Gå til innhold

Hvorfor er det greit at Mario melkes, men ikke andre serier?


Anbefalte innlegg

I de siste årene har såkalt "melking" blitt et normalt begrep i spillindustrien, spesielt blant entusiaster på nett. Kvalitetsserier som Battlefield, Call of Duty, Assassin's Creed, Dead Space, Gears of War, God of War, Elder Scrolls og mange, mange flere blir offer for denne typen påstander.

 

Er det ikke da et paradoks at verdens største spillhelt, Mario, slipper unna med hva det måtte være? Hver eneste gang et nytt Mario annonseres virker det som et universelt spillsamfunn hyler i ekstase.

 

Personlig synes jeg Mario er et mye klarere eksempel på melking enn noen av de seriene jeg nevnte, for de har i det minste en viss kontinuitet i spillmekanismene.

 

Jeg synes derimot ikke at Mario Tennis, Mario Party, Mario & Sonic at the Olympic Games, Mario Sports Mix og mange flere har noen fordel rent spillmekanisk av å bli knyttet til Mario. Flere av disse er lange biserier, som for eksempel ni spill i Mario Party-serien.

 

Nintendo bruker jo Mario for alt han er verdt i sitt opprinnelige farvann også. Det er vel ikke uår i Mushroom Kingdom, ettersom man kan telle minst 20 platformspill i serien også.

 

Det er jo åpenbart en profittsak for Nintendo, noe som i og for seg er greit nok. Men jeg synes det er merkverdig at ingen anklager Nintendo for melking hver gang de annonserer et nytt Mario. Hvorfor trenger partyspillene til Nintendo å være tilknyttet Mario? Eller bilspillene, tennisspillene, sportsspillene? Enkelt og greit fordi Mario selger.

 

Skal det være greit for verdens største spillhelt å holde det gående på dette viset, må det i aller høyeste grad være greit for Activision, EA, Ubisoft og alle andre.

 

Grunnlinja i denne tråden er vel kort sagt: Ikke vær en hykler. Takk for meg.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nja. det er jo bare et 2d-mario på DS, og et på wii. sportsspillene er jo forskjellige fra de vanlige plattformspillene, og det er bare 5 mario 3d-spill siden n64-tiden (mario 64, sunshine, galaxy 1+2, og 3d land, er det noen fler?)

 

da new super mario bros kom ut på DS i 2006 eller når det var, så kom det ikke nsmb2 året etter, og nsmb 3 året etter det igjen. blir ikke helt det samme.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har vi vært inne på før. Selv mener jeg at det er forskjell på å melke merkevaren og å melke hovedspillene til merkevaren.

 

Merkevaren Super Mario blir melket, men ikke platformspillene. Når folk blir glad for at et nytt platformspill i Mario-universet blir annonsert så er det gjerne fordi det ikke finnes så mange av dem til konsollene de blir annonsert til.

 

De siste 10 årene har Nintendo lansert disse spillene:

 

2002: Super Mario Sunshine (3D Gamecube)

2006: New Super Mario Bros (2D, DS)

2007: Super Mario Galaxy (3D, Wii)

2009: New Super Mario Bros Wii (2D, Wii)

2010: Super Mario Galaxy 2 (3D, Wii)

2011: Super Mario 3D Land (3D, 3DS)

2012: NSMB 2 (3DS) NSMB U (Wii U)

 

Dvs 8 spill i løpet av 10 år, fordelt på 4 platformer. 4 spill i 3D og 4 spill i 2D. Jeg klarer ikke å se for meg hvordan det kan bli definert som melking på samme nivå som for eksempel COD-serien. Når det er sagt så har lanseringene av platformspill med Mario i hovedrollen økt i hyppighet, og det at NSMB 2 og U blir lansert i løpet av det samme året er litt skremmende. Nå lanserte Nintendo kun et NSMB til DS og et til Wii, men det kan jo hende at de har endret strategi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes også dette er veldig rart. Det gjelder flere av nintendospillene, som Zelda og Donkey Kong også. Selv om også Resident Evil blir kalt melkeku. Mario har hatt så utrolig mange spill at jeg tviler på at det er en eneste bruker her som kan nevne alle uten å ty til internett for å finne ut av alle.

