Gå til innhold

[Løst] Tankespill: Selge Canon 5D mk2 og kjøpe Olympus OM-D EM-5?


Anbefalte innlegg

12-50mm HAR GUMMIPAKNING ;)
Hvor da? langs den indre sorte ringen?
Ytterst på kanten.

 

Foreløbig finnes det to værtette objektiver til mFT: Oly 12-60 og dessuten Panasonic 12-35 /2.8

 

Begge disse har pakning inn mot kameraet.

 

To til er på gang Oly 60 macro og Panasonic 35-100

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Eneste ankepunktet er et noe dårlig batteri, og et tullete dyrt reservebatteri (håper det etterhvert kommer noe 3 parts som er bra og rimeligere priset).
Kryr det ikke av slikt på Ebay? (Det er der jeg har handlet til mine fire foregående speilreflekser) :)
Nja. Det finnes noe, men de krever visstnok egen lader, og i tillegg er det litt ymse info om batteriet rapporterer tilstand til kameraet. Dvs. man risikerer at det går tomt når man trenger det som mest (og kamera indikator viser fullt batteri). Prisen ryker også (med lader) lett over 200 NOK, og da har man moms (som er ok) og avgift til Posten (som ikke er ok). Burde vært mulig å håndtert innbetaling av moms selv via internet.

 

 

I øyeblikket får du lader + 2 batterier til et par og tjue $ og lader pluss 3 batt til $31.99 ink frakt = 195,7820 ihht valutakurser.no .

 

De laderene lader orginalbatteriet, men ikke omvendt. (De funker dessuten i Bil/12v)

 

Varslingen av batteristatus ser for meg ut til å være omtrent like dårlig som for orginalbatteriet :-)

 

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar

Det med prisen på orginale batterier, er det egentlig så farlig om de koster ca 500kr ?

 

Greit at det er overpris osv men når vi godt voksne folk (fleste av oss?) har råd til å gå og kjøpe et rent leketøy til 8500,- for Em-5 (eller annet system) så burde vi vel takle en liten pris på 500kr..

 

Tross alt vi slipper utgifter med fremkalling så batteriprisen må vel nesten regnes som peanuts i den store sammenheng her likevel.

 

Ser det samme i Nikon verden, folk med objektiv til 90,000+ klager på prisen på batterigrep/batteri ... Man kan lure :-)

Lenke til kommentar
... Eneste ankepunktet er et noe dårlig batteri, og et tullete dyrt reservebatteri (håper det etterhvert kommer noe 3 parts som er bra og rimeligere priset).
Kryr det ikke av slikt på Ebay? (Det er der jeg har handlet til mine fire foregående speilreflekser) :)
Nja. Det finnes noe, men de krever visstnok egen lader, og i tillegg er det litt ymse info om batteriet rapporterer tilstand til kameraet. Dvs. man risikerer at det går tomt når man trenger det som mest (og kamera indikator viser fullt batteri). Prisen ryker også (med lader) lett over 200 NOK, og da har man moms (som er ok) og avgift til Posten (som ikke er ok). Burde vært mulig å håndtert innbetaling av moms selv via internet.

Har allerede kjøpt. Så ut til å være ok. Prisen var ihvertfall fin. Ca. 160 med frakt.

 

 

I øyeblikket får du lader + 2 batterier til et par og tjue $ og lader pluss 3 batt til $31.99 ink frakt = 195,7820 ihht valutakurser.no .

 

De laderene lader orginalbatteriet, men ikke omvendt. (De funker dessuten i Bil/12v)

 

Varslingen av batteristatus ser for meg ut til å være omtrent like dårlig som for orginalbatteriet :-)

 

 

Goffen

Lenke til kommentar

Advarsel: Jeg lider nok av G.A.S. Og dette forblir nok bare et tankespill. I hvert fall frem til jeg har fått testet EM-5 skikkelig selv til mitt bruk. Og, posten er lang…

 

 

Enkel løsning. Kjøp E-M5 til dama :) Evt vent til PEN serien kommer med samme sensor.

Lenke til kommentar

Enkel løsning. Kjøp E-M5 til dama :) Evt vent til PEN serien kommer med samme sensor.

Om jeg var rik finnes det mange enkle løsninger. Men, jeg har ikke råd til en E-M5 til damen - og trolig heller ikke en ny PEN. Uansett er ikke disse så spennende alene, jeg må minst også ha 20mm og 45mm i tillegg. :)

 

Ellers har jeg testet kameraet et par dager på reise nå, men ikke fått sett skikkelig på bildene på storskjerm enda. Søkeren er ok, men ingen 5D-søker. Knappene krever litt tilvenning, men ellers føles kameraet veldig bra og jeg stortrives å ta bilder med det. Setter også pris på videodelen og det er gull å drasse med seg rundt kameraet på lange dager i Dyreparken og Kongeparken istedenfor min 5D mk2 + 24-105.

