Gå til innhold

Har vi blitt lykkeligere av vår høye levestandard?


Anbefalte innlegg

Faktisk tror jeg at høy levestandard, og det at man havner på "selvrealiseringstrinnet" av pyramiden, gjør at man fokuserer på nettopp det å oppnå lykke, noe som i seg selv kanskje vil føre til ulykke.

 

Fin post, du burde søke på jobben som forumveileder!

 

Tenk for en risiko ungdommen utsetter seg for ved å eks. være med på konkurranser ala "Idol"

Hvis de tilfeldigvis passer som tv-objekter opplever de ett rush av aksept fra "hele befolkningen"

Når konkurransen er over - blir de fleste, om ikke alle avkledt som de døgnfluene de egentlig er, og kanskje klarer de nedturen på en god måte, og kanskje ikke. I såpass ung alder å oppleve at man likevel ikke er sånn som tv og media og venner og familie osv. har blåst opp til, kan være en litt for slem knyttneve å møte i døra.

 

Sant det. Klokt svar og godt eksempel. Hvilken kombinasjon er best? Lav levestandard + høye levekår?

 

Det stedet/tiden jeg fant at mennesker var stabilt tilfredse, var når jeg bodde noen år med "fattigfolk" i et utviklingsland. På forhånd ble jeg advart (av andre nordmenn) om at jeg måtte for all del ikke finne på å stole på disse fattige, uhygieniske og forbryterske folkene. Veldig glad for at jeg ikke hørte på det øret ...

 

For blant disse kollektivistisk tenkende/handlende menneskene opplevde jeg ett samhold, generøsitet, ærlighet og "lykke" som jeg ikke har funnet i den rikere del av kloden. Så for meg betyr for mye penger = for mye kjedsomhet. Og vi vet hvor ødeleggende kjedsomhet kan være. Kan føye til at i dag finner jeg ikke disse verdien på det samme stedet, og det tror jeg er fordi at mulighetene for "pengerikdom" har fått de til å glemme hva som var mest viktig for lykken.

 

Flott svar. Er helt enig i at for mye penger resulterer i kjedelighet. Men for lite penger fører jo til det samme også, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Faktisk tror jeg at høy levestandard, og det at man havner på "selvrealiseringstrinnet" av pyramiden, gjør at man fokuserer på nettopp det å oppnå lykke, noe som i seg selv kanskje vil føre til ulykke.

 

Fin post, du burde søke på jobben som forumveileder!

 

Tenk for en risiko ungdommen utsetter seg for ved å eks. være med på konkurranser ala "Idol"

Hvis de tilfeldigvis passer som tv-objekter opplever de ett rush av aksept fra "hele befolkningen"

Når konkurransen er over - blir de fleste, om ikke alle avkledt som de døgnfluene de egentlig er, og kanskje klarer de nedturen på en god måte, og kanskje ikke. I såpass ung alder å oppleve at man likevel ikke er sånn som tv og media og venner og familie osv. har blåst opp til, kan være en litt for slem knyttneve å møte i døra.

 

Sant det. Klokt svar og godt eksempel. Hvilken kombinasjon er best? Lav levestandard + høye levekår?

 

Det stedet/tiden jeg fant at mennesker var stabilt tilfredse, var når jeg bodde noen år med "fattigfolk" i et utviklingsland. På forhånd ble jeg advart (av andre nordmenn) om at jeg måtte for all del ikke finne på å stole på disse fattige, uhygieniske og forbryterske folkene. Veldig glad for at jeg ikke hørte på det øret ...

 

For blant disse kollektivistisk tenkende/handlende menneskene opplevde jeg ett samhold, generøsitet, ærlighet og "lykke" som jeg ikke har funnet i den rikere del av kloden. Så for meg betyr for mye penger = for mye kjedsomhet. Og vi vet hvor ødeleggende kjedsomhet kan være. Kan føye til at i dag finner jeg ikke disse verdien på det samme stedet, og det tror jeg er fordi at mulighetene for "pengerikdom" har fått de til å glemme hva som var mest viktig for lykken.

 

Flott svar. Er helt enig i at for mye penger resulterer i kjedelighet. Men for lite penger fører jo til det samme også, gjør det ikke?

 

Nei, det var det som var så pussig. Når det er sagt så minnes jeg de gangene jeg har deltatt på frivillige arrangementer (konserter/lan/fotball) - da har det vært mye lettere å finne god samarbeidsånd med helt ukjente personer, og det tror jeg er fordi ingen av oss har hatt noen bekymringer for at "noen andre" fikk urettmessige fordeler.

Lenke til kommentar

You can't buy happiness det kommer fra noe annet enn materielle saker så lenge du har et minimum nivå. Det som kommer innenfra er mer viktig enn det eksterne

 

Gir du god mat til sjimpasiser så trives alle så lenge alle får det samme god mat. Gir du bedre mat til noen av dem så er de andre misfonøyd og ikke vill spise maten som er "god" men ikke

best. Tror ikke vi homo sapiens er nokså forskjellige?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

de fleste i norge har alle behov tilfredstilt bortsett fra selvrealiseringen.

det er nok derfor "vi" er så pro innvandring. must save the world!

 

Mener du at det er vår kultur som "selvrealiserer" seg ved å hjelpe fattige og trengende, eller mener du på det individuelle planet?

Lenke til kommentar

Jeg må bare innrømme at livet er fullt av skiftende skygger, noen dager vil jeg være lykkelig andre dager ikke. . . . . Kanskje mennesker i andre kulturer som er fattigere enn oss er lykkeligere fordi menneskelige relasjoner, samhold og familie er sett på som mer verdifullt enn å eie masse gjenstander. . . . . . . . . :)

Lenke til kommentar

Tror det fins ytterst få som får individuell gevinst (mtp selvrealisering) av at Norge tar inn innvandrere. Hvorfor skulle de det? Da skal man i så fall brenne sterkt for akkurat dette, og føle at sin stemme til et innvandringsvennlig parti gjør en såpass stor forskjell for andre at man kan puste selvtilfreds ut.

