Gå til innhold

[Løst] Tankespill: Selge Canon 5D mk2 og kjøpe Olympus OM-D EM-5?


Anbefalte innlegg

Du har ikke vurdert Panasonic GX1 da; den er jo en god del rimeligere enn E-M5, og ytelsen er ikke langt bak.

Egentlig ikke. Slik situasjonen min er nå så er egentlig budsjettet for kamerautstyr kr 0. Det betyr at jeg vurderer to alternativer:

  1. Selge Canon-utstyret og satse for fullt på MFT. I så fall ønsker jeg å ha best mulig utstyr, og selve huset er uansett bare en del av de totale kostnadene.
  2. Beholde det jeg har og gjerne utvide MFT-utstyret på sikt - men da vil det ta flere år tid før jeg får noe ala det jeg vurderer å gå for i alternativ 1. Canon-utstyret jeg har nå har jeg bygget opp over 8 år. Mesteparten er riktignok kjøpt brukt eller i USA så jeg vil ikke tape så veldig mye på et evt. salg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en annen ting som slår meg når jeg tester: Det er overraskende uvant å komponere i 4/3-forhold istedenfor 3/2 som jeg er vant med. Men, det er vel en tilvenningsak. :)

ja, 4:3 er et anderledes format enn 3:2. Personlig, så er foretrekker jeg 4:3 formatet, særlig i høydeformat.

Lenke til kommentar

En liten statusoppdatering: Jeg har nå tatt en del bilder med kameraet og jeg synes generelt sett de ser veldig bra ut. Det er lite som får meg til å tenke at disse er tatt med et dårligere kamera enn det jeg vanligvis bruker.

 

 

Men, jeg har også tatt en del sammenligningsbilder (mest portettbilder av barna i stuen) med både e-m5+12-50 og 5d mk2+24-105 da disse objektivene er relativt sammenlignbare. Generelt sett gir Olympus-kombinasjonen litt mindre skarphet og litt mer støy, men ikke mer enn jeg tror jeg kan leve med.

 

Men, det som gjør at jeg i hver sammenligning så langt har foretrukket bildene fra Canon-kombinasjonen er at jeg får en mye bedre separasjon av motiv og bakgrunn. Dette kommer jeg til å savne om jeg skifter system.

 

 

Portrettbilder av barna i stuen kan jeg riktignok ta med fastobjektiver, så jeg må få lånt meg et Panasonic 20mm 1,7 og et Olympus 45mm 1,8 og få testet videre...

Et forhold som du bør hensynta i vurderingen din dersom portrettbilder innendørs er en vesentlig del av din fotografering;

De fleste stuer er relativt godt opplyst nå om sommeren. Når høstmørket senker seg over de tusen hjem er det en reell mulighet for at du evt kommer til å savne 5DII

Lenke til kommentar

Enkel løsning. Kjøp E-M5 til dama :) Evt vent til PEN serien kommer med samme sensor.

Om jeg var rik finnes det mange enkle løsninger. Men, jeg har ikke råd til en E-M5 til damen - og trolig heller ikke en ny PEN. Uansett er ikke disse så spennende alene, jeg må minst også ha 20mm og 45mm i tillegg. :)

 

Ellers har jeg testet kameraet et par dager på reise nå, men ikke fått sett skikkelig på bildene på storskjerm enda. Søkeren er ok, men ingen 5D-søker. Knappene krever litt tilvenning, men ellers føles kameraet veldig bra og jeg stortrives å ta bilder med det. Setter også pris på videodelen og det er gull å drasse med seg rundt kameraet på lange dager i Dyreparken og Kongeparken istedenfor min 5D mk2 + 24-105.

Har ikke lest hele tråden så det er mulig dette har vært opp tidligere, beklager det isåfall.

Du skriver om lange dager med 5dII +24-105 og at det oppleves som en tung totalpakke.

Har du eller har du vurdert å heller benytte en lett 28/1,8 til dette formålet? 5dII har jo Mp som tillater nokså mye cropping. Kombinert med føtter og evt en 50mm (evt 85) i en lomme kunne kamskje livet bli noe enklere?

 

Selv benytter jeg mye kombinasjonen d3s+ai28/2,0 når utstyret skal slankes. Synes dette fungerer helt prima. Lett og slankt utstyr (alt er relativt) samtidig som det vante brukergrensesnittet beholdes.

