Gå til innhold

Kommentar: Derfor kommer appene først til iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes flust med eksempler på apps som ser dårligere ut på Android:

http://www.businessi...ps-2011-12?op=1

 

Det finnes sikkert eksempler motsatt vei også, men jeg tror nok det heller i iOS sin favør.

Her forklares litt om grunnen:

http://www.wired.com...esign-apps-ios/

 

Det varl veldig mye synsing i det nesten 1 år gamle artikkelen der gitt. Flere av appene har forandret seg ganske mye siden den gang. Husk at Android fortsatt er relativt nytt i forhold til iOS. Jeg er ikke uenig i at apper kanskje ser bedre ut på iOS. Jeg er delvis enig. Det er naturlig da utviklere typisk satser på iPhone først og fremst, så kommer Android etterpå.

 

Morsomt nok er en av de mer sexy appene til både Android og iOS laget av Google: Google+.

Lenke til kommentar

Ja, hva skal man da konkludere med? iFolket tviholder på gamle "urban legends" og putter fingrene i både øynene og ørene, og vil ikke ta inn over seg realitetene. Gi meg nå ett eksempel på en kvalitets app man kun får til ios og ikke til Android. Jeg ber bare om ett eneste eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hva skal man da konkludere med? iFolket tviholder på gamle "urban legends" og putter fingrene i både øynene og ørene, og vil ikke ta inn over seg realitetene. Gi meg nå ett eksempel på en kvalitets app man kun får til ios og ikke til Android. Jeg ber bare om ett eneste eksempel.

 

Reeder

 

Å hevde at ikke iOs-applikasjoner i snitt er mer polerte enn Android-apps er bare dumt. Grunnen illustreres flott her inne - selv om det lastes ned masse apps til Android er betalingsviljen for software av en eller annen grunn en helt annen hos iPhone-brukere. Det er ikke rart at utviklere bruker mer penger på den plattformen de tjener mest på. Ikke dermed sagt at det ikke finnes fantastiske programmer til Android også, man må bare vasse gjennom mye mer ræl for å finne dem.

Endret av kvasbo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men du durer frem med samme vissvass som alle andre ifolk har gjort i denne tråden. Personlig preferanser er ikke det vi diskuterer her i denne tråden, det finnes det mange andre tråder for. Her er påstanden at det finnes mange kvalitets apper til ios, som man ikke får til Android. Vi som er en smule nøytrale, lurer på en ting: Hvilke apper er det snakk om, og kan du/dere/artikkelforfatteren gi oss ett eksempel? Hvis ikke, blir bare dette ralling og oppgulp fra et ihode....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelt og greit fordi Android eiere er gjerrigere enn iPhone eiere, og dermed lager de ris til egen bak med at færre satser på platformen. Man prioriterer den platformen med størst mulighet for å tjene penger.

 

Men i dag er det mye lettere flytte en app fra iPhone og få den til å se bra ut på Android, enn det er andre veien. Spesielt nå som google har laget veldig klare guidelines.

 

Og de fleste starter på iPhone, og så Android, det gjelder for de fleste populære appene så vidt jeg kan huske. Både instagram og readability startet vell på iOS, samme med angry birds?

 

Svært få utviklere har penger til å satse på både iOS og Android, og da må de ta et valg. iOS fremstår som langt sikkrere enn Android, mtp både inntjeneing, og piratvirksomhet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV2 Sport.

Suger på Android, og funker vedlig bra på iOS (spesielt streamingen).

Feil. Tv2 Sport fungerer veldig bra på min Android, og streamingen spesielt. Hva mener du fungerer bedre på ios en på android?

 

Huff nei, TV2 Sport-appen suger grenseløst. Den er fremdeles i beta, etter hva, to år?

Lenke til kommentar

TV2 Sport.

Suger på Android, og funker vedlig bra på iOS (spesielt streamingen).

Feil. Tv2 Sport fungerer veldig bra på min Android, og streamingen spesielt. Hva mener du fungerer bedre på ios en på android?

