på dine egne antakelser, samt å legge ord i munnen på folk som er uenige med deg. Det er fordømt irriterende og fremstiller deg i et dårlig lys.

 

Jeg har virkelig gjort en innsats for å svare med reelle argumenter og mulige forklaringer her, og det du har møtt alle utspill med er "ifolka bør forstå at det er like bra apps på Android" og "komme seg inn i virkeligheten" (slik du har definert den) uten å egentlig argumentere i det hele tatt. Ei heller når man har forsøkt å komme med saklige forslag til hvorfor mange opplever at det finnes et kvalitetsgap.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ett eksempel er skype:For android: http://www.skype.com...ile/android/Man møtes med en liste over 18 ukjente mobiler som skal støtte skype, knyttet til verizon. Byttet til norsk språk, og siden fantes ikke.For iphone: http://www.skype.com...e-for-skype/Man møtes med en rekke fancy funksjoner og muligheter. En helt annen forside, og ja den er på norsk.Nå er jo dette programmer som hentes via app butikkene, men som eksempel på hvor ulikt dette presenteres så fungerer det vel.

 

På norsk: http://www.skype.com...pe-for-android/

 

Klikket "get skype > android > og valgte norsk språk... veldig vanskelig.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Først som sist : Jeg anser meg selv som en Android og Samsung fanboy. Jeg har imidlertid et lite håp om at jeg har et noenlunde nyansert bilde allikevel.

 

Men jeg lurer på noen ting før jeg angriper :

Når det snakkes om disse skjermstørrelsene, er ikke det fullstendig irrelevant? Er det ikke oppløsninga som betyr noe? Jeg ser at over alt, hele tiden snakkes det om skjermstørrelsene til Android.

Dersom jeg har rett, kommer flere spørsmål : iPhone har forskjellige oppløsninger? Alt vi har med skjermer har forskjellige oppløsninger, burde ikke det være en relativt kjent problemstilling som løses lett?

 

Så denne hardwaren, jeg er ikke helt inn i det, men er ikke hele poenget med Dalvik (eller noe slikt) at man skal slippe litt å ta all hensyn til dette problemet?

 

Så.. Jeg ser det er et problem å finne apps som har funksjonalitet man finner bare på iOS. (Formuleringa mi inneforstår poenget til artikkelforfatteren i forumet.)

Men apps som Llama, LBE Security, Tasker, ADW Launcher, ES filutforsker, JuiceDefender, Titanium Backup, SPB Shell, og så videre, for disse finnes i drøss og lass, og enten gratis eller billige.

Dette er jo kvalitetsapps i høyeste grad, til tross for at kanskje ikke designet er verdens nydeligste i noen av tilfellene.

Jeg tror også alle de nevnte finnes i en form for gratisversjon.

Det er mulig noen av de nevnte også finnes til iOS, men jeg tror ikke det.

 

Mye av dette går nettopp på begrensninger i iOS, men jeg mener allikevel at de er såpass gode og mange at det i veldig stor grad er urettferdig å bare se bort ifra dem.

 

Til slutt vil også jeg påpeke til artikkelforfatteren at det hadde vært utrolig greit om du i artikkelen underbygget poenget ditt med en god klype eksempler også. Da blir det både lettere å forstå akkurat hva du mener, og det virker mindre som synsing. Da kunne du vist til like apps som ser mindre polerte ut, og apps som ikke eksisterer, og ikke har tilsvarende alternativer, for eksempel.

Men siden jeg først kommenterer artikkelforfatteren, er det bare rett og rimelig at jeg også forteller at du skal ha skryt for å tørre å innvolvere deg i fanboykrigen her, og at du også utdyper det du mener, og at du viser at du følger med på kommentarene :-)

 

Helt til sist, det er flere apps som også er best på Android, hvor mine beste eksempler vil være TrueCaller og lignende apps som GuleSider osv.

 

Håper ikke jeg ble for fanboy, og at artikkelforfatteren spesielt deler sine synspunkter på dette :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Et vennlig debattips: Slutt å tillegge folk meninger og å hevde enighet basert på dine egne antakelser, samt å legge ord i munnen på folk som er uenige med deg. Det er fordømt irriterende og fremstiller deg i et dårlig lys.