Lenke til kommentar

Ellers har jeg testet kameraet et par dager på reise nå, men ikke fått sett skikkelig på bildene på storskjerm enda. Søkeren er ok, men ingen 5D-søker. Knappene krever litt tilvenning, men ellers føles kameraet veldig bra og jeg stortrives å ta bilder med det. Setter også pris på videodelen og det er gull å drasse med seg rundt kameraet på lange dager i Dyreparken og Kongeparken istedenfor min 5D mk2 + 24-105.

Om et halvt år så lurer du på hvorfor det er støv på 5D MKII-en ;) Grunnen er enkel - den blir ikke brukt :p

Lenke til kommentar

En liten statusoppdatering: Jeg har nå tatt en del bilder med kameraet og jeg synes generelt sett de ser veldig bra ut. Det er lite som får meg til å tenke at disse er tatt med et dårligere kamera enn det jeg vanligvis bruker.

 

 

Men, jeg har også tatt en del sammenligningsbilder (mest portettbilder av barna i stuen) med både e-m5+12-50 og 5d mk2+24-105 da disse objektivene er relativt sammenlignbare. Generelt sett gir Olympus-kombinasjonen litt mindre skarphet og litt mer støy, men ikke mer enn jeg tror jeg kan leve med.

 

Men, det som gjør at jeg i hver sammenligning så langt har foretrukket bildene fra Canon-kombinasjonen er at jeg får en mye bedre separasjon av motiv og bakgrunn. Dette kommer jeg til å savne om jeg skifter system.

 

 

Portrettbilder av barna i stuen kan jeg riktignok ta med fastobjektiver, så jeg må få lånt meg et Panasonic 20mm 1,7 og et Olympus 45mm 1,8 og få testet videre...

Lenke til kommentar

Portrettbilder av barna i stuen kan jeg riktignok ta med fastobjektiver, så jeg må få lånt meg et Panasonic 20mm 1,7 og et Olympus 45mm 1,8 og få testet videre...

Det er godt at du har klart å tenke tanken selv; så slipper du å få 20-30* stykker inn her som sier at du må kjøpe noe lyssterkt ;) Da vil du samtidig skru ned ISO litt mer, og få mindre støy.

 

*) Hvis ikke det komme 20-30 stykker som vil trolle og si at m-4/3 er ubrukelig da ;)

Lenke til kommentar

Den supertynne DOF'en sier du farvel til ved overgang til m4/3 (fra FF med f/1.2-1.8-optikk). Samtidig må du gi slipp på utagerende kontroll av dybdeskarpheten ved bruk av en forholdsvis størrelsesmessig normalzoom. Med Olympus OM-D E-M5 og Panasonic GX1, sier du hei til to særdeles kompetente kamerahus. Desidert nærmest ditt 5D på dagens m4/3-marked.

 

Olympus 12 mm f/2, Panasonic 25mm f/1.4 og Olympus 45mm f/1.8 tar deg nesten tilbake til fullformatsfastoptikken igjen. Men bare nesten.

Lenke til kommentar

Kan alikevel forstå ønsket om å ta bilder med tynn dof. Ikke fordi man er avhengig av det i det hele tatt for å få gode bilder, men fordi det gir en meget fin effekt. Det kan da ingen på noen måte motsi.

 

Men at det skal være et argument for å bruke 25 000kr på et kamerahus er det ikke. Og bildene jeg får tatt med mitt GH2 sammen med Olympus 45mm 1.8 blir sinnsvakt skarpe og der har jeg muligheten for supertynn dof.

 

Med Oly 75mm 1.8 vil man hvertfall få smal dof. Nesten så det ville være vanskelig å ta et portrettbilde og få hele personen i fokus.

 

Så du får bare ta tiden til hjelp med å kvitte deg med behovet for liten dof ved m43. Det er ikke livsfarlig å ikke få tynn dof når man bruker vidvinkelzoom uansett :)

Lenke til kommentar

Den supertynne DOF'en sier du farvel til ved overgang til m4/3 (fra FF med f/1.2-1.8-optikk). Samtidig må du gi slipp på utagerende kontroll av dybdeskarpheten ved bruk av en forholdsvis størrelsesmessig normalzoom.

Ja, og det er nok her dilemmaet kommer til å stå for min del tror jeg. Si farvel til dette og bytte til mye mindre størrelse og vekt.

 

Olympus 12 mm f/2, Panasonic 25mm f/1.4 og Olympus 45mm f/1.8 tar deg nesten tilbake til fullformatsfastoptikken igjen. Men bare nesten.

Ja, Olympus 45mm f/1.8 er bankers. Ellers tenkte jeg å gå for Panasonic 20mm istedenfor 25mm da jeg liker den små størrelsen. 12mm kommer gjerne med tiden.

 

Men at det skal være et argument for å bruke 25 000kr på et kamerahus er det ikke...

Tja. Canon 5D mk3 har nok flere fordeler enn bare liten dof, f.eks. super autofokus. For min egen del er alternativet å beholde 5D mk2 eller skifte system til Olympus E-M5 med objektiver. Siden jeg selger brukt og må stort sett kjøpe nytt så vil prisen bli ca den samme for "tilsvarende" utstyr.

