Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vel da må man vel si, at diablo er ikke din type spill. Ikke at det gjør det et dårlig spill. Folk som spiller diablo har alltid gjort det for gear-farmen og ønsket å føle seg sterk når de får det nye våpenet de har farmet for i flere uker.

 

Bingo - det er forenklet altfor mye. Dersom du liker å føle deg sterk fordi du bruker itemene bedre enn andre så er dette definitivt ikke riktig spill.

 

Regner med jeg gir meg når jeg har runnet det på inferno og gått tom for ting å gjøre, avhengig av hvor tidkrevende det er.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som etse sier så er ikke Diablo din type spill. Dette er en dungeon crawler med item fokus, dette er en formel som har fungert i over 10 år. Det du beskriver er en helt annen type spill og endringene du foreslår ville gjort dette til alt annet enn et Diablo-spill. Så løsningen er enkel: enten godta de "begrensningene" Blizzard har satt eller finn det et annet spill som passer bedre til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som etse sier så er ikke Diablo din type spill. Dette er en dungeon crawler med item fokus, dette er en formel som har fungert i over 10 år. Det du beskriver er en helt annen type spill og endringene du foreslår ville gjort dette til alt annet enn et Diablo-spill. Så løsningen er enkel: enten godta de "begrensningene" Blizzard har satt eller finn det et annet spill som passer bedre til deg.

 

Titan Quest var mer i min liga, det var kjempegøy og bossene var vanskelige og hver hadde sin egen læringskurve.

 

Men jeg koser meg med Diablo 3 mens jeg leter etter noe som virkelig fenger :)

Lenke til kommentar

Som etse sier så er ikke Diablo din type spill. Dette er en dungeon crawler med item fokus, dette er en formel som har fungert i over 10 år. Det du beskriver er en helt annen type spill og endringene du foreslår ville gjort dette til alt annet enn et Diablo-spill. Så løsningen er enkel: enten godta de "begrensningene" Blizzard har satt eller finn det et annet spill som passer bedre til deg.

 

Titan Quest var mer i min liga, det var kjempegøy og bossene var vanskelige og hver hadde sin egen læringskurve.

 

Men jeg koser meg med Diablo 3 mens jeg leter etter noe som virkelig fenger :)

 

Spilt Dark Souls? Bare på tv, men skal komme til pc til høsten. Der er det ihvertfall vanskelig nok.

Lenke til kommentar

oophus_InnleggNO, Dess færre knapper du har å trykke på dess enklere blir det å "peake" styrken til helten.

 

Hva i allverden er det du legger i ordet "peake" styrken? Jeg bruker flere forskjellige specs som fungerer til forskjellige roller i spillet. Og jeg føler jeg fremdeles ikke helt har fått utforsket helt, ettersom mye av styrken til diverse specs også kommer ann på hvordan man ønsker å "geare" seg opp.

 

Hvis du som i Diablo1 med Warrior-klassen bare har en knapp - attack - så skal det ikke mye øvelse til for å gjøre så mye damage som karakteren overhodet kan gjøre. Hvem som helst som trykker repetivt på musen vil gjøre 100% av den skaden karakteren kan gjøre.

Du kan spille og øve i årevis men du vil aldri klare å nå 101% eller å utvikle videre - det er helten din som er begrensningen og ikke deg selv.

 

Legger du til flere knapper så blir det vanskeligere å bruke helten så effektivt som den kan brukes.

 

Dette kan du fint se på WoW hvor innledningsvis vil verdens beste spillere og nybegynnere gjøre like mye damage. Men etterhvert som de levler opp og får flere og flere knapper å trykke på vil forskjellene mellom erfarne og uerfarne spillere øke mer og mer.

 

Diablo 3 er easymode med bare 6 knapper, men alt er jo relativt. Noen syntes sikkert 2-3 knapper er for vanskelig også.

 

 

Hvis du med vanskelig mener "tidkrevende" så er vi enige.

Dersom du kunne bare bruke 1 ability hvert 10 sekund (hvis du brukte en knapp tok det 10 sekunder før du kan trykke på en til) så ville jeg sagt at spillet ble mye lettere siden du da har 10 sekunder på deg til å finne ut hva du skal trykke på. Om du er så rask at du bruker 0,1 sekunder på å finne utav det så vil du likevel ikke bli noe bedre enn en som bruker 9,9 sekunder.

