Gå til innhold

Ikke mulig å installere W7 fra scratch på laptop - er dette en mangel?


Anbefalte innlegg

Du finner løsningen her :

http://forum.noteboo...ress-cache.html

 

Takk for tipset om denne tråden.

 

Forsøkte å brenne en sendeplate for å installere derfra. Fortsatt noe muffins, for etter å ha slettet partisjoner og bestemt hvilken disk det skal installeres på så henger det på "Expanding windows files (0%)...". Kommer rett og slett ikke videre.

 

Etter en manuell restart ser jeg at installeren, når kjørt fra DVD, oppretter andre partisjoner enn når den kjøres fra USB, så det er en forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Registrerer at de fleste mener at man skal kunne installere "eget" OS på en ordinær PC. Det er heller ikke snakk om noe sært OS, det er snakk om samme OS som maskinen leveres med.

 

Er i dialog med Ekjøp support, de foreslo å prøve SSD-en i IDE-modus. Har gjort det og det er ingen forskjell.

 

Samsung support skjønte ikke problemstillingen. Duden jeg snakket med visste ikke hva Express Cache var for noe...

Lenke til kommentar

Du finner løsningen her :

http://forum.noteboo...ress-cache.html

 

Takk for tipset om denne tråden.

 

Forsøkte å brenne en sendeplate for å installere derfra. Fortsatt noe muffins, for etter å ha slettet partisjoner og bestemt hvilken disk det skal installeres på så henger det på "Expanding windows files (0%)...". Kommer rett og slett ikke videre.

 

Joda, etter godt og vel 15 minutter begynte det å skje noe, og ytterligere 15 minutter senere var filene pakket ut (dette tok under ett minutt ved installasjon fra USB...).

 

Maskinen restarter og snurrer etter forholdene bra. Oppdaterer drivere og OS as we speak, blir spennende å se hva resultatet blir...

Lenke til kommentar

Kjøpsrettslig mangel ? Jo sannsynligvis. Kjøpslovens paragraf 16 bokstav a,b,c,d pålegger selger en opplysningsplikt, dersom produktet avviker fra det som er vanlig for tilsvarende produkter. Det mest vanlige er nok at man kan skifte operativsystem, så her har selger sansynligvis en informasjonsplikt, hvis det ikke er tilfellet. Det finnes ingen hjemmel i lovteksten av det jeg kan se for at kjøper skal måtte spesifisere hvordan PC'en skal brukes. Hvis det er noe ved denne PC'en som gjør at den på en eller annen måte ikke kan brukes som de fleste andre PC'er, uten at selger har opplyst om dette, så er dette i utgangspunktet en kjøpsrettslig mangel. Lovteksten pålegger en informasjonsplikt på selger, ikke på kjøperen. Kjøperens plikt er kun å si at jeg vil ha en PC. Helt klart er det vel allikevel ikke, men man kunne nok forsøkt med en reklamasjon. Hvis Samsung eventuelt leverer recovery DVD som fungerer, da spørs det om man ikke taper. (Hvis PC bare kan kjøre ett enkelt operativsystem, så er det en situasjon. Dersom det heller ikke er mulig med en recovery slik at PC blir defekt ved et havari av operativsystemet, så er det en annen situasjon.) (Det finnes nok sikkert PC'er som er laget for å støtte bare ett operativsystem .. er man pliktig til å opplyse om dette ? .. kanskje.. men det er vel heller ikke sikkert)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Man kan jo strekke saken inn på andre områder også. Mobiltelefoner som kun kan lades med en bestemt lader, og ikke en standard microusb lader, lydkontakter på mobiler og mp3 spillere på 2,5 mm som ikke passer standard 3,5 mm hodetelefoner, skrivere som krever bestemte blekkpatroner isteden for at man samles under en felles type, TVer som tar opp til usb minnepinne hvor opptakene er låst for avspilling på samme TV, trådløse mus og tastaturer som ikke kan bruke standard felles mottaker osv osv. En viss låsing til et produkt er dessverre vanlig.

 

I denne saken er det mer spesielt, da det vil være mange negative konsekvenser forkunden. Win 8 er rett rundt hjørnet, og det kan være umulig å oppgradere. Harddisker kan svikte, og om man bytter ut defekt hdd/SSD etterhvert så kan det bli problemer osv.

 

Det enkleste er vel at man boikotter produktet og håper samsung snur.

Lenke til kommentar

Men de fleste forventer å kunne installere et nytt OS på maskinen som de har kjøpt.

Etter å ha jobbet med PC-support og generelt prater pc med folk som bruker pc men ikke er "datakyndig", er det ikke intrykket jeg sitter igjen med av hva de fleste forventer av en pc. att det finnes en gruppe som forventer det, ja absolutt, men den gruppen utgjør ikke et stort tall iforhold til hvor mange som kjøper og bruker pc.

 

En vanlig forbruker som kjøper pcen forventer at den kan reinstalleres og brukes, hvis harddisken slutter å virke sender de den på verksted. de bytter ikke disken selv og starter en installasjon av vanilla OS.

 

Men det er min oppfatning som blir bakgrunnen for min mening om denne saken.

Lenke til kommentar

Ikke på alle maskiner jeg har vært borti nei.

 

mene det var FSC som hadde en mediasentermaskin som var helt låst.

