Gå til innhold

Er røykere mindre intelligente?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-Så, de som røyker er dumme, de som ikke trener er dumme, også er de feite dumme. Om man skal gå så langt som å kalle de som ikke tar vare på helsen for dumme.

Godt mulig, bortsett fra at fedme kan være genetisk.

 

Også er det slik at de som røyker, i utgangspunktet trenger mer trening, men virker samtidig å være underrepresentert på det punktet.

 

Nei, jeg trener ikke, men går til og fra jobb. Og jeg er langt fra feit. Men jeg innrømmer at jeg gjerne tar meg en kebab og et par-tre glass med Cola i helgen. Kanskje til og med litt potetgull. Alt det er lite gunstig for helsen, men litt må man kose seg, og en 20-pack røyk om dagen er verre enn litt god mat i ny og ne.

 

At man røyker er heller ikke noen garanti for at man ikke er feit, og mange røykere spiser usunt også. I tillegg, begynner man å legge på seg, så er man ikke avhengig av mat på samme måten som røyk, og man er ikke avhengig av å ikke trene.

Om man ser på feite, også ser man på kostholdet dems (antall kcal inn vs det de forbenner) så er det 100% garantert at de har i seg mer enn det de forbrenner. Noe som igjen betyr at de spiser seg feite.

Man kan ikke legge på seg om man har i seg mer enn man forbrenner, det er fysisk umulig. Så å kalle fedme for genetisk blir helt feil. Det kan være en psykisk sykdom som gjør at man absolutt MÅ gafle i seg, men gener? neppe.

 

Er enig i det at de som røyker ofte er noen slasker på andre områder også. Men enkelte valg man tar er ikke basert på intelligens, kan også være andre årsaker som kan påvirke valget om å røyke eller ikke røyke.

-Miljø har også endel å si. Stressfaktorer osv.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Om man ser på feite, også ser man på kostholdet dems (antall kcal inn vs det de forbenner) så er det 100% garantert at de har i seg mer enn det de forbrenner. Noe som igjen betyr at de spiser seg feite.

Man kan ikke legge på seg om man har i seg mer enn man forbrenner, det er fysisk umulig. Så å kalle fedme for genetisk blir helt feil. Det kan være en psykisk sykdom som gjør at man absolutt MÅ gafle i seg, men gener? neppe.

 

Lenge leve ignoransen. Fedme har i mange tilfeller med gener å gjøre. Dette gjelder blant annet genet som koder for hormonet leptin. Leptin påvirker hypotalamus i hjernen. Hypotalamus regulerer blant annet metthetsfølelsen, og hormonet leptin gir en metthetsfølelse. Nå, en mutasjon i dette genet kan føre til at det ikke blir produsert, med de følgene at du blir gående rundt sulten hele tiden. Hva pleier du å gjøre når du er sulten?

Lenke til kommentar

Det hender jeg driver med periodisk faste, så da går jeg sulten i opp til 18 timer i døgnet faktisk. Så det er ikke alltid jeg spiser, noe jeg regner med at du ville frem til :)

 

Fra spøk til alvor..

At metthetsfølelsen ikke er der kan jeg gå med på men, man må fortsatt spise mer enn man forbrenner.. Om man går rundt "sulten", og spiser riktig så blir man ikke feit, uansett hva.

 

Tok feil med det at det ikke er genfeil men, selv om de føler seg sultne så må de da ikke på død og liv spise? Mange av oss som trener, vi gjør akkurat det store deler av våren/sommeren, vi deffer.

Tror stikkordet er viljestyrke, ikke "sykdom". Viljestyrke gjelder forsåvidt også for de som røyker/snuser.

Har selv klart å slutte med snus etter 5 år, så jeg vet hva jeg snakker om. Man må virkelig ville det for å slutte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvsagt et samspill mellom arv og miljø, men det jeg ville fram til er at mange er sulten hele tiden - og da er det naturlig å spise. Deretter kommer selvfølgelig viljestyrke inn. De som har denne genfeilen må hele tiden kjempe mot sulten, og det bør man selvsagt. Det er dog ikke like lett å banke inn i hodet på en femåring ...

Lenke til kommentar

nei, også om man blir vant til å spise seg mett hver gang man er litt sulten fra tidlig alder.. ja, da er det ikke så lett for mange.

