Gå til innhold

Er røykere mindre intelligente?


Anbefalte innlegg

Jeg kan til en viss grad forstå at godt voksne og eldre mennesker røyker. De startet med røyking i en tid der man ikke visste hvor skadelig det var og det var ansett som "kult" og til og med sofistikert å ta seg en blås. Etterhvert blir man avhengig, og da er det vanskelig å slutte.

 

Men når man har begynt å røyke i løpet av de siste 5-10 årene, så må det jo mangle noe essensielt hos disse personene? Skadevirkningene av røyk er nå så godt dokumenterte og opplyst til befolkningen at man ikke kan ha unngått å få det med seg.

 

Så hvorfor begynner folk å røyke? Det er ikke ansett som kult lenger, faktisk så ser de fleste ned på røykere. Man vet hvor skadelig det er, både for en selv og de rundt en, og det koster enorme summer penger i løpet av et år... penger man kunne brukt på mye annet man har lyst til.

 

Så hva er greia? Er det manglende intelligens? Jeg klarer ikke å komme med noen annen forklaring, samt at forskning viser at "lavere sosioøkonomiske lag var kraftig overrepresentert blant røykerne" (kilde: Tidsskriftet for den norske legeforening). Men det kunne vært interessant med en diskusjon rundt emnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk og tenkte litt på dette i går. Man skal følge bladpressens påbud og se på livet som et økonomisk prosjekt som ender i pluss. Mer er mer, lenge er bedre enn kort. Man skal legge år til sitt liv, ikke liv til sine år.

At god helse og røykfrihet forekommer oftere i høyere utdannede kretser, tror jeg heller kommer av at dette er folk som mestrer samfunnet og kan leve med streite verdier som selvrealisering og statusmarkør, enn at disse menneskene nødvendigvis er så mye smartere enn resten. Å lykkes i dag handler nesten bare om flinkhet. Intelligens er ikke så viktig.

Når folk begynner å røyke til tross for det vi vet, må det rett og slett komme av at vi ikke instinktivt prioriterer slike ting så høyt som vi vil ha det til. Mennesket vil gå mett til sengs.

Det er en enkel slutning at sunnhet er intelligens og at de to går hånd i hånd. Men mange intelligente mennesker er veldig selvdestruktive. Det er ikke noe en-til-en-forhold. Det skal ikke så mye til å leve sunt at man må være over gjennomsnittet intelligent for å få det til.

Du kan ingenting ta med deg dit du går, heter det, og det er sant. Gjelder ikke det også alder? Det er ingen som fører high score, ikke noe diplom ved vel overstått. Det er mye annet enn alderdom som tar oss, og hvis jeg skulle vandre i morgen, ville jeg nok angret på at jeg sluttet å røyke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Røykere er ikke mindre intelligente, røyking er en mindre intelligent handling og vil derfor sannsynligvis tiltrekke seg mindre intelligente mennesker. Da hvis du ser på intelligens som evnen til å vurderere fremtidige konsekvenser.

 

Men du har jo brilliante personer som Christopher Hitchens som "ga faen" i hva han puttet i seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om intelligens blir riktig aspekt å sette i fokus her. Intelligens er vanskelig å definere, men omtales først og fremst i sammenheng med intellekt, graden av den mentale evne til å forstå sammenhenger. Jeg vet ikke om røykere - selektivt eller uvilkårlig - overser konneksiteten mellom forbruket av sigaretter, og stadig nedbrutt helse og økonomi, eller om de rett og slett bare gir faen. Begge deler er uklokt på sin måte, men det er ikke nødvendigvis mer enn en personlig avgjørelse på ett bestemt plan. Røyking er absolutt en irrasjonell handling, men det konkluderer ikke dermed automatisk at alle røykere er uintelligente mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jeg vet ikke om røykere - selektivt eller uvilkårlig - overser konneksiteten mellom forbruket av sigaretter, og stadig nedbrutt helse og økonomi, eller om de rett og slett bare gir faen.

 

Jeg antar at de fleste er klar over hvilke konsekvenser røyking kan forårsake, og vil således konkludere med at de færreste «gir faen». Problemet som ligger til grunn, er at det er vanskelig å gi slipp på noe man etter hvert har lært seg å være avhengig av.

