Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Wow! Det var jo slående forskjell!

 

Da tenker jeg ikke bare på subjektiv skarphet ved pixelpeeping, men det virker også som lokal kontrast generelt er forbedret. Se hvordan de mørke tonene er mørkere på E-modellen. F.eks mellom jernstengene og i taket inni bygget.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å se på D4 eller D800 hos FotoVideo i går, men ingen demoeksemplarer.. :hm:

Det er vel så stor etterspørsel og lang venteliste at det ikke er noen vits...

Kunne tenkt meg en D700 nå, som hadde passet perfekt til min D300s (samme grep).

Fikk testet litt optikk, og det er jo heftige saker!! 24-120 hadde vært en fin allround, men veier jo nesten 1kg. Jeg har allerede flere gode fastobjektiver, men en ny 35mm 1.4 hadde vært konge, men koster jo skjorta!

Skjønner ikke hvorfor den koster nesten 4x 50mm 1.4.

Håper det kommer en ny AF-S 35mm 1.8, slik det har kommet på 28mm (i dag) og 85mm.

Lenke til kommentar

Prøvde å se på D4 eller D800 hos FotoVideo i går, men ingen demoeksemplarer.. :hm:

Det er vel så stor etterspørsel og lang venteliste at det ikke er noen vits...

Kunne tenkt meg en D700 nå, som hadde passet perfekt til min D300s (samme grep).

Fikk testet litt optikk, og det er jo heftige saker!! 24-120 hadde vært en fin allround, men veier jo nesten 1kg. Jeg har allerede flere gode fastobjektiver, men en ny 35mm 1.4 hadde vært konge, men koster jo skjorta!

Skjønner ikke hvorfor den koster nesten 4x 50mm 1.4.

Håper det kommer en ny AF-S 35mm 1.8, slik det har kommet på 28mm (i dag) og 85mm.

50mm f/1.4 er konstruert mye billigere enn 35mm f/1.4 (også optisk). Samt det koster mer å lage lyssterk optikk utenfor normalområdet; mer komplisert.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Og de første D800E-eksemplarene begynner å komme rundt om i verden...

http://www.luminous-...omparison.shtml

Faktisk så imponerende at jeg bare må ha D800E i tillegg, bestilt... får vel før jul med litt flaks :)

Ja, der var det ikke mye problemer å spore, enda jeg ville forventet noe... Utrolig skarphet rett ut!

En ting jeg håper de tester er klær, der er det vel en del mønster og tekstur som lett kan skape moire.

Men problemet ser jo nesten ut til å være langt mindre enn ventet, selv om det sikkert dukker opp noen på bestemte motiver. Men denne oppløsningen og skarpheten må være fantastisk for mange!

Lenke til kommentar

Og de første D800E-eksemplarene begynner å komme rundt om i verden...

http://www.luminous-...omparison.shtml

Faktisk så imponerende at jeg bare må ha D800E i tillegg, bestilt... får vel før jul med litt flaks :)

Ja, der var det ikke mye problemer å spore, enda jeg ville forventet noe... Utrolig skarphet rett ut!

En ting jeg håper de tester er klær, der er det vel en del mønster og tekstur som lett kan skape moire.

Men problemet ser jo nesten ut til å være langt mindre enn ventet, selv om det sikkert dukker opp noen på bestemte motiver. Men denne oppløsningen og skarpheten må være fantastisk for mange!

Til høyere oppløsning til mindre blir problemet, men det skal legges til at det er angst når det dukker opp... fjerne moire er ikke bare bare, fått det en del ganger på D3 og D3s faktisk.

 

Edit:

Vurderingen nå blir D800 eller ikke.... vanskelig :ermm:

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det har jo vært diskutert i forumet tidligere at ved å downsample 36Mp til lavere oppløsninger vil man redusere støyen. Det er jo logisk: nabopiksler med litt forskjellig verdi (pga støy) får samme verdi, og støyen blir utlignet/redusert.

Dette gjør vel de fleste bildebehandlingsprogram når man lager mindre bilde av et stort.

 

Men spørsmålet mitt er om D800 når man velger lavere oppløsning enn den største (i JPG) vil downsample på den måten, eller om den bare ta annenhver piksel, eller tredjehver osv.

 

D800 er 7360 x 4912 piksler native, så hvis man valgte halve oppløsningen i hver retning, 3680 x 2456 (en fjerdedel MegaPiksler) så vil jo kamera kunne slå sammen 4 og 4 piksler, med mindre støy som resultat!

 

Noen som vet om Nikon har tenkt så langt, eller gjør det på den enkle måten, og bare henter ut annenhver piksel i hver retning?

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Men spørsmålet mitt er om D800 når man velger lavere oppløsning enn den største (i JPG) vil downsample på den måten, eller om den bare ta annenhver piksel, eller tredjehver osv.

Ja, jeg skjønner heller ikke hvorfor flere gjør dette, slik som Fuji har gjort (fint forklart her)

Høres ganske genialt ut, ofte kan man leve med lavere oppløsning.

Har aldri hørt hva de andre gjør.. Bruker ofte min i M-oppløsning, klarer meg fint med det til hverdagsbilder.

Lenke til kommentar
.. veier mye .. koster skjorta ..

Velkommen til fullformatklubben! :p

Takk, har brukt analog i veldig mange år, derfor har jeg allerede en del gode objektiver, 24, 35 og 105mm.

Men 35'en som var den jeg brukte desidert mest er moden for utskiftning. Har en 35mm 1.8 DX som er knallfin, men den går jo ikke på FX...

35mm f2.0 som jeg har er jo kompakt og fin, men f1.4 er jo fristende, men ikke til den prisen...

