Gå til innhold

Når er begravelsen til Windows Phone?


Anbefalte innlegg

Men altså, artikkelen tar opp høyst aktuelle tema. Hovedpoenget er at WP så langt har vert en flopp. Nokia sin satsing på WP har ikke forbedret dette, men heller satt to streker under katastofen. Dette er harde fakta, og intet å diskutere. Det vi kan diskutere er om Apollo/WP8/Win8 vil snu skuta og gjøre MS konkurransedyktig. Personlig har jeg ingen tro på det, da jeg ikke ser en eneste faktor for hvorfor dette skal skje, og jeg ser masser av faktorer for hvorfor det ikke vil skje.

Skjønner ikke at noen så bastant kan kalle dette en flopp. Skulle nesten tro man hadde med siviløkonomer og professorer å gjøre.

Å komme inn på et marked slik MS nå forsøker og med en slik dominans fra Aplle og Android er nok en langsiktig satsning som ikke står og faller med en enkelt telefon fra Nokia.

Ser man litt forbi dette og ser litt på strategien til MS så skinner det igjennom at det først er når W8 kommer at folk vil få opp øynene for den synergien de forskjellige Microsoftproduktene vil danne.

De svake salgstallene til MS vil de nok klare å bære. Det er vel ingen annen aktør som pøser ut slike enorme kampanjer som det vi nå ser fra MS. Dette vil enten vi ser det, eller liker det, påvirke oss brukere på sikt.

 

Jeg tror nok mange inne bedriftsmarkedet vil imøtese Windowstelefoner i fremtiden. Større sikkerhet. Enhetlig plattform, mindre tid går med til opplæring av brukere.

 

I hver eneste diskusjon her på forumet trekkes det frem specs, oppløsning etc. Ingen påpeker at WP faktisk trenger og bruker mindre resurser en Ios og Android. Og med litt erighet. Hva skal man med en oppløsning på 1980 x 1200 punkter på en skjerm på 4 tommer som man holder en halvmeter unna øynene?

 

Det som er viktig med mobilen er tilgang på info, fornuftige apps som kan hjelpe oss i hverdagen, litt spill til underholdning og bra lyd og batteri.

 

Mitt håp er at MS vil få større bit at markedet slik at vi alle får flere valg. Specksfreakene kan jo alltids kjøpe en ny Android hvert halvår for å holde abstinensen i sjakk. Så kan de sitte med lupe å se om de får øye på en piksel eller en skrå strek som ikke er fullstendig rett. Eller for den sakens skyld sjekke om svart er svart, for da vet de iallefall at det ikke skjer noe akkurat der på skjermen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faktisk til et lite forsvar av Hans-Petter, så har mannen tatt i en WP7-telefon, HTC Radar. Og da var han iallfall fornøyd:http://hanspetter.info/2011/11/jeg-har-testet-microsoft-windows-mango/

Men som han har vist før så er han en stor Apple fan, det er ikke til å komme bort fra (har f.eks lite til overs for Android):

http://hanspetter.in...steve-jobs-dod/

http://www.mobizmag....me-kontoen-din/

http://www.mobizmag....windows-til-pc/

Det er forsåvidt et poeng, det er litt holdningen at hvis det ikke er Apple eller Cisco, så kan det bare være...

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at linken mellom Zune og WP7/7.5 er negativt. Heldigvis ser det ut som Microsoft allerede har blitt klok av skade og WP8 (Apollo) skal etter ryktene gå tilbake til noe mer ala gamle Windows Mobile.

Det sies at det blir langt enklere å overføre filer til og fra telefonen enn idag.

 

Du kan på en måte si at Windows Phone dør og blir gjenfødt når Apollo lanseres.

En kan se at Microsoft satser tungt på Windows 8 over hele linja. Selv om de ikke skulle klare å ta igjen Android på mobil markedet med det første, så er mulighetene store for å kunne klare å overgå Android på nettbrett.

 

Og som folk sier, denne Windows 8 totalpakken kommer til å være særdeles forlokkende for både utviklere og bedrifter.

