Gå til innhold

Problemer med innvandring


Anbefalte innlegg

Edit: forøvrig har vi noen i nærheten her som har flyktet fra 'grusomheter' i sitt hjemland. Det er samme situasjon i deres hjemland idag. Det merksnodige er at de drar dit både titt og ofte. Personlig syns jeg dette er merksnodig når folk 'flykter' fra grusomheter og i ettertid ferierer der. Ingen av de jobber, men penger har de i all-mass. Flott at vi hjelper de

Disse noen, er de kvoteflyktninger eller asylsøkere, har de oppholdstillatelse eller statsborgerskap? Hvor kommer de fra, og hvor ofte reiser de dit på ferie? Vet du at de ikke jobber og har flusst med penger? Er dette folk du kjenner selv, og har sett reise, eller er det noe du har hørt?

 

Slike eksempler postes fra tid tll annen på forumet, som regel har man hørt det av noen som har hørt det. Altså vandrehistorier. Flyktninger og asylsøkere får ikke mye penger, og det er nokså enkelt å regne ut (satsene får du hos kommunen) hvor ofte de har råd til å reise til Afrika eller Asia etter at de har betalt mat og andre utgifter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at vi hjelper 99% ikke-trengende. Vi hjelper til med trafficking. Vi gir hjelp til personer som vet å utnytte systemet. Flott at vi hjelper den ene prosenten, for all del,- men at vi egentlig bare kaster bort penger på de som vet å utnytte det bare er synd ... men sånn er det når man er blåøyd her i Norge.

 

Hjelper vi trafficking? Det er ikke så mange som får opphold på den måten. Kan sikkert telles på en hånd. For grunnlaget for å få slik opphold er å være vitne i rettsak. Om man er offer for trafficking (noe som man sjeldent er) eller ikke, har ikke noe innvirkning på en eventuell oppholdstilatelse.

 

Derimot "hjelper" man automatisk utenlandske kvinner som går på krisesenter. Utnyttes selvsagt til den store gullmedaljen.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Moren min drar tilbake til hjemlandet hver sommer omtrent, og bor hos sin mor og andre slektninger.

 

Har tatt henne flere ganger i å gråte over at hun savner sin familie så veldig, og hun skulle ønske de var her. Så nei, det at hun drar tilbake for å besøke sine kjære ser jeg ikke på som rart overhode.

 

Skulle vi kanskje også bare ha bodd her i mine 10 første år av livet, for så å returnere til ett sted hvor hverken jeg eller noen av søstrene mine hadde noen som helst tilknytning til? Riv opp røttene våre og omplasser oss når vi har skole, venner og et LIV her, for det går jo så bra uansett så lenge dere slipper å se oss?

Lenke til kommentar

Det største problemet med innvandring er jo rett og slett all kriminaliteten det medfører. Vi må huske på at disse folka kommer fra krigsherjede land med en helt annen kultur.

 

Vi må legge til rette for bedre integrering av innvandrere. Først og fremst må vi ta vare på de vi allerede har før vi slipper inn flere. Innvandringspolitikken er i ferd med å bli et stort problem mens vi bare fortsetter å importere. Som noen andre nevnte i tråden er nordmenn i ferd med å bli en minoritet i Oslo og kriminaliteten øker i takt med dette. Noe må gjøres!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Disse noen, er de kvoteflyktninger eller asylsøkere, har de oppholdstillatelse eller statsborgerskap? Hvor kommer de fra, og hvor ofte reiser de dit på ferie? Vet du at de ikke jobber og har flusst med penger? Er dette folk du kjenner selv, og har sett reise, eller er det noe du har hørt?

 

Slike eksempler postes fra tid tll annen på forumet, som regel har man hørt det av noen som har hørt det. Altså vandrehistorier. Flyktninger og asylsøkere får ikke mye penger, og det er nokså enkelt å regne ut (satsene får du hos kommunen) hvor ofte de har råd til å reise til Afrika eller Asia etter at de har betalt mat og andre utgifter.

