Gå til innhold

Er røykere mindre intelligente?


Anbefalte innlegg

Einstein røkte...

 

How does it feels now?

 

Who is stupid or not?

 

Einstein or starter of this post?

 

I tillegg kan jeg si at de fleste som startet opp angående atomforskning, og forskning som til slutt endte opp med Intel osv, i Sillikon Valley røykte mens de jobbet.

 

Stupid or not?

Da er det vel rett og slett du som er "stupid" ettersom du tror Einstein er ung. Einstein er ikke ung, han er meget gammel. Faktisk er han så gammel at han er død.

 

Og de som startet med atomforskningen, er heller ikke unge i dag.

 

Uansett, det går ann å være litt mer seriøs enn i din post. Men for å følge i dine fotspor; ettersom du røyker, så er du et av bevisene for at røykere er mindre intelligente :tease:

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Men når man har begynt å røyke i løpet av de siste 5-10 årene, så må det jo mangle noe essensielt hos disse personene? Skadevirkningene av røyk er nå så godt dokumenterte og opplyst til befolkningen at man ikke kan ha unngått å få det med seg.

 

Så hvorfor begynner folk å røyke? Det er ikke ansett som kult lenger, faktisk så ser de fleste ned på røykere.

 

...

 

Vel jeg vokste vel opp med generasjonen som mildt sagt har fått høre for skadelig røyking er mer enn nok ganger, og "alle" hadde en innstiling om at dette var ikke kult. Vi hatet også de første røykerne, og synes det var latterlig. Dog alikevel i senere tid, har de som "hatet" dette begynt en etter en. Og jeg har fått smaken på selv hvordan den innstillingen du har hatt hele livet fort kan endres på et blunk.

 

Jeg tror røykerne forsatt synes det er en kul greie i dette, selvom de vet hvor farlig det er, gir de bare litt faen rett og slett,et livsstilvalg de har tatt.

 

Jeg vil nok si "tja" på spørsmålet om røykere er mindre inteligente, som sagt er det vel ikke akkurat sunt å drikke seg dritings hver helg heller, men det handler litt om livsstilvalg. Når det er sagt, kan jeg vil si at de jeg kjenner som røyker er ikke de som har eller antakligvis vil komme seg lengst i livet, så noe sammenheng er det klart ;)

Lenke til kommentar

Hva er "å komme seg lengst i livet"? Størst mulig sosial status? Høyest mulig lønn? Er en såkalt "taper", en som ikke har oppnådd særlig status, men som ellers er et anstendig og empatisk menneske, kommet "kortere i livet" enn en "suksessrik" person som er en drittsekk?

Er en fisker fra Senja, som lever av den lille sjarken sin, og som røyker Tiedemann's Rød Mix dagen lang, kommet "kortere i livet" enn en AD i et reklamebyrå, med en million i lønn, som ikke røyker?

 

Jeg er fristet til å si: Tvert i mot. Fiskeren er i alle fall uendelig mer samfunnsnyttig. Og det er gode sjanser for at han er glupere en AD'en også.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er "å komme seg lengst i livet"?

Det viktigste er at man er fornøyd med livet og dagens tilstand. Hvor langt man har kommet, avhenger helt av hva man selv føler :)

 

Og fiskeren som røyker Tiedemann kan godt være langt mer intelligent enn meg, og føle at han er kommet lengre i livet enn meg. Forskning viser bare at det er en mindre sannsynlighet for det, enn en som ikke røyker.

 

Merk igjen at jeg snakker om yngre personer. Jo yngre man er, jo mer opplyst ble man om røykingens skadevirkninger før man eventuelt tok valget om å begynne. Og for ordens skyld; selv om jeg ikke røyker, ser jeg meg ikke som spesielt intelligent.

Lenke til kommentar

Kaller folk røykere for mindre intelligente, så kaller jeg feite for mindre intelligente! Å være sterkt overvektig er like dødelig/mer dødelig enn å røyke i mine øyne. Så de må jo være stokk dumme..

