Gå til innhold

[Løst] Tankespill: Selge Canon 5D mk2 og kjøpe Olympus OM-D EM-5?


Anbefalte innlegg

Til opplysning så takker jeg for tipset om restauranten Rustico i gamlebyen , ypperlig mat og svært god service. Klefticoen var den beste jeg har smakt :-)

Artig at du fulte tipset da! En annen restaurant som kan anbefales er takrestauranten på andre siden av gaten fra Rustico, litt til høyre når du går der ifra! Husker ikke hva den heter! :roll:

 

Klart jeg følger råd her fra :-)

Hadde desverre bare en uke på Rhodos denne gangen men øyen frister til gjentatt besøk en gang det ikke er 35 grader i skyggen og 30 om natten.

Jeg er kommet hjem i dag så jeg rakk ikke å finne den andre restauranten , men kanskje neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper at vi kan bruke denne tråden videre siden jeg synes den var givende og går med lignende tanker selv.

 

Har sett på rengestykker og ser på følgende senarier siden jeg aldri blir kvitt tanken på FF også.

 

Alt.1

 

Kjøpe nytt:

Canon EOS 5D MkIII

Tamron 24-70mm f2,8 VC (som også er værsikret)

Beholder:

Canon 85mm f1,8

Canon EF 200mm f2,8L

Canon EXT 2x II

Canon Speedlight 430EX II

Pris ca 34000,-

 

Alt. 2

 

Kjøpe nytt:

Nikon D800

Tamron 24-70mm f2,8 VC

Nikon 85mm f1,8

Pris ca 34000,-

 

Alt. 3

 

Kjøpe nytt:

OM-D 5

Panasonic 12-35mm f2,8 (er ikke den værsikret)

Olympus 45mm f1,8

Olympus 75mm f1,8

Har fra før:

Panasonic 20mm f1,7

Pris ca 28000,-

 

Ganske likt priset disse alternativene. Canon pakken virker jo lurest på papiret men om den er det vet jeg ikke sikkert...

Lenke til kommentar

Jeg sitter og leker med utstyrstanker jeg også; men er usikker på om jeg skal gå for en ren µ-4/3 linje eller kombinere µ-4/3 og FF.

 

Jeg synes FF frister innimellom; men har egentlig ikke bruk for det. Men det er fortsatt et par huller i objektivutvalget.

 

Etter det jeg har hørt, så er Panasonic 12-35mm et utmerket objektiv. Det er værtettet, så det er greit. f/2.8 og hendig størrelse hjelper også. Litt dyr enda; men egentlig verdt prisen.

 

Er usikker på om det er noe vits å gå over til Nikon hvis du har Canon i dag. Det må i såfall være at du trenger det som D800 er god på (ekstrem oppløsning på lav ISO).

Lenke til kommentar

Jeg sitter og leker med utstyrstanker jeg også; men er usikker på om jeg skal gå for en ren µ-4/3 linje eller kombinere µ-4/3 og FF.

 

Jeg synes FF frister innimellom; men har egentlig ikke bruk for det. Men det er fortsatt et par huller i objektivutvalget.

 

Etter det jeg har hørt, så er Panasonic 12-35mm et utmerket objektiv. Det er værtettet, så det er greit. f/2.8 og hendig størrelse hjelper også. Litt dyr enda; men egentlig verdt prisen.

 

Er usikker på om det er noe vits å gå over til Nikon hvis du har Canon i dag. Det må i såfall være at du trenger det som D800 er god på (ekstrem oppløsning på lav ISO).

 

Du har nok rett. Den tanken med Nikon byttet var på grunn av slikt som i denn artikkelen her:

http://www.fredmiranda.com/5DIII-D800/index_controlled-tests.html

Jeg synes dette var rystende selv om jeg har sett det hos mitt 7D også og er forsiktig når jeg fotograferer der det er skyggepartier kombinert med lyse partier. Er usikker om dette har med dynamikk og gjøre eller hva.

 

Ellers tenker jeg som deg , om jeg virkelig har bruk for FF om det ikke gir meg umiddelbar forskjell i bildekvalitet fra 7Den jeg har.

 

Det største ankerpunktet mitt for og går helt for et OM-D system er at jeg liker måten justeringer blir gjort på mitt 7D med de hjul og knapper der er , samt at jeg føler det nødvendig med en søker som jeg kan legge øyet inntil og kun konsentrere meg om det jeg ser der.

