Gå til innhold

SSD-prisene er mer enn halvert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisene på nye produkter følger som regel en omvendt S-kurve.

 

Høy, jevn pris den første tiden da det er et nisjeprodukt for "early adopters". Så kommer et mainstream gjennombrudd og prisen faller kraftig. Ikke bare pga. lavere produksjonskostnader og bedre teknologi, men også langt høyere konkurranse med flere produsenter som kommer til. Etter en tid vil markedet og prisene stabilisere seg.

Lenke til kommentar
Det er godt du tar selvkritikk, men det kan virke som du har dårlig matematisk og økonomisk forståelse som ikke reagerte på tallene. Greit nok det, men at du også påstår at etterspørselen har dratt prisene ned blir dobbelt dumt.Nedgang i prisene skyldes ene og alene den økede produksjonen, dvs øket tilbud. Saken er en gladnyhet absolutt, men litt saklighet hadde gagnet saken.
Og hva er det som har økt produksjonen? Jo, nettopp etterspørselen. Det er jo den som har gjort at produsentene har sett at ekstremt mange faktisk er villig til å betale mer penger for mer ytelse selv om man får mindre lagringsplass.
Fabrikkene har økt produksjonen :-)Å legge om produksjonen tar tid, dvs at prisene først skulle økt og så når produksjonen var økt, ville prisene gått ned.Produksjonen har nok økt før etterspørselen. Produsentene visste at laptoper i større grad ville bruke SSD bl a, I tillegg har de fått bestilling på mange flere SSD.Dette er ganske alment kjent og gjelder stort sett alle nye produkter, cd-spillere, plasma-tv, lcd-tv, lcd-skjermer, led-tv, osv.Eller tror du det er etterspørselen som gjør at vi i dag betaler mye mindre for en 32" LED-TV enn en 25" billedrørs-TV for 15 år siden?
Det er produksjonkostnadene kombinert med etterspørselen som setter prisen, produksjonskostadene vil vanligvis minske når produksjonen øker. Men råvarepriser e.t.c. kan også ha innvirkning. Uansett er det etterspørselen som bestemmer produksjonsmengden. Ser ut som du bare er ute etter å kverulere og kritisere forfatter for en feil som kan skje hvem som helst.
Når du ikke selv skjønner at du er på jordet nå. Da trenger ikke jeg å si noe mer. Takk for ditt innsiktsfulle innspill :-)Edit : Beklager - greide ikke å holde meg. Du mener altså at høyere etterspørsel gir lavere pris?

 

du trenger ikke være så supercocky, for det er to vinkler å se dette fra. og du failer jo faktisk selv.

 

here it comes for bright minds.

 

produksjon bestemmer kostnad ettersom dette bestemmes før det blir noe faktisk etterspørsel. MEN produksjon er jo avhengig av forventet etterspørsel og analyse av markedet.

 

det vil si at:

- mye etterspørsel kan føre til høyere priser hvis det ikke ble spådd høy etterspørsel på forhånd (lite produksjon, for høyt salg, høyere pris, vanskeligere å få tak i),

 

- lavere etterspørsel kan føre til at prisene må ned for å få solgt varen (masse produksjon, lite salg, lavere pris)

 

så til spesifikt denne saken: Hadde ikke leverandørene av SSD forutsett høy "ETTERSPØRSEL", så hadde de ikke økt produksjon, og derfor hadde det ikke blitt billig uten etterspørsel. Got it?

 

Jeg merker godt at jeg misliker ordet etterspørsel jo mer jeg prøver å formulere meg :D

det er jo faktisk lett å bli forvirra her om man ikke har tunga i rett munn ;)

 

edit: prøvde å formulere meg bedre, men det blei kanskje bare verre?

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Med dagens priser svarer det seg best å kjøpe SSD på 512 GB til oppunder 3k. Da betaler man lavere pris per GB i forhold til kapasitetene 64, 128, 256 GB.