 

Røyking er absolutt en irrasjonell handling, men det konkluderer ikke dermed automatisk at alle røykere er uintelligente mennesker.

 

Nettopp.

Lenke til kommentar

Jeg antar at de fleste er klar over hvilke konsekvenser røyking kan forårsake, og vil således konkludere med at de færreste «gir faen». Problemet som ligger til grunn, er at det er vanskelig å gi slipp på noe man etter hvert har lært seg å være avhengig av.

 

Et hvilket som helst menneske er i stand til selektivt å velge å ikke bry seg. Det handler om mental kontroll, ikke om kunnskap. Saken som tas opp til diskusjon er hvorfor folk velger å begynne å røyke, ikke hvorfor folk ikke slutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode og reflekterte svar her.

 

Jeg brukte "manglende intelligens" for å trigge folk til å svare. Jeg tror ikke alle unge røykere er uintelligente, men det er selvsagt forskjell i deres intelligens, akkurat som blant oss som ikke røyker. Du finner røykere som er mer intelligent enn meg, og ikke-røykere som er mer uintelligent enn meg. Jeg ønsker ikke å skjære alle over en kam.

 

Derimot, hvis man ser på gjennomsnittsintelligens, tror jeg unge røykere ligger noe lavere enn ikke-røykere.

Lenke til kommentar

Mhm, gjennomsnittlig har du nok rett. Samme med at ateister er gjennomsnittlig smatere enn teister, at vitenskapsmenn er smartere enn dropouts, nordmenn er smartere enn negerianere osv.

 

Problemet blir når du møter ulike grupper med fordommen om at de er dummere enn deg.

Endret av Cuz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan til en viss grad forstå at godt voksne og eldre mennesker røyker. De startet med røyking i en tid der man ikke visste hvor skadelig det var og det var ansett som "kult" og til og med sofistikert å ta seg en blås. Etterhvert blir man avhengig, og da er det vanskelig å slutte.

 

Men når man har begynt å røyke i løpet av de siste 5-10 årene, så må det jo mangle noe essensielt hos disse personene? Skadevirkningene av røyk er nå så godt dokumenterte og opplyst til befolkningen at man ikke kan ha unngått å få det med seg.

 

Så hvorfor begynner folk å røyke? Det er ikke ansett som kult lenger, faktisk så ser de fleste ned på røykere. Man vet hvor skadelig det er, både for en selv og de rundt en, og det koster enorme summer penger i løpet av et år... penger man kunne brukt på mye annet man har lyst til.

 

Så hva er greia? Er det manglende intelligens? Jeg klarer ikke å komme med noen annen forklaring, samt at forskning viser at "lavere sosioøkonomiske lag var kraftig overrepresentert blant røykerne" (kilde: Tidsskriftet for den norske legeforening). Men det kunne vært interessant med en diskusjon rundt emnet.

 

 

einstein31.jpg

 

Einstein røkte...

 

How does it feels now?

 

Who is stupid or not?

 

Einstein or starter of this post?

 

I tillegg kan jeg si at de fleste som startet opp angående atomforskning, og forskning som til slutt endte opp med Intel osv, i Sillikon Valley røykte mens de jobbet.

 

Stupid or not?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan til en viss grad forstå at godt voksne og eldre mennesker røyker. De startet med røyking i en tid der man ikke visste hvor skadelig det var og det var ansett som "kult" og til og med sofistikert å ta seg en blås. Etterhvert blir man avhengig, og da er det vanskelig å slutte.

 

Men når man har begynt å røyke i løpet av de siste 5-10 årene, så må det jo mangle noe essensielt hos disse personene? Skadevirkningene av røyk er nå så godt dokumenterte og opplyst til befolkningen at man ikke kan ha unngått å få det med seg.

 

Så hvorfor begynner folk å røyke? Det er ikke ansett som kult lenger, faktisk så ser de fleste ned på røykere. Man vet hvor skadelig det er, både for en selv og de rundt en, og det koster enorme summer penger i løpet av et år... penger man kunne brukt på mye annet man har lyst til.