 

De bor i nærheten av oss. Ja, jeg kjenner de (eller kjenner er vel å ta i - vi er på hils og vi slår av en prat rett som det er) Asylsøkere som har fått statsborgerskap. De reiste før dette btw.

Mannen jobbet tidligere noen få timer som taxi sjåfør, men har sluttet. Ser de daglig og de bor i enebolig og har både biler og andre ting av dyrere merker. Passerer der flere ganger pr dag med hunden, så ser jo at de er hjemme både jeg og madammen. (har spurt de også - men vanskelig å få jobb i Norge sier de)

 

Penger eller ei - hvis de har flyktet, så er det rart de drar på ferie til stedet de selv flyktet fra (situasjonen er ganske lik i landet)

 

Trafficking er kanskje feil ord? - poenget er at de som smugler/transporterer folk inn i landet og tjener godt på det. Så lenge de kan tjene penger på andres nød, så gjør de det.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Det største problemet med innvandring er jo rett og slett all kriminaliteten det medfører. Vi må huske på at disse folka kommer fra krigsherjede land med en helt annen kultur.

Det er et problem med noen etniske grupper. Men slett ikke alle. Og selv i de gruppene kan antall kriminelle (dvs. lovbrudd, ikke forseelser) telles i promiller av gruppen.

 

Vi må legge til rette for bedre integrering av innvandrere. Først og fremst må vi ta vare på de vi allerede har før vi slipper inn flere.

Hvordan vil du gjøre det?

 

Innvandringspolitikken er i ferd med å bli et stort problem mens vi bare fortsetter å importere. Som noen andre nevnte i tråden er nordmenn i ferd med å bli en minoritet i Oslo og kriminaliteten øker i takt med dette. Noe må gjøres!

Det interessante er at kriminaliteten ikke øker i takt med innvandringen lenger. Det er noe økning på enkeltområder, men en nedgang på andre, foreksempel vold. (Med unntak av familievold.) Vi hadde flere voldtekter totalt i fjor enn året før, men tilgjengjeld var det året lavere enn de forrige 3.

 

Kilde: https://www.politi.no/strategier_og_analyser/statistikker_og_analyser/Tema_979.xhtml

 

Jeg utfordrer deg gjerne til å finne noen klare årsakssammenhenger her. (Innvandring -> kriminalitet)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det er et problem med noen etniske grupper. Men slett ikke alle. Og selv i de gruppene kan antall kriminelle (dvs. lovbrudd, ikke forseelser) telles i promiller av gruppen.

 

Ta deg et søk på f.eks Somalier og finn lovbrudd - så tar du å sjekker hvor mange det er i landet. Tror du har missforstått hva promille står for. (ikke for å henge ut noen, men for å gi et eksempel til regnestykket)

 

Bare som eksempel: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sju-av-ti-innsatte-i-halden-er-utlendinger-3198329.html

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/vil-ha-eget-fengsel-for-utlendinger-3620672.html

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Ifølge SSB er det 29000 somaliere i Norge. Av disse har 13000 norsk statsborgerskap (ca halvparten.) Dermed er 16000 fortsatt somaliere.

 

Ifølge straffestatistikken er 364 somaliske statsborgere straffedømt. (Alle tall i 2010.) Det gir 2,3% straffedømte totalt i 2010.

 

Majoriteten av disse (224) er dog dømt for narkotikaforbrytelser som i regelen bare straffes med forelegg. At de tygger khat er kjent. Det er selvsagt et problem, fordi det neppe gjør dem mer aktive som jobbsøkere, men det skader ingen andre. Da sitter vi igjen med 140 somaliere som er straffedømte for annen kriminalitet. Det vil si kanskje 8 promille for forbrytelser med uskyldig offer.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, for bussing fungerte så godt i USA:

 

Det er en grunn til at entiske nordmenn (og det inkluderer multikulturister) ikke ønsker å sende barnet sitt til en innvandrerskole. Bussing vil ikke forandre roten av problemet.

