Gå til innhold

[Løst] Tankespill: Selge Canon 5D mk2 og kjøpe Olympus OM-D EM-5?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt ferks på 4/3 her - M5 har Micro Four Thirds (MFT), men det finnes også en Four Thirds (FT) fatning. M5 kan bruke FT-objektiver med MFT-adapter, right? Vil bildestabiliseringen til M5 og autofokus m.m fungere helt likt som med et MFT-objektiv?

Du får sikkert bedre svar i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1135601

 

Men, slik jeg har forstått det så kan bruke FT-objektiver med adapter og man vil få bildestabilisering og autofokus, men autofokus vil være treigere enn normalt...(tror jeg) :)

Lenke til kommentar

Du får sikkert bedre svar i denne tråden:

http://www.diskusjon...owtopic=1135601

 

Men, slik jeg har forstått det så kan bruke FT-objektiver med adapter og man vil få bildestabilisering og autofokus, men autofokus vil være treigere enn normalt...(tror jeg) :)

Det stemmer det du sier. AF vil være fra treg til veldig treg. Jeg vil si at det ikke er noe å satse, å kjøpe adapter og 4/3 optikk. Adapteren er mer for oss som allerede har en god del 4/3 optikk og vil bruke de inntil vi har funnet gode alternativer.

Lenke til kommentar

Og så en ny statusoppdatering: I går var det studiobruk som skulle testes. Jeg rigget opp et par hot-shoe blitser og koblet til min youngnou rf-602 blitstrigger. Det som var positivt var at jeg ikke trengte å bruke særlig liten blenderåpning for å få god dybdeskarphet. Dvs at jeg igjen kunne bruke lavere kraft på blitsene og fikk kortere ladetid i mellom hvert bildet.

 

På den negative siden så var det et par ganger kameraet jagde litt fokus da det var litt mørkt i rommet.

 

Men, viktigst av alt: Ting fungerte stabilt og bildekvaliteten var upåklagelig - jeg kan ikke tenke meg at jeg ville blitt noe mer fornøyd med bildene om jeg hadde brukt min 5D mk2. :)

Lenke til kommentar

Ny oppdatering: Fikk testet 45mm 1.8 og 20mm 1.7 i dag (++). Begge var imponerende skarpe vidåpne, og ga smal nok dybdeskarphet til at jeg nok vil være fornøyd til dagligdags bruk. Hadde planer om å ta med meg 45mm hjem og teste mer for å vurdere om jeg kan klare meg uten en 5D classic, men dessverre var det feil på med blenderen på objektivet slik at noen odde bilder ble helt mørke.

Feilen jeg trodde var på 45mm var visst på kameraet. Når man tar bilder med korte lukkertider (<1/1000) så blir odde bilder mørke. :S

 

Dvs. at om jeg beholder kameraet må det uansett en tur innom reperasjon...

Lenke til kommentar

Veldig godt å høre :)

 

Hva angår jagende autofokus, så kan du vel på EM5 endre størrelsen på bildet som skal fokuseres på?

 

På mitt GH2 kan jeg bruke et bittelite punkt på skjermen som fokus referanse, og da får jeg aldri jaging dersom ting står nogenlunde i ro. Men om kameraet skal prøve å fokusere over hele bildet kan det bli mye forvirring såklart :)

 

EDIT: Dette inlegget var ment til ditt forrige innlegg men du var for rask for meg :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Fikk min M5 i dag! Jaggu hvor mye IS-en bråker! Trodde ikke det var så ille.

Førsteinntrykket mitt er at det er ufattelig lite, knappene synes jeg er noe uvant og knotete plassert i forhold til mitt tidligere D300s, men dette er jo en vanesak. Tror nok HLD-6 må bli av de første kommende investeringene. Og de hempene du kan ha skulderreima på er jævlig irriterende i veien!

Lenke til kommentar

Fikk min M5 i dag! Jaggu hvor mye IS-en bråker! Trodde ikke det var så ille.

Førsteinntrykket mitt er at det er ufattelig lite, knappene synes jeg er noe uvant og knotete plassert i forhold til mitt tidligere D300s, men dette er jo en vanesak. Tror nok HLD-6 må bli av de første kommende investeringene. Og de hempene du kan ha skulderreima på er jævlig irriterende i veien!

Dersom du fortsettes å plages, så kan jeg overta den lille knotete greia jeg.... F.eks. det lille huset for en liten sum.... :whistle:

Lenke til kommentar

Fikk min M5 i dag! Jaggu hvor mye IS-en bråker! Trodde ikke det var så ille.