 

 

Nå har vel ikke jeg tillagt deg hverken meninger eller enighet, samt heller ikke lagt ord i munnen på deg. Du virker på meg som noe paranoid, ettersom du klarer å tolke det jeg skriver så til de grader negativt. Jeg tilla deg en følelse, noe jeg tror er riktig. ;)

Og det at du klarer å irritere deg over at noen er uenige, er vel ikke en egenskap som er noe å prøve å dytte over på andre? Eller mener du det skaper en god debatt, når debattantene nærmest sitter og slår på tastaturet i ren aggresjon?

Jeg skjønner at det sitter veldig langt inne for deg, å kunne se Google Play fra en annen vinkel enn den du er "oppvokst" med. Men virkeligheten er nok langt nærmere slik jeg beskriver den, enn slik du beskriver den. Det er nok snakk om år siden app-store var overlegen Google Play. Har faktisk sett en del apper komme først til Android, og det stemmer jo slettes ikke med det inntrykket du prøver å skape.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye av det du sier, men må legge til noe til siste paragraf. Det er rett og slett fordømt mye vanskeligere å kode for iOs enn for Android. Med Android bruker man temmelig standard Java med god minnehåndtering og garbage collection innebygget i kompilatoren. På iOs bruker man det mye mindre velkjente Objective-C som er en slektning av C og som ikke har like god beskyttelse mot kræsj innebygget, noe som krever mer av programmereren. Begge tilnærminger har sine fordeler og ulemper, men en dårlig programmerer vil utvilsomt skrive bedre programvare (iallfall i betydningen "kræsjer ikke") på Android enn på iOs. På den annen side er terskelen for å lage iOs-programmer såpass mye høyere (fordi det er vanskeligere), at man kan anta at en nybegynner rett og slett ikke klarer å kode for iOs. Bruker man rammeverk som Flex e.l. forandrer selvsagt dette seg, men da får man også programmer som er identiske på begge plattformer (og som dermed ikke fungerer godt på noen av dem).

 

Og så har du monotouch, .NET for iOS, som igjen senker terskelen. Det koster penger, så det skremmer bort de fleste amatører. Gir uansett muligheten til dem som er komfortable i C# til å lage kvalitetsprogrammer for iOS.

Trodde det fantes nok av programmer for å sjekke for minnelekkasjer i Obj-C-kode. Clang følger med Xcode ihverfall.

Lenke til kommentar

Og så har du monotouch, .NET for iOS, som igjen senker terskelen. Det koster penger, så det skremmer bort de fleste amatører. Gir uansett muligheten til dem som er komfortable i C# til å lage kvalitetsprogrammer for iOS.

Trodde det fantes nok av programmer for å sjekke for minnelekkasjer i Obj-C-kode. Clang følger med Xcode ihverfall.

 

Helt klart, det finnes plenty rammeverk som senker terskelen, men som du sier koster disse litt, noe som skremmer bort det meste av "amatører".

 

Når det gjelder minnelekkasjer finnes det vel plenty med verktøy, men det er umulig å lage kodesjekkere som fanger opp alt av mulige bugs, så noe slipper igjennom. Imidlertid har jeg følelsen av at læringskurven for Obj-C er såpass bratt at de fleste som ikke klarer å takle minnehåndteringen uansett ramler av før de er ferdige med sin første applikasjon.

 

Sammenlikne det med Android, der jeg f.eks brukte tre timer fra jeg aldri hadde sett på SDKet før til jeg hadde implementert et nummerfilterprogram som benyttet lista fra telefonterror.no til å sjekke innkomne anrop. Det er ingen tvil om at Android er enklere å få ting til å virke på.

Lenke til kommentar

Når det gjelder minnelekkasjer finnes det vel plenty med verktøy, men det er umulig å lage kodesjekkere som fanger opp alt av mulige bugs, så noe slipper igjennom.

De tar unna de groveste nybegynnerfeil og feilaktig bruk av velkjente idiomer. Dette er vel også en jobb som Apples valideringsprosess utfører? Kjenner ikke til hvordan iOS reagere på høyt minnebruk. Vil anta at appen bare avslutte etter den har nådd en øvre grense satt av Apple. En app basert på en god ide, men med minnelekkasjer, vil ihvertfall virke en gitt stund før det klapper sammen. OS tømmer da minnet, og bruker bare restarter appen.

 

Imidlertid har jeg følelsen av at læringskurven for Obj-C er såpass bratt at de fleste som ikke klarer å takle minnehåndteringen uansett ramler av før de er ferdige med sin første applikasjon.

