Gå til innhold

Problemer med innvandring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Løsningen er uansett ikke å kaste de ut, noe spanjolene sikkert vil være enige i, de bidrar jo sterkt til økonomien der nede. Løsningen er å få de til å slutte å bryte loven. Akkurat som her hjemme.

 

Vi taper økonomisk på å slippe inn folk frå andre land enn vesten. Tippar at det er det same i Spania.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei, vi taper faktisk på alle Nordmenn, gjennomsnittlig. Innvandrere fra andre land enn vesten, innvandrere fra vesten, deg, meg, kongen, alle sammen.

 

Gjennomsnittlig.

 

Nei, det gjer vi faktisk ikkje. Ellers hadde ikkje Noreg gått rundt, nokon må jo nesten skape noko i detta landet. Og det er aliminiumsindustrien på vestlandet og oljevirksomheita i nordsjøen. Stort sett er det norske som driver på med slike ting. Vi går lang der i fra i underskudd på nordmenn, og ikkje på europeisk arbeidskraft heller.

 

Men derimot går vi i underskot, og det til dei grader, på innvandring frå alle andre land enn vestlige.

Lenke til kommentar

http://www.ssb.no/emner/09/90/rapp_201215/rapp_201215.pdf

 

Jeg har ikke lest den på en måned, men jeg husker fra den gang at Norge gikk i minus for hver eneste nye statsborger, uansett om det var en somalisk innvandrer, en svensk innvandrer, eller en nyfødt "nordmann". Det er forskjeller i tidsaspektet - svenske innvandrere gir økt inntekt først, og går så over til utgifter når de blir syke og gamle. De andre er utgifter fra dag 1.

 

Se også denne artikkelen, som sier det rett ut: http://www.aftenposten.no/okonomi/SSB-Innvandring-lonner-seg-ikke-6835527.html

Lenke til kommentar

Nei, det gjer vi faktisk ikkje. Ellers hadde ikkje Noreg gått rundt, nokon må jo nesten skape noko i detta landet. Og det er aliminiumsindustrien på vestlandet og oljevirksomheita i nordsjøen. Stort sett er det norske som driver på med slike ting. Vi går lang der i fra i underskudd på nordmenn, og ikkje på europeisk arbeidskraft heller.

 

Men derimot går vi i underskot, og det til dei grader, på innvandring frå alle andre land enn vestlige.

Men oljen hadde i dagens marked gått med overskudd uansett hvem som drev med det. Hadde vi byttet ut alle nordmennene i Nordsjøen med irakere, og alle amerikanerne med arabere, så hadde vi tjent akkurat like mye på det. Det er ingen som skaper noe i Nordsjøen, vi bare høster av det naturen har skapt for oss. Og naturen har ingen etnisitet.

 

Gi barna til alle somalierne her i landet utdannelse som oljeingeniør, så skal du se at de blir et overskuddsfenomen de også...

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei, det gjer vi faktisk ikkje. Ellers hadde ikkje Noreg gått rundt, nokon må jo nesten skape noko i detta landet. Og det er aliminiumsindustrien på vestlandet og oljevirksomheita i nordsjøen. Stort sett er det norske som driver på med slike ting. Vi går lang der i fra i underskudd på nordmenn, og ikkje på europeisk arbeidskraft heller.

 

Men derimot går vi i underskot, og det til dei grader, på innvandring frå alle andre land enn vestlige.

Men oljen hadde i dagens marked gått med overskudd uansett hvem som drev med det. Hadde vi byttet ut alle nordmennene i Nordsjøen med irakere, og alle amerikanerne med arabere, så hadde vi tjent akkurat like mye på det. Det er ingen som skaper noe i Nordsjøen, vi bare høster av det naturen har skapt for oss. Og naturen har ingen etnisitet.

 

Gi barna til alle somalierne her i landet utdannelse som oljeingeniør, så skal du se at de blir et overskuddsfenomen de også...

 

Geir :)

 

Så er vel heile problemet at innvandrarane ikkje vil eller kan være i arbeid. Og det er difor vi går i underskot på dei. Du kan nå prøve deg på eit slikt prosjekt, men det er faktisk slik at alle dei somalske barna også kan ta utdanning som oljeingeniørar om dei vil det. Eller starte som industriarbeidar.

 

Faktum er nemlig at vi brukar så mykje meir pengar på dei enn kva dei skaper i dette landet, og dei er ikkje bra for økonomien.

 

http://www.ssb.no/em...rapp_201215.pdf

Jeg har ikke lest den på en måned, men jeg husker fra den gang at Norge gikk i minus for hver eneste nye statsborger, uansett om det var en somalisk innvandrer, en svensk innvandrer, eller en nyfødt "nordmann". Det er forskjeller i tidsaspektet - svenske innvandrere gir økt inntekt først, og går så over til utgifter når de blir syke og gamle. De andre er utgifter fra dag 1.