Faktisk ser jeg for meg den nye Xboxen i denne pakken også. Så allsidig som kjernen i Windows 8 ser ut til å være, så er det langt fra urealistisk at også OSet i den nye Xboxen er basert på Windows 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at linken mellom Zune og WP7/7.5 er negativt. Heldigvis ser det ut som Microsoft allerede har blitt klok av skade og WP8 (Apollo) skal etter ryktene gå tilbake til noe mer ala gamle Windows Mobile.Det sies at det blir langt enklere å overføre filer til og fra telefonen enn idag.Du kan på en måte si at Windows Phone dør og blir gjenfødt når Apollo lanseres.En kan se at Microsoft satser tungt på Windows 8 over hele linja. Selv om de ikke skulle klare å ta igjen Android på mobil markedet med det første, så er mulighetene store for å kunne klare å overgå Android på nettbrett.Og som folk sier, denne Windows 8 totalpakken kommer til å være særdeles forlokkende for både utviklere og bedrifter.Faktisk ser jeg for meg den nye Xboxen i denne pakken også. Så allsidig som kjernen i Windows 8 ser ut til å være, så er det langt fra urealistisk at også OSet i den nye Xboxen er basert på Windows 8.

 

Vet du om det vil være støtte for minnekort?

Lenke til kommentar

First up, Microsoft is finally broadening the hardware parameters.

Windows Phone 8 will support dual-core processors, removable memory cards, and will add support for a total of four new screen resolutions (WP7 and WP7.5 are limited to 800 x 480 pixels). Belfiore didn't say what the new resolutions will be, but you can assume there will be a lower-res spec for low-cost smartphones and an HD spec for high-end media devices.

 

 

Moreover, Windows Phone 8 will reportedly scrap integration with the desktop Zune client in favor of a syncing relationship with a dedicated companion application. In other words, Microsoft is bringing back a (presumably) richer version of ActiveSync after letting that program die out for the most part.

 

 

The Xbox Companion app, currently found on Windows Phones, will see a partner client on Windows 8. Skydrive support promises seamless sharing of data between devices; Belfiore gives the example of instantly having one's music collection available on a newly-purchased Windows Phone, without the need for a PC sync.

 

Kilde:

http://pocketnow.com...hone-8-detailed

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Men vil ikke dette føre til nøyaktig de samme fragmenteringsproblemene som alle påstår at Android sliter så fælt med? Skulle ikke WP7 være like enhetlig som iOS for utviklere å forholde seg til med tanke på hardware og oppløsning?

 

For at WP7/8 skal være noe så må det være betraktelig bedre en iOS eller Android, akkurat nå så holder det såvidt tritt med dem, som regel en del hakk bak.

 

Og hvem tror at støtte for minnekort kommer til å sprenge behovet for WP telefoner? Vanlige folk bryr seg da ikke om minnekort, iPhone har solgt i bøtter og spann i 5 år uten minnekortstøtte. Android mobiler er nesten i ferd med å fase dem ut.

Lenke til kommentar

Av og til lurer jeg på hva vanlige folk* bryr seg om i forbindelse med mobilkjøp. Det hadde vært veldig spennende å undersøke hvilke faktorer det blir lagt mest vekt på. Jeg har inntrykk av at det til stadighet snakkes om hva som er viktig for at massene skal kjøpe en mobiltelefon, men det ofte svært ulike meninger om emnet.

 

Jeg har tidligere synset på dette temaet selv, men desto mer jeg tenker på det, desto vanskeligere syntes jeg det blir å samle alle mine erfaringer med "vanlige mennesker" fra ulike omgangskretser og skille ut overordnede faktorer de legger vekt på ved mobilkjøp. De fokusere på så mange forskjellige ting, og noen av dem later ikke til å fokusere overhode. De bare kjøper et eller annet. :hmm:

 

Med andre ord; jeg har ikke den fjerneste anelse om Windows-telefoner kommer til å ta av. Jeg vet bare at jeg har veldig lyst på en, så jeg håper mange andre tenker det samme.

