Jump to content

olavsm

Medlemmer
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 :)
  1. Tror ikke du skal bekymre deg, dette er et objektiv mange er glad i. For dyrt for meg dessverre, men kanskje senere... ;-) Supert landskapsfoto-objektiv! Hendig størrelse på EM-5, fikk prøve det på Photokina :-) Forøvrig mye fin snadder der :-) Eneste du skal være oppmerksom på med ette objektivet er noen ganger lilla flare som er vanskelig å fjerne i etterkant dersom du har skarpe motlyskilder, så prøv å unngå slike situasjoner. Finnes flere tråder om dette på dpreviews mft-forum, eks http://forums.dpreview.com/forums/post/42384711. Men som en av ekspertene der sier, det er et sjeldent inntreffende problem:-) Og mange objektiv av alle fabrikat har et eller annet som ikke er 100% hele tiden for alle forhold Kos deg med objektivet, du!
  2. Den må være så god at det nesten ikke er vits å selge. Enig, kjekt nr 2 kamera. Jeg har faktisk kjøpt to av dem for å få tilgang til billig opptikk (kamera inkl 14mm til ca halv pris av 14mm alene ), det ene kameraet forsvant som gave :-) Kanskje det andre også... Kan godt kjøpe den jeg dersom prisen er rett :-) Dette objektivet er viden kjent for å være relativt tregt på nyere (Oly)kamera. 14/2.5 er langt kjappere til å fokusere, så det handler nok om teknologien i den eldre 20mm'eren. Tror ikke dette objektivet er spesielt kjapt til å fokusere på noen kamera, men så er det det med definisjonen av hva som er kjapt da...
  3. Jeg har kjøpt en trådløs Aputure Pro Coworker (Amazon.com) som virker utmerket på min EM-5 også etter at jeg oppgraderte til firmware 1.5. Det er viktig å la kamera være avslått når fjernkontrollen påmonteres, alternativt slå av og på kameraet igjen. Fjernkontrollen kom på snautt kr 300 inkl frakt fra USA.
  4. Det rare er at den lyden kommer når IS ikke kjører, setter du på filmmodus, så søkeren blir stabilisert, så blir det helt stille. Jeg vet ikke om det er kommet noen komplett forklaring på dette, men det er tydeligvis bare slik at når sensoren står stille, så kommer lyden. Den er raskt glemt. Angående remfestene, så fikk jeg gjenbrukt ferdighetene fra L1. Legg remmen mellom pekefingeren og langfingeren før du tar tak i kameraet, så er du i boks. Det skal ikke mange gangene til før det sitter i fingrene. Knappene blir du fort også vant til ja. Hvis du ikke tar i D300 på et par måneder og tar det opp igjen, så vil det føles som et slags Tonka-leketøy for svaksynte molboer. Hei, IBISen til E-M5 stabiliserer bildebrikka i opptil 5 akser, litt avhengig av objektiv. Bildebrikka svever i prinsippet og holdes på plass og justeres kontinuerlig i rett posisjon av elektromagneter, og det er driverkretsene til disse som lager summelyden. Setter du kameraet i film-modus, er det bare to akser som stabiliseres, og da reduseres lyden betydelig. Jeg synes ikke lyden kan kalles støy og opplever den ikke som noe problem i det hele tatt, men i helt stille rom kan den faktisk høres på nært hold, og legger du fra deg kameraet på en bordplate kan denne fungere som høyttaler i noen tilfeller. Men at det er noe generende støy, synes ikke jeg. Det er en lav pris å betale for en så enestående og effektiv stabilisering som dette kameraet har Bildestabiliseringen fungerer også med gamle OM-objektiv (og for den del, det finnes adaptere på Ebay til mange forskjellige fabrikat). og det er en fryd å fokusere gamle telelinser med fokus-forstørreren når IBIS er aktivisert. NB husk på at IBIS bør tilpasses den aktuelle brennvidden via innstillinger i menyen. IBIS kan ellers med fordel være slått av når lukkertidene er korte, slik de normalt er på høylys dag.