 

Altså, når til og med folk sier at Blizzard melker Diablo når treeren kommer så lenge etter som det gjorde, og Gran Turismo fordi de kom med et spill til PS3 også. Jeg synes ikke akkurat det er melking når de enten følger opp historien, eller redder spillet opp fra asken slik at de kan tas frem på nytt. Need for Speed: Hot Pursuit, flott! SimCity? Endelig!

Jovisst, melking er det masse av. World of Warcraft? Kanskje.. Need for Speed har nok definitivt hatt tendenser til det. Men jeg er ikke i tvil om at Mario havner høyt oppe på den lista også. Konseptene er så vidt forskjellige, spillmekanikkene finnes ikke like, og spillseriene er stort sett fullstendig blottet for kontinuitet i forhold til hverandre, og ofte også i forhold til sine egne serier.

 

Kanskje er det gode spill, jeg har selv kost meg mange timer med Super Mario Bros. 3 og Super Mario 64, og stortrivdes med det da. Har også sett at spillene stort sett får skryt rundt omkring...

 

Men ved et raskt søk, ser det ut som om det er 22 spill til NES, 18 til Famicom, 22 til SNES, 11 til Satellaview (?), 12 til N64, 11 til N64DD (?), 21 til Gamecube, 21 til Wii. Jeg ser at dette inkluderer noen Donkey Kong spill og til og med SSX on Tour, så det er nok alle Mario dukker opp i, men det er hovedsaklig spill hvor Mario nevnes i tittelen, eller Luigi, Yoshi eller lignende. Det blir 127 spill...... Si at bare halvparten er spill med Mario i tittelen (som er en underdrivelse etter mitt kjappe overblikk) er det fremdeles 64 spill på 29 år. Og så har du håndholdte som har det samme, og der finner jeg 107, utenom slike arcadespill og lignende.

 

Ser det er en del forskjellige utgivere også, så av Nintendo direkte er det 16 + 17 + 8 + 10 + 3 + 9 + 6 + 5 = 74 spill med Mario i, i samme rekkefølge som konsollene over er nevnt, og det inkluderer ikke håndholdte som da har 67 spill fra Nintendo. Ser det ikke inkluderer slagere som Mario Party også, da.

 

Nei, Mario er, og blir, ei melkeku av aller beste grad mulig å finne. CoD har LANGT igjen før den legger seg i samme kategori, og heller ikke NFS har noe å stille opp med. Jeg tror bare det er Nintendo som har slike melkekyr. Ser at CoD har 9 spill + 1 expansion + 8 spill til håndholdte (inkluderer mobil, hvilket ikke er tatt med i det hele tatt på Mario). NFS har kommet ut med 18 spill på 18 år, men 17 på 15 år og 6 på de siste 4 år.

 

Det var vel de tallene jeg kunne finne... Jeg er klar over at det ikke gir hele bildet, spesielt i forhold til Mario, men jeg mener allikevel at det er vanskelig å vri seg unna at Mario er Nintendos melkeku, og i hvert fall Nintendo-konsollene sin melkeku!

 

Det store spørsmålet er om det er en negativ ting? Det er mange gode spill som ligger inne franchiser... God of War, Battlefield og Assassins Creed er gode eksempler :-) Og Mario, ikke minst :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har vi vært inne på før. Selv mener jeg at det er forskjell på å melke merkevaren og å melke hovedspillene til merkevaren.

 

Merkevaren Super Mario blir melket, men ikke platformspillene. Når folk blir glad for at et nytt platformspill i Mario-universet blir annonsert så er det gjerne fordi det ikke finnes så mange av dem til konsollene de blir annonsert til.