 

Synes ellers at du er på rett spor ved å unngå å kjøre to systemer. Jeg kjører forsåvidt to systemer ; ett lett fast-optikk-system og ett tungt f2,8 zoombasert system.:-)

....eller egentlig er det vel fire systemer da all optikken brukes på både fx og dx-hus.

 

Fleksibelt og greit samtidig som man til enhver tid kjenner at det man holder i faktiske er et kamera og ikke en litt tykk mobiltelefon med ditto ergonomi.

Endret av nie
Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden så det er mulig dette har vært opp tidligere, beklager det isåfall.

Du skriver om lange dager med 5dII +24-105 og at det oppleves som en tung totalpakke.

Har du eller har du vurdert å heller benytte en lett 28/1,8 til dette formålet? 5dII har jo Mp som tillater nokså mye cropping.

 

Selv benytter jeg mye kombinasjonen d3s+ai28/2,0 når utstyret skal slankes

Jeg har en lett Canon 50 1,4 som jeg bruker mye, men selv da er dette betydelig større en et MFT-alternativ... :)

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden så det er mulig dette har vært opp tidligere, beklager det isåfall.

Du skriver om lange dager med 5dII +24-105 og at det oppleves som en tung totalpakke.

Har du eller har du vurdert å heller benytte en lett 28/1,8 til dette formålet? 5dII har jo Mp som tillater nokså mye cropping.

 

Selv benytter jeg mye kombinasjonen d3s+ai28/2,0 når utstyret skal slankes

Jeg har en lett Canon 50 1,4 som jeg bruker mye, men selv da er dette betydelig større en et MFT-alternativ... :)

Ok.

Hvis str og vekt på 5d+50 blir for mye så blir nok også 5d+28 i overkant, kanskje 400-500g mer.

Personlig kutter jeg heller denne halvkiloen på egen kroppsvekt og beholder mitt nåværende kamerautstyr ;-)

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så yter ikke EF 28mm 1.8 en 5D rettferdig , det må vel langt dyrere og større alternativer til.

Skarphet i senter er vel meget god fra 1,8 og opp. Hvis skarpe hjørner på åpen blender er et krav så er antagelig 5dii og ff generelt feil format.

 

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så yter ikke EF 28mm 1.8 en 5D rettferdig , det må vel langt dyrere og større alternativer til.

Skarphet i senter er vel meget god fra 1,8 og opp. Hvis skarpe hjørner på åpen blender er et krav så er antagelig 5dii og ff generelt feil format.

 

Ok , jeg har ikke prøvd objektivet selv men det var et objektiv jeg har hatt i kikkerten fordi jeg liker fast brennvidde kombinert med raske blendere. Men etter og ha lest Photozone sin vurdering både på FF og på crophus så ble jeg i stuss. Men det virker som om få av vidvinklene som ikke er L- optikk får middels kritikker. Derfor hadde jeg vært i stuss om hva jeg skulle ha valgt til et et 5D MkIII. Jeg har fra før 85mm f1,8 og 200mm f2.8 L men hvilken vidvinkel eller normalobjektiv jeg skulle ha valgt til et FF hus er vanskelig.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har funnet en god løsning nå:

Jeg selger alt Canon-utstyret foruten 50mm 1.4. Jeg går så for E-M5, pluss noen objektiver samt et classic 5D.

 

Da har jeg Canon 5D + 50mm 1.4 for når jeg ønsker å ta bilder med smal DOF og E-M5 for alt annet. (Kanskje jeg beholder makroen også frem til jeg får meg Oly 60mm Macro) :w00t:

Lenke til kommentar

En liten statusoppdatering: Jeg har nå tatt en del bilder med kameraet og jeg synes generelt sett de ser veldig bra ut. Det er lite som får meg til å tenke at disse er tatt med et dårligere kamera enn det jeg vanligvis bruker.

 

 

Men, jeg har også tatt en del sammenligningsbilder (mest portettbilder av barna i stuen) med både e-m5+12-50 og 5d mk2+24-105 da disse objektivene er relativt sammenlignbare. Generelt sett gir Olympus-kombinasjonen litt mindre skarphet og litt mer støy, men ikke mer enn jeg tror jeg kan leve med.

 

Men, det som gjør at jeg i hver sammenligning så langt har foretrukket bildene fra Canon-kombinasjonen er at jeg får en mye bedre separasjon av motiv og bakgrunn. Dette kommer jeg til å savne om jeg skifter system.

