Gå til innhold

Hvordan spill styres om 5 år


Achylles

Anbefalte innlegg

Wii u skjerm er nytt i hjemme konsoll samenheng som jeg ikke ser hånholdte en del av ;)

 

Tror nok ms og sony vill kopiere og forbredre koseptet med et display i en kontroller oppløsning pluss ingen multi touch er nintendos kosept svakhet muligens størrelsen med tanke på komfort ved lange spille økter.

 

Gamepaden til Wii U er bare en fortsettelse av DS og 3DS. Både DS og 3DS har to skjermer, og den nederste er trykkfølsom. Alt Nintendo gjør med Wii U er å gi oss en ekstra skjerm til 'hjemmekonsoll' som du så fint kaller det.

 

Ja, tar nok ikke lang tid før Sony lager sin egen Wii U gamepad og kaller det sin egen oppfinnelse. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville likt å se nye arkade maskiner som ville fått folk til å gå vekk fra hjemmet og til en arkade butikk, der de hadde spesielle maskiner. Forestill deg ett rom med masse skjermer, og at du holder en pistol.

 

Det hadde vært kult.

 

Noe sånt som dette?

 

arcade84.jpg

 

Det var populært her i Norge på 80- og 90-tallet, men med spillkonsoller hjemme og spill på datamaskiner ble de for lite lønnsomme. Ironisk nok fikk spillkonsoller folk til å holde seg hjemme, i stedet for at arkademaskiner fikk folk til å dra hjemmefra. Fortsatt finner du nok noen maskiner rundt omkring, men det er nok ikke mange. Så vidt jeg vet er det fortsatt populært i f.eks Japan, så det er alltids mulig å finne en sånn hall om du vil.

 

Det jeg synes er litt trist er at Japan har skjønt det der med underholdning, mens resten av verden (og definitivt Norge) har gitt opp fullstendig. Her i Norge er det sjelden man ser noen over femten sitte med en håndholdt spillkonsoll offentlig, men i Japan er det vanlig at godt voksne mennesker, inkludert menn med dress og hele pakken sitter med håndholdte spillknosoller og manga-hefter på toget. Her hjemme er det svært mye fokus på de nye spillene, men i Japan har de egne butikker kun for retrospill og brukte spill. Hvorfor har vi ikke lov til å ha det moro her i Norge? :(

Endret av vikingkylling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det du glemmer er at a) Kinect neppe vil funke på multiplattformspill, og b) vi har kunnet styre PCen med stemmen i minst ti år allerede. Det betyr ikke at noen faktisk gjør det, fordi mus/tastatur er raskere, mer presis og mer innlært. ;)

Problemet med stemmestyring på pc er mest at det er for knotete og sette opp og unøyaktg/ upålitelis.

det er også tregere en mus/ tastatur, gjør det mest egnet til å assigne ting du ikke bruker så ofte men ikke vil assigne hotkeys til.

Mer nyttig på konsol siden du har begrenset hotkeys.

 

Ratt og joysticks for bil og flyspill er vanlig blant de som er frelste på dette, de må også kunne støttes av vanlige kontroll systemer så andre en blodfansen kan bruke det.

 

Wii U skjermen er en nyvinning, men ikke en veldig stor en, du bruker den som ingame invetory eller meny, klick eller drag and drop.

Ja den åpner for en del ny spill mekanisme, da du kan ha en splitt screen med en av spillerene med en skjerm bare han ser, en side i en kamp eller en dungeon master.

Lenke til kommentar
Problemet med stemmestyring på pc er mest at det er for knotete og sette opp og unøyaktg/ upålitelis.

det er også tregere en mus/ tastatur, gjør det mest egnet til å assigne ting du ikke bruker så ofte men ikke vil assigne hotkeys til.

Mer nyttig på konsol siden du har begrenset hotkeys.

