Gå til innhold

Her er Nvidias nye verstingskjermkort


Anbefalte innlegg

Last inn stedet og kjør 10 sekunder med FRAPS mens du venter på at monstrene kommer, se rett frem og sørg for at du kjører både DOF og Very High/4xAA. Ballen er hos deg, akkurat det stedet i spillet er vanvittig krevende.

 

Skal ta en titt på det i kveld. Det er ingen tvil om spiller er krevende der, men kanskje også dårlig optimalisert. :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

690 kan dessuten være et "lurt" kjøp rent praktisk sett, dersom man sammenligner med to 680-kort, som tar mer plass, bråker mer og utvikler mer varme.

Et dobbelGPU-kort har aldri hatt en bedre kjøleløsning enn to separate kort. Varmen skal jeg dog si meg enig i, disse brikkene er jo utvalgt så de trekker noe mindre strøm.

Lenke til kommentar

Jeg baserer dette på at det GTX 560Ti kostet 20kr å produsere. Jeg skal se om jeg finner linken.

 

Nvidia selger og produserer langt flere kort i denne prisklassen enn i high-end klassen. Selv om det skulle vise seg at utsalgsprisen for 560Ti er ca. 75 ganger høyere enn produksjonssprisen, så tviler jeg sterkt på at dette forholdet også gjelder for high-end kort som 690, som tross alt produseres i mindre kvanta. Dette vil igjen føre til høyere kostnader per enhet.

 

En annen faktor er at high-end kortene ofte baserer seg på litt andre og mer avanserte tekniske løsninger som kan være betydelig mer kostbare enn forskjellen i utsalgsspris vil kunne tilsi.

Lenke til kommentar

Fordi det er ett stort dyrt, bråkete kort med svært begrenset bruksområde (BF3 med full eyecandy på 120 Hz er svært begrenset), som raskt vil tape seg i verdi. For all del, vi gjør alle endel tåplige kjøp utifra ett rasjonelt synspunkt, inkludert meg. Men det er ikke noen vits å gå rundt å late som det er ett lurt kjøp :)

 

Å hevde at 690 er meningsløst er like meningsløst som å si at 680 SLI er unødvendig :)

 

Å kjøpe high-end utstyr handler ikke om valuta for pengene eller "lure" kjøp: Det handler først og fremst om å få den beste ytelsen :)

 

Dette er utstyr som er myntet på entusiaster som har råd og som er villige til å betale ekstra for best ytelse. 690 kan dessuten være et "lurt" kjøp rent praktisk sett, dersom man sammenligner med to 680-kort, som tar mer plass, bråker mer og utvikler mer varme.

 

Er alltid diskusjoner hver gang det kommer nytt high end utstyr. Skulle ønske det ble akseptert nå folk sier"jeg vil ha det beste enten det er lurt eller ikke"

 

Syntes det er for ofte her på forumet at folk virkelig jobber for å overtale folk til å bruke mindre penger enn de selv mener de kan eller vil bruke.

 

Hadde jeg sagt at jeg ville bruke 50k på en pc hadde hvalvparten av posten vært "det er teit, unødvendig og du er dum" :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

690 kan dessuten være et "lurt" kjøp rent praktisk sett, dersom man sammenligner med to 680-kort, som tar mer plass, bråker mer og utvikler mer varme.

Et dobbelGPU-kort har aldri hatt en bedre kjøleløsning enn to separate kort. Varmen skal jeg dog si meg enig i, disse brikkene er jo utvalgt så de trekker noe mindre strøm.

 

Jeg prater her om støynivå :) Et kort pleier å støye mindre enn to kort. Det er nettopp en av grunnene til at enkelte folk velger å kjøpe dobbelkjerne-GPU'er.

Lenke til kommentar

690 kan dessuten være et "lurt" kjøp rent praktisk sett, dersom man sammenligner med to 680-kort, som tar mer plass, bråker mer og utvikler mer varme.

Et dobbelGPU-kort har aldri hatt en bedre kjøleløsning enn to separate kort. Varmen skal jeg dog si meg enig i, disse brikkene er jo utvalgt så de trekker noe mindre strøm.

