Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sammenheng mellom hormoner og hårtap


Xabi.A

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Driver å diskuterer med stefaren min som påstår at de som er tynne i håret/sliter med hårtap har flere mannlige hormoner, enn de med tykk hårmanke.

 

Jeg vet at håravfall kan skyldes mannlige hormoner, men er det han sier riktig? Har egentlig ikke så mye peiling innenfor dette emnet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest så veldig mye forskning om temaet, men mener faktisk at for mye mannlige hormoner kan være det som gjør at noen blir homosexuelle.

Fant en blogg om temaet , grei lesning.

 

Det kan stemme at sexdriften er avhengig av feks hormoner, men det er også andre årsaket til dette som kultur og ikke minst psyke. Det hjelper ikke å ha mye hormoner om hjernen ikke har lyst på sex.

Lenke til kommentar

Din stefar har i all hovedsak rett i det han påstår.

Testosteron, som er det mannlige hormonet, produseres i testiklene. Enkelt fortalt skal det sørge for at en gutt blir til man og at mannen siden kan reprodusere seg. Til forskjell fra kvinner, er menn i ulik grad, fertile hele sitt liv.

Testosteronproduksjonen hos menn varierer i løpet av livet. Vidor vil helt sikkert vedgå at livstil har en betraktelig stor innvirkning på produksjonen. Vi snakker ikke bare om kosthold, tobakk, rusmidler, men også sykdom, både fysiskt og psykiskt. Også arvelighet spiller inn.

En av "bivirkningene" med testosteron, er hårtap på hodet og økt hårvekst på resten av kroppen, imidlertid opprettholdes fertiliteten og resten av manndommen. Men, ingen regler uten unntak.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er ikke bare hormonproduksjonen som spiller inn, men også følsomheten for testosteron. Hårtap skjer ved at testosteron blir omgjort til noe som heter dihydrotestosteron (DHT). Denne følsomheten er til dels arvelig betinget, men det finnes også andre årsaker som kan føre til hårtap. Som nevnt over vil både livsstil og gener spille inn på grad av hårtap.

 

Hvis du føler du mister håret hjelper det derfor ikke med allskens hårprodukter og kremer. Man må rett og slett hardere til verks for å stoppe hårtapet. Fastlegen din vil kunne gi deg gode råd og tips, eventuelt foreskrive resept på finasteride/propecia om det skulle ligge salig grunnlag for det.

 

De fleste av oss må nok dessverre ta til takke med kortene vi har fått tildelt og akseptere at hårtap er en del av det å være menn.

Lenke til kommentar

Det vil helt sikkert være gener for enzymet som konverterer testosteron til DHT (mer DHT gir mindre totalt testosteron), og gener for hårsekkene, men kanskje den psykologiske effekten av noe lavere testosteron og mer superpotent DHT er større enn motsatt. I tillegg til det generelle nivået av testosteron. I tillegg til andre ting, men det er ikke bare det med testosteron som gjør menn mer utsatt, det er også det at de bare har en kopi av X kromosomet, mens damer har to (genet for hårsekkene), slik at damer som er uheldige, kan bli skallet når de er godt oppi årene. Kviser som er noe som også forbindes med hormoner, kan gjerne forekomme kraftig i folk, som aldri blir skallet eller ikke har tynn hårvekst. Eller skallethet kan skje hos noen uten kviser. Eller noen kan sikkert bole seg over lang tid uten å få hverken kviser eller å miste håret.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Har ikke lest så veldig mye forskning om temaet, men mener faktisk at for mye mannlige hormoner kan være det som gjør at noen blir homosexuelle.

Fant en blogg om temaet , grei lesning.

 

Jeg tror det er massevis av faktorer. I forhold til det med seksualitet vet en iallefall at damer med mer testosteron før fødsel, eller med visse genetiske komplikasjoner som fører til mer androgener, eventuelt medisiner brukt i svangerskapet ,har større risiko for å være lesbiske.

 

En vet også at lesbiske kvinner tenderer til å ha bedre visuelt romlige evner enn heteroseksuelle. Og en vet at tvillingstudier viser at 2 kvinner som tvillinger har dårligere, enn kvinner som ikke er tvillinger. Kvinner i tvilling med mann, har bedre egenskaper (mens mannen vil få dårligere), og videre vil 2 menn som er tvillinger ha bedre visuelt romlige egenskaper enn de som ikke er tvillinger. Altså sånn gjennomsnittlig...Av det med gener tror jeg det er visse trekk. Kanskje damer som har masse østrogen og er mye "kvinne", vil ha trekk som øker sjansen for en hetero datter og en sønn som ikke er det, mens en dame som er litt maskulin, f.eks noen med PCOS, vil ha motsatt tendens og også enn økt tendens til å få barn med autisme. Det samme med noen som tar fertilits-medisin som Clomid.Tror jeg. Det bloggen ignorerer er nok det at de individuelle genene i fosteret påvirker hormonene mer enn hormonene moren har. Noe jeg tror vil kunne ha en betydelig effekt er hvis moren røyker i svangerskapet. Det tror jeg vil ha en relativt stor effekt i retning økt testosteron påvirkning. Jeg tror også røyking kan øke risikoen for ADHD voldsomt. Mer dopamin ved hjelp av rusmidler i svangerskapet er negativt fordi det kan føre til færre dopamin reseptorer og mer ADHD trekk. Testosteron tenderer til å øke utviklingen i høyre hjernehalvdel på bekostning av venstre, og heteroseksuelle menn og lesbiske kvinner tenderer mot en asymmetri og dårligere forbindelse mellom hjernehalvdelene slik en kunne forvente med mer testosteron, mens det ellers med mindre testosteron tenderer mot symmetri og bedre forbindelse, mindre språkproblemer, mindre stamming, , eller til og med større venstre hjerne halvdel. Det vil likevel ikke ha noen sammenheng med skallethet, med mindre den mulige reduksjon i testosteron de genene for skallethet (mer DHT) medfører er nok til å påvirke seksualitet. Jeg tror likevel at de ulike påvirkningene kun kan regnes som mulige predisposisjoner og at det er sosiale faktorer som er avgjørende. Jeg tipper de sosiale faktorene kan flytte det en er disponert for med opptil et halvt hakk i hver retning.

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei,

 

Stefaren din har ikke rett. Hårtap forårsakes av dihydrotestosteron (DHT).

 

Forskere har enda ikke løst gåten om hvorfor så mange menn mister håret. Det er kun en ting som er 100% sikkert - at det mannlige hormonet dihydrotestosteron spiller en stor rolle. I tillegg til dihydrotestosteron er det en allmenn oppfatning at inflammasjon spiller en viktig rolle i androgen alopeci, uten at man vet helt sikkert hvorfor. Studier viser at anti-inflammatoriske midler kan gi både økt hårvekst og tykkere hår. En tredje ting det forskes mye på i disse dager er hvilken rolle prostaglandiner spiller i androgen alopeci. Forskere fant i august 2012 ut at menn med androgen alopeci hadde et mye høyere nivå av prostaglandin D2 i hodebunnen enn normalt, noe som har ført til mange nye teorier rundt androgen alopeci.

 

 

Kort fortalt er man per dags dato av den oppfatning av at det er 2 årsaker til androgen alopeci: dihydrotestosteron og inflammasjon. Prostaglandiner er et tema det ikke er forsket nok på til at vi kan si hva slags rolle det har.

 

Resten av artikkelen kan du lese her: http://alopeci.info/Thread-%C3%85rsaker-til-h%C3%A5rtap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...