Gå til innhold

Latterlig drikkelov innført i New York.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Usa har så stor andel psykelig overvektige at det koster landet miliarder hvert eneste år, og så synes folk det er rart at det trengs slike regler? Argumenter som "deres kropp, deres valg" holder ikke når landet sliter sånn som de gjør. Anbefaler alle å se denne 4 timer lange dokumentaren om fedme i Usa: http://theweightofthenation.hbo.com/films

 

Kan også legge til at forskning viser at sukkerholdig drikke er den største faktoren som bidrar til fedme i Usa. Sukkerinnholdig drikke er den "matvaren" som bidrar til flest kalorier i en gjennomsnittlig amerikaners kosthold (mer enn burger, pizza, sjokolade osv) . Det er faktiskt helt sykt at den matvaren som bidrar med flest kalorier ikke metter i det hele tatt, eller inneholder noe særlig mer næringsstoffer som kroppen trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA er et sykt land, med noen vanvittige og ignorante holdninger. De tror selv de lever i verdens eneste frie land, hvor man kan si hva man vil, tro på hvem man vil, gjøre det man vil, uten å risikere straff. De skryter også hemningsløst av at de er verdens eneste land hvor en stakkars fattig unge kan bli millionær.

 

USA er på mange måter et sykt land ja, men det er fordi det er annerledes. Jeg synes annerledeshet er flott, og vi kunne fint hatt litt mer av det i Norge også. Jeg synes også det er bra at amerikanere er stolte av landet sitt, det har de all grunn til å være. På samme måte som nordmenn er veldig stolte av landet sitt, vi lukker kanskje øynene i litt større grad for vår egen patriotisme.

 

Allikevel hyller de veteranene som torturerte vietnamesiske barn, og prøver du å snakke negativt og krigen mot terror, risikerer du juling.

 

Det er mange forskjellige meninger rundt krig i USA, men støtten er relativt lav for en ny krig mot Iran feks. At alle amerikaner er krigshisser er en myte.

 

Vel. Ikke er de friere enn de fleste europeiske land, og lønning-utgiftsratioen er dårligere enn i Skandinavia. Jada, religionsfrihet har de. Men hvem har vel ikke det?

 

Det blir for enkelt å sammenligne små skandinaviske land med store USA. Det er rett og slett urettferdig ovenfor USA. Kom tilbake når du har sett på statistikker opp mot stater som faktisk kan sammenlignes. Massachusets, Delware osv. Til og med en slik sammenligning vil bli en smule skeiv.

 

Og man kan visst gjøre som man vil... I et land hvor homofile ikke kan gifte seg, og godt over halvparten av befolkningen er imot abort med begrunnelsen "bare Gud kan ta liv", mens de i neste sekund ønsker å gi en eller annen biltyv dødsstraff.

 

Homofile kan ikke gifte seg i Danmark heller, det er få land der det er lov. Det skjer dessuten også en liberalisering i USA, så det står ikke så dårlig til.

 

Godt over halvparten av befolkningen er heller ikke mot abort. Det er bare 20% som er imot abort under alle omstendigheter, og det er altså den gruppen du sikter til når du sier "bare Gud kan ta liv". 25% er for under alle omstendigheter, mens ca 50% er for med noen restriksjoner.

 

De er ikke det eneste landet hvor en fattig unge kan bli millionær, men de er det eneste vestlige landet hvor man finner 46 millioner fattige.

 

Det er riktig at det er høyere fattigdom i USA enn andre vestlige land, men noe av forklaring ligger også i ting som demografiske forskjeller, og at de rett og slett er et veldig stort land.

 

Det her ble litt utenfor trådens opprinnelige tema, men følte jeg måtte svare på det. :) Jeg stiller meg forøvrig sterkt imot dette forslaget, det finnes andre måter å bekjempe fedme på.

Lenke til kommentar

Så du mener oss feite skal kunne straffes men ikke annet?

Du må gjerne utdype, dette er jo et splittet frihetssyn på mange måter.

 

Hæ? På hvilken måte straffes tjukke mennesker ved at de gis muligheten til å kjøpe et literbeger med cola?

Jeg forstår ikke hvordan du klarte å få dette ut av posten min...

Poenget var at camlon skilte ut feite og andre, da det kom frem i posten hans at det var ok for ham om feite ble nektet, men ikke de andre.

Lenke til kommentar

 

 

Dette tråd viser er brennstoff for karikaturer og stereotyper om amerikaner. Det ser ut at det er ikke bare amerikaner som kan bli ignorante

 

Bloomberg starter en viktig debatt om hvordan vi løser fedme problemet i USA. Det kan hende at det blir en lov i nyc fordi nyc er en av de mest venstre orientert byer i USA. Det blir større problemer med en slik lov utenfor nyc med mer liberale meninger

Lenke til kommentar

 

Dette tråd viser er brennstoff for karikaturer og stereotyper om amerikaner. Det ser ut at det er ikke bare amerikaner som kan bli ignorante

 

Bloomberg starter en viktig debatt om hvordan vi løser fedme problemet i USA. Det kan hende at det blir en lov i nyc fordi nyc er en av de mest venstre orientert byer i USA. Det blir større problemer med en slik lov utenfor nyc med mer liberale meninger

 

Problemet er jo ikke at man kjøper 2-litersflasker med cola. Problemet er at man eter for mye drit og beveger seg for lite.

