Gå til innhold

Nytt skjermkort - budsjett max 4k


IdLeR_

Anbefalte innlegg

Har bestilt deler til oppgradering av primærmaskinen min, men ser nå at jeg skulle bestilt nytt skjermkort også.

 

Upgrade:

https://prisguiden.no/liste/131481/

 

HK: Asus P9X79 Deluxe (s2011)

CPU/Kjøling : Intel Core i7 3820 m/Corsair H70 Core

RAM: Corsair Vengeance DDR3-1600 16GB CL9 (4x4GB)

 

Har per nuh et HD5870 og i utgangspunktet holder dette til mitt bruk.

Opplever imidlertid en del BSOD og hw-konflikter (atikmdag.sys), og skal nå fordele hardware på to maskiner. Håper med dette også å redusere varmeproduksjon.

 

Spørsmålet er da om jeg skal legge cash i nytt (entall eller flertall) kort for "ytelsesmaskinen", eller kjøpe et rimeligere som jeg setter i reserven.

 

*PC-skjerm: 2560x1600 (DVI)

*TV: 1920x1080 (HDMI)

 

Mest video, men bør kunne kjøre alle spill uten lag på dual screen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du syns HD 5870 er et varmt kort har du ikke mange valg som ikke er ATI/AMD:

GTX 550 Ti er vel det eneste kortet fra dem (og det er betydelig svakere enn et HD 5870) som spiser mindre strøm for øyeblikket. Grunnen til at Nvidia ikke har noen bedre kort er at de har bare et kort på 28nm med ca 20% høyere effektforbruk enn HD 5870.

 

Et godt AMD/ATI-kort som er litt sterkere enn 5870 og har et betydelig lavere effektforbruk er 7850. 7870 har også noe lavere varmeproduksjon, men koster også hakket mer.

Lenke til kommentar

Jeg vil redusere varmeproduksjonen totalt, men skjermkortet er vel den største synderen.

Om det er en god kjøleløsning kan jo denne avhjelpe dette noe, men de fleste gpu-viftene bråker fryktelig mye.

 

Har for eksempel "Phantom" utgavene fra Gainward noe for seg?

Lenke til kommentar

Bedre kjøling endrer ingenting på varmeproduksjonen. Uansett om kortet er på 70°C og spiser 200W eller på 90°C og spiser 200W er det fortsatt 200W varmeproduksjon. Er det støy du sliter med, så er det mange gode kjøleløsninger som er betydelig mindre bråkete enn standardkjøleren på et 5870, selv standardkjølingen på GTX 680 er i en helt annen klasse hva støy angår.

 

Phantom er et godt eksempel på en stille kjøleløsning, men du må huske på at en slik kjøler dumper mye av varmen inne i kabinettet så du må ha et kabinett med akseptabel luftflyt (altså bedre enn hva du finner i en ferdigbygd fra HP) for å dra nytte av noe slikt.

Lenke til kommentar

Ok, takk for info :)

 

Det jeg har merket meg er at jeg får stop error/BSoD utelukkende når romtemperaturen er høy.

Som sagt håper jeg dette bedrer seg når jeg flytter noen av diskene over i sekundærmaskin/filserver.

 

Jeg har et Thermaltake Level 10 og et P182. Begge gode kabinetter.

Godt å vite at til og med viftene på de heftigste skjermkortene bråker mindre.

 

 

Primærmaskinen bygges (selvsagt) i førstnevnte kasse. Jeg har en tredje maskin med vannkjølt cpu og gpu, men den skal nå pensjoneres.

 

Siden jeg har hatt en del krøll med ATI heller jeg litt mot Nvidia denne gang.

HD 7850 utgjør vel ytelsesmessig ikke enorm forskjell om jeg forstår deg rett, så da kan jeg vel se det an om en måneds tid når GTX 680 kortene har kommet på lager.

Lenke til kommentar

Har bestilt deler til oppgradering av primærmaskinen min, men ser nå at jeg skulle bestilt nytt skjermkort også.

 

Upgrade:

https://prisguiden.no/liste/131481/

 

HK: Asus P9X79 Deluxe (s2011)

CPU/Kjøling : Intel Core i7 3820 m/Corsair H70 Core

RAM: Corsair Vengeance DDR3-1600 16GB CL9 (4x4GB)

 

Har per nuh et HD5870 og i utgangspunktet holder dette til mitt bruk.

Opplever imidlertid en del BSOD og hw-konflikter (atikmdag.sys), og skal nå fordele hardware på to maskiner. Håper med dette også å redusere varmeproduksjon.

 

Spørsmålet er da om jeg skal legge cash i nytt (entall eller flertall) kort for "ytelsesmaskinen", eller kjøpe et rimeligere som jeg setter i reserven.

 

*PC-skjerm: 2560x1600 (DVI)

*TV: 1920x1080 (HDMI)

 

Mest video, men bør kunne kjøre alle spill uten lag på dual screen.