 

Det som trekker meg mot et slikt system er at jeg synes OM-D5 ser så lekker ut og tanken på alt jeg kan få med meg på fjellet i den lille orange Lowepro 10L sportsekken min :-)

Lenke til kommentar

Tamron 24-70/2.8 VC påvirker pris/ytelse for 5D3/D800 betraktelig hvis det et godt objektiv. Ikke at det er gratis, men det er faktisk billigere enn 12-35. Lenstip synes ikke det er helt gærent: http://www.lenstip.com/340.1-Lens_review-Tamron_SP_24-70_mm_f_2.8_Di_VC_USD_Introduction.html

 

 

Når det gjelder kontroller på E-M5, så kommer du til å elske kontrollhjulene. De er kanskje det beste med hele brukergrensesnittet. Jeg savner litt dedikerte knapper for enkelte funksjoner. Jeg har konfigurert de fleste av dem sånn som jeg vil ha det på funksjons- og piltastene, men de sitter ikke helt i fingrene ennå, og det tar litt lenger tid å bli vant til hva som er hvor når det ikke står skrevet på knappen. Det hjalp meg veldig å bytte til superkontrollpanelet som jeg er vant til fra før, istedenfor kompaktkamerakontrollvarianten som er standard. Med de to veldig gode hjulene fungerer superkontrollpanelet strålende.

Lenke til kommentar

Tamron 24-70/2.8 VC påvirker pris/ytelse for 5D3/D800 betraktelig hvis det et godt objektiv. Ikke at det er gratis, men det er faktisk billigere enn 12-35. Lenstip synes ikke det er helt gærent: http://www.lenstip.com/340.1-Lens_review-Tamron_SP_24-70_mm_f_2.8_Di_VC_USD_Introduction.html

 

 

Når det gjelder kontroller på E-M5, så kommer du til å elske kontrollhjulene. De er kanskje det beste med hele brukergrensesnittet. Jeg savner litt dedikerte knapper for enkelte funksjoner. Jeg har konfigurert de fleste av dem sånn som jeg vil ha det på funksjons- og piltastene, men de sitter ikke helt i fingrene ennå, og det tar litt lenger tid å bli vant til hva som er hvor når det ikke står skrevet på knappen. Det hjalp meg veldig å bytte til superkontrollpanelet som jeg er vant til fra før, istedenfor kompaktkamerakontrollvarianten som er standard. Med de to veldig gode hjulene fungerer superkontrollpanelet strålende.

 

Får ta en tur og prøve litt i en butikk en dag angående hvordan OM-D sitter i hendene angående hjulene og søkeren.

 

Ellers har Tamron objektivet fått gode kritikker , Photozone mener det er et av de bedre normalzoomene til FF ( Canon )

Og flere mener det skal være bedre enn Canon sin EF 24-70 mm f2.8 L som også mangler stabiliseringen som Tamronobjektivet har.

Lenke til kommentar

Du har nok rett. Den tanken med Nikon byttet var på grunn av slikt som i denn artikkelen her:

http://www.fredmiran...lled-tests.html

Jeg synes dette var rystende selv om jeg har sett det hos mitt 7D også og er forsiktig når jeg fotograferer der det er skyggepartier kombinert med lyse partier. Er usikker om dette har med dynamikk og gjøre eller hva.

Nikon-Sony gir p.t. (avhengig av modell og hvordan du måler) ca 2 stopp bedre dynamisk område ved iso100 enn Canon. Dette avtar ved økende iso (ved midlere og høy iso er ytelsen for begge merkene dominert av fysiske begrensninger).

 

Hvis du tar bilder ved iso100 og ofte trenger å løfte opp skyggepartier betydelig, så tror jeg ikke at Canon er det beste valget akkurat nå.

 

For mange av oss er dette ikke et stort problem i forhold til Canons sterke sider, evt kan det jobbes rundt med bracketing, belysning etc.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Du har nok rett. Den tanken med Nikon byttet var på grunn av slikt som i denn artikkelen her:

http://www.fredmiran...lled-tests.html

Jeg synes dette var rystende selv om jeg har sett det hos mitt 7D også og er forsiktig når jeg fotograferer der det er skyggepartier kombinert med lyse partier. Er usikker om dette har med dynamikk og gjøre eller hva.

Nikon-Sony gir p.t. (avhengig av modell og hvordan du måler) ca 2 stopp bedre dynamisk område ved iso100 enn Canon. Dette avtar ved økende iso (ved midlere og høy iso er ytelsen for begge merkene dominert av fysiske begrensninger).