 

 

Portrettbilder av barna i stuen kan jeg riktignok ta med fastobjektiver, så jeg må få lånt meg et Panasonic 20mm 1,7 og et Olympus 45mm 1,8 og få testet videre...

Et forhold som du bør hensynta i vurderingen din dersom portrettbilder innendørs er en vesentlig del av din fotografering;

De fleste stuer er relativt godt opplyst nå om sommeren. Når høstmørket senker seg over de tusen hjem er det en reell mulighet for at du evt kommer til å savne 5DII

Oly E-M5 med lyssterk fastoptikk er ingen sinke i høstmørket. Ref de fleste uavhengige og seriøse tester som framhever dette kameraet som fullt på høyde med det meste av det beste som kan kjøpes for penger, til en relativt hyggelig pris og i mye mindre innpakning :). Eneste praktiske forskjell jeg kan se er at 5D Mk "ett eller annet" kan levere enda mindre dybdeskarphet på maks blenderåpning, men hvor liten dybdeskarphet er egentlig ønskelig? Hva gjelder bildestøy (fravær av sådan) på høy ISO, så leverer E-M5 varene selv sammenlignet med 5D mk...!

Lenke til kommentar

En liten statusoppdatering: Jeg har nå tatt en del bilder med kameraet og jeg synes generelt sett de ser veldig bra ut. Det er lite som får meg til å tenke at disse er tatt med et dårligere kamera enn det jeg vanligvis bruker.

 

 

Men, jeg har også tatt en del sammenligningsbilder (mest portettbilder av barna i stuen) med både e-m5+12-50 og 5d mk2+24-105 da disse objektivene er relativt sammenlignbare. Generelt sett gir Olympus-kombinasjonen litt mindre skarphet og litt mer støy, men ikke mer enn jeg tror jeg kan leve med.

 

Men, det som gjør at jeg i hver sammenligning så langt har foretrukket bildene fra Canon-kombinasjonen er at jeg får en mye bedre separasjon av motiv og bakgrunn. Dette kommer jeg til å savne om jeg skifter system.

 

 

Portrettbilder av barna i stuen kan jeg riktignok ta med fastobjektiver, så jeg må få lånt meg et Panasonic 20mm 1,7 og et Olympus 45mm 1,8 og få testet videre...

Et forhold som du bør hensynta i vurderingen din dersom portrettbilder innendørs er en vesentlig del av din fotografering;

De fleste stuer er relativt godt opplyst nå om sommeren. Når høstmørket senker seg over de tusen hjem er det en reell mulighet for at du evt kommer til å savne 5DII

Oly E-M5 med lyssterk fastoptikk er ingen sinke i høstmørket. Ref de fleste uavhengige og seriøse tester som framhever dette kameraet som fullt på høyde med det meste av det beste som kan kjøpes for penger, til en relativt hyggelig pris og i mye mindre innpakning :). Eneste praktiske forskjell jeg kan se er at 5D Mk "ett eller annet" kan levere enda mindre dybdeskarphet på maks blenderåpning, men hvor liten dybdeskarphet er egentlig ønskelig? Hva gjelder bildestøy (fravær av sådan) på høy ISO, så leverer E-M5 varene selv sammenlignet med 5D mk...!

 

Det er veldig interessant dette , men jeg kan ennå ikke forstå at OM-D 5 skulle kunne gi like støyfrie bilder som f.eks 5D MkII eller enda bedre MkIII.

Greit nok at DxO ennå ikke har greid og gi det karakter , men et par andre tester jeg har lest , b.l.a dprewiev og digital camera sier at OM-D 5 fint kan brukes opp til 1600ISO men etter det blit det synlig støy. De samme sier om 5D MkIII at det fint kan brukes opp langt over 6400ISO , faktisk helt brukbart på 12800 ISO. Så dette er det største ankerpunktet jeg ser med å velge mellom disse to kameraene. Hvis dette er riktig så er ikke OM-D 5 så mye bedre på høy ISO enn mitt 7D , noe jeg heller ikke hadde forventet utfra normal retorikk i.h.t brikkestørrelse i forhold til oppløsning. Men andre har jo vist at den teorien kan plukkes i fra hverandre. Følgefokusen er jo et annet kapittel , men ikke så viktig for landskap , macro og gatefoto. Så inntil noe annet blir vist så er fremdeles en 5D MkIII mitt drømmekamera.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Re. "b.l.a dprewiev og digital camera sier at OM-D 5 fint kan brukes opp til 1600ISO".

