Gå til innhold

Minitips: Slik kan du fjernstyre datamaskiner


Anbefalte innlegg

"Remote desktop sier du?"Mest sannsynlig pirat kopi av windows da, siden man må ha pro versjon eller bedre for å ha server delen, og de fleste som kjøper kaster ikke bort tusenlapper på ting de ikke vet hva er... :p

 

MSDNAA, jobbmaskin, kjøp av "proff" laptop... det er en hel masse grunner til å ha ordentlige versjoner av Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt slanket artikkel, dette kunne ha blitt en nyttig sak med viderebygging.

 

Uansett, Teamviewer ble valget hos meg for hjelp av foreldre, når man ikke vet IPen til maskinen og er ikke sikker på at de henger med i svingene så lar Teamviewer deg komme raskt og simpelt igang og på simpleste måte.

SSH, VNC og annet snacks blir da for komplisert, men Teamviewer må melde tapt internt på nettverket her hjemme, faktisk har alle properitære løsninger måttet melde pass, her blir det VNC som standard protokoll for Linux bokser med GUI og Windows maskiner, men tilgang utenfra via SSH.

Lenke til kommentar

La oss heller ikke glemme Windows Live Mesh, fungerer helt smertefritt.

 

Ellers må jeg slenge meg på at Teamviewer er overlegent det meste jeg har benyttet hva spesielt fjernsupport angår. Det går igjennom det meste av brannmurer og har gode muligheter for enkel lagring av klientlister uten å kjenne til IP-er.

 

SSH og VNC fungerer veldig greit, spesielt revers tilkobling er en snedig funksjon for å komme seg igjennom brannmurer man ikke har kontroll over på den ene siden. Dessverre er ikke denne løsningen veldig brukervennlig for hvermannsen som skal ha PC-hjelp

Lenke til kommentar

Jeg har på min mors laptop lagt en .sh-fil med +x rettigheter som setter opp en revers SSH-tilkobling mot et eget subdomene av et domene jeg eier (som betyr at jeg kan flytte det rundt enkelt) og installert et RSA-sertifikat uten passord. Min plan var at dersom hun trenger support trenger jeg bare å først aktivere det sertifikatet hos meg, fortelle henne hvor den .sh-fila ligger og få henne til å dobbeltklikke på den, så er alt klart for at jeg kan ta over maskinen, enten med SSH eller NX. Desverre har hun på to år bare hatt ett problem, at det trådløse nettverket ble deaktivert, noe dette ikke kan hjelpe med. :)

Lenke til kommentar

Det er ingen problem for meg å direkte sende X11 over SSH (jeg kan f.eks fjernstyre grafiske vinduer) eller over SSH koble til en RDP- eller VNC-daemon på det eksterne systemet. Det er vel omtrent alt som går i "remote desktop".I min verden som består av 90% "UNIX/UNIX-like" systemer er SSH mye enklere enn alternativene.

 

For deg kanskje, men logmein er en fin greie man kan anbefale til folk med IT-forstaaelse litt under gjennomsnittet, noe som sikkert var noe av poenget med denne artikkelen.

Lenke til kommentar
..noe som sikkert var noe av poenget med denne artikkelen.

No machine/Free NX er akkurat like enkelt som Remote Desktop eller andre typer fjernstyring. Jeg skal innrømme at brannmurtraversering er litt mer avansert, men å forwarde en port, sette opp et VPN eller annet tilsvarende bør ikke være for anvasert for hw.no.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9812734

Et enkelt program og som heter Teamviewer, er et utrolig godt og enkelt remote desktop program. Jo, man trenger ikke registrere seg noen steder!

 

Vi bruker Teamviewer på jobb, og det fungerer helt smertefritt (såfremt «kunden» klarer å laste det ned)!

 

hm ja, faktisk så har jeg ikke enda opplevd at en person som jeg skal hjelpe ikke har klart å laste ned og installere. Jeg ser for meg det med at i enkelte tilfeller at det kan gå "skeis", vis forutsetningene er der (eks: misskommunikasjon, mulig trøbbel på nettlinje, feil på datamaskin slik at dette ikke vil kunne fungere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...