 

*her definert som personer med en gjennomsnittlig interesse for gadgets, som kan antas å være betydelig under de faste leserene av sider som hardware.no.

Lenke til kommentar

Men altså, artikkelen tar opp høyst aktuelle tema. Hovedpoenget er at WP så langt har vert en flopp. Nokia sin satsing på WP har ikke forbedret dette, men heller satt to streker under katastofen. Dette er harde fakta, og intet å diskutere. Det vi kan diskutere er om Apollo/WP8/Win8 vil snu skuta og gjøre MS konkurransedyktig. Personlig har jeg ingen tro på det, da jeg ikke ser en eneste faktor for hvorfor dette skal skje, og jeg ser masser av faktorer for hvorfor det ikke vil skje.

Skjønner ikke at noen så bastant kan kalle dette en flopp. Skulle nesten tro man hadde med siviløkonomer og professorer å gjøre.

Å komme inn på et marked slik MS nå forsøker og med en slik dominans fra Aplle og Android er nok en langsiktig satsning som ikke står og faller med en enkelt telefon fra Nokia.

Ser man litt forbi dette og ser litt på strategien til MS så skinner det igjennom at det først er når W8 kommer at folk vil få opp øynene for den synergien de forskjellige Microsoftproduktene vil danne.

De svake salgstallene til MS vil de nok klare å bære. Det er vel ingen annen aktør som pøser ut slike enorme kampanjer som det vi nå ser fra MS. Dette vil enten vi ser det, eller liker det, påvirke oss brukere på sikt.

 

Jeg tror nok mange inne bedriftsmarkedet vil imøtese Windowstelefoner i fremtiden. Større sikkerhet. Enhetlig plattform, mindre tid går med til opplæring av brukere.

 

I hver eneste diskusjon her på forumet trekkes det frem specs, oppløsning etc. Ingen påpeker at WP faktisk trenger og bruker mindre resurser en Ios og Android. Og med litt erighet. Hva skal man med en oppløsning på 1980 x 1200 punkter på en skjerm på 4 tommer som man holder en halvmeter unna øynene?

 

Det som er viktig med mobilen er tilgang på info, fornuftige apps som kan hjelpe oss i hverdagen, litt spill til underholdning og bra lyd og batteri.

 

Mitt håp er at MS vil få større bit at markedet slik at vi alle får flere valg. Specksfreakene kan jo alltids kjøpe en ny Android hvert halvår for å holde abstinensen i sjakk. Så kan de sitte med lupe å se om de får øye på en piksel eller en skrå strek som ikke er fullstendig rett. Eller for den sakens skyld sjekke om svart er svart, for da vet de iallefall at det ikke skjer noe akkurat der på skjermen sin.

 

Det er en flopp fordi WP har vert på markedet i snart to år i USA. De kom opp til 2% markedsandel, så gikk de ned igjen. De er nå 1% eller noe. Lumia er også en flopp. Det var et lite blaff, men nå er det dødt. Dette har ingenting med å gjøre at WP er dårlig eller ubrukelig. WP er fint det, men det er ikke konkurransedyktig i forhold til Android og Apple. MS og Nokia må gjøre bedre arbeid, de må levere mer valuta for pengene. Det er snakk om dingsebomser til 2-5 tusen kroner. Det er ikke veldig mye penger, men mer enn nok til at folk vurderer ganske nøye hva de for for det de betaler. Da vurderer de i forhold til venner og kjente, de vurderer i forhold til spec, de vurderer i forhold til apps, i forhold til funksjonalitet osv.

 

2 kjerner er bedre enn 1, 4 kjerner er enda bedre. Har dette egentlig noe å si på den daglige bruken? minimalt, men ryggmargen sier at dobbelt så mye er dobbelt så bra. Windows har ingenting av den glorien som Apple har, når folk tenker MS, så tenker de mange timer med trøbbel og rot med Windows, Word og Excel. Apple er problemfritt, alt virker. Google er fullintegrert over nett, og alt bare virker helt problemfritt om du bruker PC, brett eller mobil. WP har til dags dato ingenting av dette.

