Gå til innhold

[Løst] Lage en "Utlader" for kondensator.


Anbefalte innlegg

Hallo, skal bytte noen kondiser, som kan gi meg en real karamell. (60uF 500V).

Hvordan kan jeg effektivt lage meg en "utlader"?

Tenkte å ha det slik at jeg kunne bruke 2 krokodille klemmer, med noe 'greier' i mellom. :) Regner med at en (effekt) motstand må til, men .....

 

Noen tanker?

 

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det første jeg tenker på er at om du gjør det de er koblet til spenningsløst og slår det på så vil de lade seg ut gjennom det de er tilkoblet. Dobbeltsjekk med et multimeter eller et voltmeter. Har du 500 volt på dem så kan du koble to lyspærer for 230 v (standard slik du har i huset) i serie, de takler da 500v og du får tappet ut kondensatorene med et lysblink :-)

 

Dette kan du fikse med to bordlamper. Koble sammen en av pinnene på hvert støpsel og krokodilleklemmene fra hver av de andre pinnene og inn på kondensatorene.

Lenke til kommentar

Når vi tømmer kondiser på jobben (900V AC/1500DC) bruker vi en effektmotstand med en lampe i serie.

De gangene vi ikke har den i nærheten henger vi bare på et voltmeter og tar oss lunch :)

He he, lurer på om ikke den måten blir svaret. Vet ikke hvor lang lunch jeg må ta på 60uF kondis da, men ser for meg at det blir minst 3-retters.

Lenke til kommentar

Har du 500 volt på dem så kan du koble to lyspærer for 230 v (standard slik du har i huset) i serie, de takler da 500v og du får tappet ut kondensatorene med et lysblink :-)

Hvordan kobler du disse pærene for at de skal takle 500v? (jeg vet ikke helt hva serie-kobling er)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En pære har to tilkoblinger, bunn og sokkelen.

 

I seriekobling kobler man ledning inn --> en av pæras tilkoblinger, den andre fra pæras andre tilkobling til en av neste pæres tilkoblinger og fra den pæras andre tilkobling til ledning ut.

 

F. eks ledning inn til pære 1`s bunn. Fra pære 1`s side til pære 2`s bunn, og fra pære 2`s side til ledning ut.

Lenke til kommentar

Ok. Hvis man kobler fra bunn til bunn, hva kalles det da?

Parallell

Kommer an på hvor de to andre lederne er koblet.. :tease:

Det går vist ikke å fatte seg i korthet på nett uten å bli mobba... Må vist skrive en avhandling av en forklaring virker det som. Forstod spørsmålet som "hva heter den andre type kobling".

 

Kondensator+ - pærevegg. Pærebunn - pærebunn. Pærevegg - kondensator- blir og en serie.

 

Når det ble spurt etter noe anna, står det bare igjen short?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er to koblingsalternativer, serie og paralell.

 

Kobler du i serie så kobler du i en lenke, dvs i pæretilfellet så lar du hver pære koble seg til neste i serie.

(F.eks bunn til side bortover). Da får hver pære 1/antall pærer volt over seg. Tenk juletrebelysning.

Har man 16 pærer i serie får hver pære 230/16=14, 375 derfor er hver pære merket med 14 volt.

 

Kobler man i paralell så er det enkleste å se for seg to ledninger bortover, og så kobles alle bunnene til den ene og alle sidene til den andre. Da får alle pærene full spenning, 230 volt.

 

Med 100 ohm vil det gå ca. 5 amper i kretsen på det høyeste. Da avgir den vel ca. 2500 watt på det meste. 11 watt er derfor litt underdimensjonert.

Lenke til kommentar

Det er to koblingsalternativer, serie og paralell.

 

Kobler du i serie så kobler du i en lenke, dvs i pæretilfellet så lar du hver pære koble seg til neste i serie.

(F.eks bunn til side bortover). Da får hver pære 1/antall pærer volt over seg. Tenk juletrebelysning.

Har man 16 pærer i serie får hver pære 230/16=14, 375 derfor er hver pære merket med 14 volt.

 

Kobler man i paralell så er det enkleste å se for seg to ledninger bortover, og så kobles alle bunnene til den ene og alle sidene til den andre. Da får alle pærene full spenning, 230 volt.

 

Med 100 ohm vil det gå ca. 5 amper i kretsen på det høyeste. Da avgir den vel ca. 2500 watt på det meste. 11 watt er derfor litt underdimensjonert.

Hei, jeg var ikke med på den tanken/diskusjonen med pærene. Kun snakk om å tømme en kondensator raskt og sikkert. Regner med at en motstand (keramisk) på 100ohm /11W paralell koblet på kondensatoren (største på 60uF/500V, som er noe utladet) vil gjøre susen.

Men morro med en diskusjon. :o)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tenkte på at motstanden var på max 11 watt, og hvis du skal kjøre 500 volt gjennom en 100 ohm motstand så får du endel amper og dermed endel watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...