Gå til innhold

Problemer med innvandring


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

En analogi finner vi kanskje i forandringene som finner sted i Grekenland.

 

Jeg tror (basert på erfaring) at det kommer til å gå minst like bra med grekerne, som det gjorde med argentinerne (for ca. 20 år siden). Argentina var så helt nede på felgen, at det var noen som spekulerte i at de aldri ville klare å snu trenden, og komme tilbake på sporet. Den støyen varte i ett par måneder, og så vidt jeg husker så tok det ikke mer enn 5 år, så var de tilbake på skinnene igjen.

 

Jeg tror man skal lese all "media" med "moderne briller", og filtrere bort mye unødvendig - fordi alle disse mer eller mindre seriøse "budbringerne" "peprer" oss med "katastrofeindikasjoner", og da er det ikke lett å ikke bli litt negativt påvirket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke snakke for Oslo miljøet, men jeg vokste opp i en bydel av Trondheim med en god del innvandrere og jeg opplevde svært lite av hva du beskriver igjennom grunnskolen Camelon.

Jeg har vært i Trondheim. Det eksisterer nesten ikke innvandre i Trondheim.

 

Det er mer enn nok innvandrere i Trondheim. Men i forhold til Oslo så er det ingenting nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mer enn nok innvandrere i Trondheim. Men i forhold til Oslo så er det ingenting nei.

Det er ikke så fryktlig mange i Oslo heller. Tross alt, bare 20% av befolkningen er ikke-vestlige innvandre.

 

Jeg vet at folk fra Trondheim tror det er mange innvandre i Trondheim. Men drar du dit så ser du en sjø av hvite folk og kanskje en svart person av og til. Det var litt flere innvandre i sydtrondheim, men forsatt en klar majoritet etnisk norske. Tviler på at det finnes noen innvandrerskoler i Trondheim. Hvis det er 5 muslimer i en klasse med 25 elever, så er det vanskelig for de 5 elevene å bare henge med hverandre.

 

Derimot, om det er 24 muslimer, og 3 etnisk norske elever. Da blir ofte de norske elevene eksludert.

Lenke til kommentar

[...]Jeg har vært i Trondheim. Det eksisterer nesten ikke innvandre i Trondheim.

Antar du ikke var innom barneskolene på f.eks Saupstad, Hårstad og de andre mer ...ehm.. belastede delene av byen? Er vel ikke så mange "bare en hvit gutt i klassen" der, men du finner mange skoler med "Vi har i dag 235 elever, med i alt 30 forskjellige språk".

Bybildet i Trondheim er sterkt preget av at det er en relativt liten by med noen 10.000 studenter, med de konsekvenser det har for vilke grupper som er synlige (særlig på kveld/natt).

Lenke til kommentar

Antar du ikke var innom barneskolene på f.eks Saupstad, Hårstad og de andre mer ...ehm.. belastede delene av byen? Er vel ikke så mange "bare en hvit gutt i klassen" der, men du finner mange skoler med "Vi har i dag 235 elever, med i alt 30 forskjellige språk".

Bybildet i Trondheim er sterkt preget av at det er en relativt liten by med noen 10.000 studenter, med de konsekvenser det har for vilke grupper som er synlige (særlig på kveld/natt).

235 elever med 30 forskjellige språk betyr ikke at det er fryktlig mange innvandre på skolen. Har man noen irakere, somaliere, marokanere, svensker, dansker, tyskere, russere, kinesere, etc. Så kommer man fort opp til 30 språk selv om kanskje bare 40% er ikke-vestlige innvandre.

 

Jeg vet at folk fra Trondheim ikke liker å innrømme det, men Trondheim har ikke mange innvandre. Gå til forskjellige bydeler i Trondheim og tell antall hvite mot antall svarte.

Lenke til kommentar

Bare 40%? Er det den nye normalen? Virker uhørt mange.

40% på noen få barneskoler er ikke uhørt mange.

