Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Som regel er det et lite misforhold mellom hva ledelsen uttaler og hva ytre etat opplever. At samme antall ble funnet skikket til tross for 200 flere søkere, kan like gjerne bety at det var mye rart som søkte i år.

Men det er bra de er strengere.

 

Og bare 1100 av 1600 bestod de fysiske testene? Jøsses.. Satser på at det var kremen som kom inn i år :)

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Jeg ble faktisk funnet uegnet. Kvalifisert søker var jeg :) Jeg aner ikke hvorfor og jeg svarte bra for meg og alt. Følte det gikk utmerket. Aner ikke hva de har strøket meg på. Kunne ringe neste fredag for å få vite hvilke punkt de mener jeg ikke har.

 

Føles ikke rettferdig, men men.. Håper bare det er et punkt som kan forbedres.

 

Kjedelig. Personlig syntes jeg opptaket til PHS ikke er grundig nok. De skal evaluere om du er egnet til å representere demokratiet Norge ved en gruppeoppgave og et intervju? Som til sammen tar under to timer. De stryker nok mange kvalifiserte søkere, og tar inn for mange som ikke burde blitt tatt inn. Kjipt for de kvalifiserte, heldig for de som ikke er så kvalifiserte. Mange som ikke kom inn på militærpolitiet vet jeg har kommet inn på PHS. Jeg vet at de ser etter mange av de samme kvalitetene. MP opptaket varer dog i 7 uker (grovseleksjon) og 6 måneder (finseleksjon). Det er faktisk såpass som skal til for å bli kjent med en person og finne ut om de passer yrket. Samtidig forstår jeg at politiet ikke har den type kapasitet til å utføre slike typer opptak

 

Nå som det er sagt, hvordan i alle dager gjør jeg slikt at jeg ikke får mail hver gang noen svarer på denne tråden? Utrolig plagsomt å bli skutt ned med spam mails.

Endret av Matbor
Lenke til kommentar

Står som nr 4 på venteliste til Bodø. Er det da god mulighet for å komme inn? Har 41.3 poeng og poenggrensen i kvoten er 41.5. står også: *) Studiet blir trolig ikke etterfylt, men du kan fortsette å stå på venteliste hvis du ønsker det. Hva betyr det? Takker for svar

Lenke til kommentar

 

 

Kjedelig. Personlig syntes jeg opptaket til PHS ikke er grundig nok. De skal evaluere om du er egnet til å representere demokratiet Norge ved en gruppeoppgave og et intervju? Som til sammen tar under to timer. De stryker nok mange kvalifiserte søkere, og tar inn for mange som ikke burde blitt tatt inn. Kjipt for de kvalifiserte, heldig for de som ikke er så kvalifiserte. Mange som ikke kom inn på militærpolitiet vet jeg har kommet inn på PHS. Jeg vet at de ser etter mange av de samme kvalitetene. MP opptaket varer dog i 7 uker (grovseleksjon) og 6 måneder (finseleksjon). Det er faktisk såpass som skal til for å bli kjent med en person og finne ut om de passer yrket. Samtidig forstår jeg at politiet ikke har den type kapasitet til å utføre slike typer opptak

 

Nå som det er sagt, hvordan i alle dager gjør jeg slikt at jeg ikke får mail hver gang noen svarer på denne tråden? Utrolig plagsomt å bli skutt ned med spam mails.

 

Skal ikke være for kategorisk nå, men i Forsvaret er det svært unge folk og det må mye siling til. Det fungerer bra for mp, på samme måte som at seleksjonen til PHS har fungert bra tidligere når gjennomsnittsalderen har vært 24-25 på førsteårsstudentene.

 

Nå som stadig yngre søker - og kommer inn - på PHS måtte de nok endre litt på opptaket. Om de har klart det på en god måte? Tja, får se om to - tre år :)

Lenke til kommentar

Står som nr 4 på venteliste til Bodø. Er det da god mulighet for å komme inn? Har 41.3 poeng og poenggrensen i kvoten er 41.5. står også: *) Studiet blir trolig ikke etterfylt, men du kan fortsette å stå på venteliste hvis du ønsker det. Hva betyr det? Takker for svar

 

Tror du skal ha en veldig god sjanse på det ja :)

 

Det at de skriver at studiet trolig ikke blir etterfylt er at de allerede har tatt høyde for at noen takker nei. De har da gitt tilbud om plass på PHS til flere en det er plasser, dette fordi de forventer at noen takker nei.