 

men hva trenger en vanlig forbruker 512 gb ssd til? det billigste er en 120 gb ssd til 700 kroner samt en stor HDD. det er jo dette som er mest for penga :)

 

edit: tenkte i hovedsak på stasjonær med mulighet for flere lagringsmedier her:)

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

 

du trenger ikke være så supercocky, for det er to vinkler å se dette fra. og du failer jo faktisk selv.

 

here it comes for bright minds.

 

produksjon bestemmer kostnad ettersom dette bestemmes før det blir noe faktisk etterspørsel. MEN produksjon er jo avhengig av forventet etterspørsel og analyse av markedet.

 

det vil si at:

- mye etterspørsel kan føre til høyere priser hvis det ikke ble spådd høy etterspørsel på forhånd (lite produksjon, for høyt salg, høyere pris, vanskeligere å få tak i),

 

- lavere etterspørsel kan føre til at prisene må ned for å få solgt varen (masse produksjon, lite salg, lavere pris)

 

så til spesifikt denne saken: Hadde ikke leverandørene av SSD forutsett høy "ETTERSPØRSEL", så hadde de ikke økt produksjon, og derfor hadde det ikke blitt billig uten etterspørsel. Got it?

 

Jeg merker godt at jeg misliker ordet etterspørsel jo mer jeg prøver å formulere meg :D

det er jo faktisk lett å bli forvirra her om man ikke har tunga i rett munn ;)

 

edit: prøvde å formulere meg bedre, men det blei kanskje bare verre?

 

Vanlig læresetning er større tilbud lavere pris og større etterspørsel gir høyere pris.

Så enkelt er det, ingen varianter av dette. Det er en likevekt i markedet mellom tilbud og etterspørsel, som regulerer prisen.

 

Hvis fabrikkene øker produksjonen, øker tilbudet og prisen går ned.

I dette tilfellet er det altså tilbudet som øker og ikke etterspørselen. Å si noe annet blir bare tull, derfor reagerer jeg litt sterkt på dette.

 

En annen effekt - kilik sier at ved introduksjon av et nytt produkt betaler "early adopters" en premie, altså høy pris som de første som f eks kjøpte plasma-TV. Dette er også en prismekanisme som gjør at SSD nå har hatt et klart fall i prisen. Ved introduksjon av et nytt enestående teknisk produkt som SSD vil produsenten ha max betalt, så vil prisen falle.

 

Og si at fall i prisen har med økt etterspørsel å gjøre er rent sludder.

 

Hvis det hadde vært økt etterspørsel ville prisene økt, eller vært stabile.

 

Tenk deg at du har en bruktbil du skal selge for 50 000 og en person vil kjøpe den. Kanskje du får 50 000. Så plutselig er det 2 kjøpere som vil ha samme bilen, da er sjansen stor for at en gir 55 000. Er det 5 som har bestemt seg for å kjøpe din bil. Hva blir prisen da? Etterspørselen har økt.

 

Blir den lavere? Got it :)

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

...snip...

Du har selvsagt helt rett, imidlertid er det lett å gjøre denne feilen når det gjelder teknologi spesielt forbruker teknologi da økt etterspørsel gjør at flere produsenter kaster seg på noe som medfører økt tilbud og dermed lavere priser, vanligvis vil også teknologien utvikles så den bir bedre og rimligere siden det er et kapløp om å vinne kundene.

Endret av Hårek
Fjernet siteringspyramide
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for støtte :)

Klart det er et sammensatt bilde, men enten er det økt etterspørsel eller større tilbud. Er det økt etterspørsel vil prisen øke. Lett å se med eksempel som harddisker og flom i Thailand. Ingen tvil om hva som skjedde der. Mindre tilbud, samme etterspørsel og høyere pris.

 

For SSD klart antallet solgte enheter økte, men produksjonen økte mer. Og ingen starter en fabrikk over natten, eller setter i gang noen nye produksjonslinjer umiddelbart. Dette er planlagt lang tid i forveien.

