Gå til innhold

Ikke mulig å installere W7 fra scratch på laptop - er dette en mangel?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte en Samsung series 7 laptop tidligere i år. Maskinen i seg selv virket ganske lovende, men jeg har nå erkjent at det er ikke mulig å installere windows 7 fra scratch på en annen disk, eks en SSD, man er lenket til den medfølgende utgaven (masse styr med blinkende skjermer og trøblete express cache disk).

 

Maskinen er kjøpt på Elkjøp, men jeg er dessverre utenfor 30-dagersperioden da maskinen grunnet ferie har blitt stående noen uker før jeg begynte å jobbe med den.

 

Kan man argumentere med at dette er utefor "normalen" og noe som bør orienteres om eksplisitt forut for kjøp? Alternativet er at butikken påberoper seg at man kjøper en laptop as is, dvs at det ikke skal være mulig å oppgradere en sentral komponent som HD.

 

 

/r

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Aldri hørt om det før. Du starter opp laptop med tom hdd og os dvd og så skjer ingenting? Antar disk er formatert? Når jeg har gjort dette på andre laptoper har den manglet enkelte ting (driver til minekort osv) men win update har levert dette fortløpende hver gang.

 

Dette må jo være feil, er som å selge en bil det er umulig å skifte dekk på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hva er det som faktisk skjer når du forsøker å installere Windows 7? Hva var fremgangsmåten din? Du må komme med litt flere detaljer dersom man skal avgjøre om det faktisk foreligger en mangel.

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar

Hei.

 

Denne maskinen har en innebygget Express Cache disk på 8GB (en iSSD fra Sandisk). Denne lar seg ikke disable i BIOS. Det betyr at maskinen har to disker tilgjengelig ved installasjon, disk 0 som er hoveddisken og disk 1 som er iSSD-en.

 

Fra butikk er iSSD-en formattert med HFS, dette forvirrer W7-installeren og det er ikke mulig å komme videre fra trinnet hvor man kan slette og opprette partisjoner (installeren gir en feilmelding, men jeg husker ikke ordlyden). For i det hele tatt å komme videre må derfor partisjonen på iSSD-en slettes.

 

1) Dersom begge diskene er uten partisjoner vil W7 installeres på SSD-en, og systempartisjonen på 100MB på iSSD-en (ja, de aller fleste påstår at begge disse partisjonene installeres på samme disk, men det er positivt ikke tilfelle her).

 

Når maskinen booter etter første del av installasjonen kommer den ikke i gang. Det som skjer er at den forsøker å fyre, finner ingen systemdisk og restarter seg selv. Visuelt ser det ut som om skjermen blinker mellom sort og grått. Årsaken til at jeg vet at den ikke finner systemdisken er at maksinen starter fint med en bootbar USB-disk tilkoblet, og det selv om harddisken ligger over i boot sequence i BIOS.

 

2) Dersom jeg manuelt oppretter en partisjon på iSSD-en så installeres windows på SSD-en og ingen systempartisjon opprettes. Jeg kommer fortsatt til samme punkt som over hvor skjermen står og flasher.

 

SSD-en jeg installerer er en Intel 320 på 160GB som fungerer perfekt i alle andre maskiner.

 

Jeg mener i hvert fall at det er en mangel at man ikke kan installere noe OS fra scratch på denne maskinen.

 

 

/r

 

Og for ordens skyld. Jeg installerer fra en bootbar USB-disk, ikke DVD, men det spiller i praksis ingen rolle.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvis SSD disken kun er på 8 Gb så synes jeg det er lite for win, og med så liten disk hadde jeg enten brukt den som en lagringsplass etterpå eller byttet den ut med en større disk. Normal kan man jo velge hvilken disk man skal installere på, så hadde formatert disk 0 med ntfs og lagt in win på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Ser ut som flere har samme problem:

 

http://forum.notebookreview.com/samsung/630828-series-7-boot-problem-express-cache-blame.html

 

Jeg ville absolutt ha reklamert, dersom dette faktisk ikke kan omgås. Man må jo kunne få installere hvilket OS man vil på en laptop.

 

Men jeg ser for meg at dette muligens ikke kan repareres på noen lett måte, slik at du måtte ha byttet hele maskinen i en annen modell. Det vil nok være lettest å få byttet maskinen igjen dersom du har den fullstendig komplett, med alt av emballasje.