 

dvs vis du var ivrig nok og jobbet hardt nok så gikk det, men det var absolutt ikke tilsiktet fra FSC sin side at det skulle gå ann.

 

Jeg lurer enda på hva begrunnelsen er for at en utilsiktet egenskap er noe man kan kreve, når det for flertallet er noe de ikke vet om engang, eller bryr seg om.

 

*tillegg*

 

jeg har sagt dette før, men maskinen er solgt med OS, og med reinstallasjonsmulighet fra fabrikk.

så med mindre selger sa det går fint å bytte enten på spørsmål fra kjøper eller uoppfordret så nei da anser ikke jeg at dette er en mangel.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Hva mener du med utilsiktet egenskap? Det er standard praksis helt fra DOS-tidene å kunne installere OS på en standard PC selv. Dette har vært en fordel med PC, og når det har kommet et nytt OS man vil bruke(som regel ny DOS versjon eller ny Windows utgave) så har sluttbrukeren selv kunne kjøpe ny versjon og installere denne. Dette har ikke vært en utilsiktet egenskap, men veldig overveid. I kontrast til Mac hvor man i mange år har måtte holde seg til OSX.

 

De fleste PC-brukere vil nok ikke gjøre dette selv, men forventer allikevel at det er mulig og at den datakompetente nevøen eller svigerbroren kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Først: det du sier er helt sant når vi henvender oss til dataintresserte brukere, det er derimot ikke realistisk etter data ble allemanseie.(men igjen min mening bassert på min erfaring)

 

at det er en egenskap som de innehar men som ikke er noe som ved bygging av maskinen ble tillagt noe vekt. det var ikke et mål at maskinen skulle ha denne egenskapen. men de fleste har den. av akkurat de grunnene de sier.

 

att det var og er fordelen for noen ja det vet jeg. MEN, det sagt, så er det igjen over til hva den jevne forbruker forventer av maskinen som kan bestemme om det er n mangel vis ikke kjøper har forespurt egenskapen spesifikt fra selger. og den jevne forbruker forventer ikke dette av maskinen sin.

har nå vært ute for folk som kjørte w3.11 i 2002 fordi de trengte jo ikke noe mer og gadd ikke kjøpe ny maskin.

 

det siste du sier der er faktisk stikk motsatt av det jeg opplever når det kommer til ukjyndige PC-brukere, jeg blir ofte bedt om reinstallasjon, oppdateringer, virusfjierning o.l. men har hittil enda ikke blitt forespurt å gå ut å kjøpe den nye versjonen av windows til å innstallere på den gamle maskinen.

vet ikke om det er frykten for det ukjente eller at de ikke ser behovet for å legge mer penger en nødvendig i maskinen. folk er jo klar over at hvis de kjøper ny maskin så følger det nye OSet og da er investeringen i deres øyne bortkastet.

Lenke til kommentar

Jah, det er nok derfor så mange maskiner kommer med custom reinstallerings cder/dvder/partisjoner.

 

Er nok også derfor vi hører så mye om dette i media...

 

det var vel nok sarkasme fra meg tror jeg.

 

Uansett vi blir ikke enig ser det ut til, så vi får akseptere at vi mener to forskjellige ting og gå videre til andre tråder.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Relasjonene til de andre sakene jeg dro frem var kun for å påpeke at mange kjøper masse som de forventer skal passe sammen (f.eks at de kjøper hodetelefoner for å bruke på mobilen, og så oppdager de at mobilen har en kontakt som krever en overgang eller modellspesifikke hodetelefoner. Som jeg skrev så synes jeg man kan strekke eksempler den veien også. Fra eldre dager så husker jeg at folk ble forbannet når de ikke fikk brent dvd +r plater fordi brenneren kun tok -r plater. Som selger i butikk opplever jeg ofte at folk kommer tilbake og ikke skjønner hvorfor ps3 spillet ikke kan spilles på xboxen.

 

Med pc og os er det litt annerledes. Teknisk sett er det vel snakk om en forventet egenskap som ikke var tilstede. I teorien så kan man se for seg at samsung hadde sperret for innstallasjon av noe som helst og at brukerne ble tvunget til utelukkende bruke medfølgende programvare. Som kunde ser man hva man får, og det man kjøper virker men som kunde forventer man at man skal kunne innstallere noe.

 

Jeg kan til en viss grad forstå det om det er brukt komponenter som utelukkende vil fungerer med ett bestemt os, og at samsung ønsker å sikre seg at ikke kunder maser om drivere til andre os enn det medfølgende. Jeg vil anta at man da kun kan utvikle drivere til medfølgende os, og slipper å utvikle til bl.a linux, andre win versjoner osv.

 

Tror nok det enkleste er å boikotte slike produkter.

Lenke til kommentar

Vel, når man ikke har boikottet, og man står der med skjegget i postkassa, så poster man i forbrukerrett for å vite om man har noe man skulle sagt, rent juridisk. Så får boikott være boikott.

 

Poenget mitt er at når bransjestandarden er at man kan installere OS, så må det opplyses eksplisitt (eller på annen måte være synbart) når en vare avviker fra dette, hvis ikke er det en mangel. I alle de tilfellene du har nevnt er det enten slik at standarden ikke er interoperabilitet, eller så er det veldig synbart at det mangler (f. eks. ved hodetelefoninngang).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...