 

Så hva er greia? Er det manglende intelligens? Jeg klarer ikke å komme med noen annen forklaring, samt at forskning viser at "lavere sosioøkonomiske lag var kraftig overrepresentert blant røykerne" (kilde: Tidsskriftet for den norske legeforening). Men det kunne vært interessant med en diskusjon rundt emnet.

 

 

einstein31.jpg

 

Einstein røkte...

 

How does it feels now?

 

Who is stupid or not?

 

Einstein or starter of this post?

 

I tillegg kan jeg si at de fleste som startet opp angående atomforskning, og forskning som til slutt endte opp med Intel osv, i Sillikon Valley røykte mens de jobbet.

 

Stupid or not?

Du har fortsatt ikke lest førsteposten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Takk, men ta ett søk på nettet blant de fremste angående forskning før en stiller ett slikt spørsmål, og spørmålstiller har da fått ett svar.

 

De fleste betydningsfulle forskere har røkt og blitt avbildet med røyk i kjeften.

 

Joda har lest første post, har linket til den også.

 

Sprettsjitten.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Jeg kan til en viss grad forstå at godt voksne og eldre mennesker røyker. De startet med røyking i en tid der man ikke visste hvor skadelig det var og det var ansett som "kult" og til og med sofistikert å ta seg en blås. Etterhvert blir man avhengig, og da er det vanskelig å slutte.

 

Der var ditt argument dødt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, DJ_Evelen. Artikkelen - eller den israelske studien for å være konkret - konkluderer med at røykere, som røyker en pakke (+) om dagen, (i gjennomsnitt) har lavere IQ enn ikke-røykere. Nå virker det dog som om halvparten av de som kommenterer artikkelen ikke forstår ordet gjennomsnitt.

 

Du snakker om en helt annen tid, Vårbris. Hvor mange forskere, leger og høyt utdannede mennesker røyker i dag? Det kan ikke sammenlignes. I dag kjenner vi bedre til de skadelige effektene. Jeg tror som alltid at man ikke bare utelukkende kan se på IQ, men også må ta sosiokulturelle forhold til betraktning. Man bør uansett være forsiktig med å møte røykere med en jeg er smartere enn deg-holdning. Det finnes intelligente røykere - og det finnes uintelligente ikke-røykere. Hvor mye forskning er gjort på dette området?

Lenke til kommentar

Nei, DJ_Evelen. Artikkelen - eller den israelske studien for å være konkret - konkluderer med at røykere, som røyker en pakke (+) om dagen, (i gjennomsnitt) har lavere IQ enn ikke-røykere. Nå virker det dog som om halvparten av de som kommenterer artikkelen ikke forstår ordet gjennomsnitt.

"Og jo flere sigaretter en rekrutt røykte daglig, jo lavere var IQ-en. Hos dem som røykte mellom én og fem sigaretter om dagen var den 98, mens de som røykte mer enn en pakke sigaretter om dagen hadde en IQ på 90."

 

og

 

"Ikke-røykerne hadde en gjennomsnittlig IQ på 101, mens rekruttene som hadde begynt å røyke før de gikk inn i militæret hadde en gjennomsnittlig IQ på 94."

Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg bommet i farten på de mindre detaljene, men har du selv sett at du skrev dette?

 

Ihht denne artikkelen er ikke-røykere gneomsnittelig mindre intligente:

http://www.dinside.n...ere-er-smartere

 

Det står ingenting om at ikke-røykere er mindre intelligente enn røykere.

 

Jeg påpekte simpelthen at du skrev ikke-røykere der du skulle skrevet røykere.

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg bommet i farten på de mindre detaljene, men har du selv sett at du skrev dette?

 

Ihht denne artikkelen er ikke-røykere gneomsnittelig mindre intligente:

http://www.dinside.n...ere-er-smartere

 

Det står ingenting om at ikke-røykere er mindre intelligente enn røykere.

 

Jeg påpekte simpelthen at du skrev ikke-røykere der du skulle skrevet røykere.

Yepp. Det var vist en skrivefeil.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...