Lenke til kommentar

men hvorfor mener du at dette er en mangel?

Spesifiserte du ved kjøp at du ikke ville kjøre den OS versjonen som lå på og det var viktig å få en laptop som kunne reinstalleres uten problemer med eget valgfritt OS.

 

Hvis ikke, nei da er det ikke en mangel. Rett og slett fordi det ikke er naturlig å anta at det er nødvendig for den gjennomsnittlige bruker å bytte OS fra det som medfølger til sitt eget.

 

Hvis du nevnte dette som et viktig punkt før kjøp hos elkjøp ja da er det en mangel.

 

 

har du forsøkt å kontakte samsung for hjelp?

Lenke til kommentar

Hadde vært enig vis maskinen ble levert uten installert OS men bygget med tanke på bruk av Windows (7) eller annet program som OS.

 

Men når man kjøper en ferdig maskin med installert OS er det ikke en selvfølge at man skal kunne erstatte dette med et annet OS, selv om det har vært vanlig. Det er/har vært en utilsiktet fordel for de av oss som ønsker å gjøre det.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Ville det vært en mangel om en bil kun kunne kjøres lovlig av de som hadde en spesifik førerkortklasse, uten at dette var opplyst om til kunden? Som den eneste bilmodellen på markedet?

? ikke det at jeg ser helt hvor dette er sammenlignbart, men ok.

 

Hvis systemene for noe slikt eksisterte så ville jeg se det som helt naturlig at det var slik.

det er slik nå også. vis du kjører en klasse C uten Klasse C førerkort ja da gjør du noe ulovlig (med mindre det er under opplæring vel)

 

Det du sier er allerede underforstått av kjøper når h*n kjøper bilen.

 

 

hvis du kjøper en androidtelefon og ikke er fornøyd med den versjonen som ligger inne, tar å sletter versjonen og brikker telefonen under installasjon av det du vil ha.

Er det en mangel?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Om eg går inn til en bilforhandler i dag, og kjøper meg en bil av normal størrelse, så forventer eg at den kan kjøres med førerkort klasse B. Om den krever klasse C så forventer eg å bli opplyst om dette, ellers anser eg det for en mangel å være.

 

Når det gjelder Android, om telefonen blir bricked fordi eg laster inn et nytt OS så vil eg si at det er en mangel. Men blir den bricked pga feil i OS'et laster inn eller feil eg gjør underveis, så er det naturligvis ingen mangel. Her er det heller ikke vanlig å flashe med ny firmware. Det er derimot veldig vanlig å reinstallere Windows.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Denne maskinen har en innebygget Express Cache disk på 8GB (en iSSD fra Sandisk). Denne lar seg ikke disable i BIOS. Det betyr at maskinen har to disker tilgjengelig ved installasjon, disk 0 som er hoveddisken og disk 1 som er iSSD-en.

 

Fra butikk er iSSD-en formatert med HFS, dette forvirrer W7-installeren og det er ikke mulig å komme videre fra trinnet hvor man kan slette og opprette partisjoner (installeren gir en feilmelding, men jeg husker ikke ordlyden). For i det hele tatt å komme videre må derfor partisjonen på iSSD-en slettes.

 

1) Dersom begge diskene er uten partisjoner vil W7 installeres på SSD-en, og systempartisjonen på 100MB på iSSD-en (ja, de aller fleste påstår at begge disse partisjonene installeres på samme disk, men det er positivt ikke tilfelle her).

 

Når maskinen booter etter første del av installasjonen kommer den ikke i gang. Det som skjer er at den forsøker å fyre, finner ingen systemdisk og restarter seg selv. Visuelt ser det ut som om skjermen blinker mellom sort og grått. Årsaken til at jeg vet at den ikke finner systemdisken er at maksinen starter fint med en bootbar USB-disk tilkoblet, og det selv om harddisken ligger over i boot sequence i BIOS.

 

2) Dersom jeg manuelt oppretter en partisjon på iSSD-en så installeres windows på SSD-en og ingen systempartisjon opprettes. Jeg kommer fortsatt til samme punkt som over hvor skjermen står og flasher.

 

SSD-en jeg installerer er en Intel 320 på 160GB som fungerer perfekt i alle andre maskiner.