 

Det er bare fordi ingen har giddet satse på det. Hva om det ble innebygget i Windows 9? Eller for den saks skyld er Win8 ganske annerledes og støtter langt flere snarveier enn før. Da er det ikke langt unna å støtte styring med stemmen, for eksempel via en Service Pack. ;)

 

Ratt og joysticks for bil og flyspill er vanlig blant de som er frelste på dette, de må også kunne støttes av vanlige kontroll systemer så andre en blodfansen kan bruke det.

 

Vet du om mange flyspill og bilspill som ikke støtter vanlige kontrollere eller mus/tastatur?

 

Wii U skjermen er en nyvinning, men ikke en veldig stor en, du bruker den som ingame invetory eller meny, klick eller drag and drop.

 

Som på touchskjermen til DS og 3DS?

 

Ja den åpner for en del ny spill mekanisme, da du kan ha en splitt screen med en av spillerene med en skjerm bare han ser, en side i en kamp eller en dungeon master.

 

Du har hørt om en to små ting kalt LAN og internett? ;) Det eneste nye er at det er to skjermer på en konsoll (tre om Wii U støtter to gamepads), men en god del skjermkort til PC støtter minst to skjermer. Alt man trenger er spill som støtter en spiller på hver skjerm, men at Wii U endelig kan få det er ikke en nyvinning.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Det er allerede inkludert i Win7, og det er langt i fra fantastisk. Kommandoene tolkes som regel riktig, men for mange kommandosekvenser så tar det mye lengre tid å si kommandoene klart og tydelig enn det gjør å bare klikke på de. I tillegg er det ca. et sekunds lag mens PCen prosesserer stemmekommandoen, selv på en 2-3 GHz intel CPU.

 

Det er så klart veldig nyttig for personer med begrensede fysiske egenskaper, men for oss andre som har mulighet til å bruke mus/tastatur ved normal effektivitet så er dette en helt klart raskere metode.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Problemet med stemmestyring på pc er mest at det er for knotete og sette opp og unøyaktg/ upålitelis.

det er også tregere en mus/ tastatur, gjør det mest egnet til å assigne ting du ikke bruker så ofte men ikke vil assigne hotkeys til.

Mer nyttig på konsol siden du har begrenset hotkeys.

 

Det er bare fordi ingen har giddet satse på det. Hva om det ble innebygget i Windows 9? Eller for den saks skyld er Win8 ganske annerledes og støtter langt flere snarveier enn før. Da er det ikke langt unna å støtte styring med stemmen, for eksempel via en Service Pack. ;)

 

Ratt og joysticks for bil og flyspill er vanlig blant de som er frelste på dette, de må også kunne støttes av vanlige kontroll systemer så andre en blodfansen kan bruke det.

 

Vet du om mange flyspill og bilspill som ikke støtter vanlige kontrollere eller mus/tastatur?

 

Wii U skjermen er en nyvinning, men ikke en veldig stor en, du bruker den som ingame invetory eller meny, klick eller drag and drop.

 

Som på touchskjermen til DS og 3DS?

 

Ja den åpner for en del ny spill mekanisme, da du kan ha en splitt screen med en av spillerene med en skjerm bare han ser, en side i en kamp eller en dungeon master.

 

Du har hørt om en to små ting kalt LAN og internett? ;) Det eneste nye er at det er to skjermer på en konsoll (tre om Wii U støtter to gamepads), men en god del skjermkort til PC støtter minst to skjermer. Alt man trenger er spill som støtter en spiller på hver skjerm, men at Wii U endelig kan få det er ikke en nyvinning.

Selv om spillet hadde støttet det er det litt knotete, hørt det finnes en plugin som lar deg rope ut dragon shouts i skyrim, her gir det en god del mening siden det er en haug av dragon shouts, mange som er nyttige i noen situasjoner men du kan ikke hotkeye alle.

