Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie og ekslusiv bruksrett på bod - hindre bruk av fryser der?


Christian86

Anbefalte innlegg

Hei,

Flyttet inn i et sameie og er medlem i styret, men rakk ikke et møte der leder tydeligvis gikk noe bananas med å trumfe gjennom forbud.

De har nå bestemt at frysere i bodene ikke er lov, fordi de som ligger i garasjeanlegget går på felles kostnadene, dvs felles strøm - ikke hver sin. MEN når jeg sjekker vedtektene, så har de i garasjen vedtekstfestet rett til bod, dvs slik jeg forstår at styret kan oppheve den retten ved et vedtak?

 

Mens boligen jeg og naboen har er untatt fra dette ved å ha ekslusiv bruksrett, dvs slik jeg leser:

 

Seksjonene;......29,30,31 og 32 har ekslusiv bruksrett til en sportsbod i 1. etasje som tilleggsdel. De øverige har vedtekstbestemt bruksrett til en sportsbod i garasjeanlegget, se vedlagt parkeringsplan og bodplan.

 

Kan jeg forstå det slik at vi har betalt ekstra for vår rett på boden og dermed skal kunne gjøre friere hva vi vil med den delen, enn de andre?

En fryser tar slik jeg regnet 170 kr (a++) i året, så betaler gladelig 15 kroner ekstra i måneden for muligheten, men lederen er mindre diplomatisk og svarte når jeg spurte om slikt ikke var mulig

 

"sånn går det når en ikke spør først" - vi er i utgangspunktet selveiere, og hverken under informasjonsmøte, tidligere styremøte, eller befaringene har dette vært problematisert. Det har slik jeg har oppfattet vært mulig for min del når det har vært foreslått. Men lederen er av personligheten som er mer arrogant/konfronterende enn dialogpreget føles det som - så da begynner jeg å tirres.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En eksklusiv bruksrett innebærer nettopp det, at den er eksklusiv -- at bruken utelukkende er for de nevnte seksjonene. Det at en bruksrett er eksklusiv sier ingenting om hvilke restriksjoner som kan plasseres på bruksretten.

 

Hvis dere "i utgangspunktet" er selveiere, er du sikker på at det er et borettslag du har flyttet inn i, og ikke et sameie?

Lenke til kommentar

Sameie - beklager. :)

 

Som et sidesprang; jeg skal betale for andres hobbybruk, dvs drill,hobbyrom,skismørning osv osv, eller elbiler som også rammer felles, men å ha en fryser der får jeg ikke lov til for det koster 12 kr mer i måneden (bruker 319 kwh i året den jeg har)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Du har vel kanskje en egen avtale i tillegg til vedtektene som angår bruksretten? Hva skjer om de endrer vedtektene? At du ikke har bod lengere?

 

En eksklusiv bruksrett betyr at ingen kan benytte gjenstanden til din fortrengsel, og sier derfor ikke noe om hvilken form for bruk som er tillatt.

 

I slike tilfeller vil mangelen på presisering gjøre at dette normalt forstås som en fullstendig bruksrett.

 

Spørsmålet er derfor om styret er kompetent til å foreta en innskrenkning i din rett.

 

Dette avhenger blant annet av om det foreligger en avtale, eller om dere har fått retten grunnet borettslagets velvilje.

Lenke til kommentar

Det at du ikkje lenger har lov til å ha fryser som bruker strøm i boden har vell ingenting med din bruksrett å gjere?

Er resultatet av dette forbudet at du mister boden eller bare at du må fjerne/flytte frysaren?

 

Har det vært noen regler angående strømbruk i bodene? Det er forholdsvis vanlig at vedtektene seier noke om at ein strømen kun skal brukast til belysning eller at ein kun kan benytte strøm i boda medan ein sjølv er der, eller liknande.

 

Dersom det ikkje har vært nokre slike reglar frå før, men at dette no har blitt vedtatt så vil det være både rett og rimelig at den nye regelen blir så generell at den forbyr alle typer unødvendig bruk av strøm, ikkje berre eit forbud mot frysere.

Lenke til kommentar

Men bruksretten betyr vell ikkje at han kan benytte boda heilt slik som han vil.

 

I servituttlova står det blandt anna at ein ikkje kan bruke råderetten sin på ein slik måte at det utgjer ein urimeleg ulempe for den andre parten. Tilgangen på å bruke straum som fellesskapet må betale for vil vell være ein rimelig ulempe for dei andre i sameiget?

 

Spørsmålet går vell då på kor grensa mellom kva sameiget må forvente av straumforbruk ved alminnelig bruk av boda og kva som er eit overdrevet straumforbruk som ikkje kan forsvarast med vanlig bruk av ei bod.

 

Dersom dette er definert som sportsbod så vil det falle naturlig at ein treng straum til lys og straum til det nødvendige ting for å ivareta sportsutstyr (varmluftpistol til skiutstyr, kompressor til sykkel og fotball, osv). Det å bruke straum på ting som ikkje er forenelig med vanlig bruk av ei sportsbod vil vell då være å ta seg til rette til tross for at det fører til ein ulempe for dei andre i sameiget?

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan en fryser som bruker strøm for 12 kr i måneden er å skade andre, når det du nevner i løpet av året vil kunne bruke tett inntil det samme, men forblir lov?

uansett - la meg gjøre det klart; de av oss som har det har faktisk tilbudt oss å få økt felleskostnaden vi må betale for å kompensere for det. Så "ulempe for andre" blir det ikke da, ei heller bruker vi bodene til sportsting e.l. slik at det vil jo jevne seg ut, men vi er villig å betale si 200 kr, som er mer enn kostnaden for å slippe å ha evnt. bråk fra fryser i leiligheten. Men kommer feks elbil e.l. så vil det koste ca 2000 kr i året i felleskostnadene for alle, fordi de går heller ikke på egen strømleser...så eneste som er forbudt er fryser, men alt annet som belastes oss som ikke har det er ok...så er en skjevhet som synes urettferdig med enklere ord.

 

*edit:

en annen ting er at det er lagt dobbel jordet stikkkontakt i bodene hos oss, mens jeg er usikker på de nede. Men lys kommer gjennom egen lampe som ikke er tilkoblet den. Så det kan ikke være intensjonen at uttakene skal forsyne kun for lys.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...