Hva folk tjener å ikke tjener (noe som ble nevnt i første post) har heller ikke så mye med intelligens å gjøre spør du meg.

 

 

Jeg er blant de "dumme" i mellomklassen, som verken har studert eller satset noe som helst på skole. Jeg tilhører dog til en av de nyttigste fagene vi har, nemmelig håndtverkere. (samme gjelder for fiskeren over)

Å jeg ser prakteksemplarer på at de med mye penger og dyrere leiligheter er tvers igjennom stokk dumme og evneveike når det kommer til ting som vi burde ta som en selvfølge at vi klarer og håndtere.

Men, det blir en annen diskusjon! :tease:

 

Det er vel mere snakk om å kose seg, leve livet, være sosial osv.

Det er også veldig mange som er dobbeltmoralske når det kommer til det her, da de fleste er helt antirøyk, men de er på flatfylla hver eneste helg, og i uken så går det i mye cola og kebab, potetgull + masse annet dritt.

 

-Så, de som røyker er dumme, de som ikke trener er dumme, også er de feite dumme. Om man skal gå så langt som å kalle de som ikke tar vare på helsen for dumme.

 

Btw, røyker ikke. Kun i lystige lag!

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje røyking også er mer utbredt blant folk som ikke er så redd for alt mulig her i livet? Tar livet mer som det kommer? Ikke er så opptatt av at alt skal være så fordømt trygt? Mindre konforme i forhold til "malen"?

Kanskje ikkerøykere er større pyser?

Endret av thomit
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er "å komme seg lengst i livet"? Størst mulig sosial status? Høyest mulig lønn? Er en såkalt "taper", en som ikke har oppnådd særlig status, men som ellers er et anstendig og empatisk menneske, kommet "kortere i livet" enn en "suksessrik" person som er en drittsekk?

Er en fisker fra Senja, som lever av den lille sjarken sin, og som røyker Tiedemann's Rød Mix dagen lang, kommet "kortere i livet" enn en AD i et reklamebyrå, med en million i lønn, som ikke røyker?

 

Jeg er fristet til å si: Tvert i mot. Fiskeren er i alle fall uendelig mer samfunnsnyttig. Og det er gode sjanser for at han er glupere en AD'en også.

 

Hvem som er mest samfunnsnyttig kan vel strengt talt diskuteres, men kanskje ikke med en som deg som tydligvis har innstilingen om at suksessfulle mennesker er drittsekker..

 

Røykerne er ofte blant de som har en "gi faen" innstilling til livet, typisk ikke kommer særlig lengre enn kassa på rimi. "penger gjør meg ikke lykkelig" pisset kan man spare meg for..

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

-Så, de som røyker er dumme, de som ikke trener er dumme, også er de feite dumme. Om man skal gå så langt som å kalle de som ikke tar vare på helsen for dumme.

Godt mulig, bortsett fra at fedme kan være genetisk.

 

Også er det slik at de som røyker, i utgangspunktet trenger mer trening, men virker samtidig å være underrepresentert på det punktet.

 

Nei, jeg trener ikke, men går til og fra jobb. Og jeg er langt fra feit. Men jeg innrømmer at jeg gjerne tar meg en kebab og et par-tre glass med Cola i helgen. Kanskje til og med litt potetgull. Alt det er lite gunstig for helsen, men litt må man kose seg, og en 20-pack røyk om dagen er verre enn litt god mat i ny og ne.

 

At man røyker er heller ikke noen garanti for at man ikke er feit, og mange røykere spiser usunt også. I tillegg, begynner man å legge på seg, så er man ikke avhengig av mat på samme måten som røyk, og man er ikke avhengig av å ikke trene.

Lenke til kommentar

Kanskje røyking også er mer utbredt blant folk som ikke er så redd for alt mulig her i livet? Tar livet mer som det kommer? Ikke er så opptatt av at alt skal være så fordømt trygt? Mindre konforme i forhold til "malen"?

Kanskje ikkerøykere er større pyser?