Lenke til kommentar

Hvis man shorter aksjer, kan man si at økende etterspørsel gir lavere pris. Du selger noe du ikke har, for f.eks 100 nok. Så håper du at prisen skal falle. Desverre stiger etterspørselen, aksjen går opp og du må løse inn greiene til 110.- kr om ettermiddagen. Det blir jo litt noldus sammenligning.... men resultatet er ihvertfall at du som kjøper opplever at økt etterspørsel fører til tap for deg, hvilket er stikk motsatt av hva du trodde om morgenen når du bestemte deg for å shorte akkurat den drittaksjen.

;-D

Lenke til kommentar

***Klipp-klipp (Hele diskusjonen står over)***

Greit nok det, men at du også påstår at etterspørselen har dratt prisene ned blir dobbelt dumt.Nedgang i prisene skyldes ene og alene den økede produksjonen, dvs øket tilbud.

 

Hei,

 

Jeg liker definitivt denne diskujonen, men i forhold til det den starter med - er det ikke egentlig akkurat det jeg skriver i teksten? At nedgangen i pris skyldes masseproduksjon, men at etterspørselen også økte i samme periode.

Jeg skriver ikke at økt etterspørsel er grunnen("snarere tvert i mot" ref. artikkelen), jeg sier at det skjedde - og at man samtidig gira opp produksjonskapasiteten betraktelig.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

"Det var en gang-" historien om SSD priser ;-)

 

I 2007 og 2008 falt NAND prisene dramatisk, og "alle" tapte penger på minne. Dette skremte produsentene (eierne) fra å investere i mer produksjon. I 2009 snudde markedet og etterspørselen økte, noe som førte til økte priser. Desverre var det liten vilje/lite penger hos produsentene, så de kunne ikke øke produksjonen. Resultatet ble at prisene gikk opp/flatet ut.

Dette medførte at det ble ikke noe fart i SSD salget det året heller.

 

I løpet av 2009 og 2010, blir det akkumulert penger og tillit på produsent-siden av markedet, disse pengene blir brukt i 2010/2011 til å bygge fabrikker og investere i nytt utstyr til å produsere (bedre)NAND brikker både hurtigere og billigere enn før.

Når dette treffer markedet, driver det prisene ned, og etterspørselen øker pga. SSD er mer tilgjengelig, billigere, samt har bedre ytelse (barnesykdommer borte). Vi husker vel artiklene på Anandtech om SSD drev som omtrent stoppet opp etter en tids bruk.

 

Det vi ser nå, tror jeg er trinn 2, dvs produsentene tjente godt med gryn i siste halvdel 2010 og hele 2011 og investerte mer i nye prosesser og fabrikker, og flere begynte med produksjon av SSD.

Windows 7 har jeg glemt, men Win 7 (slutten 2009 ?) var jo litt bedre i forhold til SSD, samt TRIM kom.Vi har jo også hatt "litt" svingninger på økonomien rundt omkring i samme periode, OG spinnediskene druknet jo, dette ga SSD en ekstra boost så de "kom seg over kneika"

 

Markedet er litt tregt og man må bygge tillit for å få penger til investeringer, evt ha et vanvittig bra produkt, eller begge deler. Det begynner litt sakte, men vil akselerere som min blodtrimma Passat, etter hvert som trykket stiger ;-)

 

kilder:

http://arstechnica.com/gadgets/2009/06/high-nand-cost-delays-ssd-rampup-to-2010-2011/

http://www.computerworld.com/s/article/print/9175690/Why_aren_t_SSDs_getting_cheaper_?taxonomyName=Storage+Hardware&taxonomyId=149

Lenke til kommentar

***Klipp-klipp (Hele diskusjonen står over)***

Greit nok det, men at du også påstår at etterspørselen har dratt prisene ned blir dobbelt dumt.Nedgang i prisene skyldes ene og alene den økede produksjonen, dvs øket tilbud.

 

Hei,

 

Jeg liker definitivt denne diskujonen, men i forhold til det den starter med - er det ikke egentlig akkurat det jeg skriver i teksten? At nedgangen i pris skyldes masseproduksjon, men at etterspørselen også økte i samme periode.

Jeg skriver ikke at økt etterspørsel er grunnen("snarere tvert i mot" ref. artikkelen), jeg sier at det skjedde - og at man samtidig gira opp produksjonskapasiteten betraktelig.