Se også denne artikkelen, som sier det rett ut: http://www.aftenpost...ke-6835527.html

 

Det kan hende at vi går i minus med dei planene vi har for bruk av pengar, men når vi ikkje har pengar kan vi ikkje gi svenskane eller andre så gode ordningar når dei bli eldre.

 

Når det gjelder innvandrar frå andre land enn vestlige er dei konstant ein aukande økonomisk byrde.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men konvertitter utmerker seg også som brobyggere mellom den muslimske minoriteten og majoritetsbefolkningen. Spesielt ressurssterke konvertitter behersker etterhvert både språk, teologisk innsikt og kulturelle koder i de muslimske miljøene, og blir viktige stemmer i utformingen av en norsk islamsk diskurs.

 

:)

Lenke til kommentar

Nope, ikke i andre generasjon. Da har de NØYAKTIG samme vilkår som "etniske nordmenn" :)

Jupp, og om ikke i andre generasjon så i tredje. Feilen mange innvandringsmotstandere gjør er å ta et snapshot av en gitt første generasjons innvandrergruppe og så anta at deres status og karakteristikker er gyldige for den etniske gruppen for all fremtid. Kultur, fødselstall, etc. Men slik er det ikke. Barnebarna til en somalisk asylsøker vil aldri ha opplevet krig, lovløshet og sult. De vil ha utdannelse og snakke norsk, og det vil gjelde begge kjønn. Og de vil ikke ha like mange søsken som sine foreldre, nettopp fordi jentene - akkurat som europeiske jenter - i økende grad vil prioritere karriere.

 

Det forutsetter selvsagt at de som skal ansette folk (det blir ikke meg eller PencilCase når den tid kommer, men mange av dere andre) behandler dem som likeverdige arbeidstagere og ressurser som de etnisk norske. Hvis ikke vil håpløsheten sementeres i nok en generasjon, og vi kan få parisiske tilstander.

 

NB! Når jeg sier likeverdige, så mener jeg det. Tredje generasjons innvandrere vil ikke trenge særfordeler for å bli integrert, de vil være det fra barndommen av. Men deres besteforeldre kan trenge en oppmuntrende dytt inn i norsk kultur og levemåte.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er vel heile problemet at innvandrarane ikkje vil eller kan være i arbeid. Og det er difor vi går i underskot på dei. Du kan nå prøve deg på eit slikt prosjekt, men det er faktisk slik at alle dei somalske barna også kan ta utdanning som oljeingeniørar om dei vil det. Eller starte som industriarbeidar.

Joda, det vil de, stort sett. Det er ikke alltid de kan, men viljen er der nok. Og både viljen og spesielt evnen blir bedre i nye generasjoner.

 

Og dermed skal du nok se at de somalske barna tar seg utdanning de og, om bare de føler at noen vil gi dem jobb etterpå.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Posten hans forutsetter selvsagt at 2. generasjons innvandrere omgås nordmenn, og ikke går på skoler med 80%+ innvandrere, og på fritida henger i et område med kun innvandrere og i innvandrergjenger.

 

Så ja det burde ikke være noen forskjell på en innvandrer som er født og oppvokst i Norge, og en etnisk norsk person, men i mange tilfeller er det det, akkurat pga hva jeg nevnte over.

Lenke til kommentar

Det forutsetter vi alle, og det er ikke et stort problem, men det skjer noen steder.

Vi trenger egentlig en god løsning på det, og det betyr ingen tvangsflytting, bussing av elever eller lignende.

 

Et tilskudd til kjøp av bolig i utkantfylker for flyktninger hadde kanskje hjulpet, men da hadde nassene faen ta meg begynt å krangle på det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et tilskudd til kjøp av bolig i utkantfylker for flyktninger hadde kanskje hjulpet, men da hadde nassene faen ta meg begynt å krangle på det også.

 

Selvfølgelig, fordi det er forskjellsbehandling. Da må det tilbudet gjelde alle, ikke bare innvandrere. (og da fungerer det ikke like bra lengre, så det er et problem)

Det må gå an å finne en løsning på god integrering uten å lokke med penger, selv om jeg skjønner at det ikke er like enkelt. Det gir alltid en sur smak i munnen når innvandrere tilbys penger for å bli en god nordmann, noe som egentlig burde vært et minstekrav for å i det hele tatt få bli i landet.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Ja, det er forskjellsbehandling. Hva så? Det er forskjellsbehandling fordi det er forskjell mellom mennesker, og folk som deg ELSKER å påpeke det. Dere burde egentlig syntes at det var den beste ideen i verden, men neeeeeeida. For dere er ikke opptatt av forskjellsbehandling, dere er opptatt av å klage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...