Gå til innhold

Studentboliger i Bergen


Anbefalte innlegg

 

Er det noen som vet om det er like vanskelig å finne studentbolig i Bergen som i Oslo?

 

Jeg har ikke så veldig god oversikt, men jeg kan melde om at jeg ikke fikk noen bolig i Bergen før langt uti August ifjor. Dette er imidlertid bare første runde, og du har fremdeles en del sjanser igjen. Kontakt dem i uke 24, var beskjeden jeg fikk dersom jeg ikke fikk bolig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke studentbolig under første opptak, men har nå ringt inn et par ganger og sendt mail, og har endelig fått en hybel på Grønneviksøren. Anbefaler alle å bare ringe inn flere ganger med noen dagers mellomrom, gjerne rett etter de åpner, for å se om de har noe ledig. 3 venner som har fått napp på den måten :)

Endret av Bob Sacamano
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Fikk ikke studentbolig under første opptak, men har nå ringt inn et par ganger og sendt mail, og har endelig fått en hybel på Grønneviksøren. Anbefaler alle å bare ringe inn flere ganger med noen dagers mellomrom, gjerne rett etter de åpner, for å se om de har noe ledig. 3 venner som har fått napp på den måten :)

 

Gull verdt! Takk for tipset!

 

Jeg har vært litt passiv ettersom jeg ikke har vært sikker på studiested, men nå blir det Bergen så da er det bare å kjøre på.

 

Hvor er det du ringer? Direkte til SIB?

 

Hva slags leilighet fikk du og hva slags pris?

 

Kunne gjerne tenke meg å bo på Grønneviksøren selv. Nytt og sikkert fint. :)

Lenke til kommentar

Snap

Bare hyggelig :) Anbefaler å ringe de så tidlig som mulig på dagen, helst mellom 8 og 9. Ringer du for sent risikerer du å måtte vente 30-40 minutter i kø! Kan være lurt å sende en mail også.

 

Fikk en hybel på ca 10 kvadrat der jeg deler kjøkken, bad og stue med 2 andre for 3900 i måneden. Fikk valget mellom denne og en hybel på Alrek. No-brainer, da jeg på Alrek måtte ha delt bad med 7 andre :p

 

Ring 55 54 50 00, så setter de deg over til den riktige avdelingen.

Endret av Bob Sacamano
Lenke til kommentar

Selv om det kanskje er litt sent å komme med erfaringer, eventuellt at jeg repeterer det som kom tidligere skal jeg komme med litt info jeg sitter med etter noen år som student i Bergen:

 

 

1. Hva bør jeg vurdere gå for, og hvilke erfaringer har du (eventuelt) med (x-)studentbolig?

Jeg kjenner selv bare til Damsgård studentboliger personlig. De er rimelig gode hybler med det man selv skulle trenge. Fin standard på både bygg og bolig. Det er dog en del anleggsarbeid der i forbindelse med bygging av nye Arenum.

Fantoft studentboliger er ganske stort og har et rikt utvalg av ulike boliger, men med en noe lavere standard. Minuset her er at det på grunn av mange studenter blir en del lett bråk og mange brannalarmer. Jeg kjenner denne plassen kun gjennom kamerater og da hovedsaklig de fra andre land. De blir som regel plassert på fantoft. Det kan slå både positivt og negativt ut, positivt for de jeg kjenner dog.

Som tidligere nevnt bør du søke mot en studentbolig nær det fakultet eller høyskolen der du søker skoleplass. Det hjelper lite å søke seg mot en studentbolig som ligger nærme juridisk fakultet når du skal gå medisin for eksempel. De fleste fakultet på UiB holder til på Nygårdshøyden med unntak av medisinks og odontologisk. NHH holder til i Sandviken, HiB på Danmarks plass, mens NAL holder til på Breistein (en halvtime med buss nord for sentrum) for å gi noen eksempel. Sjekk kart her: http://www.sib.no/no/kart/Boligkart

 

2. Hvordan er kulturlivet i Bergen?

Rikt. Man finner alt fra studentsenteret med treningssaler, gymsal, svømmebasseng, radiostasjon, prest og mye annet på Nygårdshøyden, Kvarteret studentsamfunn med konsertscener, kino og mye annet midt i sentrum. Hulen ligger ikke langt unna heller. Det man skulle ønske seg av ulike utesteder finnes i sentrum, alt fra de bruneste puber til mer fasjonable og dyre in-steder. Garage i Nygårdsgaten er en instutisjon i seg selv og holder jevnlig konserter. Stedet har fostret mange artister i sin spede begynnelse. Teater og konserter spilles jevnlig i tillegg til ulike festivaler.