 

 

For info, dpreview sier i denne artikkelen http://www.dpreview.com/articles/9115179666/user-guide-getting-the-most-out-of-the-olympus-e-m5 , at OM-D find kan brukes opp til 6400ISO. På side to her skiver de:

 

"There are three settings that affect the behavior of the Auto ISO system and allow it to be fine-tuned to your needs. The first thing to do is define an upper limit - the E-M5's image output is very usable a long way beyond the ISO 1600 limit that's set by default. We were entirely happy for the camera to choose an ISO up to 6400, which can be set in Custom Menu E - 'ISO-Auto Set.'"

 

Denne artikkelen er forøvrig veldig nyttig start lektyre for forskjellige innstillinger på kameraet.

Lenke til kommentar

Re. "b.l.a dprewiev og digital camera sier at OM-D 5 fint kan brukes opp til 1600ISO".

 

 

For info, dpreview sier i denne artikkelen http://www.dpreview....he-olympus-e-m5 , at OM-D find kan brukes opp til 6400ISO. På side to her skiver de:

 

"There are three settings that affect the behavior of the Auto ISO system and allow it to be fine-tuned to your needs. The first thing to do is define an upper limit - the E-M5's image output is very usable a long way beyond the ISO 1600 limit that's set by default. We were entirely happy for the camera to choose an ISO up to 6400, which can be set in Custom Menu E - 'ISO-Auto Set.'"

 

Denne artikkelen er forøvrig veldig nyttig start lektyre for forskjellige innstillinger på kameraet.

 

Hmm....Mulig jeg leser feil hos dpreview og at OM-D5 kanskje kan brukes på 6400ISO.

Men i bladet Digital Camera som også fåes på svensk :-) står det at kameraet fint kan brukes opptil ISO 1600. På sidene foran står det en annen test av 5D MkIII der de skriver at det fint kan brukes på 12800ISO og viser et bilde av en BMX syklist tatt i dunkel belysning på 12800ISO.

Finner det desverre ikke på nett , har lastet bladet ned på Ipaden :-)

Mener også at det norske Digital Foto skriver noe likt , men ikke så mange liker og snakke om det bladet av en eller annne grunn.

Uansett skal det bli artig og se flere bilder tatt på høy ISO og lese andres vurderinger på dette punktet når det gjelder OM-D. Man vet jo allerede hva 5D MkIII presterer siden det har vært på markedet en liten stund.

Lenke til kommentar

Jeg stoler aldri på tester i blader som Digital Camera og Digitalfoto. Største ankepunkt er, såvidt jeg kan se, at måten de tester ikke repeterbart eller sammenlignbart. Kameraene testes gjerne flere ganger, med variende resultat - meget bra en gang, og elendig en annen gang.

 

Når det står at et kamera kan fint brukes til XXXX iso, så er det en skjønnsmessig vurdering som varier fra person til person. Det er nok derfor DPreview utrykker seg som de gjør. Ut i fra det jeg har sett av testbilder (har fått tak i en del RAW filer), så kan OM-D fint brukes til og med ISO 3200 ut i fra mine krav. Kan også fint bruke 6400 hvis det kniper, uten at jeg mister nattesøvnen.

 

Hvis du skyter i RAW, så vil jeg tippe at 5DMkIII på 6400 er ørlite bedre enn OM-D på ISO 3200. OM-D ser ut til å være noe bedre enn 7D & Co på samme ISO. Meget bra med andre ord. Jeg har sett bilder fra 5D MKIII på ISO 12800 og 25600 og det ser brukbart ut - ihvertfall på en oppløsning på rundt 1200x800px. Og det bilde du så, er jo i mye lavere oppløsning; så noe tilsvarende fra OM-D på ISO 12800 vil nok også se helt fint ut ....

 

Personlig synes jeg at Imaging Resource har en fornuftig seksjon - der sier de hvilken maksimum printstørrelse de vil print ut i forhold til ISO. Har ikke sjekket OM-D og 5DMk III enda.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et årsabonnement på Digitalfoto, etterhvert ser jeg jo at de skriver mye rart i kameratestene sine. Ofte stikk i strid med det man kan lese på Dpreview.

 

Jeg har begynt å tvile på troverdigheten til dette bladet og kommer ikke til å fornye abonnementet når det går ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...