 

Som sagt, jeg ser ikke hva som plutselig skal gjøre at Win8 og WP8 fullintegrert og problemfritt. WM (CE) har eksistert i 15 år, Windows i over 20 - null integrering - masse prakk. De forskjellige windows-programmer på PC er jo ikke engang kompatible med hverandre. Bare det å synkronisere outlook med Windows Live er jo så og si umulig på en enkel og automatisk måte.

 

Det er en statistisk mulighet for at alt blir bra, men hva? hvordan? og hvorfor? Hverken Nokia eller MS har jo kommet med noe konkret. De vil jo ikke engang bekrefte/avkrefte om WP8 blir mulig å installere på Lumia serien (610 - 900).

Lenke til kommentar

Fragmentering hos Android er mest pga de ekstreme endringene Samsung, Sony og HTC gjør. Touchwiz og HTC Sense. Det er disse som er hovedårsaken.

Med Windowsphone blir det vel ikke noe mer fragmentering enn det ble når iPhone 4 kom med Retina Display mens 3GS fortsatt var i drift. Eller nå som iPad "3" kom med Retina display samtidig som ipad 2 uten retina fortsatt fungerer, og de samme appene kan installeres og kjøres på ipad 1 med en vanlig prosessor.

Lenke til kommentar

 

Som sagt, jeg ser ikke hva som plutselig skal gjøre at Win8 og WP8 fullintegrert og problemfritt. WM (CE) har eksistert i 15 år, Windows i over 20 - null integrering - masse prakk. De forskjellige windows-programmer på PC er jo ikke engang kompatible med hverandre. Bare det å synkronisere outlook med Windows Live er jo så og si umulig på en enkel og automatisk måte.

 

Det er en statistisk mulighet for at alt blir bra, men hva? hvordan? og hvorfor? Hverken Nokia eller MS har jo kommet med noe konkret. De vil jo ikke engang bekrefte/avkrefte om WP8 blir mulig å installere på Lumia serien (610 - 900).

 

Nå må du ikke blande Outlook og Windows Live som retter seg til to forskjellige gruppe brukere.

Jeg har både Iphone 4S, en Desire og en Titan.

Av disse er det Titan som klart er enklest å holde synkron både på mail samt sosiale medier.

Jeg bruker outlook og exchange på jobb og Live privat. Alt oppdaterer seg uproblematisk. Bilder jeg tar med telefonen lastes trådøst over til PC,n når telefonen står på lading. Filer og dokumenter synkroniseres og lagres også automatisk til Skydrive via Live Mesh og den nye Skydrive appen for Windows/Mac

 

Jeg tror ikke bruker flest er klar over hvor enkelt alt er med Windows mobil i forhold til å knote med itunes og gudene vet hva.

 

Mulig det er en flopp hittil, men om Microsoft lykkes, vil ihvertfall hverdagen for svært mange bli mye mindre komplisert i fremtiden.

 

Det er mange ting med WM som irriterer meg grønn, men jeg synes å se en vilje til å lytte til folket. Så jeg velger være optimist.

Lenke til kommentar

Nå må du ikke blande Outlook og Windows Live som retter seg til to forskjellige gruppe brukere.

Nettopp, og det er problemet med MS. De definerer en gruppe brukere som bruker smartphone og en gruppe som bruker nettbrett, en gruppe som bruker PC, en gruppe som jobber, en gruppe som surfer, en gruppe som spiller, en gruppe som bruker Word, en gruppe som bruker Word Pad osv osv. Det er ikke sånn det fungerer. Du har et menneske som bruker masse forskjellige ting, og som vil ha kontakter, kalender og mail tilgjengelig overalt. Ikke noen kontakter her, noen der, litt mail her, litt mail der.

 

Nei, Microsoft går dunken.