 

Jeg prater her om støynivå :) Et kort pleier å støye mindre enn to kort. Det er nettopp en av grunnene til at enkelte folk velger å kjøpe dobbelkjerne-GPU'er.

Ok, jeg finner ikke en test som tester 580 SLI med et spor mellomrom, men jeg fant i det minste dette:

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-580-sli-review/15

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-sli-review/5

 

2x580 kloss inntil hverandre: 46 dB

2x570 kloss inntil hverandre: 42 dB

590: 44 dB

 

590 yter veldig likt mot 570 SLI. GTX 590 er også det minst bråkete dobbelGPU-kortet noengang produsert, alle andre har bråket betydelig mer.

Lenke til kommentar

Syntes det er for ofte her på forumet at folk virkelig jobber for å overtale folk til å bruke mindre penger enn de selv mener de kan eller vil bruke.

 

Hadde jeg sagt at jeg ville bruke 50k på en pc hadde hvalvparten av posten vært "det er teit, unødvendig og du er dum" :hm:

 

Ja, det er litt rart, med tanke på at data egentlig ikke er noen spesielt dyr hobby :) 50K for en high-end PC er riktignok ikke småpenger, men det er rimelig sammenlignet med high-end utstyr til f.eks. foto, stereo og hjemmekino.

 

For de som har en fast inntekt og en rimelig grei lønn, så vil prisene på high-end PC-utstyr sannsynligvis ikke fortone seg som så avskrekkende. Da koker det ned til hva man velger å prioritere lønnen sin på (mange velger f.eks. å bruke penger på reiser, innbo, bil, osv. Har man familie og barn så er det naturlig at man velger å prioritere penger på familien sin). Med det lønnsnivået vi har i Norge så skal det ikke mange måneder med sparing til før man kan skaffe seg et skjermkort til 8000 kr., dersom man velger å prioritere dette.

 

Dersom man spiller ofte eller bruker PC'en mye hver dag, så har jeg ingen problemer med å se at folk velger å bruke en betydelig andel av pengene sine på denne hobbyen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syntes det er for ofte her på forumet at folk virkelig jobber for å overtale folk til å bruke mindre penger enn de selv mener de kan eller vil bruke.

 

Hadde jeg sagt at jeg ville bruke 50k på en pc hadde hvalvparten av posten vært "det er teit, unødvendig og du er dum" :hm:

 

Ja, det er litt rart, med tanke på at data egentlig ikke er noen spesielt dyr hobby :) 50K for en high-end PC er riktignok ikke småpenger, men det er rimelig sammenlignet med high-end utstyr til f.eks. foto, stereo og hjemmekino.

 

For de som har en fast inntekt og en rimelig grei lønn, så vil prisene på high-end PC-utstyr sannsynligvis ikke fortone seg som så avskrekkende. Da koker det ned til hva man velger å prioritere lønnen sin på (mange velger f.eks. å bruke penger på reiser, innbo, bil, osv. Har man familie og barn så er det naturlig at man velger å prioritere penger på familien sin). Med det lønnsnivået vi har i Norge så skal det ikke mange måneder med sparing til før man kan skaffe seg et skjermkort til 8000 kr., dersom man velger å prioritere dette.

 

Dersom man spiller ofte eller bruker PC'en mye hver dag, så har jeg ingen problemer med å se at folk velger å bruke en betydelig andel av pengene sine på denne hobbyen.

 

Helt enig. Jeg vil heller kjøpe high-end hardware kombinert med et hjemmekinoanlegg enn en bil og kanskje et større hus. Så da var det bare å skaffe seg en jobb først.. :cry:

 

On-topic:

 

De hadde vært ganske heftig dersom Octa SLI med GTX 690 var mulig. Lurer på hva slags 3DMark11 score den hadde oppnådd. :ohmy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg finner ikke en test som tester 580 SLI med et spor mellomrom, men jeg fant i det minste dette:

http://www.guru3d.co...0-sli-review/15

http://www.guru3d.co...90-sli-review/5

 

2x580 kloss inntil hverandre: 46 dB

2x570 kloss inntil hverandre: 42 dB

590: 44 dB

 

44 dB gjelder for 590 SLI, ikke et enkelt kort :) 590 ligger på 41 dB.