De tre tingene som har gjort at jeg ikke har begynt å røyke er:

 

1: Jeg vil ikke plage andre (passiv røyking er usannsynlig plagsomt for en ikke-røyker)

2: Det er usunt (og i tillegg blir man avhengig av det som gjør en usunn så det er ikke bare-bare å snu om helsen begynner å skrante)

3: Det ser ukult ut

 

Kanskje er det pysete å ikke ville plage andre, være sunn og ikke se ukul ut, men da vil jeg virkelig heller være pyse enn modig :)

Lenke til kommentar

Hva er "å komme seg lengst i livet"? Størst mulig sosial status? Høyest mulig lønn? Er en såkalt "taper", en som ikke har oppnådd særlig status, men som ellers er et anstendig og empatisk menneske, kommet "kortere i livet" enn en "suksessrik" person som er en drittsekk?

Er en fisker fra Senja, som lever av den lille sjarken sin, og som røyker Tiedemann's Rød Mix dagen lang, kommet "kortere i livet" enn en AD i et reklamebyrå, med en million i lønn, som ikke røyker?

 

Jeg er fristet til å si: Tvert i mot. Fiskeren er i alle fall uendelig mer samfunnsnyttig. Og det er gode sjanser for at han er glupere en AD'en også.

 

Hvem som er mest samfunnsnyttig kan vel strengt talt diskuteres, men kanskje ikke med en som deg som tydligvis har innstilingen om at suksessfulle mennesker er drittsekker..

 

Røykerne er ofte blant de som har en "gi faen" innstilling til livet, typisk ikke kommer særlig lengre enn kassa på rimi. "penger gjør meg ikke lykkelig" pisset kan man spare meg for..

 

Jeg har ikke påstått at såkalte suksessrike mennesker er drittsekker. Men de kan godt være det.

Jeg kjenner folk som "sitter i kassa på Rimi" som har kommet minst like "langt i livet" som John Fredriksen.

Og du kan spare meg for den nedlatende holdningen du har til folk som - åpenbart, i følge deg - ikke tjener nok til å fortjene like stor respekt som alle andre.

Lenke til kommentar

Kanskje røyking også er mer utbredt blant folk som ikke er så redd for alt mulig her i livet? Tar livet mer som det kommer? Ikke er så opptatt av at alt skal være så fordømt trygt? Mindre konforme i forhold til "malen"?

Kanskje ikkerøykere er større pyser?

De tre tingene som har gjort at jeg ikke har begynt å røyke er:

 

1: Jeg vil ikke plage andre (passiv røyking er usannsynlig plagsomt for en ikke-røyker)

2: Det er usunt (og i tillegg blir man avhengig av det som gjør en usunn så det er ikke bare-bare å snu om helsen begynner å skrante)

3: Det ser ukult ut

 

Kanskje er det pysete å ikke ville plage andre, være sunn og ikke se ukul ut, men da vil jeg virkelig heller være pyse enn modig :)

 

1. Røykere trenger ikke nødvendigvis å plage andre. Mitt intrykk er at røykere flest nå for tiden tar mye hensyn til andre mennesker.

2. Det er usunt, det er alle med en halv hjerne enige om.

3. Røykere er kanskje også mindre tilbøyelige til å bry seg om hva som er "kult"?

Lenke til kommentar

1. Røykere trenger ikke nødvendigvis å plage andre. Mitt intrykk er at røykere flest nå for tiden tar mye hensyn til andre mennesker.

2. Det er usunt, det er alle med en halv hjerne enige om.

3. Røykere er kanskje også mindre tilbøyelige til å bry seg om hva som er "kult"?

1: Ikke nok hensyn, etter min mening. Plages med passiv røyking hver dag, fra forskjellige mennesker fra dag til dag. Går man en tur i byen på dagtid, skal det godt gjøres å ikke få en røyksky rett i kjeften på et eller annet tidspunkt.

2: Jepp

3: Er ikke så opptatt av å være "kul", og går ikke inn for det. Men vil jo ikke se ut som en dass heller (røyken bidrar til akkurat det).