 

3. Hvordan er kollektivtransporten?

God dekning med bybane som går svært ofte. Stamruter (Bybane, 2, 3, 4 og 5/6) går oftest med forgreininger til andre ruter. Studentpris for månedskort er 420,- og det gir deg fri ferdsel med buss og bybane innenfor Bergen Kommune med unntak av nattakst fredag og lørdag. Dette koster 60,- for både buss og bybane.

 

4. Finnes det noen steder i Bergen man bør unngå en sen natt?

Bergen er generellt sett en trygg by. Man bør unngå Nygårdsparken alene på nattestid på grunn av narkomane, men den er ellers brukt til grilling og kos på dagtid av folk i alle aldre. Du ramler garantert innom for å nyte noen dager her under fadderuken om været er bra, så får du oppleve de gode sidene av parken.

 

5. Noe annet jeg bør vite om?

Private hybler styres som vanlig mer eller mindre av lokale hushaier. Standarden er da så som så, men vil man bo midt i sentrum som jeg gjorde, er det ikke til å unngå.

Jeg vil ellers anbefale deg å bli med som frivillig på et eller annet, gjerne ta en jobb på Kvarteret eller Hulen. Du vil ha mye igjen for de kontakter du knytter her!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt offtopic, men fremdeles relevant:

 

Hvordan komme seg fra Grønneviksøren til Sentrum? Fikk opplyst at busser skulle gå rett utenfor boligene, men ikke ifølge skyss. Har de ikke startet enda? Isåfall hvor lang tid vil disse da? Skyss opplyste om 27 minutter, med en del gange inkludert. Det var da forferdelig mye.

Lenke til kommentar

Buss 12 går fra utsiden av bygget og har direkteforbindelse med sentrum. Bør ta ca 15 minutter. Fem minutters gange unna har du Bybanen ved Florida, 10 minutters reisetid derfra.

 

Men ja, sykkel derfra er egentlig like greit. Terrenget er flatt, sykkelveien til sentrum er god og trimmen er grei. Bare ha en solid sykkellås, det er alltid et must i en by. Burde ikke ta mer enn 20 minutter det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Så det er ikke gåavstand fra Grønneviksøren etter en fuktig tur på byen med en dame på slep? :)

 

Men om det ligger fem minutt fra Florida, er det vel ingen problem å ta seg frem med bybanen?

 

Jeg ringte på fredag og fikk tilbud om studentbolig på Grønneviksøren. Måtte dele kjøkken og bad med 3 andre som var 19-20 år gamle. Som en 29 år gammel mann som er vant med å bo for meg selv, takket jeg først nei.

 

Og ved nærmere betenkningstid, føler jeg ikke at det er så aktuelt, uten at jeg måtte ha plass å bo.

 

De har hybelleiligheter med eget kjøkken og bad også, så jeg tror jeg gambler på at det kommer en avbestilling der frem til studiestart (om jeg i det hele tatt skal til Bergen). Hvis ikke må jeg nok finne noe privat. :)

 

Med tanke på Bybanen - er det mulig å bo et godt stykke utenom sentrum uten at det er noe særlig problem med tanke på skole og byturer? Regner med det er penger å spare å å finne noe et godt stykke utenfor, men bybanebeliggenhet er kanskje dyrt uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om det er gåavstand eller ikke kommer vel an på hva du regner som gåavstand. :) Jeg hadde glatt gått hjem om jeg hadde bodd der, men det kommer kanskje an på dama og? :)

 

Tar henne på skuldra, skjønt jeg mistenker at det fort bli en taxi når jeg er full, ufornuftig og regnet høljer ned. :)

Lenke til kommentar

Det er nok fremdeles en del å tjene utenfor byen selv om det er i nærheten av bybanetraséen, men jeg har ikke sjekket priser på lang tid.

