Gå til innhold

Begynt i ny jobb, ingen lønn i Juni!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte i Februar i ny jobb, går på fastlønn, det er 11 mnd lønninger, og i Juni blir det utbetalt feriepenger og ingen lønn! Men jeg jobbet jo ikke der ifjor, fikk beskjed at jeg ikke fikk noe lønn i Juni, siden det er feriepenger! Men blir det riktig da? Jeg har jo ikke opparbeidet meg feriepenger, sitter ikke de da inne med en mnd lønn? Skjønte det ikke helt!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er korrekt at du ikke får utbetalt lønn i Juni av din nåværende arbeidsgiver dersom du tar 4 ukers ferie.

 

Feriepenger får du fra den arbeidsgiveren du hadde i fjor. Det er der du har tjent opp feriepengene som utbetales i år. Dersom du ikke jobbet i fjor har du altså ikke tjent opp noe feriepenger.

 

Alternativet da er å spare penger så du har råd å ta ferie, eller eventuelt å kreve mindre ferie. Dersom du ikke tar ut hele ferien vil du heller ikke bli trukket hele lønna. Du blir bare trukket i lønn det antall dager du tar ut i ferie i år.

Lenke til kommentar

Tviler på at du både fikk lønn og feriepenger. Som DJ_Evelen sier er det få forma som gir dette.

 

Jeg får både lønn og feriepenger i juni, men da blir jeg trekt i july ettersom jeg ikke jobbet flere uker i juni pga ferie. Er vel kanskje derfor du tror at du fikk begge deler.

Lenke til kommentar

Man får aldri både lønn og feriepenger. Det er enten eller. Første året i ny jobb har du ikke tjent opp feriepenger, så da må du enten bruke feriepengene du fikk utbetalt i fra din gamle jobb når du sluttet der å leve på i juni, eller så kan du avtale med arbeidsgiver at du ikke tar ut ferie, mot at du får lønn som vanlig i juni.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I ferieloven §5 punkt 5 står det;

(Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

 

 

Dette betyr at du kan kreve å få jobbe uten ferie i år, og ca en uke mindre ferie neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...