Førsteinntrykket mitt er at det er ufattelig lite, knappene synes jeg er noe uvant og knotete plassert i forhold til mitt tidligere D300s, men dette er jo en vanesak. Tror nok HLD-6 må bli av de første kommende investeringene. Og de hempene du kan ha skulderreima på er jævlig irriterende i veien!

 

Det rare er at den lyden kommer når IS ikke kjører, setter du på filmmodus, så søkeren blir stabilisert, så blir det helt stille. Jeg vet ikke om det er kommet noen komplett forklaring på dette, men det er tydeligvis bare slik at når sensoren står stille, så kommer lyden. Den er raskt glemt.

 

Angående remfestene, så fikk jeg gjenbrukt ferdighetene fra L1. Legg remmen mellom pekefingeren og langfingeren før du tar tak i kameraet, så er du i boks. Det skal ikke mange gangene til før det sitter i fingrene. Knappene blir du fort også vant til ja. Hvis du ikke tar i D300 på et par måneder og tar det opp igjen, så vil det føles som et slags Tonka-leketøy for svaksynte molboer.

Lenke til kommentar

Fikk min M5 i dag! Jaggu hvor mye IS-en bråker! Trodde ikke det var så ille.

Førsteinntrykket mitt er at det er ufattelig lite, knappene synes jeg er noe uvant og knotete plassert i forhold til mitt tidligere D300s, men dette er jo en vanesak. Tror nok HLD-6 må bli av de første kommende investeringene. Og de hempene du kan ha skulderreima på er jævlig irriterende i veien!

 

Det rare er at den lyden kommer når IS ikke kjører, setter du på filmmodus, så søkeren blir stabilisert, så blir det helt stille. Jeg vet ikke om det er kommet noen komplett forklaring på dette, men det er tydeligvis bare slik at når sensoren står stille, så kommer lyden. Den er raskt glemt.

 

Angående remfestene, så fikk jeg gjenbrukt ferdighetene fra L1. Legg remmen mellom pekefingeren og langfingeren før du tar tak i kameraet, så er du i boks. Det skal ikke mange gangene til før det sitter i fingrene. Knappene blir du fort også vant til ja. Hvis du ikke tar i D300 på et par måneder og tar det opp igjen, så vil det føles som et slags Tonka-leketøy for svaksynte molboer.

Opplever det samme med den lyden, må være ganske stille rundt meg for at jeg skal klare å bry meg nok til å legge merke til den...

 

Når det gjelder størrelse så føles det akkurat sånn å ta opp E-30 etter å ha brukt E-M5 en stund. Førstnevnte føles så stort, klumpete og klønete i forhold. Det kjennes og litt mer "plastikkaktig" og billig sammenliknet med E-M5... De eneste knappene jeg ikke er helt fornøyd med er pilknappene bakpå, de kjennes litt vage og knotete, men resten av dem har et greit "knepp" når de trykkes inn...

 

Når det er sagt, så er HLD-6 et veldig fint tillegg til E-M5, spesielt om du har store hender...

Lenke til kommentar

Hva angår jagende autofokus, så kan du vel på EM5 endre størrelsen på bildet som skal fokuseres på?

Ja, det kan endres. Enten har man hele skjermen, eller "veldig stort" område eller bare "stort" område. Jeg brukte sistnevnte. Det går også an å få zoomet fokusområdet inn til middels størrelse, men det varer bare til neste restart. Jeg hadde ellers på ansiktsgjenkjenning. Det kan være det som skapte jagingen... :hmm:

 

Hvordan går det så langt Krister? bestemt deg for hva du skal gjøre?

Det går veldig bra. I dag har jeg byttelånt meg et 5D classic. Ila et par dager håper jeg å få fatt i et Olympus 45mm 1.8. Så må jeg bestemme meg om (A) jeg skal beholde E-M5 og (B) om jeg trenger en 5D classic som kamera nr 2. Så sant det ikke dukker opp noen overraskelser fremover tror jeg at det blir E-M5 + 5D classic. :)

 

Ellers har jeg tatt litt solnedgangsbilder i dag. Savnet veldig en filterholder da det er vanskelig å holde filtrene foran kameraet uten å bevege det eller lage refleksjoner/skygger. :p

 

Ang. kameraet så var veldig greit å kunne ha vridbar skjerm og innebyget vater. :w00t:

 

Resultatet sees her: http://www.flickr.co...tream/lightbox/

Lenke til kommentar

Veldig bra solnedgang :) Må si at fotografering aldri har vært så gøy som med E-M5, selv om jeg også stortrivdes med min GF-1. Liker også skjermen som kan tiltes, synes det er mye bedre enn fullartikulert skjerm som den på Pana G3 osv., siden det blir bedre å holde og betjene uten den flappedingsen ut til siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...