Gå til innhold

Den medium store Raspberry Pi-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Da var min Pi II ankommet i posten, da jeg er en raspnoob lurer jeg på følgende:

 

-Hvilket OS trenger jeg? Rasbian?

-Hva mangler jeg?

*Minne kort, hvilket bør jeg gå for?

*Tastatur og mus

*Skjerm(Bruker tv)

 

Jeg kommer til å bruke den til diverse hobby prosjekter med elektronikk for å utføre små greier i huset. Altså bare for gøy.

 

Rasbian er helt klart det enkleste å begynne med, det er der du finner mest hjelp på forumet. Og de aller fleste debian ( og ubuntu ) orienterte svar du finner på google vil også fungere.

 

Jeg vil heller anbefale flere små minnekort enn å bruke masse penger på et dyrt/stort et. 8BG kort er vel ganske gunstige prisa selv om microSD kortene er litt dyrere enn vanlig SD. 4GB kort er litt små for NOOBS/Raspbian, men helt utmerket til å teste andre spesialiserte disk-image som OpenElec, PiMusicbox etc.

 

 

Takker for svar, da blir det ett 8GB kort til å starte med og trådløs mus+tastatur(noe jeg bør tenke over her eller er "alt" kompatibelt"?)

 

Og vet du eller noen andre om en god strømforsyning som kan fås kjøpt på elkjøp i dag? Hørt at mobillader og slik kan skape kluss da spenningen ikke er særlig stabil?

Lenke til kommentar

 

 

Heisann. Bruker den lcd skjermen alle pins på brettet? Tenkte å lage meg en bærbar mame emulator og trenger jo pins til kontrollen.

Jeg tror du må spesifisere litt nøyere hvilken LCD skjerm du tenker på.

Denne: http://www.adafruit.com/product/1601 ?

Ja, var en slik jeg tenkte ja.

 

 

Jeg er usikker på exact hvordan skjermen fungerer men se her: https://learn.adafruit.com/cupcade-raspberry-pi-micro-mini-arcade-game-cabinet/dry-run

 

Det ser ut at skjermen har videreføring av gpio-pinnene.

 

Et alternativ er en usb sak: http://kadevice.com/kade-miniarcade/

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke kjøp bluetooth ting, det bare kompliserer. Logitech sine "unifying" ( http://www.logitech.com/en-us/promotions/6072 ) enheter er praktiske. Men jeg har brukt mye rart uten problemer.

 

 

Nå gikk jeg for en blå-tann løsning og det ser ut til å fungere ganske greit, har koblet den til tv'en så er greit å ha mulighet til å slappe av i sofaen mens en holder på :)

 

Tror det var ett "dårlig" valg av meg å velge RPi2 i første omgang, virker som om det er mye av stoffet på nett som ikke er kompatibelt med den... Måtte installere development versjon av RPi.GPIO i går da jeg ikke klarte å bruke den allerede installerte versjonen i det hele tatt, fikk teite feilmeldinger som "Only available on raspberry pi!" eller noe slikt..

 

Slet også veldig med å få lest av en DHT11 sensor ved hjelp av Adafruit python DHT sensor biblioteket, brukte vell halve dagen i går for å prøve å trikse det til å få lest av men til ingen lykke. Fant dette i dokumentasjonen i dag:

 

 

NOTE: This code has not yet been tested with the brand new Raspberry Pi 2 model B+. It appears there are some small breaking changes which might cause the library not to work until it is updated. We will update the library as soon as possible, but for now consider support on the Pi 2 experimental

 

...

Lenke til kommentar

Det vil nok være febrilsk aktivitet hos folk for å få oppdatert/testet med Pi2 i et par uker fremover, men tror likevel ikke det var et dårlig valg på lang sikt.

 

Det er jeg enig i! Kan bare skylde på meg selv som ikke tenkte over "barnesykdommene" :) Var sikker på at jeg hadde blåst hele GPIO'en i går når ingenting fungerte...

Lenke til kommentar

Nå som det har kommet ny Raspberry pi med støtte for en enkel versjon av Windows. Kan den kjøre vanlige windows applikasjoner, eller er det hovedsaklig apper fra windows store ol den takler?

 

Jeg tror ikke du kan forvente noen av delene. Dette er Windows for "Internet of Things", jeg tror ikke du kan forvente en normal desktop en gang.

 

http://dev.windows.com/en-us/featured/Windows-Developer-Program-for-IoT

 

Jeg tror veldig mange vil bli "skuffet" over hva denne "windows støtten" egentlig innebærer. :)

Endret av Topguy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser i utgangspunktet ikke noen grunn til å skifte ifra Raspbian for dette. Du kan lett kjøre "owncloud" eller f.eks "btsync" for personlig "sky-lagring".

 

Men du bør kanskje si *litt* mer om hvordan du har tenkt å bruke det, "personlige filer som kan nås via nett" er litt vagt.

Lenke til kommentar

Jeg ser i utgangspunktet ikke noen grunn til å skifte ifra Raspbian for dette. Du kan lett kjøre "owncloud" eller f.eks "btsync" for personlig "sky-lagring".

 

Men du bør kanskje si *litt* mer om hvordan du har tenkt å bruke det, "personlige filer som kan nås via nett" er litt vagt.

 

Ja det er gjerne litt vagt, grunnen er egentlig den at jeg skifter jobb og må flytte alle personlige filer og kode fra jobb pc til ny jobb pc så da kan jeg like godt lage en liten "server" slik at jeg slipper styret og kan hente ut fra den når jeg trenger det.

Lenke til kommentar

Test ut Barracudadrive.

Brukt det i ett års tid på min Pi. Enkelt å sette opp og fungerer veldig bra.

Kan nå filer via browser,eller via webdav (blir som en nettverksdisk, veldig kjekt)

 

Skal kjøpe SD kort til den nye pi'en, men er det noen som vet hvor mye read/write pi2'en klarer?

 

Edit: ser ut som det er samme interface som på den originale, så den klarer ikke mer en klasse 6 SD kort.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...