''Roten av problemet'' kan fort unngås når etnisk norske foreldre ikke tar ut barna sine av skolen de går i, på grunn av at de er redd for ''dårlig påvirkning''. En frykt som er ubegrunnet!

Nåvel ... på skolen der mine barn gikk, så var det endel innvandrere. Jevnt over var det de det var bråk med og selv om det var/er barneskole, så ble de blant annet tatt med kniv de truet med. Prat med foreldre hjalp lite, og når det kom til ting som f.eks dugnader der foreldre skulle hjelpe til med å vaske/bake osv så var de fleste foreldrene til disse ikke deltagende. Samtidig deltok få av de med å hjelpe til å kjøre poden til f.eks fotballtrening (ja, de hadde førerkort og bil) - det var alltid vi andre som måtte kjøre på deres barn ... irriterende for oss, men vi gjorde det for deres barn.

 

Jeg skjønner at det kan være skummelt at de kanskje må forholde seg til den virkelige verden hvor ikke alle har samme syn på de enkelte saker, men løsningen er ikke å trekke barna sine ut av skolen på grunn av sine egne fordommer. Det er slik ''slumområder'' og ''slumskoler'' blir til.

 

Her definerer du innvandrere / folk med annen kultur som slum egentlig. Syns det er på grensen til rasistisk det der, men det er kanskje det som er resultatet når man samler 'de' en plass og de er så lite interessert i å skape et godt miljø selv? 'De' kan vel like godt klare å sette grenser, verdier og struktur som 'oss' egentlig.

 

Edit: Kriminell er kriminell - så dop er ikke et problem i følge deg(Tom) ... neivel, men det er uansett med i statistikken. Personlig syns jeg dop er et stort samfunnsproblem.

Forøvrig er det ikke hver gang man kan få en dom heller - det sier uansett litt om saken at man blir siktet vil jeg si - Eller er det pga rasisme man tar personer fra disse gruppene når man sikter de? http://www.document....imstatistikken/

Edit2: mer http://www.dagbladet...litet/16958521/

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Kriminell er kriminell - så dop er ikke et problem i følge deg(Tom) ... neivel, men det er uansett med i statistikken. Personlig syns jeg dop er et stort samfunnsproblem.

Jo da, dop er et problem. Men det skader ikke 3. part og det løses ikke ved at man kriminaliserer det. Tvert om, at dop er kriminelt fører til et illegalt marked som finansieres med andre forbrytelser, for eksempel ran og tyverier, og som fører til voldsjustis i miljøet. Men legaliseringsdebatten er en annen debatt.

 

Forøvrig er det ikke hver gang man kan få en dom heller - det sier uansett litt om saken at man blir siktet vil jeg si - Eller er det pga rasisme man tar personer fra disse gruppene når man sikter de? http://www.document....imstatistikken/

Edit2: mer http://www.dagbladet...litet/16958521/

Det er åpenbart at disse gruppene er overrrepresentert på kriminalstatistikkene. Spørsmålet da blir om det er "medfødt", kulturelt eller sosiologisk betinget. Er somaliere av tredje generasjon (når vi kommer så langt) med utdannelse like ofte kriminelle som sin besteforeldre som kom fra et lovløst land? Hvis ikke, er det rasisme å antyde at det har noe med etnisitet å gjøre? (Sier ikke at du hevder det.)

 

Men uansett hvordan man snur og vender på det, det var altså 97,7% av somalierne som ikke gjorde et menneske (eller samfunnet) fortred, og det var 99,2% som ikke gjorde andre en seg selv (og kanskje samfunnet) fortred. Det er verd å ha i minne når vi okker oss over det lille mindretallet som gjør det.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her definerer du innvandrere / folk med annen kultur som slum egentlig. Syns det er på grensen til rasistisk det der, men det er kanskje det som er resultatet når man samler 'de' en plass og de er så lite interessert i å skape et godt miljø selv? 'De' kan vel like godt klare å sette grenser, verdier og struktur som 'oss' egentlig.