 

Du legger alt for mye vekt på at "skill = flere knapper". Det argumentet henger jo ikke på greip overhodet.

 

FPS spill krever stort sett kun 1 knapp. ifølge ditt argument så er det altså ingen forskjell mellom gode og dårlige spillere grunnet denne ene knappen? Hvor ligger logikken? Samt igjen, hvordan kan du argumentere for dette når du knapt har startet spillet? Du er vell fremdeles innenfor Nornal difficulty?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som etse sier så er ikke Diablo din type spill. Dette er en dungeon crawler med item fokus, dette er en formel som har fungert i over 10 år. Det du beskriver er en helt annen type spill og endringene du foreslår ville gjort dette til alt annet enn et Diablo-spill. Så løsningen er enkel: enten godta de "begrensningene" Blizzard har satt eller finn det et annet spill som passer bedre til deg.

 

Titan Quest var mer i min liga, det var kjempegøy og bossene var vanskelige og hver hadde sin egen læringskurve.

 

Men jeg koser meg med Diablo 3 mens jeg leter etter noe som virkelig fenger :)

Nå har jeg ikke lest hele tråden men har du kikka på Path of Exiles? Skamfett spill i mine øyne. De har tatt D2 og forbedret det.

Det er foreløpig i closed beta, men du kan betale 5 doller for å få tilgang(eller få invite ved å delta på forumet). Folka bak spillet virker også som de er mer interessert i å lage et bra spill frem for å tjene seg rike, i motsetting til mange spillutviklere.

Lenke til kommentar
Så det du sier er igrunnen at når du når level 15 i World of Warcraft så har du nådd så dypt som spillet rekker siden du sitter med rundt 10 knapper å trykke på. At du får 5 ganger flere knapper å trykke på når du spiller videre tilfører ikke mer dybde?

 

Jeg spilte en minstrel ganske lenge i Lord of the Rings Online. For å ta systemet der kort har vi sanger på fire nivåer: Tier 1 - 3 ballader samt Anthems. Man spiller først en Tier 1 ballade for å åpne opp tier 2, spiller den for å åpne tier 3, og spiller den for å åpne Anthems. Det er rundt tre, fire av hver sang så vidt jeg husker, så da blir det fort ti, tolv knapper å holde styr på i teorien. I praksis kjørte jeg en standard Tier 1 bare for å ha det gjort, flyttet fingeren ett hakk til høyre for å ta en standard Tier 2 og spilte en av de to Tier 3 balladene jeg brukte. Deretter ble det en standard Anthem. Alt i alt endte det på fire, fem knapper til sammen.

 

Healing hadde man jo også. Hele fire, fem forskjellige typer. Men jeg brukte kun to av dem: En til vanlig healing over tid, og en til panikk-healing. Da er vi oppe i hele syv knapper, noe som holdt i massevis. I tillegg la jeg dem på tastene 1 - 5, Ctrl 1 + 5 og Shift + 1 - 5 for å ha alt lett tilgjengelig. Resten av de fire hotbarene var stappfulle av ting, men det ble sjelden brukt.

 

Poenget er at spill ikke trenger sinnsvake kontroller for å være avansert. Det er noe som heter lett å lære, vanskelig å meste.

Lenke til kommentar

*facepalm*

 

Vet ikke helt hvor en skal begynne en gang. o.O

 

Det er mer enn nok dybde i combat, og det er MASSE dybde i skill systemet. Det går ikke ut på at man skal lære seg å kunne mestre alle skills på en gang (noe som faktisk gir mindre dybde i form av antall unike builds), men å finne riktig skills og builds som passer til din spillestil. Snakket tidligere med et par andre personer som spilte i inferno. En av personene kopierte en build fra ei anna spiller, men greide ikke å bruke den i det hele tatt! Døde ofte mot mobs han vanligvis drepte uten problemer.

 

 

Men for å ta det med antall hotkeys og builds. Hvis du har til en hver tid tilgang til en hotkey for hver eneste skill og rune kombinasjon, så har vi jo 1 unik build per klasse. Men når vi er begrenset til kun 6 skills, så vild et kunne være mulig å lage millioner av unike builds. Ikke alle vil fungere, og mange vil være direkte ubrukelig, men valget er der. DET er dybde.

