Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Windows feiler under booting, men bare på ny maskin...


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er lettere irritert her. Den forrige maskinen min feila tidligere i uka. Gammel, gammel sak, så jeg orket ikke prøve å feilsøke engang. Handlet like så greit en ny og oppdatert maskin med det samme.

 

Nå har jeg endelig fått den, og har brukt mesteparten av dagen på å sette den sammen. Omsider fikk jeg installert Windows og bootet opp... og Windows klarer ikke boote.

 

Maskinen kommer til "Windows is starting up" eller hva det nå står, men restarter et kort sekund etter og gir meg et valg mellom Startup Repair og vanlig boot. Repair fikser ingenting, og boot, vel... Samme historien om igjen.

 

Når jeg derimot prøver SSD-en i en annen maskin booter Windows opp uten problemer. Det er det som forvirrer meg. Jeg er ingen nybegynner når det kommer til PC-er (heller uoppdatert), men akkurat det har jeg aldri vært borti før. Jeg tenkte meg at hovedkortet kan ha feil. Hele maskinen er splitter ny, så det kan vel ha fabrikkfeil? Dog er det jo rart at det kommer så langt som til et sekund inn i startup-screenen.

 

 

 

Noen som har noen idéer å tilby meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forøvrig flere harddisker tilkoblet. Prøvde nettopp å boote en eldre versjon av Windows fra en av de (Vista). Tok ikke et sekund engang før en rask bluescreen og dermed automatisk restart der og. Virker som maskinen har problemer med noe som Windows loader under startup.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Ser ut som han har gjort en ny innstallasjon allerede b-real.

 

Lurt å prøve å komme seg inn i fail-safe oppstart via F8 da dette kun laster inn det helt nødvendige, om det da er skjermkortdriveren som lager krøll kan man få lagt inn en ny derifra eller fjerne den gamle.

Høres derimot nesten som det er et ganske typisk problem som for eksempel minnet ikke har riktige innstillinger eller om det er noe annet krøll i biosen.

Det enkleste er nok å ta en gjennomgang av først minnet og sjekke at det ikke har for lave innstillinger i forhold til hastighet og timings, så kan man gå videre og prøve seg litt fram og sjekke at alle hastighetene og innstillingene stemmer.

Lenke til kommentar

F8 åpner bare en boot meny hvor jeg kan velge hvilken harddisk jeg vil boote fra med dette hovedkortet.

 

Har ikke byttet innmat. Hele maskinen er splitter ny, inkludert SSD-en og Windows-installasjonen. Skal nevnes at Windows ble installert på SSD-en gjennom en eldre maskin, da jeg fant ut nå at det nye hovedkortet visstnok ikke har kontakter for DVD-spillere så gamle som min, men jeg kunne ikke tenke meg at det har så mye å si.

 

Har testa med bare SSD koblet til, og bare Vista-disken koblet til, uten å komme noe lenger. Prøvde også safe mode i Vista uten suksess.

 

RAM er utelukket også.

Lenke til kommentar
Skal nevnes at Windows ble installert på SSD-en gjennom en eldre maskin, da jeg fant ut nå at det nye hovedkortet visstnok ikke har kontakter for DVD-spillere så gamle som min, men jeg kunne ikke tenke meg at det har så mye å si.

Her har du problemet. Du kan ikke installere windows på en annen maskin, dette fucker opp ALT av drivere, register og annet du måtte ha i denne maskinen. Kjør en fresh installasjon fra din nye pc med SSD-en tilkoblet den NYE pc'en din.

 

Et alternativ kan være å benytte en av de gamle maskinene og kjøre installasjonen via en USB-stick. Verktøy for å gjøre dette kan du finne her: http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var faktisk nyheter for meg. Har jo tross alt byttet innmat på maskiner før uten at det har skapt problemer med samme installasjon av Windows. Chipset som er synderen der, kanskje, så hadde jeg bare flaks før?

 

Men det er flott å ha funnet problemet hvertfall. Etter litt søking på det ser det ganske sikkert ut at det er problemet ja.

 

Mange takk for hjelpen! Slipper å rive meg mer i håret nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...