  5. Jeg slutter meg til at begge disse bildene er teknisk sett gode, aller mest det første bildet. Det første bildet, på tross av det er nær perfekt i skarphet, lyssetting, komposisjon osv, frykter jeg allikevel forsvinner raskt i glemmeboken. Det andre bildet er ikke like teknisk godt (virker litt uskarpt, kjedelig komposisjon), men er på mange måter et langt mer interessant bilde fordi det forteller en god historie, og ikke minst kan vi dra uendelig mange assosiasjoner fra det. Egentlig kan man lure på om det er regissert for det minner jo om de tre apene som det er solgt figurer av i bøtter og spann. For meg kan et bilde være så teknisk godt det bare vil, men mangler historien eller dybden i det (og da tenker jeg verken på visuell dybde eller dybdeskarphet ), så drukner det bare i mengden. Et bilde som derimot har et visuelt innhold og forteller en historie, trenger overhodet ikke være teknisk godt for at det gå over i historien som noe som blir husket og tatt fram. I all vår streben etter det perfekte verktøy som skal gi oss de teknisk så gode bildene, glemmer vi nok lett innholdet i bildene. Uansett, når jeg opplever at det utstyret jeg har benyttet i det daglige, er i ferd med å hindre meg i gå videre, skal jeg ha lov til å oppgradere utstyrsparken. For noen innebærer det å gå fra P&S til 5D3, andre gjør som meg og kjøper en OM-D E-M5 eller tilsvarende
  6. Jeg ser virkelig fram til å få en slik artikkel på norsk Jeg har blant annet lest utallige håpløse diskusjoner på bl.a. dpreviews microfourthirds-forum om dybdeskarphet på m43 kontra FF. Er det et tema som jager folket (fantastene) i skyttergravene, så er det åpenbart dette Og det er ikke finkaliber det skytes på fienden med! Bare et tips, hvis du krydrer artikkelen med noen skisser som viser lysets gang gjennom objektivet og på denne måten prøver å visualisere hvordan bildevinkel og dybdeskarphet påvirkes på de forskjellige bildebrikke-formatene gitt brennvidde og blenderåpning, kanskje det er en mulighet å få fram budskapet. Artikler med bare tekst virker som om de bommer på målgruppen stort sett hver gang, man leser mellom linjene som man ønsker og evner Jeg mener å forstå prinsippene og rister derfor på hodet over mange underlige argument fra skyttergravene, men jeg ser også hvor vanskelig det kan være å få fram budskapet.
  7. Dumme meg som trodde begrepet "vidvinkel"hadde noe med bildevinkel å gjøre Seriøst, det finnest andre bildeformat (sensorstørrelser) enn det gamle småbildeformatet 24x36 som kan levere aldeles utmerkete resultat. Jeg leser mellom linjene en FX-fantast som ikke anerkjenner andre format enn det såkalte fullformatet, men er det den evig tilbakevendende dybdeskarphets-fanatismen som ligger bakom utsagnet? Burde du ikke gå for 8" x 10" dersom det er det som er argumentet? Husk at mange i sin tid rynket på nesen av begrensningene som småbildeformatet i sin tid hadde, satt opp mot 6x6 og 6x4,5.
  8. Et forhold som du bør hensynta i vurderingen din dersom portrettbilder innendørs er en vesentlig del av din fotografering; De fleste stuer er relativt godt opplyst nå om sommeren. Når høstmørket senker seg over de tusen hjem er det en reell mulighet for at du evt kommer til å savne 5DII Oly E-M5 med lyssterk fastoptikk er ingen sinke i høstmørket. Ref de fleste uavhengige og seriøse tester som framhever dette kameraet som fullt på høyde med det meste av det beste som kan kjøpes for penger, til en relativt hyggelig pris og i mye mindre innpakning . Eneste praktiske forskjell jeg kan se er at 5D Mk "ett eller annet" kan levere enda mindre dybdeskarphet på maks blenderåpning, men hvor liten dybdeskarphet er egentlig ønskelig? Hva gjelder bildestøy (fravær av sådan) på høy ISO, så leverer E-M5 varene selv sammenlignet med 5D mk...!
  9. Forunderlig at man henger seg opp i det faktum at EOS-M har forskjellig objektivfatning fra EOS. Objektivene kan jo uansett ikke brukes om hverandre pga forskjellig registeravstand. Derfor er objektivadapteret tvingende nødvendig for å bruke "gamle EOS"-objektiv på lilleputten, og det er fullstendig logisk å lage forkjellig fatning for å unngå feil bruk av objektivene. Ref M43 og 43-objektivene, hvor de siste kan benyttes på M43-kamera via adapter. Som M43-bruker (Olympus E-M5) kan jeg bare håpe at Canons inntreden i den speilløse framtid vil ha positiv innvirkning på prisnivået i mitt foretrukne system :-)
×
×
  • Create New...