Lenke til kommentar

Jeg har ingen oversikt over hvem som røyker eller ikke her i tråden, så ikke ta alt så peronlig :) Mitt vesentligste poeng er å tale stereotypien som har kommet til uttrykk, litt i mot. Jeg røyker ikke, men har gjort (jeg har blitt pysete ...)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Så hva er greia? Er det manglende intelligens?

 

Nei da, tvert imot. Røykere er som oftest mer intelligente enn sine ikke-røykende medborgere. Det er bare det at der den alminnelige borger går rundt og innbiller seg at en skal leve evig fordi en ikke røyker og ei heller evner å ta inn over seg at det å bli for gammel er en enda større økonomisk byrde på samfunnet enn det røyking og tidlig død er, så har røykeren (korrekt) forstått at livet uansett ikke varer evig og at virkelig lykke ligger i de små øyeblikk her og nå. Og dette er så klart et vanskelig konsept for mindre intelligente ikke-røykere å forstå.

 

Så klart kan en sikkert finne statistikk på at ikke-røykere generelt er høyere utdannet, men så benekter jeg heller ikke at ikke-røykere generelt er gode puggere...de gjør jo gjerne flittig som de får beskjed om, som f.eks. når det gjelder røyking. Men når det gjelder evne til refleksjon, selvstendig tenkning og kreativitet? Der er min erfaring klinkende klar på at røykere generelt er overlegne sine ikke-røykende medborgere, og dermed også langt bedre samtale-partnere. Det har sikker noen og enhver observert: Ta hvilken som helst sosial sammenkomst, og røykeavdeling ( i den grad vi fortsatt har røykeavdelinger) vil fort være overfylt, også av ikke-røykere i jakt på bedre selskap.

 

Personlig savner jeg det å røyke, selv om jeg ikke savner selve røyken. Det jeg savner er fellesskapet blant røykere, på skolen, på arbeidsplassen, ute på byen o.s.v. o.s.v. Min erfaring er at det var da jeg var røyker at jeg traff de mest interessante og intelligente menneskene. Nå som jeg ikke røyker må jeg i langt større grad snakke om selvfølgeligheter med mennesker som ikke forstår særlig annet og i det store og hele går jeg vel egentlig for det meste rundt om en politisk korrekt fjott, i likhet med de aller fleste andre ikke-røykere.

 

Så for meg koker det ned til at den beste reklamen for røyking er røykerne og den værste reklamen mot røyking er ikke-røykere.

 

Men uansett hva en mener om røyking og røykere, så burde det ihvertfall være klinkende klart for noen og envher at samfunnet som helhet har mye å takke røykerne for. Det er i stor grad røykere som betaler for skoler, sykehus, veier og det meste annen infrastruktur og statlige tilbud rett og slett p.g.a. at røykere er ofre for et langt grådigere avgiftsnivå enn det de fleste andre borgere er, et avgiftsnivå som overhodet ikke står i forhold til hva det faktisk koster samfunnet at folk røyker (i forhold til det å drite i buksa på gamlehjemmet i 30 år fordi en har levd så sunt at hjernen døde før resten av kroppen).

 

Norske borgere burde være takknemlige overfor røykerne og rett og slett kysse bakken foran deres føtter. "Takk for at dere gir oss skoler og veier", burde de si....om en da levde i en rettferdig verden. En burde hatt egne helligdager for å hylle alle som røyker og bruker tobakksprodukter.

 

P.S.

 

Visste du at under 2. verdenskrig var samtlige statsledere på Aksens side fanatiske ikke-røykere, mens samtlige statsledere på de Alliertes side var stor-røykere? Noe å tenke på for ikke-røykere; Vurdere litt hvilket miljø en egentlig driver og henger i. For Adolf Hilter var det nemlig slik at din kropp var statens eiendom, og at røyking dermed kunne anses som offentlig skadeverk. Slettes ikke så ulikt den folkehelse-fascismen som dagens norske regjering står for, med andre ord.

