Gå til innhold

Kommentar: Derfor kommer appene først til iPhone


Anbefalte innlegg

Nå kjenner jeg ikke til denne appen, men du sier det jo selv. Google play er full av readere som mest sannsynlig gjør jobben minst like bra. Så reeder er ikke et eksempel på en kvalitetsapp som bare finnes til ios. Sannheten er vel at artikkelforfatteren i beste fall pyntet på virkeligheten, i verste fall løy han så det sang etter. Det finnes ingen kvalitetsapper på ios der android ikke har et minst like bra alternativ. Punktum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo bare tull. Om du forbeholder deg retten til å motgå alle eksempler med "nehei, det er ikke sant, jeg er nemlig uenig!" så er enhver diskusjon fånyttes.

 

Cluet ligger i definisjonen av "like bra", men det virker det ikke som du klarer å forstå at dette for mange betyr noe mer enn "kan krysse av for å ha tilsvarende funksjonalitet".

 

Både en Big Mac-meny og en kveld på Maaemo får deg mett og gir deg de næringsstoffene du trenger. Så som "middag" dekker begge alle spesifikasjoner. Kvalitetsforskjellen ligger i det ikke-funksjonelle. Det mange eksperter hevder er at mye Androidsoftware fortsatt befinner seg på "Big mac"-nivå, ikke at du ikke får gjort det du vil med den.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis dere skal komme noen vei med den diskusjonen der så tror jeg du heller må sette opp en liste over essensielle (subjektive?) ting som du mener gjør at Reeder (eller en annen app) er best - og så se om det finnes en tilsvarende app hos Android som løser de samme tingne like bra.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i et firma som lager apper til begge platformene og min jobb er som utvikler av ios appene, men jobber også tett sammen med android avdelingen. Det er tydelig at vi har forskjellige utfordringer. Noe er lettere på iPhone mens noe annet igjen er lettere å få til på android. Men de mange skjermstørrelsene på android er en kjip utfordring, og skaper mye ekstra arbeid. Samtidig ser vi at ios gir oss 82% av salgene mens adroid kun gir 18%. Det er svært vanskelig å få android brukere til å kjøpe apper, og det gjør at jeg meget godt kan forstå at noen velger å kun lage apper til ios.

 

Apple har gjort en utrolig bra jobb med å venne sine brukere på at alle produkter koster penger, mens google har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å gå andre veien, og satser alt for ensidig på reklamefinansierte produkter, noe som ikke fungerer i norge dessverre.

 

Det er bare en ting dere som brukere kan gjøre for å få flere og bedre apper til android, og det er å kjøpe apper.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hvis dere skal komme noen vei med den diskusjonen der så tror jeg du heller må sette opp en liste over essensielle (subjektive?) ting som du mener gjør at Reeder (eller en annen app) er best - og så se om det finnes en tilsvarende app hos Android som løser de samme tingne like bra.

 

Det er derfor jeg heller gir opp. Problemet er at det ikke finnes noen objektiv liste. Det blir som å sammenlikne viner, malerier eller biler - det er ofte umulig å peke på akkurat hvorfor den ene gir en bedre opplevelse enn den andre - det bare er sånn. Imidlertid er det en reell forskjell, det kan man se fordi forskjellige folk gjerne deler den samme subjektive følelsen av hvilken variant som er best.

 

Men for å komme med en konkret app som finnes på iOs men ikke på Android (ennå, den kommer snart): iZettle. Altså muligheten for hvem som helst til å ta betalt med kredittkort. Jeg fatter ikke hvorfor dette er et så stort poeng, men her er iallfall et eksempel.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Dette er jo bare tull. Om du forbeholder deg retten til å motgå alle eksempler med "nehei, det er ikke sant, jeg er nemlig uenig!" så er enhver diskusjon fånyttes.