Lenke til kommentar

Den supertynne DOF'en sier du farvel til ved overgang til m4/3 (fra FF med f/1.2-1.8-optikk). Samtidig må du gi slipp på utagerende kontroll av dybdeskarpheten ved bruk av en forholdsvis størrelsesmessig normalzoom.

Ja, og det er nok her dilemmaet kommer til å stå for min del tror jeg. Si farvel til dette og bytte til mye mindre størrelse og vekt.

 

Olympus 12 mm f/2, Panasonic 25mm f/1.4 og Olympus 45mm f/1.8 tar deg nesten tilbake til fullformatsfastoptikken igjen. Men bare nesten.

Ja, Olympus 45mm f/1.8 er bankers. Ellers tenkte jeg å gå for Panasonic 20mm istedenfor 25mm da jeg liker den små størrelsen. 12mm kommer gjerne med tiden.

 

Men at det skal være et argument for å bruke 25 000kr på et kamerahus er det ikke...

Tja. Canon 5D mk3 har nok flere fordeler enn bare liten dof, f.eks. super autofokus. For min egen del er alternativet å beholde 5D mk2 eller skifte system til Olympus E-M5 med objektiver. Siden jeg selger brukt og må stort sett kjøpe nytt så vil prisen bli ca den samme for "tilsvarende" utstyr.

 

Jeg synes det er veldig interessant at du vurderer og legge en 5D MkII på hyllen til fordel for en E- M5.

Jeg forstår det ønsket om et mindre og lettere hus men slik jeg forstår det så kan ikke Olympusen utfordre 5D MkII på støy og autofokus. En MkIII har vel enda bedre egenskaper , i allefall når det gjelder autofokus.

Jeg selv prøver i disse dager ut et PEN hus med kit optikk samt 20mm f1,7 men har ikke planer om å legge 7Den på hyllen ennå.

Jeg kunne tenke meg enda bedre støyegenskaper enn fra 7D (selv om den ikke er dårlig) , like høy eller bedre oppløsning og like god eller bedre autofokus , men i et lite og nett system.

Tviler ennå på om det finnes i dag og jeg ser derfor mot 5D MkIII , men det er jo like stort som 7D.

Lenke til kommentar

For min egen del er alternativet å beholde 5D mk2 eller skifte system til Olympus E-M5 med objektiver. Siden jeg selger brukt og må stort sett kjøpe nytt så vil prisen bli ca den samme for "tilsvarende" utstyr.

 

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men vet ikke om jeg helt forstår "problemstillingen". Hvorfor ikke bare beholde 5D'en og kjøpe et billig speilløst systemkamera som kamera nr2? Man får temmelig gode tilbud på speilløse systemkamera i dag. Jeg mener at jeg forstår ikke helt det konsekvente "enten eller" når det finnes etter min mening kanskje en bedre løsning som i tillegg er rimelig og på meg virker fornuftigere i lengden.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg forstår det ønsket om et mindre og lettere hus men slik jeg forstår det så kan ikke Olympusen utfordre 5D MkII på støy og autofokus.

På de korte testene jeg har gjort så er det imponerende kontroll på støyen på E-M5, og autofokus er lynrask på stillestående motiver. På bevegelige motiver har jeg ikke fått testet skikkelig, men der er ikke 5D mk2 noen racer heller.

 

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men vet ikke om jeg helt forstår "problemstillingen".

Kort oppsummert: Jeg har 5D mk2 og E-PL1. 5D mk2 er så stort at jeg ikke alltid tar det med meg og E-PL1 er såpass "dårlig" på en del områder at jeg ikke blir fornøyd med å bruke det. Derfor ser jeg på E-M5 som den beste kombinasjonen av størrelse og ytelse.

 

Hvorfor ikke bare beholde 5D'en og kjøpe et billig speilløst systemkamera som kamera nr2? Man får temmelig gode tilbud på speilløse systemkamera i dag. Jeg mener at jeg forstår ikke helt det konsekvente "enten eller" når det finnes etter min mening kanskje en bedre løsning som i tillegg er rimelig og på meg virker fornuftigere i lengden.

Jeg har alt et billig speilløst systemkamera som nr 2 (E-PL1). Men, det blir ikke godt nok. Skal jeg ha noe som gir meg god nok ytelse i de fleste situasjoner tror jeg at jeg gå for et E-M5 pluss flere objektiver. Dette blir da såpass dyrt at jeg i så fall må selge min 5D mk2++ for å finansiere det. :)

Lenke til kommentar

Jeg har alt et billig speilløst systemkamera som nr 2 (E-PL1). Men, det blir ikke godt nok. Skal jeg ha noe som gir meg god nok ytelse i de fleste situasjoner tror jeg at jeg gå for et E-M5 pluss flere objektiver. Dette blir da såpass dyrt at jeg i så fall må selge min 5D mk2++ for å finansiere det. :)

Du har ikke vurdert Panasonic GX1 da; den er jo en god del rimeligere enn E-M5, og ytelsen er ikke langt bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...