Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sunt å bare leve på frukt?


sameoldwall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du trenger proteiner, karbohydrater og fett i en sunn harmoni vil det være usunt å leve kun på frukt. Hvis jeg skulle anbefale noe ekstremt, men som fremdeles funker så er det rene kjøttkilder(biff, karbonadedeig, kylling, kalkun, fisk etc. etc.) og grønnsaker som eneste karbohydratkilde.

 

Problemet med å bare spise frukt er ikke det at du "får i deg for mye sukker", men heller det at du får i deg for lite protein og essensielle vitaminer og mineraler som tidligere nevnt. Hvis man spiser godt med proteinrikmat og vet hvordan man skal lytte til sin egen kropp så kan man bruke frukt og grønnsaker som hovedkilde til karbohydrater.

KONKLUSJON på ditt spørsmål: Frukt er absolutt sunt, i lag med annen mat(protein + fett) for et variert kosthold.

 

Når man må ta B12 sprøyter fordi man er vegetarianer/veganer så vil jeg ut i fra min definisjon si at det ikke er den måten mennesket er bygd for å spise på, vi er kjøttetere. Grunnen til at noen avstår fra kjøtt er for å spare dyr for smerten, miljøet eller seg selv fra tanken.

Lenke til kommentar

Mennesket har som alle andre arter tilpasset seg omgivelsene, og måten mennesket er 'bygget' opp er med en cerebral cortex så avansert og kompleks at å tilpasse kroppen etter egne behov som for eksempel å være vegetarianer går egentlig helt fint.

Lenke til kommentar

Mennesket har som alle andre arter tilpasset seg omgivelsene, og måten mennesket er 'bygget' opp er med en cerebral cortex så avansert og kompleks at å tilpasse kroppen etter egne behov som for eksempel å være vegetarianer går egentlig helt fint.

Det stemmer overhodet ikke. Cortex har ingenting å si hva tilpasning av diett angår. Dette er en mulig misforståelse blant folk som ikke har biologibakgrunn: Tilpasning, i evolusjonens forstand, er noe helt annet enn tilpasning i psykologiens forstand. Kort sagt: Hjernen kan ikke tenke seg frem til at man trenger en annen sammensetning av karbohydrater, proteiner og fett. Hjernen kan heller ikke tenke seg frem til å kunne kvitte seg med ernæringsmessige behov, slike som essensielle fettsyrer, essensielle aminosyrer og vitaminer. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Tror du misforstod meg. Det jeg mener er at all kognitiv prosess foregar i frontal lobe, cortex. Man velger hva man skal spise utefra behov/prinsipper. Deretter kan du velge a ta kosttilskudd for a dekke enkelte nodvendige behov av vitaminer, mineraler, proteiner osv. Sa jo det stemmer nok det at var utviklet og komplekse cortex bidrar i tilpasning av diett, at det har alt aa si nei det sa jeg ikke.

Men det a bare spise frukt er slett ikke bra for kroppen.

Endret av Finne
Lenke til kommentar

Tror du misforstod meg. Det jeg mener er at all kognitiv prosess foregar i frontal lobe, cortex. Man velger hva man skal spise utefra behov/prinsipper. Deretter kan du velge a ta kosttilskudd for a dekke enkelte nodvendige behov av vitaminer, mineraler, proteiner osv. Sa jo det stemmer nok det at var utviklet og komplekse cortex bidrar i tilpasning av diett, at det har alt aa si nei det sa jeg ikke.

Men det a bare spise frukt er slett ikke bra for kroppen.

Men det er vel ikke et svar på trådstarters spørsmål. At vi har evnen til å velge og inkludere nødvendig mat/tilskudd i kostholdet vårt er jo irrelevant - spørsmålet er hvorvidt det er sunt bare å spise frukt. Åpenbart har vi evnen til å velge å gjøre dette: Trådstarter spør jo om det.
Lenke til kommentar
Men det er vel ikke et svar på trådstarters spørsmål. At vi har evnen til å velge og inkludere nødvendig mat/tilskudd i kostholdet vårt er jo irrelevant - spørsmålet er hvorvidt det er sunt bare å spise frukt. Åpenbart har vi evnen til å velge å gjøre dette: Trådstarter spør jo om det

 

Var rettet mot det Kirshna skrev

 

Når man må ta B12 sprøyter fordi man er vegetarianer/veganer så vil jeg ut i fra min definisjon si at det ikke er den måten mennesket er bygd for å spise på, vi er kjøttetere.
Lenke til kommentar

Lurer litt på dette jeg også, for egentlig er jo ikke mennesket kjøtteter? Det er vel derfor vi ikke bør (sammen med andre grunner som bakterier) spise rått kjøtt?

men, i donno...

 

Menneser er "alteter" (omnivor). Det betyr at vi kan spise mat både fra planter og kjøtt.

Uten varmebehandlet kjøtt hadde ikke hjernet utviklet seg til den vi har i dag, og vi ville fortsatt ha levd som aper på savannen i Afrika (dersom vi ikke hadde vært utryddet allerede).

Lenke til kommentar

Etter eit kjappt google søk så trur eg det skal være mulig å leve ganske lenge på frukt dersom du passer på å ete rette typane frukt. Tørka apprikos er oppgitt til å inneholde 5% protein. Så samenlikna med kjøtt så er dette releativt bra med tanke på at kjøtt inneheld ca 20% protein.

 

Advokado har eit forholdsvis høgt fettinnhold med 9% fett.

 

Kokosnøtter er også per definisjon ei frukt, der sjølve "nøtta" innheld ein del protein. Så dersom du er selektiv med kva frukt du et (og kva deler av frukta du et) og du har eit bevist forhold til næringsinnholdet så trur eg at du vil være i stand til å leve på frukt ei stund.

 

Det største spørsmålstegnet er vell alle desse ymse vitaminer og mineraler som kroppen treng i små mengder. Eg har ikkje forska på frukt så eg har ikkje oversikt om det finnes frukt som kan brukes for å sikre at du også får i deg desse næringsstoffa.

 

 

 

Men dersom du skal leve utelukkande på epler og pærer så vil du fort få problemer med helsa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...