Gå til innhold

[Løst] Tankespill: Selge Canon 5D mk2 og kjøpe Olympus OM-D EM-5?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går mye kjappere om du stenger av skjermen og kun bruker søker.

Hvordan da? Jeg har endret slik at skjermen bare brukes til super control panel. I tillegg holder jeg øyet til søkeren slik at skjermen ikke slås på ved oppstart. Likevel bruker den 2-3-sekunder før alt er på plass i søkeren og utløseren virker.

Lenke til kommentar

Går mye kjappere om du stenger av skjermen og kun bruker søker.

Hvordan da? Jeg har endret slik at skjermen bare brukes til super control panel. I tillegg holder jeg øyet til søkeren slik at skjermen ikke slås på ved oppstart. Likevel bruker den 2-3-sekunder før alt er på plass i søkeren og utløseren virker.

 

Du kan slå på/ av skjermen med knapp i stedet for den automatiske føleren, se denne http://www.dpreview.com/articles/9115179666/user-guide-getting-the-most-out-of-the-olympus-e-m5 øverst på side 2.

Lenke til kommentar

Hm, jeg må nok modererere meg litt, det tar nok et par sekunder før kameraet er helt klart til å ta bilde. Men det blir nok sjelden en begrensning for meg, selv om mitt gamle GF1 nok er under sekundet :) Jeg har ikke på skjerm til vanlig, så jeg skrur det ikke av så ofte når jeg er ute og fotograferer.

Lenke til kommentar

Testet med mitt nå (med 14mm'eren til Pana), og synes det går på rundt sekundet før jeg kan ta bilde (teller 1001 etc.).

 

Mitt kommer på 1002. Og jeg er ikke noen fast talker ;) Stoppeklokka på mobilen var mellom 2 og 3 sekunder. Altså fra jeg slår på bryteren til all info om lukkertid, eksponering etc. er oppe på skjermen. Du får ikke gjort noe før det er på plass.

Lenke til kommentar

Stoppeklokka på mobilen var mellom 2 og 3 sekunder. Altså fra jeg slår på bryteren til all info om lukkertid, eksponering etc. er oppe på skjermen. Du får ikke gjort noe før det er på plass.

Da er ikke mitt kamera unikt. :)

 

Et par små quirks til: Ene gangen jeg slo kameraet av så fortsatte skjermen å vise bilde til jeg hadde tatt ut batteriet, og et par ganger når den har gått i dvale så har jeg måtte slå av og på igjen før det kom liv i det. Så sant disse tingene ikke begynner å skje hyppig så plager de meg ikke. :)

Endret av krister461
Lenke til kommentar

1.2 her.

Jeg rekker kun å si 1001 før jeg kan ta bilde. Med 12-50 objektivet går det noe tregere, men tror alikevel det er under to sek.

Hvilken fastvare (firmware) har dere? Jeg har 1.1.

 

Hvordan uttaler du 1001? Ettusenogen? ;) Jeg har firmware 1.2. Har prøvd med Panasonic 20mm, panasonic 45-200mm og olympus 12-50. Merker ingen forskjell mellom objektivene.

 

Jaja, 1 sekund eller 2 sekund, som oftest er reaksjonstiden fra jeg får skrudd på bryter til jeg har kamera helt stødig og klart uansett lengre. Tror jeg. Men med GF1 er det litt befriende å kunne skru av kamera uten at det blir noen merkbar forsinkelse ved oppstart.

Lenke til kommentar

Kanskje du var litt tidlig ute, ref.

"The update service to Ver. 1.2 was temporarily discontinued. The update service to Ver. 1.1 is available."

 

Fra Olympus http://www.olympus.c...ftware/firm/e1/ .

Det som er problemet med 1.2 var ikke så mye innholdet; men at du kunne drepe kameraet hvis du ikke følgte oppgraderingsoppskriften nøye ...

 

Så hvis du fikk installert 1.2, så er det greit.

Lenke til kommentar

Det med oppstarten kan kanskje også ha noe med hvilket minnekort man benytter seg av? du hadde et wifi kort som er noe tregere? kan også være at jeg er på bærtur med dette.

 

Ellers vil jeg henge meg på denne tråden, selv anskaffet jeg meg også mitt såkalte drømmekamera (om man tenker på mitt budsjett, derav 5D MK III er totalt utelukket) i Canon 5D MK II sammen med ett Canon 16-35mm F2.8 II, Canon 50mm 1.4, Canon 70-200mm F4 IS og Canon 100mm f2.8 makro som alt er samlet opp gjennom 4-5 år.

Jeg liker det svært godt og er stort sett meget fornøyd det er ikke det - men etter at jeg i de siste dager har jeg lest meg mye opp på dette Olympus E-M5 og så vurderer jeg nå også å legge ut det jeg har og alltid egentlig alltid har drømt om - ut for salg.

 

Største grunnen er som krister sier, vekt og tilgjengelighet.

Det virker bare enklere å ta med seg ett E-M5, det tar for det første ikke så mye plass og veier mye mindre, i tillegg så behøver man ikke forberedelser til hva man egentlig skal ta bilde av. Her kan man ta med det man trenger uten at man må ha med seg en stor sekk med utstyr.

Jeg føler nesten at min kreativitet har forsvunnet etter at jeg har kjøpt dyrere tungt og stort utstyr.

Gleden og kreativiteten var mye større da jeg gikk rundt med lett tilgjengelig utstyr, som krevde mer spontanitet.

Jeg føler (..mulig jeg bare skylder på det) at mye av dette kommer av for mye forberedelser, som kommer av utstyrets størrelse, vekt og tilgjengelighet.

 

Jeg er selv på utkikk etter noe som gir meg samme gode bildekvalitet og muligheter som det jeg har i dag, men bare litt mindre og på størrelse med E-M5. Det behøver ikke å være ypperste kvalitet og helt likt som det jeg har i dag, men det må ikke være langt bak.

 

Vurderer å kjøre en Krister å besøke elkjøp og utnytte deres 30 dagers returrett.

 

Julian.

Lenke til kommentar

Det med oppstarten kan kanskje også ha noe med hvilket minnekort man benytter seg av? du hadde et wifi kort som er noe tregere?

Jeg har også et Sandisk extreme, og oppstart er like treig med begge. Men skrivehastigheten er mye(!) raskere på Sandisk-kortet.

 

Vurderer å kjøre en Krister å besøke elkjøp og utnytte deres 30 dagers returrett.

Gjør det. Det er lov å benytte en slik rett når de først har den. Men, det kan være du sitter deg i et vanskelig valg. Jeg synes ihvertfall det blir veldig trist å kvitte meg med Canon-utstyret mitt - selv om jeg nå vurderer sterkt å gjøre det. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...