Endret av Pjoltergeist
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er "å komme seg lengst i livet"? Størst mulig sosial status? Høyest mulig lønn? Er en såkalt "taper", en som ikke har oppnådd særlig status, men som ellers er et anstendig og empatisk menneske, kommet "kortere i livet" enn en "suksessrik" person som er en drittsekk?

Er en fisker fra Senja, som lever av den lille sjarken sin, og som røyker Tiedemann's Rød Mix dagen lang, kommet "kortere i livet" enn en AD i et reklamebyrå, med en million i lønn, som ikke røyker?

 

Jeg er fristet til å si: Tvert i mot. Fiskeren er i alle fall uendelig mer samfunnsnyttig. Og det er gode sjanser for at han er glupere en AD'en også.

 

Hvem som er mest samfunnsnyttig kan vel strengt talt diskuteres, men kanskje ikke med en som deg som tydligvis har innstilingen om at suksessfulle mennesker er drittsekker..

 

Røykerne er ofte blant de som har en "gi faen" innstilling til livet, typisk ikke kommer særlig lengre enn kassa på rimi. "penger gjør meg ikke lykkelig" pisset kan man spare meg for..

 

Jeg har ikke påstått at såkalte suksessrike mennesker er drittsekker. Men de kan godt være det.

Jeg kjenner folk som "sitter i kassa på Rimi" som har kommet minst like "langt i livet" som John Fredriksen.

Og du kan spare meg for den nedlatende holdningen du har til folk som - åpenbart, i følge deg - ikke tjener nok til å fortjene like stor respekt som alle andre.

 

Men folka bak kassa på rimi kan vel fint være like mye drikksekker de, kan de ikke? Såklart har man en annen respekt for suksessfulle mennesker, det betyr ikke at jeg liker dem bedre for det.

 

Alt jeg sier er at mange av de som jeg kjenner som begynte å røyke ihvertfall, er ikke de som har høyest mål i livet for å si det sånn, men det er ingen 100 % direkte sammenheng mellom dette, jeg kjenner faktisk til noen svært skoleskarpe mennesker som røyker også. Jeg har ingenting imot de menneskene, tvert imot.

 

Men å begynne å sammenligne ikke røykere med pyser blir for latterlig, da er vel man pyse om man ikke begynner å bruke dop også.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Det jeg savner er fellesskapet blant røykere, på skolen, på arbeidsplassen, ute på byen o.s.v. o.s.v.

Ja, skal man si noe positivt om røyking, så må det jo være det sosiale. Og det har blitt enda mer viktig etterhvert som røykeloven har blitt utvidet. Nå kan man ikke sitte ved sitt eget bord på utestedet og røyke, man må stå utenfor og da treffer man lett på andre som er på samme utested. Samme med jobb/skole, man treffer personer man vanligvis ikke treffer der man ellers oppholder seg om dagen.

 

Ellers har du et poeng i det å nyte livet, men jeg vil ikke påstå at jeg nyter livet noe mindre fordi jeg ikke røyker. Men jeg har andre "laster" som gjør at jeg nyter livet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pjolter har mye rett, men jeg vil ikke være med på det der med intelligensen, ei heller hans overdrivelser - som sikkert er gjort for å provosere fram en reaksjon :) . Jeg vil heller si det slik, at man blant røykerne har større sjanse for å treffe på folk som ikke er så jæ*** konforme, og som fatter egne valg mer uavhengig av hva andre synes. Blant ikkerøykere er det større sjanse for at man treffer folk som er konforme, som er opptatt av hva som er "kult" og "in" og "hot", og som er opptatt av å være som alle andre. Og mer opptatt av status og karrierejag. Kjedeligere mennesker. Det er min grove generalisering, som sikkert er alt for grov, men det er nå engang slik det synes å være, for meg. Eller, det var slik, får jeg vel heller si. Nå for tiden har jo også de mest kreative og egenartede menneskene blitt mer opptatte av sin egen helse, og har for en stor del sluttet å røyke. Kan ikke si noe på det.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...