 

Bybanen går såpass ofte at jeg ikke ville vært redd for å bo et stykke fra byen, det har jeg gjort selv før uten å ha opplevd det som negativt.

 

Jeg bor ikke langt unna Grønneviksøren (om lag like langt fra sentrum) og har ingen problemer med å traske hjem etter en natt på byen (både med og uten dame på slep).

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Takker, folkens.

 

Noen som vet noe om Frydenbø studentboliger? Så ut som de fikk litt dårlig skussmål tidligere i tråden, men det var visst av en som hadde hørt at det var dårlig, ikke bodd der selv.

 

Ser ut som jeg har fått tilbud om en hybelleilighet der. Prisene er jo ganske vennlige og lavt depositum. Kan jo alltids flytte til noe bedre senere, så det er jo uansett mulig å begynne der.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg ser at dere har diskutert Grønnevikshøren i denne tråden her, og vil gjerne benytte sjansen til å innhente litt informasjon og erfaringer. Jeg holder på med siste året på vgs, og kommer til å søke NHH til høsten. Jeg har sett på en rekke studentboliger og synes nettopp Grønneviksøren ser veldig bra ut. Hvordan er det med det kollektive i.f.t avstanden mellom studentboligen og NHH?

 

Jeg bor for tiden på østlandet og kommer til å gå rett fra vgs til NHH, som nevnt, og lurer også litt på hvordan mine sjanser er for å få en hybelleilighet på Grønneviksøren? Med tanke på at jeg går rett fra vgs og kommer langveisfra så skulle vel jeg stå først i køen? Det store spørsmålet er om hvordan kapasiteten er på studentboligen.. Det er antakelig rimelig fullt? Jeg har søkt via SiB allerede, selv om dette ikke vil plassere meg noe lenger frem i køen. Jeg har ikke helt fått med meg når de begynner å behandle søknadene, så derfor lurer jeg også på om noen har svaret på dette?

 

Dette ble ganske mange spørsmål, men jeg håper at noen kan hjelpe meg med å få litt bedre oversikt over situasjonen.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Går vel buss (rundt 20 minutters tur) hvert 10. minutt eller deromkring fra Årstadveien og til NHH, så det er jo overkommelig. Ellers har jeg bodd på Fantoft og i Magnus Barfotsgate (rett bak kinoen i sentrum), mens dama bodde i Hans Holmboes gate (mellom Grieghallen og studentsenteret). Fantoft er ålreit om man får i de nye blokkene, men vil ikke anbefale de eldre selv om man får større rom til lavere pris. Brannalarmen får man fort et hatforhold til! Av de to i sentrum så er det veldig avhengig av hvor man får rom, noen er fine andre ikke fullt så fine (dra og se).
Stemmer vel bra at de prioriterer unge som kommer langveis fra, men det er ingen garanti. Mener å huske at også utvekslingsstudenter søker på lik linje med norske på alle SiB sine boliger nå.

Lenke til kommentar

Går vel buss (rundt 20 minutters tur) hvert 10. minutt eller deromkring fra Årstadveien og til NHH, så det er jo overkommelig. Ellers har jeg bodd på Fantoft og i Magnus Barfotsgate (rett bak kinoen i sentrum), mens dama bodde i Hans Holmboes gate (mellom Grieghallen og studentsenteret). Fantoft er ålreit om man får i de nye blokkene, men vil ikke anbefale de eldre selv om man får større rom til lavere pris. Brannalarmen får man fort et hatforhold til! Av de to i sentrum så er det veldig avhengig av hvor man får rom, noen er fine andre ikke fullt så fine (dra og se).

Stemmer vel bra at de prioriterer unge som kommer langveis fra, men det er ingen garanti. Mener å huske at også utvekslingsstudenter søker på lik linje med norske på alle SiB sine boliger nå.

Har du noen formening om når SiB begynner å svare på søknadene om deres hybler? Antar at dette er omkring juni/juli, da svarene på Samordna opptak begynner å komme?

Lenke til kommentar

SiB prioriterer de som er førsteårsstudenter (samt de som allerede er SiB-boende og utenlandske studenter) så du stiller litt sterkere enn mange andre. Boligene på Grønneviksøren har fått kritikk for veldig støyende ventilasjon, men dette er noe jeg kun har blitt fortalt (av flere).

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...