 

Edit: Likte Blututs innlegg meget godt :)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tror det fins ytterst få som får individuell gevinst (mtp selvrealisering) av at Norge tar inn innvandrere. Hvorfor skulle de det? Da skal man i så fall brenne sterkt for akkurat dette, og føle at sin stemme til et innvandringsvennlig parti gjør en såpass stor forskjell for andre at man kan puste selvtilfreds ut.

 

Selvrealisering er vel i bunn og grunn å pleie sitt ego - så jeg er ikke uenig

 

Men, det er naturstridig å ikke ville hjelpe medmennesker - og ved å hjelpe etter evne ett annet menneske, oppnås en vinn-vinn følelse. Vel verdt å ta med på veien, for å si det sånn. Og, så lenge man har mulighet, hvorfor ikke?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg vil si ja.

 

Dette fordi høy levestandard fører til at våre største bekymringer er, praktisk talt, irrelevante. Tenker man over det, har de fleste av oss det utrolig bra. Problemet er at alt for mange av oss bekymrer oss alt for mye om ting som egentlig ikke spiller noen vesentlig rolle - jeg tenker så klart på kropp, utseende, kapital, eiendom, etc.

 

Vi må bare slutte å være så satans kravstore og innse at vi har det bra. Vi tror vi er ulykkelige, det er problemet...

Lenke til kommentar

Jeg vil si ja.

 

Dette fordi høy levestandard fører til at våre største bekymringer er, praktisk talt, irrelevante. Tenker man over det, har de fleste av oss det utrolig bra. Problemet er at alt for mange av oss bekymrer oss alt for mye om ting som egentlig ikke spiller noen vesentlig rolle - jeg tenker så klart på kropp, utseende, kapital, eiendom, etc.

 

Vi må bare slutte å være så satans kravstore og innse at vi har det bra. Vi tror vi er ulykkelige, det er problemet...

 

Interessant svar. Jeg vil si meg en smule enig, forresten. Det er ikke mange som er enig i deg (svarene ovenfor) men det du sier er faktisk sant.

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Dere trenger ikke sitere siste innlegg i tråden. Om dere vil at forfatteren av innlegget du kommenterer skal se at dere har kommentert, kan dere sitere på vanlig måte men fjerne hele sitatet fra innlegget før dere poster. Da vil personen dere "siterte" fortsatt få varsel.

Dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden :)

Lenke til kommentar

Det er jo umulig å svare på spørsmålet til trådstarter så lenge vi ikke har flere referansepunkter.

 

Jeg tror vi har blitt altfor opptatte av for mange tullete ting til at vi kan bli virkelig lykkelige. Dersom vi hadde hatt færre bekymringer, hadde vi hatt bedre tid til å gjøre ting vi virkelig likte, uten at det fikk konsekvenser. Det er altfor mange konsekvenser som må tas i betraktning til at vi skal bli skikkelig lykkelige i dag.

Lenke til kommentar

Tror egentlig de som ikke er lykkelige ikke riktig forstår seg selv, og hva som er årsaken for at de er ulykkelige.

 

I vår kultur er individet i senteret av samfunnet, og dette tror jeg er sterkt relatert til ulykke og konflikt. Høres baklengs ut for medlemmer av vår kultur, ikke bare i Norge, men hele Vesten, men det er likevel noe i det.

 

Kanskje ser det kanskje til og med merkelig ut at noen i det hele tatt skriver det, men fundamentet for individet, det som omtales som "jeg" "meg" "mitt", som er bygd på tilfeldige metafysike prinsipper, ut fra hva man har opplevd og lært, samt hvordan man har tolket det, finnes ikke. Etter å ha sett litt inn i sammenhengen, finner jeg at "jeg" er en holdning, som er usunn for kropp og sjel, og roten til all ulykkelighet.

 

Et lite hint for dette kan gis ved å tenke litt på hvor og når "jeg" oppleves. I sorg, sinne, ensomhet, sjalusi, begjær, frykt etc etc

 

Derimot kjærlighet, glede, lykkelighet etc, så er man mindre bevisst på "jeg". Da er man bare. Og man har det bra.

 

:)

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Betyr høy gjeld at man ikke kan ha høy levestandard?

Hvorfor er Norge generelt er trist land å bo i?

Hvorfor skaper mer penger mer egoisme og usympatisk oppførsel?

Hvis du selv ikke skjønner det uten å måte spørre, så vil ikke mitt svar bidra til å opplyse deg noe..

 

Høy gjeld = usikkerheten

Høy kort bruk = usikkerhet

 

Norge er trist pga det finnes ikke noe sommer , det er 3uker totalt med sikkerlig sommer vær om du er heldig, og det er trist å bo her fordi myndighetene skal bestemme over deg som en liten unge, for oss som bryr oss om personlig frihet til egne valg (mennesker som ikke er hjernevasket) så er slikt noe som kan drepe alt av livs gnist eller skape en generell trist samt kjedelig tilværelse.

Vi bor i et land som det er hardt å bo i, med flere års tider samt en ekstrem hard vinter ennå blir vi skattet ihjel, som eks jeg må snart betale 75kr bare for å kjøre 22km inn til Oslo..

 

Nordmenn i områder det penger flommer over har ofte også en usympatisk måte å være på, ikke minst de har en del narrasiatiske trekk, egoisme kommer av at mye vil ha mer..

 

 

 

 

 

¨

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...