Gå til innhold

Kjørt i fylla


Vifster

Anbefalte innlegg

Kjørt i fylla

Hei!

Jeg var i sverige i helga og etter fest fant vi ut (jeg og 2 svenske venninder) at vi skulle ut å kjøre bil.

Klokka 7 lørdag morgen blir vi stoppa av politiet, venninna mi på 19 kjører min (norskregistrerte) bil, hun har aldri hatt førerkort, mens jeg sitter i passasjer setet.

Sjåføren blåser 1.8 i promille og blir tatt med inn på stasjonen. Politiet tar lappen min og parkerer bilen. 10 minutter senere kommer politiet tilbake med førerkortet, vi 2 som er igjen sitter å venter en time før hun som kjørte sleppes ut.

Men problemet nå er at jeg ikke husker noenting av hva jeg snakket med politiet om og det gjør ikke hun som kjørte heller.vi var alt for fulle. Noen som vet hvordan konsekvenser dette kan få for meg eller henne?

hun som satt i baksetet tok ikke en gang politiet navnet på så hun får vel ingenting.

Har prøvd å google litt men finner ikke noe av det samme.

Står at hun som kjører kan få fengsel, er det mulig selv om hun bare er 19 og aldri tidligere straffet?

Jeg vet at dette er dumt og jeg har tidenes fylleangst, men må bare høre om noen vet om hva som skjer videre?

Hilsen fortvilet mann 23

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare 19?

 

Er du over 15 kan du havne i fengsel.

Er hun 19 er ihvertfal ikke alderen noen hindring.

 

Nå er vel hun svensk, og bor i sverige, så jeg vet ikke hvilke regler dem har der.

Men at hun havner i fengsel annser jeg ikke som usansynlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det vell ikkje så mange som kan som mykje om det svenske rettssystemet, men eg vil anta at det er forholdsvis likt systemet i norge.

Ved promillekjøyring så vil ein risikere fengselsstraff dersom omstendigheitene er alvorlige nok, dersom det foreligger formildande omstendigheiter så vil ein kunne sleppe unna med ei bot. Men 1.8 i promille er ei høg promille.

 

I følge wikipedia så er ein promille på over 1.0 ansett som grov overtredelse, her er det med andre ord snakk om ein person som hadde ei promille som var langt over den grensa.

 

I følge samme artikkel så er straffa bøter og/eller fengsel opp til seks månder dersom promilla er på over 0,2. Ved promille over 1,0 er strafferamma fengsel i opp til 2 år.

 

Korleis svensk rett praktiserer lova veit eg ingenting om, mest sannsynlig blir den strengaste straffa kun benytta i dei grovaste tilfella.

 

Eg synest forresten også at det er rart at du fikk tilbake sertifikatet, sidan det er du som eig bilen så er det du som er ansvarlig for å forsikre deg om at bilføraren er edru og kompetent til å kjøyre. I alle fall i Norge ville du ha blitt straffa nesten likt med den som faktisk kjøyrte bilen. Men det kan være at det svenske politiet velger å ikkje ta seg bryet med å straffeforfølge ein utlending.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er det vell ikkje så mange som kan som mykje om det svenske rettssystemet, men eg vil anta at det er forholdsvis likt systemet i norge.

Ved promillekjøyring så vil ein risikere fengselsstraff dersom omstendigheitene er alvorlige nok, dersom det foreligger formildande omstendigheiter så vil ein kunne sleppe unna med ei bot. Men 1.8 i promille er ei høg promille.

 

I følge wikipedia så er ein promille på over 1.0 ansett som grov overtredelse, her er det med andre ord snakk om ein person som hadde ei promille som var langt over den grensa.

 

I følge samme artikkel så er straffa bøter og/eller fengsel opp til seks månder dersom promilla er på over 0,2. Ved promille over 1,0 er strafferamma fengsel i opp til 2 år.

 

Korleis svensk rett praktiserer lova veit eg ingenting om, mest sannsynlig blir den strengaste straffa kun benytta i dei grovaste tilfella.

 

Eg synest forresten også at det er rart at du fikk tilbake sertifikatet, sidan det er du som eig bilen så er det du som er ansvarlig for å forsikre deg om at bilføraren er edru og kompetent til å kjøyre. I alle fall i Norge ville du ha blitt straffa nesten likt med den som faktisk kjøyrte bilen. Men det kan være at det svenske politiet velger å ikkje ta seg bryet med å straffeforfølge ein utlending.

Takk for svar
Lenke til kommentar

Svenskene er mye verre på lover og regler og er mye strengere enn Norge. Kjenner noen som har en nabo som kjørte i fylla endte med fengsel og prøve tid etter det så var det å ha bil med alko lås med engang. Hvis han ikke kjøpte seg det så fikk han aldri lappen tilbake. Men tror de er strenge uansett om det er utledning.

Lenke til kommentar

Fra Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott:

4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.

För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination.

För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker att det kan antas att han eller hon inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Detsamma gäller om föraren är lika påverkad av något annat medel.

Första och andra styckena gäller inte förare av motordrivet fordon, som är avsett att föras av gående.

Första, andra och tredje styckena gäller inte om förandet av fordonet ingår som ett led i en vetenskaplig eller därmed jämförlig undersökning till vilken tillstånd har lämnats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Lag (1999:217).

 

4 a § Är ett brott som avses i 4 § första, andra eller tredje stycket att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om

1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,

2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller

3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Lag (1999:217).

 

https://lagen.nu/1951:649#P4S1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Eg synest forresten også at det er rart at du fikk tilbake sertifikatet, sidan det er du som eig bilen så er det du som er ansvarlig for å forsikre deg om at bilføraren er edru og kompetent til å kjøyre. I alle fall i Norge ville du ha blitt straffa nesten likt med den som faktisk kjøyrte bilen. Men det kan være at det svenske politiet velger å ikkje ta seg bryet med å straffeforfølge ein utlending.

 

Jeg vet ikke om det er samme regler i Sverige, som her i Norge, på dette.

Men TS sin tilstand tatt i betraktning kan jo fort være en årsak til at han/henne kan slippe unna straff fordi personen rett og slett ikke var oppegående når det hele skjedde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...