Gå til innhold

Nye Asus Zenbook UX31A og UX21A


Anbefalte innlegg

Dilemma: Kjøpe Asus Zenbook Prime UX31A eller vente til en ny versjon med touchscreen kommer ut?

 

Produksjon med touchscreen har ikke blitt bekreftet enda, men har blitt vist på diverse messer. Det blir jo bare synsing om Asus kommer ut med en touchscreen versjon, men jeg tror det med Windows 8 rundt hjørnet at dette kan bli en realitet. Kommer til å kjøre Linux uansett så Win8 betyr ikke så mye for meg, men hvis touchscreen er i produksjon klarer eg nok smøre meg med litt tålmodighet.

 

Acer Aspire S7 (link nedenfor) kommer i 11,6 og 13" og er ultrabooks med touchskjerm. Jeg regner med at andre produsenter også slenger seg på. Man kan nok regne med at rundt de tider WIndows 8 kommer ut vil det komme bøttevis av nye bærbare, og også en del ultrabooks. Asus har også laget en touchversjon av UX31A. (google it)

 

Jeg personlig ser heller ikke nytten av touchskjerm på laptop, men det kan nok sikkert bli en hit.

 

http://www.engadget....e-s7-ultrabook/

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dilemma: Kjøpe Asus Zenbook Prime UX31A eller vente til en ny versjon med touchscreen kommer ut?

 

Jeg ville ventet en generasjon eller to + SP1 for win8 før jeg kjøpte en med touchscreen. Vil regne med at det er mange barnesykdommer den første tiden.

 

Ja, du har rett i det... men den tiden har ikke jeg. Kunne drøyet det noen mnd, men å vente på en annen generasjons touchscreen er ikke aktuelt. Trenger PC til studier så rask som mulig, så eg antar eg går for en uten touch da så får touchscreen heller være en drøm i fremtiden :)

 

ASUS ZENBOOK UX32VD CI7 1.9 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP har NVIDIA Geforce GT 620M grafikk, og ASUS ZENBOOK PRIME UX31A CI7 1.9 4GB/128 SSD 13.3" W7HP har Intel HD Graphics 4000 grafikk. Noen som har roen på forskjeller her, hvilken er best?

 

Fordelen med UX32VD er at den kan modifiseres, som nevt i flere innlegg i denne tråden. Er det noen grunn for at jeg da i det hele tatt skal vurdere en UX31A (grafikk spm. over blant annet)? Eller er UX31A bare god for en 128SSD samt at den veier 0,2kg mindre? ... ser også at det er 2stk mer battericeller og mindre kapasitet i UX32VD uten at jeg har peiling på disse tekniske detaljene ;) Til slutt, fikk ikke svar på garanti spørsmålet. Blir garantien ugyldig i det du modifiserer UX32VD med esktra minne og lagringsplass?

Endret av cortec
Lenke til kommentar

31A er unibody, og marginalt mindre/lettere. Den burde også ha litt bedre batteritid, og noe mindre viftestøy siden den ikke har et diskret skjermkort.

 

32VD er den jeg har, og jeg er veldig fornøyd. SSDen er 32GB, og ikke 24, selv om det markedsføres slik. Iallefall blir den det etter du har formatert den, hvis du vil legge inn win der. Jeg valgte den ovenfor 31A pga skjermkortet. Keyboardet er forøvrig fikset, slik at det ikke gir etter når man skriver på det.

 

Det ville vært rart om garantien røyk fordi man oppgraderte to enkle ting. Men dette er bare synsing fra min side.

 

Hvis du er i Oslo-området kan du stikke innom Digital Impuls og se på de der. Jeg kjøpte min der.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Sjekk disse to linkene. Se spesielt på benchmarks fra spill så sammenligner du FPS der på ulike spill.

 

På for eksempelvis Diablo III så får HD 4000: 55 fps i snitt på low, mens GT620M får 90 FPS i snitt. På medium er det respektivt 27 (HD4000) og 47 fps (620M).

 

 

http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-4000.69168.0.html

 

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-620M.72198.0.html

Lenke til kommentar

Asus har lagt ut en beta driver for Asus Smart Gesture Touchpad (v1.0.26) som vistnok skal fikse problemene fra tidligere versjoner. Er det noen som har forsøkt denne ? Etter alle problemene med Smart Gesture driverne gikk jeg tilbake til Elantech sine drivere da i det minste scrolling opp og ned på f.eks nettsider fungerte uten hakking og rykking.

 

I tillegg har det kommet en rekke andre oppdateringer for både drivere og applikasjoner.

 

Support for UX31A

Lenke til kommentar

Tror jeg går for UX32VD og legger til ekstra 8GB minne og 128GB SSD. Kunne dere vennligst bekreftet om disse vil passe til UX32VD:

 

SSD: SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC (http://www.dustinhom...d-sata-600-mlc/)

 

MINNE: KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3 CL11 - KVR16S11/8 (http://www.dustinhome.no/product/5010642742/kingston-8gb-so-dimm-1600mhz-ddr3-cl11-kvr16s11-8)

 

Er alltid fint med alternativer, så om dere har et annet minne og SSD dere virkelig anbefaler og som jeg også bør vurdere, vennligst fyr løs ;) Ser Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB er oppgitt som godt alternativ for minne iallefall.