 

Hvis alle har tilgang til alle skills, sitter man igjen med en situasjon der mange skills overlapper hverandre, og folk plukker seg ut de skillsene de liker best, og bruker sjeldent alle de andre som overlapper. Hvorfor? Vel hvor får du all den resursen fra? Du er nødt til å velge skills som hjelper med regenerering av resurser, og skills som bruker opp resursen igjen. Joda du kan sikkert bli et lite hakk bedre enn andre, da du nå hele tiden kan bruke de skillsene du trenger uten å tenke deg om på forhånd. Derimot en person som kan lage en god build som dekker de aller fleste tenkelige situasjoner vil jeg personlig se på som en bedre spiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvor mange muligheter du har vil noen være bedre enn andre, og dårligere enn andre.

 

Skal du være god i Diablo 3 må du tilpasse builden din underveis. Hvis du ser et nytt monster bør du trekke deg unna og forandre skills til noe som er bra mot det monsteret.

 

Du har 105 taster på tastaturet men du trenger ikke å tenke på mer enn 5 av dem, du trenger faktisk ikke å flytte hånden rundt på tastaturet du kan hvile fingrene på de riktige knappene.

 

 

Sømløst

Dette høres ut som om det kan være et innviklet system man må bruke mye tid for å skjønne, men det er her den lange utviklingstiden kommer inn og gjør sin magi. For man behøver ikke på noen måte være herda rollespill-entusiast for å bli sugd inn i spill-universet og føle at man styrer tidenes tøffeste kriger.

Url

 

Bra for nybegynnere, kjedelig for viderekomne.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Jepp, har det moro jeg :)

Det er ikke i nærheten av like bra som Titan Quest eller de tidligere Diablo-spillene. Noe som er helt utrolig er at 6 år gamle Titan Quest har bedre grafikk. Jeg skjønte ikke helt hvorfor men etter å ha googlet litt begynte det å demre.

Diablo 3 ble opprinnelig påbegynt for nesten ti år siden siden, men så slutter plutselig sjefen for utviklingen og rundt 30 ansatte. Dermed var gjengen som laget Diablo 1 og Diablo 2 borte, inn kom en ny gjeng med en helt ny visjon..

Diablo 2 var for vanskelig, for mørkt, for dystert, for grusomt og forferdelig.

Diablo 3 skulle bli lysere og enklere, mye enklere og ikke minst barnevennlig slik som WoW. Dette er i tråd med Blizzard sin visjon om at alle skal kunne spille deres spill, ingen skal ekskluderes.

Hvis spillet er for vanskelig for en person har de mistet en kunde. Enklere spill gjør spillet tilgjengelig for en større kundegruppe.

 

Diablo 2 var kanskje en suksess men for nye Blizzard var det krise at noen syntes det var innviklet eller vanskelig. De mente det var dårlig spilldesign og at suksessen til Diablo 2 ble begrenset av dette. Hadde Diablo 2 vært lettere kunne de tjent enda mer penger!

 

Og da blir det plutselig enklere å forstå hvorfor Diablo 3 knapt ligner Diablo 1 og 2. Diablo 3 handler om å farme gull og campe Auction House etter gode items, det vil si blå (magic) items.

Dette er et eksperiment for WoW og Titan, Blizzards neste MMO. Hvis det fungerer i D3 kan det til og med hende WoW blir free2play.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Jepp, lager du et vanskelig spill så vil mange styre unna. Dess enklere dess flere kan spille det.

Noe annet som er viktig er at småbarn er lettere å gjøre hektet enn voksne mennesker og de er en viktig kundegruppe også, et nytt spill bør ikke kreve noen forkunnskaper eller at du er god på hoderegning og lignende ting.

 

 

Dess enklere spillet er dess bedre er det, ifølge Blizzard.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å skru bil dersom du har et verktøyskap fra Tengtools med 1000 forskjellige verktøy i.

Det er vanskelig om du har to skiftnøkkler og to skrujern, og må klare deg med dem.

 

Det at du ikke kan ha "alle" skilsa på en gang gir dybde, og øker vanskeligheten. Å ha 10 knapper å trykke på gjør det ikke vanskelig, ikke 15 heller for den saks skyld. Det å måtte planlegge hver bosskamp mtp hvilken egenskaper du skal ta med deg gjør nettopp det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...