Slum skyldes ikke etnisitet. Det skyldes oftest økonomi. Innvandrere i etablerte bydeler med normalt god økonomi tar vare på sine boliger og sitt miljø, nordmenn på siden av det etablerte gjør det ikke. Får man mange uetablerte/fattige på ett sted så "forslummes" området, uansett hvilken folkegruppe som bor der.

 

Både Oslo og Bergen (de to byene jeg er hjemmekjent i) hadde slike områder lenge før innvandrerne kom.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pirattaxiene på Gran Canaria (og andre steder der det finnes trygdede nordmenn, svensker, arabere, afrikanere, whatever...) er et eksempel på at leilighet skaper tyv, og at sosiale normer svekkes når man forlater sitt sosiale miljø.

 

Men disse gutta (de er stort sett menn) er ikke samfunnets elite i utgangspunktet, det er folk som falt utenfor lenge før de forlot Norge. I Spania kan de leve godt på trygden, når de sper på med svart arbeid. Hiver man dem ut så kommer de hjem til Norge og jobber svart her istedet.

 

Selvsagt kunne Spania sende dem hjem, akkurat som vi kan med pakistanske taxisvindlere. Det vil si, nei, det kan vi ikke, fordi de gjerne er norske statsborgere, og Norge er deres hjem.

 

Løsningen på slike problemer er neppe utveksling av filleproletariat mellom land. Det er å ta problemet på alvor i landene de bor i. Det gjorde vi som kjent til slutt i Oslo. (Etter at saken ble henlagt første gang.) At straffene de fikk her i landet var nokså symbolske er en annen debatt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Slum skyldes ikke etnisitet. Det skyldes oftest økonomi. Innvandrere i etablerte bydeler med normalt god økonomi tar vare på sine boliger og sitt miljø, nordmenn på siden av det etablerte gjør det ikke. Får man mange uetablerte/fattige på ett sted så "forslummes" området, uansett hvilken folkegruppe som bor der.

 

Det har helt klart med holdninger å gjøre ikke minst. Når man erfarer at søppel blir kastet ut fra vindu, skitbleier, kastet møbler osv, når man endog har god søppelhåndteringsordninger i området fra kommunens side, så kan man ikke skylde på økonomi.

 

Min erfaring er at dette skjer mer hos fremmedkulturelle og sosialklienter. Har vært med å drifte endel områder og da rydde blant annet - med 'vanlige' folk og disse 2 gruppene ... mulig det er lokalt her jeg jobbet, men det er det inntrykket jeg sitter igjen med - de 2 gruppene har en helt annen holdning til å bry seg om slike ting.

 

Edit: Merk - Ikke alle, men mer enn 'vanlige' folk

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Jeg vet faktisk ikke om de kan kastes ut fra Spania. Schengen og EØS kompliserer ting. Det er sikkert visse innskrenkninger, rettsavgjørelser og lignende som kan brukes, men det virker litt komplisert å dømme hver enkelt pirattaxi-sjåfør for så å få til utvisningsvedtak. På samme måte som det er like komplisert her hjemme med serbiske dealere og somaliske trygdesvindlere.

 

En langt enklere løsning er, som Geir sier, å gjøre samfunnet bedre fremfor å endre individene.

Lenke til kommentar

 

Vi må legge til rette for bedre integrering av innvandrere. Først og fremst må vi ta vare på de vi allerede har før vi slipper inn flere.

Hvordan vil du gjøre det?

 

 

Jeg foreslår at vi har egne mottak som er skjermet fra resten av samfunnet. Dersom du er ny i landet, ikke har statsborgerskap eller begår en kriminell handling, så sendes man til en av disse for videre observasjon og ev. utviselse fra riket.

 

Det bør også være påkrevd psykisk evaluering av alle innvandrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...