 

Cluet ligger i definisjonen av "like bra", men det virker det ikke som du klarer å forstå at dette for mange betyr noe mer enn "kan krysse av for å ha tilsvarende funksjonalitet".

 

 

Nei, problemstilling var at artikkelforfatteren hevder at det finnes mange kvalitetsapp på ios, som man ikke få på Android. Da er eksemplet ditt med reeder bare svada og tull, da det finnes, etter min og mange andres mening, et bedre alternativ på Android. Artikkelforfatteren er ikke sannferdig i sin artikkel, og prøver, med hjelp av dere i-fans, å skape en illusjon at Android har masse søppel apps, og ios består av millioner av kvalitetsapp Hvis vi skulle virkelig gå appene etter i sømmene, vil jeg tror du finner langt flere prompe apps til ios, enn du finner til Android.

 

Ser du nå har kommet med en konkret eksempel, men som du selv sier, så er samme funksjon rett rundt hjørnet på Android plattformen også. Jeg trodde sågar den allerede var kommet til Android, men mulig den ikke er helt ferdig ennå. Og så tillater du deg å si at du ikke fatter at dette er et så stort poeng, når det er dette som er kjernen i det vi diskuterer. Eller iallefall hva artikkelen handlet om. At du, med flere, prøver å vri diskusjonen over på helt andre ting, tolker jeg som en gedigen unnamanøver, om ikke sågar hersketeknikk på sitt aller verste.

 

Så det er på tide at dere i-folk biter i deres sure eple, og innser at også på app siden er Android et minst like bra alternativ.

Lenke til kommentar
Så det er på tide at dere i-folk biter i deres sure eple, og innser at også på app siden er Android et minst like bra alternativ.

 

Det skal du få lov til å tro, så får heller resten av verden mene noe annet. Det går uansett ikke an å diskutere med deg.

 

Du sa forøvrig at det eneste du trengte var ett eneste eksempel på noe man kunne på iOs som ikke går an på Android. Det har du fått, og at den kommer snart er temmelig irrelevant siden den har vært ute i over et halvt år på iOs, noe som bare understøtter hva artikkelen hevder. Hadde du vært ærlig hadde du gått tilbake på noen av de mest bastante påstandene dine i stedet for å slenge dritt om "i-folk".

 

Til informasjon har jeg utviklet software for Android og har hatt mange Android-telefoner og tablets. Den store forskjellen på de fleste "i-folk" jeg kjenner og Androidtilhengere er utrolig nok at Apple-fansen er mer ydmyke ovenfor andre plattformer (på tross av sitt rykte). Android er et bra system med flere fordeler foran iOs, det er bare det at utvalget kvalitetsprogramvare ikke er en av dem.

Endret av kvasbo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... Men de mange skjermstørrelsene på android er en kjip utfordring, og skaper mye ekstra arbeid.

Sikkert, men det gir allikevel forbrukeren valgmuligheter mht. telefon. Apple har bokset seg selv inne med en gitt oppløsning.

For oss som har holdt på med utvikling i noen tiår er det fornøyelig at noen finner det problematisk (for mye jobb) å håndtere ulike oppløsninger.

Apple har gjort en utrolig bra jobb med å venne sine brukere på at alle produkter koster penger

Der er jeg enig, det er utrolig hvor naive folk kan læres opp til å bli. Dette gjelder særlig med produkter som blir moteikon, se bare på endel klær som koster flerfoldige ganger hva det de er verdt.

(Her kan man jo argumentere med at ting er verdt det folk er villige til å betale, det er imidlertid en litt annen diskusjon)

Det er bare en ting dere som brukere kan gjøre for å få flere og bedre apper til android, og det er å kjøpe apper.

Vel, alternativt kan utviklere lage apper folk er villige til å betale for. Slikt krever, så tåpelig det enn høres ut, en del arbeid. Jeg kan imidlertid se at konkurransen kan være hard da det (nesten) alltid finnes en gratis app som gjør tilnærmet samme jobben. Utfordringer blir da å gjøre eget produkt såpass mye bedre at det allikevel blir solgt.