 

Glemte DS og 3DS, ideen er selvsagt tatt derfra, og ja i netverks spilling ser du ikke hva de andre gjør, regner med at dette får annen bruk men siden det er wii U only vil det bli støttet like godt som pc interfaces i et multiplatform spill.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dagens barn er blitt så vant til Wii, DS, Kinect og touchmobiler at de ikke ser på gamepad, tastatur og mus som en nødvendighet. Jeg tror i alle fall de vil i langt større grad vil godta f.eks.Call of Duty 14 med Kinect 2 enn dagens ungdom/voksne.

 

Uansett vil nok knapper fortsatt være dominerende om 5 år. Teknologien vil fortsatt ikke være bra nok for hardcore-spillere. Det tar nok 40 år før knapper er helt ut av bildet og enda lengre tid før man slipper å bruke hendene i det hele tatt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg synes Wiimote + Nunchuck er den beste måten å styre fps pr i dag, men det krever selvsagt litt tilvenning. Bevegelsene styres med analogstikke, og man sikter ved å peke på skjermen.

 

Wiimoten har et IR-kamera i tuppen som "ser" nøyaktig hvor den peker i forhold sensorbar'en. Dermed blir pekefunksjonen mer presis og robust enn f.eks Move som baserer seg på gyro/aks/magnetkompass. Wiimoten er presis nok til at man ikke trenger auto-aim, altså mer presist enn en analogstikke. Jeg kan aldri tenke meg at Kinect kan bli like presist og effektivt.

 

Wiimote gir mye bedre innlevelse enn mus/tastatur. Det føles "friere" fordi man kan sikte andre steder enn midt på skjermen. man kan også variere sittestillingen mer. Andre kontrollere føles litt som å styre en tanks etter å ha brukt Wiimote noen timer.

 

FPS er faktisk den desidert beste anvendelsen av bevegelseskontroll på Wii etter min mening,

 

Problemet er at Wii-konsollen ikke er kraftig nok til å kjøre de kjente fps titlene særlig bra, dermed ble Wiimoten en tapt mulighet til å revolusjonere fps. Jeg håper Wiimote blir brukt i fps på Wii U. Det funker kanskje å sikte med U-pad'en også.

 

Dette var min mening. Jeg har spilt klart mest fps på PC, og gjør det fremdeles pga spillutvalg. Jeg har vel logget ca 60 fps-timer med Wiimote.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dagens barn er blitt så vant til Wii, DS, Kinect og touchmobiler at de ikke ser på gamepad, tastatur og mus som en nødvendighet. Jeg tror i alle fall de vil i langt større grad vil godta f.eks.Call of Duty 14 med Kinect 2 enn dagens ungdom/voksne.

 

Uansett vil nok knapper fortsatt være dominerende om 5 år. Teknologien vil fortsatt ikke være bra nok for hardcore-spillere. Det tar nok 40 år før knapper er helt ut av bildet og enda lengre tid før man slipper å bruke hendene i det hele tatt.

Er et spørsmål om ulike typer spill, funker fint til noen typer flopper totalt for andre. Med andre mener jeg de fleste, Dårlig styring har fått overaskende mange spill til å floppe.

Wii har ikke hatt strålende suksess den siste tiden, tror også mesteparten av kinetec satsingen kommer til å floppe.

Lenke til kommentar

Eg har fortsatt mest trua på tradisjonelle kontrollar, sidan det er det som truleg fortsatt vil vere mest presist, og gi best innleving, sidan det i mindre grad kjem i vegen for innhaldet i spelet. Gi meg ein tradisjonell kontrollar, og eg vil etterkvart gløyme at eg har han i hendene. Det som foregår vil då ikkje vere so langt unna ei direktekopling mellom hjerna mi og maskina. Gi meg ein rørslekontrollar derimot, og eg vil vere veldig bevisst på at eg sit og veivar i lufta medan maskina gjer sine gjetningar på kva eg eigentleg prøver å formidle.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...