Lenke til kommentar

Snakket med PHS nå, De har måtte tilkalle eksperthjelp for å få orden på mine karakterer. Så jeg får ikke var før etter helgen. Litt kjedelig å ødelegge en helg slik, klarer ikke å tenke på annet. Men nå tror jeg faktisk at det løser seg, i værste fall så kommer jeg inn i Bodø vil jeg tro. Er så SYKT deilig om dette går i boks, da skal jeg feire fram til skolestart.

Lenke til kommentar

Noen som selger bøker som oppholder seg i Lillehammer/Oslo, send meg en PM :)

 

Kanskje man kan at slike ting et annet sted? Jeg føler liksom det er hakket mer relevant å lese om folk opplevelser og tanker rundt selve opptaket enn å gjøre tråden til en ny finn.no.

 

For eksempel håper jeg Mantoius kommer med oppdateringer om sin situasjon, men det blir vanskelig å orke å følge med hvis tråden oversvømmes av kjøp og salg-innlegg.

 

Kjedelig. Personlig syntes jeg opptaket til PHS ikke er grundig nok. De skal evaluere om du er egnet til å representere demokratiet Norge ved en gruppeoppgave og et intervju? Som til sammen tar under to timer.

 

Politiet skal bestå av helt vanlige oppegående mennesker. Du sammenligner også med militærpoliti, men jeg tror ikke nødvendigvis de er sammenlignbare.

Lenke til kommentar
Tror du skal ha en veldig god sjanse på det ja :) Det at de skriver at studiet trolig ikke blir etterfylt er at de allerede har tatt høyde for at noen takker nei. De har da gitt tilbud om plass på PHS til flere en det er plasser, dette fordi de forventer at noen takker nei.

 

Men blir ventelistene oppdatert i dagene som kommer eller må jeg vente helt til suppleringsopptaket 29juli?

Har litt lyst til å gå å lete etter hybel, så hadde vært greit med en bekreftelse på at jeg har kommet inn:)

Lenke til kommentar

God dag folkens. Jeg er ny i denne tråden, men kan meddele at jeg har kommet inn i Stavern :) Fikk først tilbud om Kongsvinger og stod som nr 7 i kø til Stavern, men etter en dobbeltsjekk viste det seg at PHS har regnet ut karakterpoengene mine feil. De brukte et gammelt vitnemål som jeg siden har oppdatert med et par forbedret fag. Gikk fra 45.3 konkurransepoeng til 46.1, så jeg fikk bekreftet med det samme at jeg får plass i Stavern da jeg tok kontakt over telefon!

 

Det jeg lurer på nå er om noen andre her er på utkikk etter et sted å bo like ved skolen? Jeg har søkt gjennom samskipnaden og ligger foreløpig som nr 8 i kø hos studentboligene på Mølla. Men det frister å finne meg noe på privatmarkedet, gjerne sammen med noen medstudenter :)

Endret av tempo50
Lenke til kommentar

God dag folkens. Jeg er ny i denne tråden, men kan meddele at jeg har kommet inn i Stavern :) Fikk først tilbud om Kongsvinger og stod som nr 7 i kø til Stavern, men etter en dobbeltsjekk viste det seg at PHS har regnet ut karakterpoengene mine feil. De brukte et gammelt vitnemål som jeg siden har oppdatert med et par forbedret fag. Gikk fra 45.3 konkurransepoeng til 46.1, så jeg fikk bekreftet med det samme at jeg får plass i Stavern da jeg tok kontakt over telefon!

 

Det jeg lurer på nå er om noen andre her er på utkikk etter et sted å bo like ved skolen? Jeg har søkt gjennom samskipnaden og ligger foreløpig som nr 8 i kø hos studentboligene på Mølla. Men det frister å finne meg noe på privatmarkedet, gjerne sammen med noen medstudenter :)

 

Ligger noen lenger opp som søker medleier.

 

Gratulerer med Stavern. Flotte bademuligheter der, men pass på så du ikke blir syk, da ryker eksamen!