Huff nei, TV2 Sport-appen suger grenseløst. Den er fremdeles i beta, etter hva, to år?

Som igjen belyser det enorme problemet med Androids fragmentering... Apps må fungere på alle devices og utgaver helt fra 2.0 til 4.1

Lenke til kommentar

Opplevde ofte med Apps fra Google Play at appsene ikke fungerer i det hele tatt. Aner ikke om disse appsene finnes til Google Play, men ramser op programmene jeg bruker ofte på iPhone.

 

Opera Mini

Kjørebok

Bilutgifter

Dropbox

1881

Gule sider

miCal

Spotify

Mobilbank

Bil og Henger

Tapatalk

Norsk Tipping

Pakkesporing

CamCard

AirPlayer

Synology

Navigon

AutoCad

Omrons PLC I/O test.

Lenke til kommentar

Som igjen belyser det enorme problemet med Androids fragmentering... Apps må fungere på alle devices og utgaver helt fra 2.0 til 4.1

 

TV2 Sport-appen er til gjengjeld den eneste (av mange) apper jeg har hatt problemer med, og det er fordi TV2 ikke har gjort noe på to år. Storfornøyd med utvalget og kvalitet sånn utenom akkurat den.

Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk, men du durer frem med samme vissvass som alle andre ifolk har gjort i denne tråden. Personlig preferanser er ikke det vi diskuterer her i denne tråden, det finnes det mange andre tråder for. Her er påstanden at det finnes mange kvalitets apper til ios, som man ikke får til Android. Vi som er en smule nøytrale, lurer på en ting: Hvilke apper er det snakk om, og kan du/dere/artikkelforfatteren gi oss ett eksempel? Hvis ikke, blir bare dette ralling og oppgulp fra et ihode....

 

Du hadde tjent en del i diskusjoner på å lese det folk skriver (så du ser eksempler du blir gitt) og å være litt mindre arrogant og nedlatende.

 

Jeg er sikker på at man finner en applikasjon til Android som gjør det samme som enhver iOs-app, så "det er bare snakk om personlige preferanser" vil alltid være et argument som kan benyttes når man snakker om programvarekvalitet. Jeg har aldri noen gang sett en ekspert hevde at den gjennomsnittlige kvaliteten på Android-applikasjoner er på høyden med iOs-apps, men jeg har sett mange hevde det motsatte. Kan det sies å være snakk om personlige preferanser? Sikkert, men da blir diskusjonen fullstendig uinteressant. Dessuten; er ikke personlige preferanser det viktigste med mobiler da? Hvorfor er det ellers så viktig å kunne endre på alt på telefonen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Appen til Norsk Tipping er tragisk på Android. Det er jo strengt ikke Android sin skyld, men heller Norsk Tipping som ikke har utviklet den videre fra intern test ser det ut til. Og så da? Det finnes jo dårlige apper til iOS og. Det betyr ikke at OS'et er dårlig, men bare at noen tredjeparts utviklere har gjort slett arbeid. Med tanke på hvor lett det er å legge ut apps på Android sier det seg selv at det vil være en større andel dårlige apps der, men det betyr ikke at du trenger å bruke dem. Og du vil neppe merke noe særlig til dem, grunnet lav rating og tilhørende få nedlastinger.

 

Vi (firma jeg jobber for) har en app på iOS og Android. Den er nær identisk på begge plattformer, med unntak av der det føltes naturlig å bruke ikoner eller menyer som er typisk for plattform. Hovedutvikleren er Android fan og peker på hvordan alt av test/lansering/oppdatering er mye mer tungvint på iOS, men også at fragmentering er et problem på Android selvfølgelig. Fordeler og ulemper, og hva som er viktigst kommer nok an på hvem man spør.

 

Hva gjelder fragmentering tror jeg egentlig ikke det først og fremst er versjoner av OS som er problemet, men heller variasjoner av mobiler. Det må tas høyde for forskjellige oppløsninger og komponenter. Jeg merket flere apper som ikke var helt på høyde når jeg gikk fra HTC Desire til Galaxy Nexus. Blant annet fikk appen til Logitech Squeezebox ekstremt liten tekst (pga høyere oppløsning og skjerm på Nexus vil jeg tro).