 

De siste 10 årene har Nintendo lansert disse spillene:

 

2002: Super Mario Sunshine (3D Gamecube)

2006: New Super Mario Bros (2D, DS)

2007: Super Mario Galaxy (3D, Wii)

2009: New Super Mario Bros Wii (2D, Wii)

2010: Super Mario Galaxy 2 (3D, Wii)

2011: Super Mario 3D Land (3D, 3DS)

2012: NSMB 2 (3DS) NSMB U (Wii U)

 

Dvs 8 spill i løpet av 10 år, fordelt på 4 platformer. 4 spill i 3D og 4 spill i 2D. Jeg klarer ikke å se for meg hvordan det kan bli definert som melking på samme nivå som for eksempel COD-serien. Når det er sagt så har lanseringene av platformspill med Mario i hovedrollen økt i hyppighet, og det at NSMB 2 og U blir lansert i løpet av det samme året er litt skremmende. Nå lanserte Nintendo kun et NSMB til DS og et til Wii, men det kan jo hende at de har endret strategi.

 

Det er ikke melking på samme nivå som COD-serien, det er melking på et langt høyere nivå. Folk anklager jo God of War og Gears of War for melking, men det går jo minst to år mellom hvert spill. Er det da slik å forstå at det ikke ville vært melking om Epic og Santa Monica Studio valge å lansere et sportsspill, et bilspill og et tennisspill mellom hovedspillene? Kratos Tennis er altså helt greit.

 

Mario melkes. De slenger på navnet for å sikre et visst antall millioner solgte spill. Synes det er utrolig rart at det skal være greit, siden de ikke har et hovedspill vært år. Det er vel mindre melking å produsere et spill i samme stil, i stedet for å lage Marcus and Dom at the Olympic Winter Games.

 

I tillegg kan du se på utviklingen i listen din. Det er et hovedspill i Mario-serien vært år siden 2009, og før det igjen i 2006 og 2007. Det er altså ett eneste år det ikke har blitt lansert et platformspill med Mario i hovedrollen i løpet av de siste syv årene.

 

Forøvrig vil jeg kalle Mario Kart en del av hovedserien, så der kan du slenge på to spill til siden Wii ble lansert, i form av Mario Kart Wii og Mario Kart 7.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Er det da slik å forstå at det ikke ville vært melking om Epic og Santa Monica Studio valge å lansere et sportsspill, et bilspill og et tennisspill mellom hovedspillene? Kratos Tennis er altså helt greit.

Mario melkes. De slenger på navnet for å sikre et visst antall millioner solgte spill. Synes det er utrolig rart at det skal være greit, siden de ikke har et hovedspill vært år. Det er vel mindre melking å produsere et spill i samme stil, i stedet for å lage Marcus and Dom at the Olympic Winter Games.

For en som er fan av merkevaren Mario er det melking. For en som er fan av platformspillene til Mario er det ikke melking. Der er forskjellen. Hadde det kommet ut et Halo Party, Imagine: Assassin's Creed Babyz eller Gears of War Thrashball så hadde det ikke vært verre enn at jeg kunne ha ignorert disse spillene. Akkurat slik jeg ignorerer Mario Party eller Mario & Sonic.

 

I tillegg kan du se på utviklingen i listen din. Det er et hovedspill i Mario-serien vært år siden 2009, og før det igjen i 2006 og 2007. Det er altså ett eneste år det ikke har blitt lansert et platformspill med Mario i hovedrollen i løpet av de siste syv årene.

Det hører vel til historien at disse spillene har blitt gitt ut til forskjellige konsoller, noe jeg også var inne på i det forrige innlegget mitt. Om du skal skjære alle platformspillene til Mario under en kam, så må du også gjøre det samme med skytespillene til COD. Det har nemlig kommet ut en del spill til DS, PSP og diverse mobiler. Det kommer også et spill til Vita. Og i likhet med de håndholdte Mario-spillene så skiller også de håndholdte COD-spillene seg fra konsollutgavene.

 

Jeg mener ikke at det er grusomt det Activision(eller Nintendo for den del) holder på med. Så lenge spillene holder en relativt høy kvalitet og blir spilt av millioner av mennesker så kan Activision lansere så mange spill de bare vil.

 

Forøvrig vil jeg kalle Mario Kart en del av hovedserien, så der kan du slenge på to spill til siden Wii ble lansert, i form av Mario Kart Wii og Mario Kart 7.