Lenke til kommentar
Så det er på tide at dere i-folk biter i deres sure eple, og innser at også på app siden er Android et minst like bra alternativ.

 

Det skal du få lov til å tro, så får heller resten av verden mene noe annet. Det går uansett ikke an å diskutere med deg.

 

Du sa forøvrig at det eneste du trengte var ett eneste eksempel på noe man kunne på iOs som ikke går an på Android. Det har du fått, og at den kommer snart er temmelig irrelevant siden den har vært ute i over et halvt år på iOs, noe som bare understøtter hva artikkelen hevder. Hadde du vært ærlig hadde du gått tilbake på noen av de mest bastante påstandene dine i stedet for å slenge dritt om "i-folk".

 

Til informasjon har jeg utviklet software for Android og har hatt mange Android-telefoner og tablets. Den store forskjellen på de fleste "i-folk" jeg kjenner og Androidtilhengere er utrolig nok at Apple-fansen er mer ydmyke ovenfor andre plattformer (på tross av sitt rykte). Android er et bra system med flere fordeler foran iOs, det er bare det at utvalget kvalitetsprogramvare ikke er en av dem.

 

Jeg trekker faktisk på smilebåndet når jeg leser hva du skriver. Jeg snakker ikke dritt om i-folket, hvor har du det ifra? At noen av de mest ihuga fansa, ikke er villig til å ta realitetene innover seg, er vel ikke et helt ukjent fenomen? Og jeg snakker selvfølgelig for meg selv. At du snakker for hele verden, demonstrerer vel egentlig bare litt av poengene mine ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit, jeg skal ikke diskutere mer med deg, du overser pent det som er ubehagelig å svare på og går rett på person uten argumenter gang etter gang. Eller som du sier; "At noen av de mest ihuga fansa, ikke er villig til å ta realitetene innover seg, er vel ikke et helt ukjent fenomen."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Si meg, er begrepet fanboy, helt ukjent for deg? Nå leste du sikkert dette som om at jeg skulle kalle deg for en fanboy, men det gjør jeg altså ikke. Jeg snakker om begrepet fanboy. For meg er det et begrep som jeg har kjent i flere 10-år nå, ergo er det et kjent begrep, iallefall for meg.

At du hostet opp en eneste app man får til ios og ikke til Android, beviser vel ikke en døyt. Vel, ikke annet enn at du er iherdig til å demonstrere ios sin fortreffelighet over Android. Ikke vet, hverken du eller jeg, om noe slikt finnes til Android, og ikke vet hverken du eller jeg om det finnes apper til Android som ikke finnes til ios. Men det vi vet, er at operativsystemene er temmelig likestilte når det kommer til antall kvalitetsapper, og i realiteten er forskjellen tilnærmet null. Så da kan vi faktisk konkludere med at artikkelforfatteren forvrenger virkeligheten, til fordel Apple. Hvorfor gjør han det? Vel, ikke vet jeg, men les første avsnitt av dette innlegget en gang til, så tror jeg vi iallefall pirker litt i svaret. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

iFolket tviholder på gamle "urban legends" og putter fingrene i både øynene og ørene, og vil ikke ta inn over seg realitetene. Gi meg nå ett eksempel på en kvalitets app man kun får til ios og ikke til Android. Jeg ber bare om ett eneste eksempel.

 

At du hostet opp en eneste app man får til ios og ikke til Android, beviser vel ikke en døyt. Vel, ikke annet enn at du er iherdig til å demonstrere ios sin fortreffelighet over Android.

 

Jeg svarte på din direkte utfordring. Det var ikke jeg som fant på testen "gi meg ett eneste eksempel". Denne funksjonen (ta mot betaling via kredittkort som privatperson) får man ikke på Android i dag. Beklager, men sånn er det. Det beviser ikke mye, bare at du tok feil i din tidligere antakelse.