Lenke til kommentar

 

 

Kjedelig. Personlig syntes jeg opptaket til PHS ikke er grundig nok. De skal evaluere om du er egnet til å representere demokratiet Norge ved en gruppeoppgave og et intervju? Som til sammen tar under to timer. De stryker nok mange kvalifiserte søkere, og tar inn for mange som ikke burde blitt tatt inn. Kjipt for de kvalifiserte, heldig for de som ikke er så kvalifiserte. Mange som ikke kom inn på militærpolitiet vet jeg har kommet inn på PHS. Jeg vet at de ser etter mange av de samme kvalitetene. MP opptaket varer dog i 7 uker (grovseleksjon) og 6 måneder (finseleksjon). Det er faktisk såpass som skal til for å bli kjent med en person og finne ut om de passer yrket. Samtidig forstår jeg at politiet ikke har den type kapasitet til å utføre slike typer opptak

 

Nå som det er sagt, hvordan i alle dager gjør jeg slikt at jeg ikke får mail hver gang noen svarer på denne tråden? Utrolig plagsomt å bli skutt ned med spam mails.

Enig i mye av det du sier.

 

Det er ikke meningen å framstå for selvsikker, men jeg mener de har vurdert feil og at jeg som person tilfredsstiller alle kravene til PHS.

 

Jeg inkluderte, lyttet og kom med gode innspill under casen. Svarte og pratet flytende og saklig under hele intervjuet. Det var ingen spørsmål jeg følte ble vanskelig eller hvor svaret var lite reflektert. Satt igjen med en veldig god følelse totalt sett.

Scoret bra på de testene også.

 

Jeg skjønner fint lite av konklusjonen - enda jeg ikke vet hvorfor de ikke finner meg egnet. Ikke gøy å være en av de omlag 200 som havner i den kategorien. Det føles liksom bare ikke rett.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fint lite av konklusjonen - enda jeg ikke vet hvorfor de ikke finner meg egnet. Ikke gøy å være en av de omlag 200 som havner i den kategorien. Det føles liksom bare ikke rett.

 

Var selv i den kategorien for to år siden. "Ikke autoritær nok i intervjusituasjonen" sa de da. Heldigvis nå så hadde de en gruppeøvelse der jeg kunne motbevise dem. Bare ikke bit i deg hva de sier om deg som en absolutt sannhet, men sats heller på å motbevise dem neste gang. Kommer inn til slutt! Bare husk å nyt livet mens du enda er "fri" :w00t: Dvelte selv litt for mye på at jeg ikke kom inn husker jeg.

Lenke til kommentar

Veldig kjedelig at du ikke kom inn i årets opptak Mantouis. Jeg tror du føler eksakt det samme som jeg følte i fjor. Jeg kunne ikke fatte og forstå hvordan jeg kunne være uegnet. Men når jeg tenker tilbake på det så vet jeg hva jeg feilet på under intervju og personlighetstesten. Uansett, jeg følte meg MYE bedre rustet i år og var mye mer sikker på min sak under hele opptaksprosessen. Så jeg håper at du ikke mister motet og søker igjen neste år. (Mulig jeg må søke med deg om min situasjon ikke endrer seg).

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar

Takk for støtte folkens :)

Følte meg klar for å begynne på skole og jeg har egentlig ikke lyst å jobbe enda et år. For akkurat nå føles 1 år ganske lenge. Får bruke året på trening, tjene penger og forbedre karakterer.

 

Jeg vet jeg er egnet, så da kommer jeg inn neste år (slik må jeg tenke nå).

Det skal som sagt bli spennende å se hva i alle dager de konkluderer min uegnethet på.

Lenke til kommentar

Veldig kjedelig at du ikke kom inn i årets opptak Mantouis. Jeg tror du føler eksakt det samme som jeg følte i fjor. Jeg kunne ikke fatte og forstå hvordan jeg kunne være uegnet. Men når jeg tenker tilbake på det så vet jeg hva jeg feilet på under intervju og personlighetstesten. Uansett, jeg følte meg MYE bedre rustet i år og var mye mer sikker på min sak under hele opptaksprosessen. Så jeg håper at du ikke mister motet og søker igjen neste år. (Mulig jeg må søke med deg om min situasjon ikke endrer seg).

 

Får nå håpe det ordne seg for deg i år! Det syns eg virkelig du fortjene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...