Er Mario Kart et platformspill? Nei? Da er jeg i så fall uenig med påstanden din.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det da slik å forstå at det ikke ville vært melking om Epic og Santa Monica Studio valge å lansere et sportsspill, et bilspill og et tennisspill mellom hovedspillene? Kratos Tennis er altså helt greit.

Mario melkes. De slenger på navnet for å sikre et visst antall millioner solgte spill. Synes det er utrolig rart at det skal være greit, siden de ikke har et hovedspill vært år. Det er vel mindre melking å produsere et spill i samme stil, i stedet for å lage Marcus and Dom at the Olympic Winter Games.

For en som er fan av merkevaren Mario er det melking. For en som er fan av platformspillene til Mario er det ikke melking. Der er forskjellen. Hadde det kommet ut et Halo Party, Imagine: Assassin's Creed Babyz eller Gears of War Thrashball så hadde det ikke vært verre enn at jeg kunne ha ignorert disse spillene. Akkurat slik jeg ignorerer Mario Party eller Mario & Sonic.

 

I tillegg kan du se på utviklingen i listen din. Det er et hovedspill i Mario-serien vært år siden 2009, og før det igjen i 2006 og 2007. Det er altså ett eneste år det ikke har blitt lansert et platformspill med Mario i hovedrollen i løpet av de siste syv årene.

Det hører vel til historien at disse spillene har blitt gitt ut til forskjellige konsoller, noe jeg også var inne på i det forrige innlegget mitt. Om du skal skjære alle platformspillene til Mario under en kam, så må du også gjøre det samme med skytespillene til COD. Det har nemlig kommet ut en del spill til DS, PSP og diverse mobiler. Det kommer også et spill til Vita. Og i likhet med de håndholdte Mario-spillene så skiller også de håndholdte COD-spillene seg fra konsollutgavene.

 

Jeg mener ikke at det er grusomt det Activision(eller Nintendo for den del) holder på med. Så lenge spillene holder en relativt høy kvalitet og blir spilt av millioner av mennesker så kan Activision lansere så mange spill de bare vil.

 

Forøvrig vil jeg kalle Mario Kart en del av hovedserien, så der kan du slenge på to spill til siden Wii ble lansert, i form av Mario Kart Wii og Mario Kart 7.

Er Mario Kart et platformspill? Nei? Da er jeg i så fall uenig med påstanden din.

 

Jeg synes du slår hull på din egen påstand. Det er altså greit om de gir ut forglemmelige spill som du kan ignorere, men ikke greit hvis de gir ut kvalitetsspill? Merkelig.

Lenke til kommentar

Jeg synes du slår hull på din egen påstand. Det er altså greit om de gir ut forglemmelige spill som du kan ignorere, men ikke greit hvis de gir ut kvalitetsspill? Merkelig.

Har jeg sagt at det ikke er greit? Og jeg som synes at jeg sa dette i mitt forrige innlegg:

 

"Jeg mener ikke at det er grusomt det Activision(eller Nintendo for den del) holder på med. Så lenge spillene holder en relativt høy kvalitet og blir spilt av millioner av mennesker så kan Activision lansere så mange spill de bare vil."

 

Jeg forsøker bare å gi deg en forklaring på hvorfor Mario blir behandlet annerledes enn COD. Nintendo og Activision har ulike strategier. Kort og godt:

 

Call of Duty: Et skytespill i året med 4 kartpakker som man må betale for

Mario: 1-3 platformspill per konsoll. Null DLC.

 

Når det gjelder påstander om melking av serier som God of War, Gears, Dead Space osv så synes jeg ikke at de blir behandlet noe bedre eller dårligere enn Mario.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig. Jeg synes for eksempel alle Mario Kart spillene jeg har spilt har vært så og si helt identiske.

Tja. Mario Kart spillene frem til og med Mario Kart DS har vært veldig forskjellig fra hverandre. Mario Kart DS var et enormt stort skritt frem for serien. Etter det så kan jeg si meg enig i at Mario Kart ikke har endret seg direkte mye. Du har tillegg som motorsykler, triksing, motion controls, nye baner og flyving, men for min del har de ikke endret seg nok til at de har hatt den samme drakraften som DS-versjonen hadde.