Hadde derfor vært fint om det kommer en ny AF-S 35mm 1.8 også som erstattet AF-D f2.0.

Skjønte heller ikke disse resultatene på DxOMark, jeg trodde at 2.0 slo 1.4 på ALLE punkter, likevel får 1.4 høyere totalscore?? (ser at transmission er bedre på 1.4. Den har også bedre coating og bør ha bedre kontrast)

Lenke til kommentar

Pussig score. Jeg har ikke satt meg inn i det der så jeg har ingen forklaring på det som er ut som en logisk brist.

Må ikke glemme at den ene måles på f/1.4 og den andre på f/2. Verden ville vært en litt annen om man målte f/1.4 objektivet på f/2. Uten å kjenne detaljer så er jeg rimelig sikker på at det henger sammen med totalscore.

Lenke til kommentar

Og de første D800E-eksemplarene begynner å komme rundt om i verden...

http://www.luminous-...omparison.shtml

Faktisk så imponerende at jeg bare må ha D800E i tillegg, bestilt... får vel før jul med litt flaks :)

 

Litt flaks :)

har vært i kontakt med flere nettbutikker i dag igjen ang D800 og levering, det er samme svar fra alle .

"Nikon nekter å gi noen info om leveranser, så vi kan desverre ikke gi noen god info til våre kunder og må derfor bare sende ut de vi får etter de ventelister vi i dag har , vi beklager dette men det er lite vi kan gjøre "

Lenke til kommentar

Og de første D800E-eksemplarene begynner å komme rundt om i verden...

http://www.luminous-...omparison.shtml

Faktisk så imponerende at jeg bare må ha D800E i tillegg, bestilt... får vel før jul med litt flaks :)

 

Litt flaks :)

har vært i kontakt med flere nettbutikker i dag igjen ang D800 og levering, det er samme svar fra alle .

"Nikon nekter å gi noen info om leveranser, så vi kan desverre ikke gi noen god info til våre kunder og må derfor bare sende ut de vi får etter de ventelister vi i dag har , vi beklager dette men det er lite vi kan gjøre "

Butikker har ikke info, så derfor de ikke kan gi noe estimat. Men det sendes ut ganske mange D800 om dagen, så mistenker det hele går langt bedre om ikke altfor lang tid.

Lenke til kommentar

Og de første D800E-eksemplarene begynner å komme rundt om i verden...

http://www.luminous-...omparison.shtml

D800E så unektelig veldig bra ut og det har jo lenge vært snakket om økt skarphet på D800E fremfor D800. Men jeg tror jeg ville vært forsiktig med å konkludere utfra et bilde. Mitt hode mener i hvertfall at man bør ha en del forskjellige bilder med forskjellige objektiv før man kan konkludere.

Fikk ikke mindre lyst på en E av den sammenligningen. :) Men holder meg nok til den uten E.

Lenke til kommentar

Og de første D800E-eksemplarene begynner å komme rundt om i verden...

http://www.luminous-...omparison.shtml

D800E så unektelig veldig bra ut og det har jo lenge vært snakket om økt skarphet på D800E fremfor D800. Men jeg tror jeg ville vært forsiktig med å konkludere utfra et bilde. Mitt hode mener i hvertfall at man bør ha en del forskjellige bilder med forskjellige objektiv før man kan konkludere.

Fikk ikke mindre lyst på en E av den sammenligningen. :) Men holder meg nok til den uten E.

Jeg slår ut håret og går for begge ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og de første D800E-eksemplarene begynner å komme rundt om i verden...

http://www.luminous-...omparison.shtml

D800E så unektelig veldig bra ut og det har jo lenge vært snakket om økt skarphet på D800E fremfor D800. Men jeg tror jeg ville vært forsiktig med å konkludere utfra et bilde. Mitt hode mener i hvertfall at man bør ha en del forskjellige bilder med forskjellige objektiv før man kan konkludere.

Fikk ikke mindre lyst på en E av den sammenligningen. :) Men holder meg nok til den uten E.

Jeg slår ut håret og går for begge ;)

Noen som kan det. ;)

Lenke til kommentar

Og de første D800E-eksemplarene begynner å komme rundt om i verden...

http://www.luminous-...omparison.shtml

D800E så unektelig veldig bra ut og det har jo lenge vært snakket om økt skarphet på D800E fremfor D800. Men jeg tror jeg ville vært forsiktig med å konkludere utfra et bilde. Mitt hode mener i hvertfall at man bør ha en del forskjellige bilder med forskjellige objektiv før man kan konkludere.

Fikk ikke mindre lyst på en E av den sammenligningen. :) Men holder meg nok til den uten E.

Jeg slår ut håret og går for begge ;)

Noen som kan det. ;)

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg kan investere i utstyr til forskjellige anledninger. Har som mål å satse på inntektsgivende oppdrag som krever høy oppløsning, men for pressebruk blir det D3s og D4. Så problemstillingen med å kjøpe et verktøy som dekker alle scenario slipper jeg :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har DxOMark lagt ut sitt resultat fra Canon 5D Mark III testen...

Det er jo en veldig teoretisk test, men likevel. Glad jeg gikk for D800. :D

5D3 fikk 81...

Det som er så kjedelig med Canon er den kjipe dynamikken. Dette er jo dårligere enn d3s som virkelig er kjip på dynamisk omfang. Så viktig å få spot on eksponering så blir det magiske resultat med 5dmk3, men man slipper unna med langt mer slurv på eksponeringsfronten med d800. Når det gjelder skarphet i bilder er det hele fullstendig reversert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...