 

Løsningen er heller å gjøre biler og dritmat dyrere.

Lenke til kommentar

Problemet er jo ikke at man kjøper 2-litersflasker med cola. Problemet er at man eter for mye drit og beveger seg for lite.

 

Løsningen er heller å gjøre biler og dritmat dyrere.

 

Hvis det stemmer så står det lengre opp i tråden at via forskning så er det påvist at sukkerholdige drikker er den største faktoren til fedme i USA.

 

Synes det er er et greit forslag, hvem trenger ærlig talt mer enn en halvliter brus til et måltid? Ikke akkurat noe stort ubehagelig inngrep vil jeg si.

Endret av bas
Lenke til kommentar

 

 

Dette tråd viser er brennstoff for karikaturer og

 

stereotyper om amerikaner. Det ser ut at det er

ikke bare amerikaner som kan bli ignorante

 

Bloomberg starter en viktig debatt om hvordan vi løser fedme problemet i USA. Det kan hende at

det blir en lov i nyc fordi nyc er en av de mest venstre orientert byer i USA. Det blir større problemer med en slik lov utenfor nyc med mer

liberale meninger

Problemet er jo ikke at man kjøper 2-litersflasker med cola. Problemet er at man eter for mye drit og beveger seg for lite.

 

Løsningen er heller å gjøre biler og dritmat

dyrere.

 

Årsakene er mangfoldig og derfor vanskelig å løse. Har Norge løst alkoholisme med å gjøre alkohol dyrere?

Lenke til kommentar

Årsakene er mangfoldig og derfor vanskelig å løse. Har Norge løst alkoholisme med å gjøre alkohol dyrere?

 

Nei, men få land i Europa drikker mindre enn nordmenn. Dette hovedsakelig på grunn av utilgjengelighet og høye priser. Selv om øl er billig for nordmenn med sine høye inntekter, er det ikke sånn at man får et brett á 24 bokser for 30 kroner, som man kan i UK og flere andre land.

 

Disse alkoholrestriksjonene gjør oså at man ser veldig strengt på alkoholinntak blant mindreårige i Norge, som også er grunnen til at norsk og svensk ungdom drikker minst i Europa, mens dansk og finsk ungdom er i toppen.

 

Kilder:

http://en.wikipedia....hol_consumption

 

http://www.aftenpost...ml#.T8ppycWx18E

 

EDIT: Det er ingen tvil om at avgifter hadde hatt større virkning i USA enn i Norge. I USA er en langt større andel av befolkningen fattig, og for dem har det ofte vært billigere å spise drittmat enn å lage noe selv.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar
Ok, la oss si at lovforslaget er en suksess og fører til en reduksjon på 100ml i uken per person. Det betyr at folk forbruker 10 kalorier mindre per dag. Problemet er at feite folk konsumerer 200-500 kalorierer for mye hver dag.

Det var veldig konservative tall du valgte deg. 100ml Coca-Cola er omtrent 40kcal, og reduseres det daglige inntaket med 200-400ml vil det redusere overforbruket du nevner med 15-80%.

Lenke til kommentar

Brus med sukker inneholder mange kalorier. Hvis man kan få folk til å kjøpe 0,4 liter brus til maten i stedet for 0,6, vil det være et skritt på veien, og det kan redusere kaloriinntaket noe. En kan vel nesten si at med fedmeproblemet i USA er det greit å innføre noen ørsmå restriksjoner for å beskytte amerikanerne mot seg selv. Disse kan omgås hvis man absolutt MÅ ha mer brus ved å kjøpe flere. Greit nok at folk bør ha friheten til å spise og drikke seg smellfeite, pådra seg alskens sykdommer og ødelegge helsa, men et lite spark bak har de neppe vondt av. De har åpenbart ikke evnen til å styre sitt eget kaloriinntak eller aktivitetsnivå.

 

Kan også legge til at forskning viser at sukkerholdig drikke er den største faktoren som bidrar til fedme i Usa. Sukkerinnholdig drikke er den "matvaren" som bidrar til flest kalorier i en gjennomsnittlig amerikaners kosthold (mer enn burger, pizza, sjokolade osv) . Det er faktiskt helt sykt at den matvaren som bidrar med flest kalorier ikke metter i det hele tatt, eller inneholder noe særlig mer næringsstoffer som kroppen trenger.

Jeg drikker kjempe mye sukkerholdig brus hver dag. Og har gjord det i mange år Men allikevel er jeg normalvektig i følge BMI. Og jeg trener ikke så enormt mye heller så der går vel hele hypotesen din i dass... Tennene derimot det går det utover.

 

Folk blir ikke feite av brus. De blir feite av feit mat og lite mosjon.

 

Og noe jeg har lagt merke til er at alle skikkelig feite personer jeg har kjent eller sett handle i butikken nesten uten unntak drikker lettbrus og ikke den sukkerholdige som jeg drikker, men det ser jo ikke akkurat ut til å hjelpe dem så mye...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...