Viljestyrke gjelder ikke for alle heller når jeg tenker meg om, det er jo også de som ikke bryr seg om de har litt ekstra. Veldig mange vil nå jeg si, selv så er jeg så forfengelig at det gjør vondt til tider :tease:

Lenke til kommentar

Man kan ikke legge på seg om man har i seg mer enn man forbrenner, det er fysisk umulig. Så å kalle fedme for genetisk blir helt feil. Det kan være en psykisk sykdom som gjør at man absolutt MÅ gafle i seg, men gener? neppe.

Hvordan forklarer du da at noen kan spise så mye de vil, og er fortsatt sylslanke? Man kan se de gafle i seg alskens godsaker og mat, men de går ikke opp en kilo.

 

Så har du de som nesten går opp en kilo bare de ser på en sjokolade.

 

Noen har kraftig forbrenning, og blir ikke så lett tykke. De som har svak forbrenning blir fortere tykke. Forbrenningen har med andre ord mye å si på om en person er tykk eller ikke, og det er i stor grad genene som bestemmer forbrenningen.

Lenke til kommentar

Det er kun 2-3% av overvektige som har dårlig/nedsatt forbrenning så å si at man har dårlig forbrenning er bare en dårlig unskyldning. Hvis man er veldig overvektig kan det være en genfeil som gjør at man er så overvektig i følge ny forskning. Men dette er kun hvis flere i familien er overvektig siden det er en arvelig genfeil. Men igjen er det å skylde på genet også en dårlig unskyldning for å ha en dårlig livsstil. Jeg tviler på at en person med en genfeil(hvis den finnes) som spiser veldig sunt og trener ofte vil ha et fedmeproblem.

Lenke til kommentar

Fra den NRK IQ-testen for noen år siden kom det fra at røykere hadde 98 i IQ mens ikke-røykere hadde 100 tror jeg. Tror ikke det har særlig mye med intelligens å gjøre, noen bare gir faen. Og det at røyking er svært skadelig har jo vært kjent i flere tiår nå.

Lenke til kommentar

Det har vel ikke nødvendigvis med intelligens å gjøre.

 

Denne artikkelen fra forskning.no august 2006:

 

http://www.forskning...t/1155289678.04

 

Røykere er generelt mer karaktersvake enn ikke-røykere. De er mer udisiplinerte, mindre pliktoppfyllende, manglende viljestyrke, etc. Og det avgjøres ikke av noen IQ-score, slik denne israelske studien antyder.

 

En forskjell på 7,5 i IQ avgjør ikke hvor karaktersterk eller -svak en person er, da det ikke har seg slik at om man automatisk scorer 100 eller mer på en IQ-test er noen karaktersterk person.

 

Kort og godt: Røykere er svakere enn ikke-røykere. Ikke nødvendigvis mindre intelligente per se. Selv om dumhet viser seg.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Nå er det nok noen røykere både her og der som føler seg truffet av slike "stigmatiserende" holdninger.

 

Vær derfor OBS på at slike studier uttaler seg på generelt grunnlag. Ergo uttaler jeg meg på generelt grunnlag.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Al oppførsel kan forklares av tidligere erfaringer. At noen ikke tar til seg disse erfaringene på samme måte som en som finner grunner for å ikke røyke er ingen grunn til å dømme dem. Vi bør heller fokusere på å skape et samfunn der vi opplyser om farene ved å røyke, ikke utelukke dem eller se ned på dem. Jo mer kunnskap, jo sterkere står vi alle.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Spørsmålet er dumt stilt.

 

Har ingenting med intelligens å gjøre.

 

litt research før man starter en tråd ville ha gitt svar på dette.

 

Men også intelligente og oppegående mennesker kan gjøre dumme ting - som f.eks. å røyke.

 

Det blir noe annet enn at de er mindre intelligente.

 

Hadde en helsedirektør utnevnt 1972 ved navn Torbjørn Mork

 

http://no.wikipedia....bj%C3%B8rn_Mork

 

Torbjørn Mork (født 17. november 1928, død 16. oktober 1992) var en norsk lege, politiker og embetsmann.

Torbjørn Mork vokste opp i Odda, og tok medisinsk embetseksamen i Bergen i 1954. Deretter arbeidet han ved Aust-Agder sentralsykehus og ved Haukeland sykehus, før han ble assistentlege ved Gades institutt i 1958. Mork tok etterutdanning i medisinsk statistikk og epidemiologi i London 1958-60. Han var avdelingslege ved Kreftregisteret fra 1958 og fra 1966 assisterende overlege.