 

Hvis du tar bilder ved iso100 og ofte trenger å løfte opp skyggepartier betydelig, så tror jeg ikke at Canon er det beste valget akkurat nå.

 

For mange av oss er dette ikke et stort problem i forhold til Canons sterke sider, evt kan det jobbes rundt med bracketing, belysning etc.

 

-k

 

Nei , det meste er ikke et problem så lenge man kjenner til det og gjør de grep som skal til , det vet jeg fra mitt 7D.

Men likevel er det synd at ikke Canon kan få orden på dette.

Det er faktisk ofte slik at man gjerne også vil bruke det dyre kameraet til rask fotografering på f.eks en reise og legge bildene kjapt ut på en Ipad eller slikt.

Da fungerer faktisk PEN kameraet mitt bedre enn 7Den.

Jeg kunne godt tenke meg og sluppet unna med et kamera. Kanskje et OM-D virkelig er løsningen for mange.

Lenke til kommentar

En liten kommentar ang panasonics 12-35. Jeg har på ingen måte testet objektivet men hadde meg en lang fiklerunde på JP Bergen på lørdag. Objektivet er veldig lett, som selfølgelig kan være fint, men det gjorde meg usikker ang byggekvaliteten. Det er tross alt et objektiv til 11000 kr.

Lenke til kommentar

305 gram er på ingen måte "lett" når det er snakk om så "mikroskopiske" objektiver.

 

Man får mye glass av 305 gram, men om man sammenligner med fullformatsobjektiver, som i samme prisklasse ofte er overdimensjonert til de grader så vil det kunne oppfattes som lett ja :)

 

Panny 12-35mm er faktisk omtrent DOBBELT så tung som Panny 14-42mm og de er av nesten samme størrelse. Og selv 14-42mm kan gi knivskarpe bilder om man stopper ned litt.

 

Så at Panny 12-35mm er et helt sinnsvakt objektiv som lett kan sammenlignes med en 24-70 FF i samme prisklasse tror jeg det er liten tvil om.

 

De som har prøvd det og testet det har ikke annet enn veldig mye positivt å si hvertfall :)

Og om det ikke hadde vært et supert objektiv tror jeg aldri Panasonic hadde TURT å sette prisen så høyt ;)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg har tafset litt på OM-D5 , ingen tvil om at det er et solid og morsomt kamera , men som hovedkamera ble jeg litt usikker.

Bildekvalitet og funksjoner er sikkert super og jeg er overrasket over gode jpg bilder rett fra kameraet fra mitt nye PEN kamera men jeg tror OM-D5 blir for lite for meg.

 

Jeg har nettopp solgt min 7D og Sigma 8-16mm og vil mest sannsynlig spare litt til over Photokina og kjøpe en 5D MkIII som hovedkamera og beholde PEN kameraet som walkaround kamera.

 

Håper bare at 5D MkIII faller litt i pris når Photokina er over og Nikon begynner og få D800 i butikkhyllene. 5D MkIII er nede i 25000,- nå og jeg tror det vil komme litt lenger ned om et par måneder. Mye penger men denne hobbyen er dyr :-)

Lenke til kommentar

305 gram er på ingen måte "lett" når det er snakk om så "mikroskopiske" objektiver.

 

Du mener det er for mye glass? En halvliter veier vel nær det dobbelte, syns ikke det er tungt jeg... ;)

 

Så at Panny 12-35mm er et helt sinnsvakt objektiv som lett kan sammenlignes med en 24-70 FF i samme prisklasse tror jeg det er liten tvil om.

 

Vel, er nå ikke så sikker på det. DOF kan i alle fall ikke sammenlignes

Endret av Epp
Lenke til kommentar

305 gram er på ingen måte "lett" når det er snakk om så "mikroskopiske" objektiver.

 

Du mener det er for mye glass? En halvliter veier vel nær det dobbelte, syns ikke det er tungt jeg... ;)

 

Så at Panny 12-35mm er et helt sinnsvakt objektiv som lett kan sammenlignes med en 24-70 FF i samme prisklasse tror jeg det er liten tvil om.

 

Vel, er nå ikke så sikker på det. DOF kan i alle fall ikke sammenlignes

 

Mener ikke at det er for mye glass hehe. Men det er absolutt tungt nok til å gi en følelse av skikkelig kvalitet, og da blir det vel litt feil å kalle et så mikroskopisk objektiv for "lett". 14-42mm kitobjektivet er LETT, det har halve vekta og er like stort. Var i denne settingen jeg mente det ikke var lett, og jeg liker at det ikke er lett, absolutt.