Lenke til kommentar
Det er tydelig at noen gladelig gjentar hva andre mener om WP7 og Lumia 900 uten selv å engang ta i en slik telefon.
Faktisk til et lite forsvar av Hans-Petter, så har mannen tatt i en WP7-telefon, HTC Radar. Og da var han iallfall fornøyd:http://hanspetter.info/2011/11/jeg-har-testet-microsoft-windows-mango/
OK - da skal han ha for det, men han har uansett ikke testet Lumia 900. Det er en telefon med bedre spec enn Radar og alt tyder på at den selger bra i USA- http://www.phonearena.com/news/UK-Lumia-900-launch-to-be-pushed-back-due-to-strong-US-sales_id29465. Jeg skal i alle fall ha en når den kommer til landet!

 

Som krones-mobil, ja: http://www.teknofil.no/artikler/selv-operatorene-skroter-nokia/108517

 

Og det var vel kanskje ikke det MS/Nokia hadde håpet på?

Lenke til kommentar

Innledende så vil jeg sitere fra et intervju med The Verge hadde med Steve Wozniak: "He [Woz] shows us that he carried two Apple iPhones (both 4S), a Motorola DROID RAZR and, to our surprise at the time, a Nokia Lumia. It was a Lumia smartphone running Microsoft Windows 7.5 Mango. This podcast is at our lunch while Steve laid his four phones down for us. Blew our minds that he chose the Nokia Lumia ? a Windows 7 phone ? as his favorite of the four. He said it was no contest."

 

Selv har jeg hatt (og har) iPhone fra den første kom i 2007, dvs "2G", 3GS og 4 og kan derfor oppfattes som en apple fanboy (har også macbook, atv og iPad). Det som frister nå er Lumia 900 og windows phone fordi, som Woz sier, ingen av de andre (iOS / Android) er i nærheten når det gjelder brukeropplevelse.

 

 

Lenke til kommentar
Det som frister nå er Lumia 900 og windows phone fordi, som Woz sier, ingen av de andre (iOS / Android) er i nærheten når det gjelder brukeropplevelse.

 

Og hva betyr det? "brukeropplevelse" mener jeg. Selv synes jeg Nokia Belle er helt uovertruffen mht funksjonalitet og bruk. Alt går raskere der enn noe annet, iPhone inkludert. Det er ikke dermed sagt at Symbian blir en suksess i fremtiden. Men brukeropplevelse? forklar er du snill.

 

Jeg liker også å modde litt på homescreens ol. Da er det bare Android og Belle som funker.

Lenke til kommentar

@Daululu: At en produsent utvikler et komplett produkt, f.eks både hardware og OS, har ingen ting med monopol i markedet å gjøre. Flere av produsentene som har blødd markedsandeler og vært de store taperne i markedet i de senere årene har dessuten gjort det samme, bl.a RIM, Nokia og Palm. Samsung har heller ikke hatt videre suksess med sitt eget OS, Bada, til tross for at de "eier sin både hardware og software som monopol" og i følge deg burde "gå lettere frem i mobil markedet". Suksess eller fiasko handler med andre ord mest om egenskapene, kvalitetene og brukbarheten til produktene, og ikke nødvendigvis om hvorvidt hardware og software utvikles av samme produsent.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Nokia og wp kommer bare vent! Etter som både Android og ios begynner og bli "ferdig" så vil konsumentene se etter noe nytt, helt nytt som det ikke noen kopier av, og da vil vi sitte om 5-10 år og le av android og ios som håpløse gammeldagse mobil systemer.

For det er en ting som artikell forfatteren har glemt, at konsumentene er ubereinlige, absolutt INGEN i se eller Nokia så IOS og iphone som noen trussel i forige år tusen, og når den først kom så ble de totalt tatt på sengen med buksa langt nedpå knærene. Markeds analytikerene sa sikkert at det kom til og bli en flopp, så vi kan le av wp idag men bare vent, det kommer bedre wp telefoner etterhvert, og ikke minst det kommer andre systemer enn wp, android og ios, så ingen vet hva som skjer om 2-5 år fram i tid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...