Han var statssekretær i Sosialdepartementet 19711972.

I 1972 ble han utnevnt til helsedirektør og etterfulgte Karl Evang som sjef for Helsedirektoratet. Helsedirektoratet var inntil 1983 såkalt blandet direktorat, det vil si både fagdirektorat som tar selvstendige avgjørelser og departementsavdeling som forbereder saker for statsråden. En omorganisering i 1983 der Helsedirektoratet ble utskilt fra Sosialdepartementet gjorde helsedirektørembetet mindre mektig enn tidligere. I 1991 foreslo regjeringen å nedlegge Helsedirektoratet. Stortinget fulgte ikke forslaget, og vedtok i juni 1992 å omorganisere helseforvaltningen og videreføre Helsedirektoratet som Statens helsetilsyn (i kraft fra 1. januar 1994).

Mork hadde mange offentlige verv. Han var viseformann i styret for Verdens helseorganisasjon fra 1979 til 1982, og var medlem av FNs narkotikakommisjon 1980-82. Han hadde en høy stjerne i internasjonalt helsearbeid, og var en viktig formidler av medisinsk informasjon inn og ut av Norge.

Han gjorde en aktiv innsats for å bedre svake gruppers stilling i samfunnet. Han arbeidet blant annet for å øke pasienters rettssikkerhet. Han var engasjert i etiske spørsmål, både innenfor forskning og i forbindelse med prioritering av helsetjenestenes ressurser.

Mork var også kjent som en storrøyker, noe som førte til kritikk mot ham, men også vennligsinnet harselas fra komikeren Trond Kirkvaag.

Han regnes som en av de mest innflytelsesrike personer innen norsk helsevesen i etterkrigstiden

 

Som nevnt gjort harselas med av Trond Kirkvaag angående sitt store forbruk av tobakk.

 

En oppegående mann, men god utdanning, også avdelingslege ved kreftregisteret.

 

Men røykte......

 

 

Som nevnt litt research av trådstartere så ville alt blitt så mye bedre.....

 

Igjen har ingenting med intelligens å gjøre, men alle kan gjøre dumme ting som f.eks. å parkere bilen i en bakke uten at den står i gear.....

 

Eli Hagen kjørte ned trappa ved slottet...var hun lite intelligent eller gjorde hun en dum ting, eventuelt førte flere dumme beslutninger til turen ned trappa?

 

Var hun lite intelligent ville hun vel kjørt ned trappa uansett?

 

Herunder kommer også røyking som var mest utbredt blandt eliten tidligere og særlig rett etter tobakkens innførsel til Europa.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Spørsmålet er dumt stilt.

Har ingenting med intelligens å gjøre.

litt research før man starter en tråd ville ha gitt svar på dette.

Hvis du faktisk leser førsteposten, så ser du at jeg faktisk har gjort litt research.

 

Men også intelligente og oppegående mennesker kan gjøre dumme ting - som f.eks. å røyke.

Det blir noe annet enn at de er mindre intelligente.

Hadde en helsedirektør utnevnt 1972 ved navn Torbjørn Mork

Nok en gang drar du frem en eldre person, når jeg snakker om yngre personer. Og det er i tillegg en enkelt person, når jeg snakker om gruppen røykere generelt, og drar frem et gjennomsnitt. Det er klart at det finnes lynende intelligente personer også blant røykere, men du argumenterer på fullstendig feil ståsted og med argumenter som ikke er gyldige i forhold til hva jeg faktisk har skrevet.

 

Ber om at du leser førsteposten, og anstrenger deg litt for å forstå den, før du argumenterer videre. For andre gang beviser du at du ikke har lest den, for jeg ønsker ikke å tro at du er en "gjennomsnittelig yngre røyker" som er litt mindre intelligente enn oss andre og derfor ikke forstår førsteinnlegget.

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

Det er meningsløst å generalisere oppførsel til intelligens uansett. Generalisering fører alltid til fordommer uansett.

 

Jeg tror poenget med denne tråden er å prøve å bevise seg overlegen intelektuellt ovenfor røykere, noe jeg ser på som helt unødvendig.

 

Joda, asiatere har kanskje overlegen IQ iforhold til oss "hvite". Betyr det noe? Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...