 

Ihvertfall hvis vi sammenligner det med hva det kommer til å bli. I Oslo er 20% av befolkningen ikke-vestlige innvandre, men det er forsatt ca 10 skoler hvor det er mer enn 90% ikke-vestlige innvandre. Denne prosentandelen øker fort.

 

Jeg har merket at folk fra Trondheim kommer inn og prater om hvordan skolen deres var en suksess og det var en innvandrerskole. Poenget er at innvandrerskoler betyr noe helt annet i Oslo enn i Trondheim. I Trondheim betyr det skoler som ikke er blendahvite. I Oslo er det snakk om skoler med mer enn 75% ikke-vestlige innvandre.

Lenke til kommentar

1/3 i en by med 1/4 innvandrere, mange av dem endog første generasjon høres ikke urimelig ut. Jeg har postet statistikkene før: Pakistanske kvinner som innvandret som voksne får like mange barn som i hjemlandet. De som innvandret som barn får betydelig færre, og de som er født her i landet har fødselstall som bare er marginalt høyere enn etnisk norske. Så allerede på 1-2 generasjoner går dette seg til. (De pakistanske er valgt fordi de er de eneste som har vært her lenge nok til at de første kullene med norskfødte har begynt å få barn selv.)

 

Tar vi med asylantbarn, flyktningbarn, innflyttede innvandrerbarn og familiegjenforente er vi kanskje oppe i 50%.

Men det gjør vi ikke når vi snakker om nyfødte. Med mindre de ble født på flyet fra København da... ;)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

En analogi finner vi kanskje i forandringene som finner sted i Grekenland.

 

Jeg tror (basert på erfaring) at det kommer til å gå minst like bra med grekerne, som det gjorde med argentinerne (for ca. 20 år siden). Argentina var så helt nede på felgen, at det var noen som spekulerte i at de aldri ville klare å snu trenden, og komme tilbake på sporet. Den støyen varte i ett par måneder, og så vidt jeg husker så tok det ikke mer enn 5 år, så var de tilbake på skinnene igjen.

 

Jeg tror man skal lese all "media" med "moderne briller", og filtrere bort mye unødvendig - fordi alle disse mer eller mindre seriøse "budbringerne" "peprer" oss med "katastrofeindikasjoner", og da er det ikke lett å ikke bli litt negativt påvirket.

Du vet at Argentina hadde massive problemer over 30 år, og ikke 5?

Lenke til kommentar

Polakker og svensker trenger ikke statsborgerskap for å oppholde seg eller jobbe her i landet. Det kan vi takke EU-tilpasningen for. For andre innvandrergrupper setter vi opp en masse hindere på veien til å bli produktive samfunnsmedlemmer, vi foretrekker å ha dem passive i asylkøen i årevis slik at det ikke skal bli så vanskelig å hive dem ut om vi ønsker det.

 

Og nettopp på grunn av asylkøen representerer tallene over innvilgede statsborgerskap gårsdagens innvandring. Det er alle irakere og iranere som kom til landet for noen år siden som nå får sine søknader godkjent (eller avslått.) For tiden kommer det bare noen få hundre årlig fra disse to landene. (Hittil i år ca. 100 irakere.) Somalia ligger fortsatt på et par tusen årlig, Men det kommer faktisk under 10 000 asylsøkere årlig totalt for tiden. I år (så langt) færre enn i fjor, som var færre enn 2010, som var langt færre enn 2009.

 

Og så skal vi huske på at mange får avslag: Fra Somalia ble 1/3 avslått ifjor, og fra Afghanistan hele 60%. Av 10500 søknader som ble behandlet i fjor (igjen, pga. saksbehandlingstiden er dette folk som kom for et par år siden), fikk 6500 avslag. Da sitter vi igjen med 4000 godkjente asylsøknader i 2011.

 

Kilde: UDI.

 

Asylinnvandringen er nede i en bølgedal. Den vil sikkert ta seg opp når nye konflikter oppstår i verden, og nye grupper emigrerer fra sine hjemland. Men de er ikke mange. Så kan man selvsagt legge til familiegjenforeninger, og så blir det en del flere. Men det er ingen invasjon for tiden.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...