 

Det som redder Mario Kart spillene er at det aldri har lansert mer enn et spill per konsoll. Jeg tror at til og med Nintendo forstår at Mario Kart serien fungerer best på denne måten. Forhåpentligvis klarer Wii U spillet å imponere mer enn Wii og 7. Det blir iallefall det første MK-spillet i HD.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har vi vært inne på før. Selv mener jeg at det er forskjell på å melke merkevaren og å melke hovedspillene til merkevaren.

 

Merkevaren Super Mario blir melket, men ikke platformspillene. Når folk blir glad for at et nytt platformspill i Mario-universet blir annonsert så er det gjerne fordi det ikke finnes så mange av dem til konsollene de blir annonsert til.

 

De siste 10 årene har Nintendo lansert disse spillene:

 

2002: Super Mario Sunshine (3D Gamecube)

2006: New Super Mario Bros (2D, DS)

2007: Super Mario Galaxy (3D, Wii)

2009: New Super Mario Bros Wii (2D, Wii)

2010: Super Mario Galaxy 2 (3D, Wii)

2011: Super Mario 3D Land (3D, 3DS)

2012: NSMB 2 (3DS) NSMB U (Wii U)

 

Dvs 8 spill i løpet av 10 år, fordelt på 4 platformer. 4 spill i 3D og 4 spill i 2D. Jeg klarer ikke å se for meg hvordan det kan bli definert som melking på samme nivå som for eksempel COD-serien. Når det er sagt så har lanseringene av platformspill med Mario i hovedrollen økt i hyppighet, og det at NSMB 2 og U blir lansert i løpet av det samme året er litt skremmende. Nå lanserte Nintendo kun et NSMB til DS og et til Wii, men det kan jo hende at de har endret strategi.

 

De siste 10 årene har Nintendo sluppet disse spillene med Mario:

 

Gamecube:

Super Mario Sunshine (2003)

WarioWare, Inc.: Mega Party Game$! (2003)

Mario Kart: Double Dash!! (2003)

 

Wii:

Super Mario Galaxy (2007)

Mario Kart Wii (2008)

New Super Mario Bros. Wii (2009)

Super Mario Galaxy 2 (2010)

Super Mario All-Stars Limited Edition (2010)

 

Game Boy Advance:

Yoshi's Island: Super Mario Advance 3 (2002)

Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 (2003)

Classic NES Series: Donkey Kong (port) (2004)

Classic NES Series: Super Mario Bros. (port) (2004)

Classic NES Series: Dr. Mario (port) (2004)

Famicom Mini: Wrecking Crew (port) (2004)

Mario vs. Donkey Kong (2004)

Famicom Mini: Mario Bros. (port) (2004)

Famicom Mini: Super Mario Bros. 2 (port) (2004)

Dr. Mario & Puzzle League (2005)

 

Nintendo DS:

Super Mario 64 DS (2004)

Yoshi Touch & Go (2005)

Yakuman DS (2005) Bare i Japan, though

Mario Kart DS (2005)

Tetris DS (2006)

New Super Mario Bros. (2006)

Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis (2007)

Game & Watch Collection (2006)

Yoshi's Island DS (2007)

Game & Watch Collection 2 (2008)

Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem! (2010)

 

 

Nintendo 3DS:

Super Mario 3D Land (2011)

Mario Kart 7 (2011)

New Super Mario Bros. 2 (2012, kommer i August)

 

Dette er hva "Nintendo EAD" har gitt ut, som har inneholdt Mario. Jeg har satt en del spill i kursiv, fordi det ikke akkurat er Mario-spill. Man kan diskutere Mario vs. Donkey Kong, siden det er Mario i navnet, men jeg valgte å sette dem i kursiv. Jeg valgte ikke å sette portene i kursiv, rett og slett fordi det er melking på høyeste nivå.

 

Jeg teller dermed 11 på håndholdte og 7 på konsoller, og en total på 18 spill ifra Nintendo selv. Jeg regner også Mario Party og flere andre som melking, men de er ikke fra Nintendo EAD selv, i det minste.

