Gå til innhold

Finner ikke SSD på Min datamskin


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Kingston SSD. Har koplet til S-ATA ledningen til hovedkortet og koplet til strømledningen. Men når jeg slår på maskina fiunenr jeg ikke enheten under MIn datamaskin, bare de gamle harddiskene. I BIOS ser jeg at det er knytt en Kingston til en S-ATA port. Hva er det jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

INGEN disk enheter utenom eksterne som er FAT32 til tider vil dukke opp i Min Datamaskin, du kan prøve samtlige disker fra fabrikk og ingen vil dukke opp.

Årsaken er veldig simpelt, siden produsenten ikke vet om du er Mac, Windows, Linux eller konsollbruker, ei heller hva disken skal brukes til, så leverer de den uformatert fra fabrikken.

Formateringen til filsystem og bruk av disken faller da på deg som bruker, men heldigvis er løsningen ikke så langt unna.

 

Nå er det litt merkelig at du ikke foretar en installasjon på SSDen men, diskbehandlingen er hva du vil ha tak i.

Høyreklikk på Min Datamaskin og velg "Behandle." så har du Disk Management der hvor du kan sette opp en partisjon om du tenker å bruke den til annet enn operativsystem.

Lenke til kommentar

Takk, fant den under diskbehandling, ja. Formatterte den til NTFS slik harddisken er. Den fikk da stasjonsnevnet F: Jeg tenkte jeg vile kjøpe Norton Ghost og klone min nåværende C: på harddisk over på SSD, og deretter gå inn i BIOS og endre slik at den booter fra SSD. Deretter endre den nåværende harddisken til å lagre dokumenter, bilder etc, men ikke systemet. Er ikke dette riktig oppfattet?

Lenke til kommentar

Kan sikkert klore til noe greier med en kloning på en eller annen måte. Men jeg vil anbefale å ta en nyinstallasjon av operativsystemet uansett. Tar kanskje litt lengere tid å installere alle program og spill og hva enn men samtidig for man gjerne rydda litt i samme slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...