 

Si meg, er begrepet fanboy, helt ukjent for deg? Nå leste du sikkert dette som om at jeg skulle kalle deg for en fanboy, men det gjør jeg altså ikke. Jeg snakker om begrepet fanboy. For meg er det et begrep som jeg har kjent i flere 10-år nå, ergo er det et kjent begrep, iallefall for meg. (...) Men det vi vet, er at operativsystemene er temmelig likestilte når det kommer til antall kvalitetsapper, og i realiteten er forskjellen tilnærmet null. Så da kan vi faktisk konkludere med at artikkelforfatteren forvrenger virkeligheten, til fordel Apple.

 

Jeg kjenner godt til begrepet fanboy, og jeg er tilbøyelig til å hevde at du er nærmere å være en "fanboy" for Android enn du er villig til å tilstå (selv om jeg hater begrepet). Hvorfor er det så umulig å godta at det finnes noen ting en plattform gjør bedre enn en annen? Android er mye bedre på åpenhet og customization enn iOs (det er derfor man finner masse toppapps for dette på Android som rett og slett ikke er mulig å få til på iOs).

 

Det jeg leser artikkelen som er en forsøksvis forklaring på hvorfor mange utviklere først går for iOs, så for Android, og hvorfor de bruker mer penger på iOs-utvikling enn på Android-utvikling. Det er ikke en dom over plattformene eller en generell vurdering av alle apps (det finnes masse toppsoftware til Android også), bare en påstand om at det finnes flere skikkelig dårlige apps hos Google enn hos Apple, og at det finnes flere skikkelig gode hos Apple enn hos Google. Det vil selvsagt ikke si at ikke de fleste finner noe de er fornøyd med. Jeg er altså ikke enig i verken premisset ditt (plattformene er likeverdige når det kommer til kvalitetssoftware) eller i konklusjonen (artikkelen forvrenger virkeligheten).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemet er vel mangesideig, og ikke bare android sin feil. Jeg vil anta at når man skal lage en app til android så skal den passe inn på svært mange og ulike enheter og at man derfor gjør den så lite krevende at den også fungerer på de billigste mobilene med lavest ytelse. Ulike skjermer, prosesorer, minne osv vil gi en ulik brukeropplevelse for androidbrukerne, mens iphonbrukerne vil få apper som er laget for et relativt få utvalg telefoner. Det er både fordeler og ulemper med dette.

 

Hadde samme opplevelse når jeg hadde symbian telefon. Selv om telefonene brukte samme symbian os så var telefonene svært ulikt oppbygd. Bl.a det at de hadde ulik stasjonsinndeling, gjorde at programmer ikke kunne bli innstallert om det var laget for å bli innstallert på en stasjonsbokstav som den telefonene man hadde ikke hadde. Tilsvarende ville f.eks et fjernkontrollprogram funke veldig bra hos de som hadde Ir dioder som funket 5-10 meter, mens de som hadde ir med rekkevidde kun 10 cm hadde null bruk for det samme.

 

Android har på samme måte gått i samme felle, dvs at det er stor variasjon på telefonene. Det er i utgangspunktet bra, men vil også gjøre at appene oppleves ulikt. En app for 4s oppleves likt for alle 4s brukerne, mens samme app til android oppleves ulikt etter hvilken telefon man har.

 

Android har sine fordeler også:

http://lifehacker.com/5801862/top-10-awesome-android-features-that-the-iphone-doesnt-have

 

Men man må huske på at de baserer seg på totalt ulike markeder. Jeg synes selv det er en trygghet at apple sjekker apper før de gjøres tilgjengelige. Det er en mangel jeg savner hos android. Samtidig vil sjekken utelukke apper ikke fordi de skader telefonen men fordi de er konkurrerende.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere går dere fast i monopoltanken til Apple nå. Apple har et godt produkt, det kan ingen nekte for, men valgfriheten er borte som dugg for solen. Men låser seg nærmest til Apple, og alt som skal gjøres, må gjøres på deres premisser. Apple hadde en helt overlegen app-store, for inntil nylig. Nå vil jeg påstå at Google play er fullt på høyde med app sotre, og hvilke som treffer best, er egentlig ikke relevant,, da begge treffer blink.