 

Uansett, ikke heng deg så altfor mye opp i enkelttilfeller, jeg skrev tross alt et "kort pleier å støye mindre enn to kort" :) 690 er jo ikke kommet ut ennå, så vi vet tross alt ikke hvor støysvakt det er i forhold til to 680, men det er rimelig å anta at det ikke vil støye mer ihvertfall.

 

EDIT: Fant disse opplysningene knyttet til støynivå på Engadget:

 

http://www.engadget....card-announced/

 

Sitat:

With that said, NVIDIA claims that a single 690 runs 4dB quieter and handles about twice the framerate as a duo of GTX 680s in SLI. ... while you'll find thixomolded magnesium alloy around the fan for vibration reduction and added cooling

 

Magnuesiumlegeringen skal altså ikke bare bidra til bedre kjøling (og et kulere utseende), men også mindre støy. Dersom disse opplysningene viser seg å stemme, så vil det bety at 690 ikke vil støye noe betydelig mer enn èn 680.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Fordi det er ett stort dyrt, bråkete kort med svært begrenset bruksområde (BF3 med full eyecandy på 120 Hz er svært begrenset), som raskt vil tape seg i verdi. For all del, vi gjør alle endel tåplige kjøp utifra ett rasjonelt synspunkt, inkludert meg. Men det er ikke noen vits å gå rundt å late som det er ett lurt kjøp :)

 

Å hevde at 690 er meningsløst er like meningsløst som å si at 680 SLI er unødvendig :)

 

Å kjøpe high-end utstyr handler ikke om valuta for pengene eller "lure" kjøp: Det handler først og fremst om å få den beste ytelsen :)

 

Dette er utstyr som er myntet på entusiaster som har råd og som er villige til å betale ekstra for best ytelse. 690 kan dessuten være et "lurt" kjøp rent praktisk sett, dersom man sammenligner med to 680-kort, som tar mer plass, bråker mer og utvikler mer varme.

 

Er alltid diskusjoner hver gang det kommer nytt high end utstyr. Skulle ønske det ble akseptert nå folk sier"jeg vil ha det beste enten det er lurt eller ikke"

 

Syntes det er for ofte her på forumet at folk virkelig jobber for å overtale folk til å bruke mindre penger enn de selv mener de kan eller vil bruke.

 

Hadde jeg sagt at jeg ville bruke 50k på en pc hadde hvalvparten av posten vært "det er teit, unødvendig og du er dum" :hm:

 

Aksepterer helt fint at dolk gjør det, men det er jo ikke noe vits å alte som det er ett lurt kjøp? Man bør tåle at folk poengterer, for det er jo sant. Vi har alle ting som ikke særlig hensiktsmessig som vi bruker penger på, men jeg trenger ikke å bli forskånet fra å høre hva andre mener om det. Om man ikke tåler at andre sier sin mening om kjøpet, så kan man vel holde det hemmelig.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Fordi det er ett stort dyrt, bråkete kort med svært begrenset bruksområde (BF3 med full eyecandy på 120 Hz er svært begrenset), som raskt vil tape seg i verdi. For all del, vi gjør alle endel tåplige kjøp utifra ett rasjonelt synspunkt, inkludert meg. Men det er ikke noen vits å gå rundt å late som det er ett lurt kjøp :)

 

Å hevde at 690 er meningsløst er like meningsløst som å si at 680 SLI er unødvendig :)

 

Å kjøpe high-end utstyr handler ikke om valuta for pengene eller "lure" kjøp: Det handler først og fremst om å få den beste ytelsen :)

 

Dette er utstyr som er myntet på entusiaster som har råd og som er villige til å betale ekstra for best ytelse. 690 kan dessuten være et "lurt" kjøp rent praktisk sett, dersom man sammenligner med to 680-kort, som tar mer plass, bråker mer og utvikler mer varme.

 

Er alltid diskusjoner hver gang det kommer nytt high end utstyr. Skulle ønske det ble akseptert nå folk sier"jeg vil ha det beste enten det er lurt eller ikke"

 

Syntes det er for ofte her på forumet at folk virkelig jobber for å overtale folk til å bruke mindre penger enn de selv mener de kan eller vil bruke.

