Gå til innhold

Anbefaling av laptop med høy oppløsing


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på leit etter ny laptop.

Et ufravikelig krav er at den må minst tåle 1024 piksler i høyden, og ser derfor etter PC med 1920 x 1080 oppløsning.

 

Utenom dette, bør den har noe størrelse på harddisken (iallefall 500GB).

Og ettersom jeg vil bruke den i reisesammenheng, så er batteritid, og vekt noe jeg ser på som viktig.

Den vil også bli behandlet medium-minus pent, så byggekvalitet er også av relevans å tenke på.

 

 

Aktuelle PCer som jeg har funnet til nå er

-Sony Vaio SE

-Dell Precision M4600

-HP Envy 15

-Dell XPS 15z

-HP Elitebook 8560W

 

Jeg har ikke klart å gjøre meg opp noen særs mening om noen av disse, bortsett fra Vaio SE som er meget lett i vekt. Der igjen så har jeg lest at den 'føles' svakt bygget.

 

Er det noen her som har erfaringer med disse, eller kanskje noen helt andre som er av anbefaling?

 

Noen som har testet noen av de mot hverandre, og kan gi meg en X VS X?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste råd jeg kan gi da jeg ikke kjenner maskinene selv, er å holde seg unna hp. Vet at det er sært å være så konsekvent på et merke, men de har en stygg historie når det kommer til kjøleløsninger på mange av maskinene sine.

 

Utover det, så funnet mesteparten av "kremen" innen 15" området med hull hd oppløsning. Da mener jeg med tanke på design og byggekvalitet, men så hadde det vært fint å høre bruksområder.

Lenke til kommentar

Er servicereisende på overvåkingsystemer på båter.

Dette innebærer at den må bli med i maskinrom (og ellers rundt på en båt), og den blir huket opp mot en ekstra skjerm på kontor, og fungerer der som desktop PC.

 

For tiden har jeg en halvgammel Thinkpad T61. Den finner jeg til å være plagsomt tung når jeg drasser den med meg på reiser.

 

 

Ser forresten at du har en Asus N55SF.

Den hadde jeg glemt å putte på listen. Fordeler/bakdeler med den?

Lenke til kommentar

Eneste råd jeg kan gi da jeg ikke kjenner maskinene selv, er å holde seg unna hp. Vet at det er sært å være så konsekvent på et merke, men de har en stygg historie når det kommer til kjøleløsninger på mange av maskinene sine.

Skal riktignok bemerkes at det ikke er et spesielt problem på ProBook og EliteBook-maskinene. Envy og Pavilion derimot er sterkt plaget, i hvert fall enkelte modeller.

 

EliteBook 8560W er bygget som en tanks, og veier deretter... Envy ville jeg styrt unna, men EliteBook kunne jeg godt kjøpt.

 

Lenovo T-serie og W-serie er også kremmaskiner, men du mister numerisk tastatur. Da kan du også komme et stykke ned på vektskalaen, under 2.5 kg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Eneste råd jeg kan gi da jeg ikke kjenner maskinene selv, er å holde seg unna hp. Vet at det er sært å være så konsekvent på et merke, men de har en stygg historie når det kommer til kjøleløsninger på mange av maskinene sine.

Skal riktignok bemerkes at det ikke er et spesielt problem på ProBook og EliteBook-maskinene. Envy og Pavilion derimot er sterkt plaget, i hvert fall enkelte modeller.

 

EliteBook 8560W er bygget som en tanks, og veier deretter... Envy ville jeg styrt unna, men EliteBook kunne jeg godt kjøpt.

 

Lenovo T-serie og W-serie er også kremmaskiner, men du mister numerisk tastatur. Da kan du også komme et stykke ned på vektskalaen, under 2.5 kg i hvert fall.

 

må si meg uenig i anklagen mot Envy maskinene, gir omtrent ikke fra seg lyd under load, bunn solid og helt supert tastatur. pavilion (G, DV og DM) derimot er ikke de beste.

Lenke til kommentar

Er servicereisende på overvåkingsystemer på båter.

Dette innebærer at den må bli med i maskinrom (og ellers rundt på en båt), og den blir huket opp mot en ekstra skjerm på kontor, og fungerer der som desktop PC.

 

For tiden har jeg en halvgammel Thinkpad T61. Den finner jeg til å være plagsomt tung når jeg drasser den med meg på reiser.

 

 

Ser forresten at du har en Asus N55SF.

Den hadde jeg glemt å putte på listen. Fordeler/bakdeler med den?

 

 

fordeler: gode innebygde høyttalere. God skjerm. Pris. Jeg liker designen svært godt selv.

 

Negative sider: plastikk på alt selv om det ikke føles som billigplast. tastaturet er pent å se på men vanskelig å touche på da det nesten ikke har mellomrom mellom tastene.

 

batteriet er som alle andre laptoper med ca samme speccs med 6-celler batteri. 3 timer ca. (med egen strømprofil holder min en hel dag da man ikke trenger noe spesielt med kraft til skolebruk).