Ingen tvil. Men mere generelt; alle språk med en GC gjør det mye enklere å lage et solid program for en nybegynner. Forståelse for pekere og deallokering av objekter på heap anses fremdeles som det

vanskeligste i å lære seg, som f.eks i C, C++ og Obj-C.

 

Sammenlikne det med Android, der jeg f.eks brukte tre timer fra jeg aldri hadde sett på SDKet før til jeg hadde implementert et nummerfilterprogram som benyttet lista fra telefonterror.no til å sjekke innkomne anrop. Det er ingen tvil om at Android er enklere å få ting til å virke på.

Ikke i tvil jeg heller. Og enklere å komme i gang med, pga det ikke krever en maskin med OS X til å utvikle på. Please, serve me another Southern Comfort, bartender ;)

Lenke til kommentar

Nylig bytta til Android selv og jeg må si betalingsviljen gikk drastisk ned etter å ha sett hvor utrolig stygge de aller aller fleste Android-appene er. Annenhver app jeg kommer over (minst) ser ut til å være lagd av en 12-åring på soverommet før leggetid.

 

Men! Voxer ser jo faktisk bedre ut på Android enn iOS! Utviklern skulle nok ikke lagt så mye tid i det for å snu den sammenligninga, men faktum gjenstår

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, som spillstudioet uttaler på Facebook-siden sin:

 

The main reason: piracy rate on Android devices, that was unbelievably high. At first we intend to make this game available for as many people as possible - that's why it was for as little as buck. - It was much less than 8$ for SHADOWGUN but on the other hand we didn't dare to provide it for free, since we hadn't got XP with free-to-play format so far. - However, even for one buck, the piracy rate is soooo giant, that we finally decided to provide DEAD TRIGGER for free.

 

https://www.facebook.com/DEADTRIGGER

Lenke til kommentar

Duverden hvor morsomt det er å observere hvordan enkelte klarer å rote seg bort i sin egen fantasiverden, og hvordan de treffes på nettet og søker felles trøst.

Artikkelforfatteren skriver en artikkel basert på synsing, og sine egne vrangforestillinger, og dere stiller opp og forsvarer artikkelen med mer synsing og tåkeprat. At dere gang på gang blir stilt til veggs, ignorer dere, men søker felles trøst hos hverandre.

At google play og app-store er likestilte når det kommer til kvalitets app, er hevet over enhver tvil, og det finnes faktisk flere eksempler på kvalitets apper til android i denne tråden, som ikke finnes til ios. Men det ignoreres glatt, og man fortsetter med tåkeprat og maler seg lengre og lengre inn i hjørnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Duverden hvor morsomt det er å observere hvordan enkelte klarer å rote seg bort i sin egen fantasiverden, og hvordan de treffes på nettet og søker felles trøst.

Er det flere av dere?

 

Det som er hevet over en hver tvil, er at Androidbrukere mangler betaingsvilje.

Betalingsvilje er det som driver 95% av appene.

Apple er en mer lønnsom platform enn Android.

Apple har en 250 siders "hvordan lage en god app" guideline.

Android har en nettside med "Hvordan få appen din til å passe inn på Android"

Apple brukere er stereotypt opptatt av kvalitet, estetikk og polerte opplevelser.

 

Å tjene penger på Android er som å prøve å drikke av en tesil... Reklame er tilnærmet eneste mulighet for å få inntekter på platformen, da alt annet blir piratkopiert. Og for å tjene penger på reklame, trenger man latterlige volum av brukere.

 

Man trenger ikke å ha en doktorgrad for å kunne forutse hvilken av platformene som vil få mest kvalitetsinnhold først?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At google play og app-store er likestilte når det kommer til kvalitets app, er hevet over enhver tvil, og det finnes faktisk flere eksempler på kvalitets apper til android i denne tråden, som ikke finnes til ios. Men det ignoreres glatt, og man fortsetter med tåkeprat og maler seg lengre og lengre inn i hjørnet.

 

Og du ignorerer glatt at samme funksjonalitet ikke betyr lik app.

 

Men, man kan jo ikke forvente at du forstår deg på hva som skiller mellom en kvalitetsapp, og en brukbar app, siden du er androidbruker. Dere har jo tross alt bare "brukbare" apps.

 

Du kan jo få nevne et par "kvalitetsapper" som startet sitt liv på Android, og så flyttet til iOS, for å motbevise oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...