 

Og hvis du vil ha alle som er regnet i "Mario seriene" som i med Mario Party, Mario Golf og alle andre slike rariteter, har du en liste her som viser 58 titler fra og med 2002.

Lenke til kommentar

Listen min tok for seg de nye platformspillene med Mario i hovedrollen. Jeg trodde det var ganske innlysende. Når det gjelder relanseringer av gamle spill(NES classics, Mario Advance etc.) så kan det selvfølgelig diskuteres om det er en egen form for melking(NES classics var på grensen til svindel), men de er jo ikke nye spill. Selv om de blir lansert til flere platformer så vil det fortsatt være et visst antall platformspill med Mario i hovedrollen.

 

Jeg er fullstendig enig i at merkevaren til Mario blir melket. Jeg er ikke enig i at platformspillene, selve hovedfundamentet til Mario-universet, blir melket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå er Ikke Mario spillene direkte melking da de kommer på forskjellige Nintendo maskiner som regel. God Of War har jeg vel hatt kun et denne gen og det er God of War 3 og kommende Ascension, de gamle telles ikke (samt HD-remakes telles ikke) da de kom på PS2 og PSP.

 

Værre med Halo og Call of Duty samt ForZa som har Halo har 5 denne gen, Call of duty har 7 :eek: og Forza har snart 4...

Annerledes med Mario Kart der et Mario Kart spill har kommet på en ny konsoll, mye bedre en det en de eksemplene jeg har tatt for det er ekstremmelking...

Endret av iToMaN
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Donkey Kong?

Donkey Kong (Jr.), Donkey Kong Country 1-3 + returns, Donkey Kong 64, Donkey Konga, DK Jungle Climber, DK Jungle Beat, Mario vs Donkey Kong. Ikke like mye som Mario, men han har rukket å være med i en del spill han også.

På samme måte som med Mario er det dog også her stor forskjell mellom de ulike spillene.

 

Værre med Halo og Call of Duty samt ForZa som har Halo har 5 denne gen, Call of duty har 7 :eek: og Forza har snart 4...

4 skytespill i Halo-serien. Noe som ikke er et urimelig tall med tanke på hvor lenge denne generasjonen har pågått. Det samme gjelder for så vidt for Forza-serien også, og der er Forza Horizon dessuten forskjellig fra motorsport-serien(åpen verden vs lineære baner).

Lenke til kommentar

Forskjellen er at mens Call of Duty kommer med en ny lansering hvert år med de samme mapsa og våpnene med nye skins og en utrolig kjedelig skriptet singleplayer, er Mario et merkenavn og den mest vellykkede spillmaskoten som bare blir slengt på en rekke spill i håp om at de selger bedre (noe de ofte gjør.) Hadde Nintendo lansert New Super Mario Bros 4 i 2007 og skulle i år lansere New Super Mario Bros 9 og 10 i år kunne jeg vært med på melkekonseptet, men Nintendo har tydeligvis interesse av å la sine spillsjangre vare en del lengre enn Activision (som er den store melkeren.)

 

Assassin's Creed kan ikke kalles melking i samme forstand som CoD heller, for hvert påfølgende spill har faktisk vært en forbedring fra forgjengeren.

 

Kort sagt, melking er når man lanserer samme spill med overfladiske endringer, flere ganger i løpet av et kort tidsrom. Det skjer ikke med noen av Nintendos maskoter

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje det er noe med nintendo og nintendo fans. Så lenge fansen av en serie får det de vil ha så må det da være greit. Problemet med mange spillserier er jo at de ofte ikke forbedrer seg.

Har forøvrig ikke spilt et nintendo spill siden 8bits super mario.

Lenke til kommentar

For min del handler det litt om strategien mange andre bruker.. Måten de slipper spilla fort/ofte ut med feil og mangler og krever full pris, og itillegg skal ha masse penger for innhold som kommer litt senere. Mye burde allerede vært på plass og det eventuelle tillegget burde koste mye mindre.

 

Nintendo gjør jo på en måte alt riktig og er "snille" og en man kan stole på. Og det vises jo siden folk ikke sier noe om Nintendo, men kaster søppel på de andre.

Endret av Mwotm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...