 

Hadde jeg sagt at jeg ville bruke 50k på en pc hadde hvalvparten av posten vært "det er teit, unødvendig og du er dum" :hm:

 

Aksepterer helt fint at dolk gjør det, men det er jo ikke noe vits å alte som det er ett lurt kjøp? Man bør tåle at folk poengterer, for det er jo sant. Vi har alle ting som ikke særlig hensiktsmessig som vi bruker penger på, men jeg trenger ikke å bli forskånet fra å høre hva andre mener om det. Om man ikke tåler at andre sier sin mening om kjøpet, så kan man vel holde det hemmelig.

 

AtW

 

Er helt greit at folk kommer med innspill det er jo derfor folk spør på nett.

Jeg bare syntes det er ofte at negative innspill kommer på folks "ønskelister" før noen spør om de trenger eller bare ønsker å bruke masse penger.

 

Nok ot.

 

Gleder meg til å se testene til uken på dette kortet. Er vanskelig å basere seg på tallene nvidia selv la ut med pressemeldingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si at jeg synes 690-kortet ser veldig lekkert ut. Aluminiumslegeringen gir det et rått utseende (men samtidig har det nok bidratt til økningen i pris).

 

Jeg leste også dette på Hexus.net (min uthevelse):

 

NVIDIA has held nothing back in the stock design of the 690, with the card featuring a cast aluminium frame with chromium plating, a magnesium fan housing, for superior noise and thermal properties and, laser-etched LED lighting, making this one of the best looking cards around. The card features two vapour cooling chambers, one per GPU, joined by a heat-spreader with airflow channels running under the central fan, with NVIDIA claiming both superior cooling and noise performance.

 

 

Jeg har sett noen bilder der "GeForce GTX" bokstavene er grønne, men jeg visste ikke at det var på grunn av LED-lys (dersom det er disse bokstavene som Hexus henviser til?).

 

I Starcraft II-benchmarken klarer 690 ca. 160 FPS, mens 680 'bare' klarer litt over 80 FPS (2560 x 1600, 4xAA, 16xAF). Den viser dessverre ikke hvor mye kortet yter i forhold til 680 SLI, men tallene fra de andre spillene i den 'offisielle' benchmarken tyder på at den vil ligge tett opp mot 680 SLI.

 

690 i Quad SLI klarer over 120 FPS i Battlefield 3 (2560 x 1600, 4xAA, 16xAF):

 

Likewise, the 690 can be paired up with a second card, resulting effectively in a quad-SLI setup. Despite typically diminishing efficiency in a multi-GPU scenario, the 690 manages to achieve anywhere in the range of a 50 to 90 per cent performance gain; certainly nothing to quibble over.
Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil, hadde nvidia problem med å skaffe nok brikker med god nok kvalitet til gtx 680. Smart trekk å plassere disse i gtx 690. Hvis jeg ikke har misfortått, har kjernene i gtx 690 dårligere kvalitet enn i gtx 680, og vil klokke dårlig?

 

Mener å huske at jeg leste at brikkene i GTX 690 er håndplukket for best mulig kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan trygt kalle dette her et entusiast-kort. De som har råd til det kjøper det. Og de som ikke har råd til det venter i 3-4 måneder til prisen har halvert seg. ( Man får ikke bruk for dette kortet før om 1 år uansett, hvis ikke mer. )

 

Prisen halverer seg neppe, men rundt 50% reduksjon bør man kunne forvente etter ca 5-6 mnd. hvis fabrikken klarer å levere kort, vel og merke... (De sliter visst litt).

Er det bare jeg som måtte flire litt av denne? :rofl:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil, hadde nvidia problem med å skaffe nok brikker med god nok kvalitet til gtx 680. Smart trekk å plassere disse i gtx 690. Hvis jeg ikke har misfortått, har kjernene i gtx 690 dårligere kvalitet enn i gtx 680, og vil klokke dårlig?

 

Mener å huske at jeg leste at brikkene i GTX 690 er håndplukket for best mulig kvalitet.

 

Ok, men det må da gå ut over tilgjengligheten til gtx 680 etterhvert? I såfall, hvorfor skal brikkene i gtx 690 være håndplukket? De kjører på lavere stock frekvens enn gtx 680?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...