 

Jeg mener i hvert fall at det er en mangel at man ikke kan installere noe OS fra scratch på denne maskinen.

 

 

/r

 

Og for ordens skyld. Jeg installerer fra en bootbar USB-disk, ikke DVD, men det spiller i praksis ingen rolle.

 

Har vært borti det samme med en annen Samsung maskin med samme Flash cache disk.

 

Det jeg gjorde var å starte en install på en annen maskin, stoppe denne rett etter install. (før den har kjørt igjennom maskinytelses testene ol eller dyttet inn noen andre drivere en sata kontrolleren)

Deretter ghostet jeg maskinen og dyttet ghoste image til disken på Samsungen.

 

Dette fungerer bra. Etter dette er det bare å legge inn nødvendige drivere samt kjøre inn programvaren til Samung.

 

Viktig å merke seg at du må installere Intel rapid start får å få aktivert "fast cache" som Samsung kaller det.

 

Dette kan du også gjøre ved å replikere disken via et hvilket som helst partisjoneringsprogram.

 

//Jeg kjørte også igjennom diskpart guiden som er tidligere nevnt. Dog ikke testet via dvd-rom som anbefales.

 

/Håper dette hjalp

Endret av Petaaar
Lenke til kommentar

Om eg går inn til en bilforhandler i dag, og kjøper meg en bil av normal størrelse, så forventer eg at den kan kjøres med førerkort klasse B. Om den krever klasse C så forventer eg å bli opplyst om dette, ellers anser eg det for en mangel å være.

og det er fremdeles ikke en saklig sammenligning i denne sammenheng. og blir ikke bedre av at du argumenterer i ettertid

 

Når det gjelder Android, om telefonen blir bricked fordi eg laster inn et nytt OS så vil eg si at det er en mangel. Men blir den bricked pga feil i OS'et laster inn eller feil eg gjør underveis, så er det naturligvis ingen mangel. Her er det heller ikke vanlig å flashe med ny firmware. Det er derimot veldig vanlig å reinstallere Windows.

og reinstallere windows kan man fint gjøre med den medfølgende windowsprogramvaren. Som er poenget mitt, akkurat som man kan med en android telefon.

 

men ser hva ditt ståsted er, og så vidt jeg kjenner itl norsk forbrukerrett er den ikke helt samstemt, men kan være jeg tar feil.

og vi er uansett alle rett til våre meninger.

Lenke til kommentar

Nå vrir du på problemstillingen

 

Det står helt klart hva jeg mener i forhold til problemstillingen.

 

Jeg mener at det ikke er en mangel ved en vanlig pc, i dette tilfellet en samsung bærbar, som er levert med OS med reinstallasjonsmulighet. Ikke kan få installert sin egen versjon av et OS, med mindre det er noe som kjøperen spesifikt spurte om var mulig ved kjøp.

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt ha reklamert, dersom dette faktisk ikke kan omgås. Man må jo kunne få installere hvilket OS man vil på en laptop.

 

Det trodde jeg og, ringte Acer og lurte på hvorfor jeg ikke kunne legge inne ubuntu på notebooken min. Svaret jeg fikk da var at de ikke driver support på linux, kun windows. Her er man kundevennlig jah :)

Lenke til kommentar

Det er en mangel dersom en ting ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Den har også en mangel dersom den ikke passer for de formål som tilsvarende ting brukes til. Å ikke kunne installere linux svarer ikke til det man har grunn til å forvente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er jo mange grunner til dette. Mange ønsker ikke å ha med bloatwaren, det kan bli konflikter om man skal oppdatere til win 8, etterhvert som maskinen blir eldre så vil man kanskje over på ubunto for å få et nytt oss med mindre krav, osv osv. Det kan jo også tenkes at harddisker ryker og man bytter innmat osv.

 

Jeg har f.eks hatt fast rutine i å kjøpe win med nye pc, så slår jeg pc på, lar den jobbe seg ferdig, fjerner recoverypartisjon, formaterer hele harddisken, og legger inn win fra dvd. Da blir den ren, fri for bloating, og generelt bedre ytelse og mindre feil.

 

Laptopene dette gjelder burde hatt en godt synlig advarsel om dette, da det helt klart er en stor ulempe for kunden å ha slike begrensinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...