Gå til innhold

[Løst] Kontroll av oppsett ny PC+ råd hint og vink!


Anbefalte innlegg

Hei igjen kjære forum.

 

Har hatt stor suksess med råd og vink fra kunnskapsrike mennesker på dette forumet tidligere i forbindelse med kjøp av PC, og prøver derfor igjen.

Skal i gang med å bygge ny PC og vil gjerne få kontrollert oppsettet mitt her, hos dere, som har peiling.

 

Mine ønsker rundt PC'en:

- En god allround spill PC som holder i noen år.

- Så stille som mulig uten at det blir en stor kostnadsdriver

- Kjølig og grei

(vært litt borti overklokking, kommer nok til å prøve meg igjen, på hobby basis)

- God maskin til hobbyredigering av feriefilmer og bilder

- Så billig som mulig (helst ikke over 13 000 pr maskin) har skjerm, mus tastatur x 2, så det inngår ikke i oppsettet.

 

Skal kjøpe og bygge to identiske maskiner, da jeg har en plan om å få min bedre halvdel enda mer bitt av spillbassillen. Nytter ikke å dele en PC når hun også plutselig synes det er gøy...

 

Oppsettet jeg har kommet frem til, til nå:post-192233-0-66266300-1334921225_thumb.png

 

Vil da gjerne ha en vurdering ut fra kriteriene over mtp oppsettet.

 

Leo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du trenger RAM, søk opp "vengeance LP" på dustin, de koster 390kr for 8GB

 

trenger du fullversjonen av Windows? OEM versjonen koster vel omtrent 500kr mindre

 

Ram er notert! Aner ikke hvorfor de forsvant ut!

 

Trodde faktisk ikke de hadde lov å selge annet enn fullversjoner til selvbygggere som kjøper en del her og en del der (der det er billigst og på lager...). Har alltid innbilt meg at det er en "fullbygd PC pakke tilbud med disse OEM versjonene. Men det er klart jeg ikke har behov fo fullversjonen om det er lov med OEM!

 

Takker for innspill sålangt.

Leo

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd at noen har nektet å selge en OEM versjon, selv om den er kjøpt uten en eneste bit hardware. Foskjellen på OEM og fullversjon merker du først når du oppgraderer HK'et ditt. Da må du ha ny OEM, mens fullversjonen kan du bruke på inntil 2 nye HK. Spørsmålet er da om OS'et fortsatt er aktuelt, nå er det vel ikke lenge før Win8 er ute.

Lenke til kommentar

Nærmer meg en bestilling nå!

Som den petimeteren jeg er må jeg dog kontrollere selve oppsettet igjen og sjekke om der er noen åpenbare blundere...

 

Har gjort noen småting med oppsettet mitt og håper det fortsatt er "good to go".

 

post-192233-0-44186700-1335213124_thumb.jpg

 

Har noen egne spørsmål og kommentarer før bestillingen går!

 

1. Byttet kabinett til litt billigere, men helt "ok" ettersom jeg har lest meg frem til. Eier i dag et Antec P182 (gammel klassiker) og tenker jeg vil stjele noen vifter etc fra dette og sette inn. Greit med USB 3.0, samt å få litt "forandring".

Noen som vet om jeg får plass til kjøleren CM 212 EVO i dette kabinettet?

 

2. Lagt til Ram!

 

3. byttet til OIM versjon av Windows og oppgradert til Professional, usikker på om jeg egentlig trenger Prof. men det er snakk om 1 hundrelapp eller så i forskjell.

 

4. Sitter også på en gammel Noctua NH-U12P SE1366 CPU kjøler, og håper og tror jeg kan benytte viftene på den ganske så billige CM 212 EVO med noenlunde godt resultat. Dersom ikke går de vel rett i kabinettet tenker jeg.

 

5. Har planer om å overføre gammel HDD en Western Digital Caviar Green i tilegg til den nye. Bør denne slettes for OS (Win Vista) før den går inn?

 

6. Tenkte jeg denne gangen skulle bruke: ZALMAN STG1 SUPER THERMAL GREASE KJØLEPASTA, da den så meget hendig ut mtp påføringen. Noen med erfaring fra denne?

 

7. Siste spm i denne omgang går til selve SSD'en. Har valgt en 120GB Intel 520 som passer lommeboken og nok yter betraktelig bedre en snurredisken jeg er vant med.

Men holder dette størrelsesmessig, om jeg har tenkt å legge enkelte spill på denne for å korte ned load-tiden?

 

Leo

Lenke til kommentar

Du bør alltid formatere når du bytter hovedkort :)

 

Takker for svar!

Håpte jeg kunne unngå det, da dette ikke blir OS disken eller oppstarts disken min. Ønsket ikke å formatere da jeg vil beholde "alt annet", bilder, dokumenter etc etc. Men får nok trikse det til!

 

Leo

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Blir jo aldri ferdig med å vente på skjermkortet og har akkurat bestemt meg for å kjøpe et 670 på lager i steden for å vente på 680'en.

 

Resten av delene er meg i hende allerede. I forbindelse med dette klør jeg i hendene etter å begynne byggingen.

 

Er det helt problemfritt og bygge hele PC'en og legge inn programvare etc windows kun ved bruk av innebygde GPU i prosessoren, så installere GPU når den endelig kommer? Skal vente dersom dette er en mulig kilde til "støy" men dersom ikke knekker jeg i gang!

 

Leo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...