Jeg kan tenke meg at dette svir litt for i-folket, da det liksom var deres siste skikkelige argument for hvorfor man skulle velge iphone fremfor android. Men nå er det argumentet så godt som forsvunnet, og noen(les artikkelforfatteren) prøver desperat å tviholde på en sannhet som ikke lengre er en sannhet.

 

Du klarte å host opp en app, den skal du få kudos for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg svarte på din direkte utfordring. Det var ikke jeg som fant på testen "gi meg ett eneste eksempel". Denne funksjonen (ta mot betaling via kredittkort som privatperson) får man ikke på Android i dag. Beklager, men sånn er det. Det beviser ikke mye, bare at du tok feil i din tidligere antakelse.

 

 

Nå er ikke det helt korrekt, da iZettle ikke er hverken først eller størst på å la folk ta betaling med kort via mobil for privatpersoner - Det finnes konkurrerende systemer helt tilbake til 2009 - som har hatt android-app lenge.

 

Når det er sagt er det ikke rart at de fleste med kommersielle interesser starter med iphone-utvikling, for deretter prøve seg på android. - Android sin tilnærming er jo at det skal være så enkelt og billig å utvikle at mange flere vil gjøre det for Android, og da vil antagelig utvalget apper overskygge det som er tilgjengelig på iOS til slutt. - Men vi er nok ikke der i dag.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men for å komme med en konkret app som finnes på iOs men ikke på Android (ennå, den kommer snart): iZettle. Altså muligheten for hvem som helst til å ta betalt med kredittkort. Jeg fatter ikke hvorfor dette er et så stort poeng, men her er iallfall et eksempel.

Du klarte å host opp en app, den skal du få kudos for.

I den anledning, jeg har en utfordring andre veien (så utrolig det enn kan høres ut for noen). Jeg benytter http://www.unifiedremote.com/ for å kontrollere lyd å bilde i heimen. Dette er android only (og allikevel en app folk betaler for).

 

En iPhone eier var innom meg og ville ha noe lignende for iPhone, finnes det ?

Lenke til kommentar

I den anledning, jeg har en utfordring andre veien (så utrolig det enn kan høres ut for noen). Jeg benytter http://www.unifiedremote.com/ for å kontrollere lyd å bilde i heimen. Dette er android only (og allikevel en app folk betaler for).

 

En iPhone eier var innom meg og ville ha noe lignende for iPhone, finnes det ?

 

Uten å sjekke så nøye så finnes det en liste her, men den er litt gammel. Ser ut til at noen av disse dekker samme funksjonalitet, uten at jeg skal garantere at hvert eneste punkt kan krysses av.

Lenke til kommentar

I Norge har dette så vidt jeg vet ikke eksistert. Som jeg sa er uansett dette med at det står og faller på ett eksempel noe du fant på, jeg har hele tiden stått fast på at den helhetlige kvaliteten i snitt er høyere i App store. Det vil ikke si at man ikke kan finne masse apps i Android store som er bedre enn tilsvarende apps i App store, det er i mine øyne snittet og tendensene som er interessante.

 

Det kan godt hende det forandrer seg over tid, men det har ikke skjedd ennå. Vi ser imidlertid at noe er på gang, med flere og flere skikkelig polerte programmer som kommer på Android også (Instagram f.eks).

 

Jeg forstår forøvrig ikke helt denne trangen til å få meg til å "innrømme" at kvaliteten er den samme (eller, det virker som du mener den faktisk er høyere hos Google), det forandrer da ingenting hva jeg mener.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...