 

Men jeg merker også at de fleste apper er veldig gode nå, kontra da jeg begynte med Android. Det har modnet mye, og det satses mer på det fra utviklere også. Man kan derfor ikke bare dømme hele Android basert på de dårligste appene. Like lite som på iOS. Begge plattformene har masse kvalitetsapper, men iOS har et forsprang i tid. (og kanskje mindre endringer mellom versjoner?)

 

Edit: leif

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Men jeg merker også at de fleste apper er veldig gode nå, kontra da jeg begynte med Android. Det har modnet mye, og det satses mer på det fra utviklere også. Man kan derfor ikke bare dømme hele Android basert på de dårligste appene. Like lite som på iOS. Begge plattformene har masse kvalitetsapper, men iOS har et forsprang i tid. (og kanskje mindre endringer mellom versjoner?)

 

Jeg tror ikke det er snakk om mindre endringer mellom versjoner, mer at iOs-brukere i mye større grad enn Androidbrukere faktisk bruker siste versjon av operativsystemet. Nesten alle Androidbrukere er fortsatt på en to år gammel versjon, og da hjelper det lite hvor mye fancy og nytt som kommer i operativsystemet - en utvikler kan ikke se bort fra over 90% av brukermassen ved å benytte nye og gode APIer som kun finnes i nyeste versjon.

 

Du har forøvrig helt rett i at det skjer en rivende utvikling på Androidapplikasjoner nå, selv om man ikke tjener på langt nær like mye pr. bruker på Android som på iOs er det tydelig at antallet brukere har nådd en kritisk masse der det er lønnsomt å bruke penger på å lage skikkelig software til Android også. Heldigvis. Dersom Androidbrukere ikke hadde vært så fordømt gjerrige hadde nok konkurransesituasjonen på applikasjoner endret seg kjapt, noe som hadde vært knall. For min del er det nå applikasjonsutvalget som holder meg til iOs i stedet for Android (eller Windows phone, når de får orden i sysakene), operativsystemene er helt på høyden alle sammen.

 

Men hva vet vel jeg, jeg er jo som det sies over her bare et "i-hode" ;)

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er helt riktig å kalle brukere av Android for gjerrige. Som nevnt flere ganger er Android spredd over skalaen av mobiler hva gjelder pris, og dermed også ytelse og størrelse. Dette i seg selv fører jo til at mange ikke kan kjøre de mest fancy appene godt nok på mobilen. Ettersom Android i mange land, inkludert Norge, ikke kunne tilby annet enn gratisapps på en god stund ble mange vant til reklame i appene. Mange er ikke plaget av reklame, og vil da ikke nødvendigvis betale for å slippe den. Et eksempel på reklame er Rovio som ikke tilbød annet enn en reklameversjon når Angry Birds først kom til Android, enda de fint kunne gjort det.

 

En person som kjøper en Android mobil kan velge hvilket prissegment de velger å legge seg i. Kjøper man den billigste mobilen er det tvilsomt at de ønsker å bruke noe særlig med penger på apper, og i praksis er det ikke sikkert mobilen kan kjøre f.eks spill som koster litt uansett. En som velger den dyreste bruker sannsynligvis mer penger, men kan også tenkes å være fornøyd med gratis reklamefinansiert versjon også. Noe må man bruke den store skjermen til vet du... :) (sorry, ikke meningen å mate troll... På noen side)

 

Jeg tror også Android tiltrekker seg flere tilhengere av Open Source, som igjen fører gratis apper av høy kvalitet. Når brukerne blir vant til å få gode apper gratis blir det vanskeligere å ta betalt for andre.