Endret av cortec
Lenke til kommentar

Etter at jeg oppdaterte til Smart Gesture v1.00.24 så har naviger sider (sveip til høyre og venstre med 3 fingre) sluttet å virke i Firefox. Det fungerer helt fint i Chrome.

Noen som har merket det samme?

 

Samme problem etter at jeg la inn v1.00.26.

Lenke til kommentar

Asus har lagt ut en beta driver for Asus Smart Gesture Touchpad (v1.0.26) som vistnok skal fikse problemene fra tidligere versjoner. Er det noen som har forsøkt denne ? Etter alle problemene med Smart Gesture driverne gikk jeg tilbake til Elantech sine drivere da i det minste scrolling opp og ned på f.eks nettsider fungerte uten hakking og rykking.

 

I tillegg har det kommet en rekke andre oppdateringer for både drivere og applikasjoner.

 

Support for UX31A

 

Droppet betaen da jeg ikke har hørt så mye om den på notebookreview enda. Gikk tilbake fra Smart Gesture til Elantech-driveren, scrollingen er langt bedre på sistnevnte.

 

Her er forøvrig en ganske god videoanmeldelse av Asus UX32VD fra Lisa på Mobiletechreview.

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Tror jeg går for UX32VD og legger til ekstra 8GB minne og 128GB SSD. Kunne dere vennligst bekreftet om disse vil passe til UX32VD:

 

SSD: SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC (http://www.dustinhom...d-sata-600-mlc/)

 

MINNE: KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3 CL11 - KVR16S11/8 (http://www.dustinhom...cl11-kvr16s11-8)

 

Er alltid fint med alternativer, så om dere har et annet minne og SSD dere virkelig anbefaler og som jeg også bør vurdere, vennligst fyr løs ;) Ser Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB er oppgitt som godt alternativ for minne iallefall.

Dette lurer jeg også på.

Men det blir vel 10 GB RAM totalt med en 8GB-pinne, ettersom 2GB på UX32VD er loddet?

Lenke til kommentar

Til dere som lurer på SSD på UX32VD, så må dere bare passe på at den ikke er høyere enn 7mm, og den du kikka på fra Samsung Cortec var det, så skal passe uten problemer. Selv valgte jeg en Crucial M4 på 128GB, som fungerer utmerket. Når det kommer til minne, så har ikke jeg oppdatert min ennå, da 4 GB holder plenty for mitt bruk så akkurat der kan jeg ikke hjelpe dere.

Lenke til kommentar

Minne: Har ikke oppgradert enda, men mener alt av SO-DIMM DDR3 PC12800 (1600 MHz) funker. Jeg ville også ha kjøpt noen med timings på CL11, kjøper du CL10 blir minne klokket ned til 1333 MHz. For SSD skal Samsund 830 og Crucial M4 passe uten tilpasninger. Større/høyere SSD'er kan også funke, men da med modifikasjoner.

(Søk Asus Zenbook Prime teardown)

 

Cortec: Ja, enig i deg at UX31A-skjermen så bedre ut enn den på UX32VD, mener at det er akkurat samme panel, men er ikke 100% sikker.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Den SSDen som er i maskina ved kjøp, den er loddet eller slik at vi som bruker ikke på noen enkel måte kan få byttet den ut?

 

EDIT: Har funnet svært lite informasjon om batterilevetiden til UX32VD, men kan det stemme at den ligger på 5-6 timer?

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Den SSDen som er i maskina ved kjøp, den er loddet eller slik at vi som bruker ikke på noen enkel måte kan få byttet den ut?

 

EDIT: Har funnet svært lite informasjon om batterilevetiden til UX32VD, men kan det stemme at den ligger på 5-6 timer?

 

SSDen som er i maskinen er en iSSD (Sandisk). (lenke under) Den kan visstnok variere fra 8GB til 128GB, men jeg tviler på at man som vanlig forbruker kan bestille f. eks en 64GB-iSSD. Videre så tror jeg det er vanskelig, om ikke umulig, rent teknisk å bytte den ut.

 

Batteritid: Har ikke fått testet den skikkelig enda på batteritid men jeg vil tro man kan få en ca 5-6 timer med moderat/lav lysstyrke, wi-fi på ved surfing og skriving.

 

http://www.sandisk.com/Assets/Umbraco/pdf/SanDisk_iSSD_ProductBrochure.pdf

Lenke til kommentar

. For SSD skal Samsund 830 og Crucial M4 passe uten tilpasninger. Større/høyere SSD'er kan også funke, men da med modifikasjoner.

(Søk Asus Zenbook Prime teardown)

 

 

Både samsungen og Crucial M4 kommer i to versjoner, så her er det viktig å sjekke spesifikasjonene. De er levert i standard 9,5mm og den nye for ultrabooks på 7mm. Når jeg kjøpte på komplett, så måtte jeg kjøpe M4 SSD med clonekitt for å få 7mm. Den som selges løst på 128GB er 9,5mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...