Hei, fint du følger med :)

Synes nok jeg var litt hard innledningsvis :) Emnet kunne ikke vært bedre, høyaktuelt.

Oppfatter nå at du nyanserer, likevel synes jeg det er en forskjell til hva jeg skriver.

 

Du skriver samtidig, jeg tror det er nok ikke fysisk mulig. For et års tid siden var nok det allerede bestemt at disse fabrikkene skulle bygges og evt nye fabrikklinjer. Så mye av prisnedgangen kom nok fordi det var besluttet å prosjektere, bygge, starte opp og sette i produksjon disse fabrikkene og produksjonslinjene. Alle disse prosessene tar tid.

 

All jobben før disse SSDene kommer ut av fabrikken tar tid, oppgiringa du snakket om skjedde antakelig et år eller mer før. Den er altså ikke påvirket av at flere kjøper SSD, det er tvert i mot. Flere kjøper SSD fordi produksjonen er oppgira og prisen faller.

 

Derfor blir det litt som å si vanvittig mange flere bader i sommer enn i vinter, samtidig øker badetemperaturen :)

Lenke til kommentar

Med dagens priser svarer det seg best å kjøpe SSD på 512 GB til oppunder 3k. Da betaler man lavere pris per GB i forhold til kapasitetene 64, 128, 256 GB.

 

men hva trenger en vanlig forbruker 512 gb ssd til? det billigste er en 120 gb ssd til 700 kroner samt en stor HDD. det er jo dette som er mest for penga :)

 

edit: tenkte i hovedsak på stasjonær med mulighet for flere lagringsmedier her:)

 

Per dags dato har jeg en 128 GB SSD, og den er temmelig full, hovedsaklig av OS, programmer og spill. Så jeg kommer nok til å kjøpe meg en til snart, så jeg har mer å gå på. Folk flest vil kanskje klare seg med 120GB en stund, men er du litt PC-entusiast som bruker den til mangt og meget, snakker vi absolutt ikke store marginer før den blir full.

Lenke til kommentar

Antonsenlarsen:

Dersom man ikke kjøper fornuftige størrelser ender man opp med flere SSDer med lav kapasitet.

 

Det er upraktisk på sikt å ha 64 + 160 + 160 + 256 GB SSD i PCen. For min del kommer disse til å bli flyttet over i ensekundær-PCer og erstattet med én eller flere SSDer på 512 GB. OS-disken kommer selvsagt i tillegg.

 

For de som tidligere har betalt oppimot 4k for 128 eller 160 GB er 3000 kr for 512 GB nesten gratis, ikke i seg selv men til sammenligning.

 

Det går raskt 2x 512 GB dersom man skal ha noen spill installert og i tilleg bruker FRAPS til opptak.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er riktig å si SSD prisene er mere en halvert.

 

Se på: OCZ RevoDrive 3 X2 240GB SSD og OCZ RevoDrive 3 X2 960GB SSD den har hold seg veldig lik pris selv i dag.

Godt mulig det er et luksus produkt derfor er prisen høy, men den burde falle litt den også.

 

Ser man på Intel 330 Series SSD 120 GB har prisfallet vært minimalt.

 

Men ellers er det riktig at en del andre SSD disker har falt i pris, jeg tror det er heller grunnen for de faller i pris, er at Crusal og OCZ trenger fettt på SSD markedet så de har råd å sette ned prisene uten å gå i tap.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg benytter en 120GB SSD, med OS og "viktige" installasjoner. Når jeg derimot skal hente opp noe fra mine dokumenter (som ligger på et raid med snurredisker), så har disse spunnet ned og gått i vinterdvale. Dyrebare sekunder kan det gå før snurrediskene er spunnet opp og spytter ut.

 

Klart jeg skulle ønske jeg hadde 512GB SSD, for nå tar det mye lenger tid å hente et dokument enn da hele maskinen gikk på snurredisk.

(vet jeg kan la skramlediskene gå hele tiden, men har kabinett av aluminiumsfolie)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...