 

Når vi snakker om optisk kvalitet er det sammenlignbart uavhengig av hva du mener. Det tar like skarpe og flotte bilder som feks nikon sitt 14-24mm objektiv.

 

Dof har mer med sensorstørrelse å gjøre enn optisk kvalitet på objektivet sålenge forskjellen kun ligger mellom F4 og F2.8.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Når vi snakker om optisk kvalitet er det sammenlignbart uavhengig av hva du mener. Det tar like skarpe og flotte bilder som feks nikon sitt 14-24mm objektiv. Dof har mer med sensorstørrelse å gjøre enn optisk kvalitet på objektivet sålenge forskjellen kun ligger mellom F4 og F2.8.

 

Ja, det har med sensorstørrelse å gjøre, men større sensor krever større optikk. :) Blir ikke så bra om man setter mFT optikk foran en FF sensor. Fins det noen testbilder med mFT objektivet?

Lenke til kommentar
Når vi snakker om optisk kvalitet er det sammenlignbart uavhengig av hva du mener. Det tar like skarpe og flotte bilder som feks nikon sitt 14-24mm objektiv. Dof har mer med sensorstørrelse å gjøre enn optisk kvalitet på objektivet sålenge forskjellen kun ligger mellom F4 og F2.8.

 

Ja, det har med sensorstørrelse å gjøre, men større sensor krever større optikk. :) Blir ikke så bra om man setter mFT optikk foran en FF sensor. Fins det noen testbilder med mFT objektivet?

 

 

Nei såklart, men nå snakker vi jo om bildekvaliteten på bildene som sammenligning :)

 

Her er noen testbilder tatt med Panny 7-14mm

 

Hentet fra www.mu-43.com

 

 

 

P1010834.jpg

 

 

 

 

P1000798.jpg

 

 

 

 

 

magnolia.jpg

 

 

 

 

 

4533491272_372e18d97c_b.jpg

 

 

 

 

880542479_37AAz-X3.jpg

 

 

 

 

 

4584353187_3f05f0455d_o.jpg

 

 

 

 

848980037_8sUeL-850x850.jpg

 

 

 

 

P1030982.jpg

 

 

 

P1040234.jpg

 

 

 

 

vp.jpg

 

 

 

 

4734889623_b64d79dae3_b.jpg

 

 

 

 

 

4781171143_94523ab3aa_b.jpg

 

 

Tasman_Sunset_at_Omapere-med.jpg

 

 

 

P1010833.jpg

 

 

P1010815.jpg

 

 

5578058773_b2d3c5ec08_b.jpg

 

 

 

5569872691_ae0b882db4_b.jpg

 

 

 

 

7732121870_e3df11c545_b.jpg

 

 

 

7739534618_d8282fd0ba_b.jpg

 

 

 

7739614146_8cf79fcd49_b.jpg

 

 

 

Sunny_Sunday_in_Elwood-15.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

En liten oppdatering fra meg: Jeg er fortsatt en veldig fornøyd E-M5-bruker, men lukkerfeilen jeg nevnte har plaget meg mer og mer, og på lørdag går turen til varmere strøk der korte lukkertider blir enda mer vanlig. Litt googling tydet på at dette var en kjent feil, men det er plagsomt å måtte sende fra seg kameraet i noen uker. I tillegg har jeg ila måneden opplevd et par "Card error" med forskjellige minnekort og noen få ganger har kameraet låst seg slik at jeg har måtte ta ut batteriet for å få det igang igjen.

 

Løsningen ble å returnere kameraet til Elkjøp og kjøpe nytt på Japan Photo. :) Det er ingen lukkerfeil på det nye kamerat, og foreløpig ingen andre feil heller...

 

Elkjøp var riktignok ikke særlig flink å ta notater når jeg listet opp hva som var feil, så jeg håper ikke de selger kameraet til en ny person uten reperasjon. Tanken har slått meg at kameraet kanskje har vært returnert en gang før - Elkjøp hadde ihvertfall bare dette ene eksemplaret inne når jeg kjøpte det for en måned siden og plastikken var tatt av fordi de hadde hatt kamerat på utstilling i glassmonter... :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha nice :)

 

Da har du jo gjort en god deal da. Kamera på utlån bare, og så helt nytt på JP uten feil :)

 

Men ja, tror elkjøp gir helt blaffen ut av mangel på respekt for kunder når det gjelder de feilene du nevner.

Har selv opplevd veldig mye rart med elkjøp, men selv om de har en slik merkelig service er jeg fortsatt fornøyd for de har gode priser og produkter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...