 

En kollega kunne fortelle meg at hun svir av rundt 600 kroner måneden på iTunes/iPhone ved kjøp av musikk og apper. Tilsvarende svir jeg av 99,- på Spotify og kanskje så mye som 50,- på apper. Jeg sier ikke at alle iPhone brukere svir av penger, men mange har et veldig løst forhold til det å betale for apps, mens flere brukere av Android faktisk er litt redde for å laste ned apps i det hele tatt (grunnet medias hysteriske fokus på den såkalte mangelen av sikkerhet på Android - vi som bruker det vet heldigvis bedre). Ikke alle bruker mobilen som en liten datamaskin, men som en mobil. Og jeg tror de som tilhører den kategorien ofte går for en billigere Android mobil, fordi mobilselgeren anbefaler det for dem. OS er irrelevant for disse brukerne, og apps er et noe fjernt begrep. Dette påvirker selvsagt statistikken også.

Lenke til kommentar

Fremdeles er det ingen som kan gi meg et eneste eksempel, og når det gjelder Tv2 sport, så fungerer den optimalt på min HTC. (Men så kan man lese at appen er utviklet i samarbeid med HTC, så kan være at det finnes en annen variant til andre Android enheter.)

Artikkelen slenger ut en påstand at man får mange kvalitets apper til ios, som ikke finnes til Android. Og da å sitte å diskutere hvilken (kvalitets)app man foretrekker, har vel egentlig ingenting med hva artikkel forfatteren hevdet. At man foretrekker en variant fremfor den andre, er vel helt naturlig? Men hvor er denne kvalitets appen, som man ikke finner en variant i Android? Ingen som kan gi meg ett eksempel? Vel da faller påstanden på sin egen urimelighet. Min påstand blir da som følger: Alle kvalitets appene man får til ios, får man også til Android. Om ikke under samme navn, men med samme innhold og funksjon.

 

Når det gjelder det å være villig til å betale for en app, kan det godt hende at ios brukerne har en mindre terskel for å kjøpe diverse apper. Jeg ville aldri betalt for å høre telefonen prompe, men skjønner at dette er noe ios brukerne villig blar opp for å lyste seg med. Fordelen med en gratis reklame versjon av appen, er jo udiskutabel. Man laster ned og siler bort det man ikke er villig til å bruke penger på.

 

Så kan man jo alltids dra diskusjonen vider med å påstå at spille apper på Android er milevis foran de man får på ios. Bare se på de nye spillene som er basert på Tegra 3 fra Nvidia.

Lenke til kommentar

Jeg ga deg et eksempel, nemlig Reeder, en strømlinjeformet, sikker og god Google Reader-klient.

 

Du kan selvsagt hevde at "det finnes masse Google Reader-apps til Android", noe du har rett i. At det er fullt av diskusjoner på nett fra folk som har byttet fra iOs til Android og savner en slik applikasjon _av samme kvalitet_ blir da irrelevant, fordi du mener det bare er snakk om "preferanser".

 

"Kvalitet" går ikke bare på "Gjør det den skal uten å kræsje", men også på brukeropplevelse og ikke-funksjonelle egenskaper. Disse er, akkurat som du sier, subjektive. Min opplevelse er at dette er noe som skiller mellom Android/Linux-brukere og andre, et mye større fokus på funksjonelle krav på bekostning av de ikkefunksjonelle. Jeg sier ikke at alle er sånn, og Android har blitt mye bedre på NF-funksjonalitet i det siste. Apple har en tendens til å ikke støtte funksjonalitet før de har skikkelig kontroll på det ikkefunksjonelle, noe som virker absurd på de som fokuserer mer på funksjonalitet (specs, ting applikasjoner gjør). Personlig vil jeg heller ha produkter som gjør færre ting men gjør dem på en "god" (igjen, dette er preferansebasert) måte.

 

Sagt på en annen måte: Hvilken tekstbehandler er best av Word, Google Docs, Pages, Vim, Emacs og LaTeX? De funksjonelle kravene er stort sett de samme, og programmene løser i all hovedsak de samme problemene. Jeg holder meg til Google Docs, Latex og Pages fordi de løser det jeg vil _på en god måte for meg_.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...