Gå til innhold

Studentboliger i Bergen


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt rundt, men egentlig ikke funnet svar på alt jeg vil vite. Derfor slenger jeg opp en tråd (i all hast) med et par spørsmål som noen forhåpentlig har svar på.

 

Jeg har tenkt til å søke studentbolig gjennom SiB, og i den forbindelse lurer jeg på hvilke erfaringer folk eventuelt har med de ulike stedene. Jeg vil helst ha noe i nærheten av UiB, eller noe som i alle fall ikke befinner seg langt utenfor sentrum eller fra universitetet. I tillegg vil jeg også helst bli tildelt hybel, så da er det vel også en fordel (slik jeg forstår tildelingsreglementet blir de yngste førstegangstudentene prioritert, og jeg er 21 år) å ikke søke på de mest populære studentboligene.

 

Spørsmål:

 

1. Hva bør jeg vurdere gå for, og hvilke erfaringer har du (eventuelt) med (x-)studentbolig?

 

2. Hvordan er kulturlivet i Bergen?

 

3. Hvordan er kollektivtransporten?

 

4. Finnes det noen steder i Bergen man bør unngå en sen natt?

 

5. Noe annet jeg bør vite om?

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke satse på Grønnviksstøren som førstevalg siden det har vært utsettelse på utsettelse på ferdigstilling av bygget etter at en av underentrepenørene gikk konkurs for en stund tilbake.

 

1. Hva bør jeg vurdere gå for, og hvilke erfaringer har du (eventuelt) med (x-)studentbolig?

Selv har jeg kun erfaring med Gyldenpris, men kan på det sterkeste anbefale det. Er kun 10-20 minutters gange til Universitetet og sentrum og er blant de nyeste og mest moderne studentboligene i Bergen. Har også hørt mye bra om Damsgård som er ganske sentralt og kun en halvtime å gå til sentrum. Er vel også en av de nyeste av studentboligene som er ferdigsstilt i Bergen.

 

Hatleberg er også et bra alternativt med passer best for studenter som går på NHH siden det ligger ganske langt fra sentrum. Tar fort en times tid å gå til sentrum, men har derimot mange bussavganger som går regelmessig hele dagen.

 

Hvis det er visse studentboliger du bør unngår er Fantoft greit å holde seg unna. Er langt fra sentrum ganske gammelt og nedslitt etter det jeg har hørt og de fleste som bor der er utveklingsstudenter (selv det ikke er negativt). Frydenbø og Løbergsveien er ikke så alt for langt fra sentrum, men standarden der skal etter det jeg har hørt ikke være alt for bra. Fridalen og Alrek er derimot nærmere Haukeland og et stykke fra sentrum, men kan anbefales hvis du skal gå der.

 

2. Hvordan er kulturlivet i Bergen?

Kulturlivet i Bergen skal være veldig bra. Her finnes du det meste det det du trenger fra alt fra brune puber og utesteder hvor en kan danse å slå seg løs til konserscener. Kvarteret og Hulen blant annet to studendrevene steder som arrangerer konserter og har ulike sosiale happenings rett som det er. Kan også nevne Studentersamfunnet som har masse interesant debatter og kulturinnslag for en vær smak.

 

3. Hvordan er kollektivtransporten?

Kollektivtransporten er som i de fleste større byer i Norge ganske bra. Gå regelmessig med busser til å fra sentrum og er ikke vanskelig å komme seg til ulike steder i byen, Selve sentrum er såpass lite at bor en i nærheten av sentrum trenger en egentlig ikke busskort. Prisen ligger på 400 kroner i måneden for studenter.

 

4. Finnes det noen steder i Bergen man bør unngå en sen natt?

De fleste steder i Bergen er trygge og er egentlig ingen steder som er veldig farlige og som bør unngås. Men Nygårdparken er et belastet området med mye narkomane. Så vil anbefale og ikke gå gjennom parken sen nattestid alene, men på dagtid er det trygt så lenge en ikke forstyrrer dem.

Endret av MariusRJ
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Løbergsveien ligger ca. 2 km unna mens Fridalen ligger ca. 2,75 km unna. Har aldri bodd i noen av disse men som bergenser vil jeg sterkt anbefale Fridalen pga. at den i motsetning til Løbergsveien ligger et sted der det faktisk kommer sol, at den ligger i et hyggeligere nærmiljø (Løbergsveien ligger mellom bolighus og en kirkegård/industriområde, mens ved Fridalen er det en del butikker, Brann stadion, snart Høgskolen i Bergen, m.m.) og at kollektivtransporten til Fridalen er mye bedre (Bybanen går rett forbi og det går også busser i nærheten).

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Gyldenpris. Det tar 5 min med rask gange over Puddefjordsbroen så er du på Universitetet. Det er relativt nytt og har en fotballbane som blir hyppig brukt rett nedenfor. Eneste minus er at den eneste butikken i umiddelbar nærhet er en Spar-butikk og denne er dyr. Men om du handler når du allikevel er i byen er jo ikke det noe problem.

 

Må forresten nevne at jeg aldri har vært inne i bygget på Gyldenpris, men jeg har kjørt forbi en god del ganger.

Lenke til kommentar

Det som ville vært mest positivt for søknaden din hadde vært om du gikk inn på boligtorget nå om mindre enn 2 timer og sender en søknad om studentbolig fra imorgen av. Tror hvis du søker før juni så er det løpende tildeling i motsetning til hovedopptaket i august (mulig at du måtte søke før 1.st mai. Husker ikke om det var 1st mai eller juni). Da kan du velge og vrake og SiB har noen hybler midt på Høyden mellom alle fakultetene som er veldig attraktive. Eller du kan melde adresseendring til nord-troms en måned eller 2. De som har postadresse langt vekke fra Bergen blir også prioritert (og postadresse er et av rangeringsvariablene som du kan påvirke).

 

Tror ikke damene i SiB bryr seg om hvor lenge du sier du skal bo der. Hvis du vil gjøre noe positivt for søknaden din kan du jo ringe og smiske med de.

Lenke til kommentar

Noe overraskende, så tikket det inn en mail i fra SIB i går kveld. Jeg hadde vært heldig, og fått tildelt en hybelleilighet, nærmere bestemt Løbergsveien. Med tanke på at jeg ikke orket det evige maset om å stresse seg til en hybel til en langt høyere pris, så takket jeg ja til den hybelleiligheten jeg ble tilbudt. Ikke var prisen noe ille heller, så jeg ble egentlig fornøyd med det valget jeg tok. Noen andre som ble tilbudt hybel på Løbergsveien, og er det noen som bor der, og som kan fortelle om hvordan det er der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...