 

du kan også ta en titt på samsung sin 700 serie. Du sier du er urokkelig på full hd skjerm, men kanskje 1600*900? Ting vil uannsett føles smått nok. Jeg som sagt på en 15.6'' med full hd og ting er smått:P

 

Bare nevner det da de laptoppene har fått god kritikk

Lenke til kommentar
du kan også ta en titt på samsung sin 700 serie. Du sier du er urokkelig på full hd skjerm, men kanskje 1600*900? Ting vil uannsett føles smått nok. Jeg som sagt på en 15.6'' med full hd og ting er smått:P

Grunnen til krav om oppløsning er at jeg kjører SCADA programvare på den som er 1024 i høyden. Det er bitmap grafikk, og ved lavere oppløsning så komprimeres automatisk bildet uten mulighet for å få det i fullskala. Komprimert bitmap ser ikke bra ut, noe som er et problem med PCen jeg har i dag.

 

Utenom det så hadde jeg glatt gått for Samsung 7 serie for lenge siden. SSD på hovedkortet + 700GB harddisk, og generelt sprekt utseende er til å sikle over.

 

XPS 15 har ikke så mye utganger (USB), noe jeg trenger en del av for bla.a å plugg inn USB/RS232 overganger.

 

Det er i grunn Vaio SE som frister mest, grunnet den lave vekten, men jeg frykter at den sliter med byggekvaliteten.

 

Litt skummelt dette som nevnes om Envy maskinene. Det er tydligvis udelte meninger, men stort sett har jeg lettest for å forholde meg til det negative som blir sagt. Som oftest er det ikke ubegrunnet.

 

Er anbefalt av kollegaer om å gå for Dell, da grunnene er visstnok byggekvalitet (og god service). Jeg har kjennskap til at servicen er upåklagelig, men kjenner ikke til noe om at de er kjent for god byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Lest litt videre nå og ser at det er bedre batteri på xps 15z:p...

 

sony=Fint tastatur, men dårlig batteri

 

dell=kjipt tastatur. God batterilevetid.

 

Det er vannvittig vanskelig å finne det perfekte. Jeg tror kanskje jeg ville valgt dell pc'n pga. batteri, men kanskje du bør teste tastaturet først?

 

Videre er begge bygd i aluminium, og har fått skryt av byggekvaliteten i reviews, så det tror jeg er hipp som happ.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

må si meg uenig i anklagen mot Envy maskinene, gir omtrent ikke fra seg lyd under load, bunn solid og helt supert tastatur. pavilion (G, DV og DM) derimot er ikke de beste.

Sitter på en Envy 17 nå - har hatt den i snart to år. Eh, jo - den lager lyd. Uansett ikke dét som er hovedproblemet, det er at den blir så varm at det er bokstavelig talt vanskelig å hvile håndbaken på håndleddsstøtten, uten noen spesiell belastning på grafikkortet. Har en del andre issues også - men varmen er definitivt den største...
Lenke til kommentar

må si meg uenig i anklagen mot Envy maskinene, gir omtrent ikke fra seg lyd under load, bunn solid og helt supert tastatur. pavilion (G, DV og DM) derimot er ikke de beste.

Sitter på en Envy 17 nå - har hatt den i snart to år. Eh, jo - den lager lyd. Uansett ikke dét som er hovedproblemet, det er at den blir så varm at det er bokstavelig talt vanskelig å hvile håndbaken på håndleddsstøtten, uten noen spesiell belastning på grafikkortet. Har en del andre issues også - men varmen er definitivt den største...

 

mente 14" serien, sett tilfeller på at 17" serien blir varm (følt det)

 

14" serien lager ikke lyd og eneste som er varmt er lufta som kommer ut av den

Lenke til kommentar
du kan også ta en titt på samsung sin 700 serie. Du sier du er urokkelig på full hd skjerm, men kanskje 1600*900? Ting vil uannsett føles smått nok. Jeg som sagt på en 15.6'' med full hd og ting er smått:P

Grunnen til krav om oppløsning er at jeg kjører SCADA programvare på den som er 1024 i høyden. Det er bitmap grafikk, og ved lavere oppløsning så komprimeres automatisk bildet uten mulighet for å få det i fullskala. Komprimert bitmap ser ikke bra ut, noe som er et problem med PCen jeg har i dag.

 

Utenom det så hadde jeg glatt gått for Samsung 7 serie for lenge siden. SSD på hovedkortet + 700GB harddisk, og generelt sprekt utseende er til å sikle over.

 

XPS 15 har ikke så mye utganger (USB), noe jeg trenger en del av for bla.a å plugg inn USB/RS232 overganger.

 

Det er i grunn Vaio SE som frister mest, grunnet den lave vekten, men jeg frykter at den sliter med byggekvaliteten.

 

Litt skummelt dette som nevnes om Envy maskinene. Det er tydligvis udelte meninger, men stort sett har jeg lettest for å forholde meg til det negative som blir sagt. Som oftest er det ikke ubegrunnet.

 

Er anbefalt av kollegaer om å gå for Dell, da grunnene er visstnok byggekvalitet (og god service). Jeg har kjennskap til at servicen er upåklagelig, men kjenner ikke til noe om at de er kjent for god byggekvalitet.

 

Jeg hadde gått for Dell, men ikke XPS. Lattude er bygget mye bedre på alle måter og kan leveres med matt skjerm. Det er på proffmodellene til Dell at du virkelig ser hva de er gode for.

 

Hjemme har jeg en E6520 som jeg er strålende fornøyd (med. God skjerm (1920x1080, matt), og med SSD er den helt lydløs før den blir presset ganske hardt. Hvis du tar ut DVD'en og bytter den med et batteri får du ganske mye bedre driftstid før du trenger å lade.

 

Jeg har en "gammel" E6400 på jobben som har vært gjennom en god del misbruk, den rusler og går som en klokke fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...