Neppe jeg mener skjermkortet er for puslete og kanskje litt aldlerstynget(ikke DX11?) med en skjerm med den oppløsningen hvordan er det mulig? forklar/nysjerrig nå Men må jeg få spørre, hva skal du med all den cadilac rammen did. Får du dratt nytte av den. Litt missforhold mellom RAM og skjermkort her synes jeg, men rett på meg om jeg tar feil. Har 12 GB RAM, mye tregere en ditt, men har et GTX 580 kort. Så er FPS tingen, så vel....Varmeprblemer ja. Kjøpte et CORSAIR grapithe 600T, uten fancy skrytevinduer da, neon lys ei heller. Vifter på alle bauger å kanter, cpu viften er rå. Lydløs. Vannkjøling, hmm yter maskinen noe bedre da da? Men kabinettet er ikke noe rosa dilldall av et jenteinventa, robust og muskuløst. Nei nå får det være nok skryt, lykke til
Lenke til kommentar

Neppe jeg mener skjermkortet er for puslete og kanskje litt aldlerstynget(ikke DX11?) med en skjerm med den oppløsningen hvordan er det mulig? forklar/nysjerrig nå Men må jeg få spørre, hva skal du med all den cadilac rammen did. Får du dratt nytte av den. Litt missforhold mellom RAM og skjermkort her synes jeg, men rett på meg om jeg tar feil. Har 12 GB RAM, mye tregere en ditt, men har et GTX 580 kort. Så er FPS tingen, så vel....Varmeprblemer ja. Kjøpte et CORSAIR grapithe 600T, uten fancy skrytevinduer da, neon lys ei heller. Vifter på alle bauger å kanter, cpu viften er rå. Lydløs. Vannkjøling, hmm yter maskinen noe bedre da da? Men kabinettet er ikke noe rosa dilldall av et jenteinventa, robust og muskuløst. Nei nå får det være nok skryt, lykke til

1. GTX 580 er ikke 50% kraftigere enn et HD 5870 engang. Begge støtter dx11 og GTX 580 sluker strøm i forhold til HD 5870.

2. HD 5870 drar helt fin 2560x1600 om du er villig til å senke innstillinger i spill

3. LGA2011 bruker quad channel RAM, 4GB-brikker er de billigste brikkene fra et pris/GB-perspektiv, 16GB RAM er dermed et innlysende valg.

4. 600T er ikke noe særlig på kjøling, ei heller på stillhet

5. Smaken er som baken.

6. Posten din er forferdelig ustrukturert og hjelper ingenting.

7. BwExuuD.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, nå sa ikke jeg at gtx 580 var 50% raskere en det andre, men noe eldre er det jo, og med en slik GPU til en monitor med en inane oppløsning. Nå skrev jeg feil har 16GB RAM, 1333Mhz, men det er vel bare lekesaker mot det han har. Rart å kjøpe en slik en da når man må justerened oppløsningen, men kanskje i fretiden. Vurderte å kjøpe meg en slik Dell, men havnet på Samsung 120Hz 2ms 3D, angrer ikke på det. Så ramen var billig og bra den. Jeg kjøpte mine 4x4GB for 600, på FINN, merket ikke det helt store forskjellen fra de gamle men. men men. Du har nok sikkert peiling, men les litt omkring om kabinettet jeg kjøpte,, veldig fornøyd. Vifter over enlav sko, pluss cpu og gpu viftene. Let å sette sammen komponentene. Samt at om en er veeldig var for lyd, kan du dempe dempe den med hjulet i front. Og om en er opptatt av desig med skrytevinduer neonlys osv., ja ja folk er ulike. Men dette kabinettet er tja, som Clint Eastwood, stille, dystert og mørkt. Men for all del jeg har da ikke noe Ferarri, vet da det. Men den går bra. Syntes bare det bare var littveikt skjermkort til skjermen + rask og dyr RAM, men men. Ustrukturert, alle er ikke like med. Det burde vel du vite. Men når jeg forhører meg når jeg eventuelt skal kjøpe noen nye dele får jeg jo 4 ulike svar fra 4 ulike fagfolk så. Men for all del glad for litt korreksjon. Du har sikkert rett i det du skriver, MEN det med varmt og støyende kabinett får du nok bite i deg. Ha en fin kveld

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Kabinettet ditt ser helt streit ut det. Skjønner ikke helt sammenhengen med mitt innlegg, men her svarer du vel meg samtidig som du snakker om din egen rigg.

 

Kabinettet som jeg bygger denne maskinen i er et Thermaltake Level 10 big tower. Det er et spesielt og iøynefallende kabinett som kostet mer enn 5.000 kroner nytt. 30" skjermen kostet 10.000 kroner på tilbud. Det andre kabinettet fra Antec er betraktelig rimeligere, men har fått toppkarakter i de fleste tester på den tiden det ble lansert. Kabinett og skjerm har gjerne litt lenger levetid enn de interne komponentene og jeg har derfor valgt å bruke mer penger på disse.

 

Når du ser på delene jeg kjøper og det jeg spør om, må du ta i betraktning at jeg ikke bygger på lavt budsjett - en limit på 4000 for skjermkort er relativt høyt. Likevel gjør jeg alltid en "bang-for-buck" vurdering. For eksempel koster prosessoren som er hakket bedre enn den jeg har kjøpt over dobbelt så mye.

 

Denne pc'en fungerer både som media-spiller, stereoanlegg, spillkonsoll, hjemmekontor og stuemøbel.

Jeg ønsker selvsagt best mulig ytelse, men må samtidig ta hensyn til varmeproduksjon og støynivå.

Innenfor rimelighetens grenser er det altså andre vurderinger som er viktigere enn pris, og det blir enklere å diskutere alternativer når budsjettet er gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...